Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Jepp, flere enn meg med denne erfaringen på syklister og da stemmer det ganske så godt at det ikke reageres - latterlig egentlig. http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2016/06/07/En-klar-kandidat-for-b%C3%B8telegging-12849013.ece

 

Kan det være fordi konsekvensen er langt mindre? Det reageres jo ikke på 99% av trafikkforseelser uansett, er det virkelig viktig å prioritere den type ting høyt?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen plass du kan sette et speil på en sykkel som lar deg ha sikt bakover via dette uten å vende blikket vesentlig bort fra veien, og da er du egentlig like langt, siden du da like godt kan se bakover, jeg har prøvd en del slike speil, og har kommet til at de fungerer ikke.

 

Det overrasker meg veldig jeg enkelt kan holde fartsgrensen, og gjerne passere denne med god margin uten å miste overblikket på hva som foregår bak via speil på min motorsykkel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jepp, flere enn meg med denne erfaringen på syklister og da stemmer det ganske så godt at det ikke reageres - latterlig egentlig. http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2016/06/07/En-klar-kandidat-for-bøtelegging-12849013.ece

 

 

Kan det være fordi konsekvensen er langt mindre? Det reageres jo ikke på 99% av trafikkforseelser uansett, er det virkelig viktig å prioritere den type ting høyt?

 

AtW

Konsekvensen av rødlyskjøring kan bli alvorlig, både fotgjengere og syklisten selv kan kvestes stygt.

Lenke til kommentar

 

Det finnes ingen plass du kan sette et speil på en sykkel som lar deg ha sikt bakover via dette uten å vende blikket vesentlig bort fra veien, og da er du egentlig like langt, siden du da like godt kan se bakover, jeg har prøvd en del slike speil, og har kommet til at de fungerer ikke.

Det overrasker meg veldig jeg enkelt kan holde fartsgrensen, og gjerne passere denne med god margin uten å miste overblikket på hva som foregår bak via speil på min motorsykkel.

 

Så er ikke motorsykler og sykler likt konstruerte. Du er lengre forover og høyere på en sykkel og sykkelen har ikke noen aerokappe foran styret (Hvor speilene ofte er montert på motorsykler hvor man er ment å ha en sterkt foroverlent sittestilling.)

Lenke til kommentar

Så er ikke motorsykler og sykler likt konstruerte. Du er lengre forover og høyere på en sykkel og sykkelen har ikke noen aerokappe foran styret (Hvor speilene ofte er montert på motorsykler hvor man er ment å ha en sterkt foroverlent sittestilling.)

Kommer an på MC - f.eks Honda XL 600 http://www.bikez.com/motorcycles/honda_xl_600_r_1984.php (mimre mimre - mye morsomt med en slik i mine yngre dager) Speilene er dog på styre slik det er på endel og man sitter ganske så rett - mer rett enn på endel sykler

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det finnes ingen plass du kan sette et speil på en sykkel som lar deg ha sikt bakover via dette uten å vende blikket vesentlig bort fra veien, og da er du egentlig like langt, siden du da like godt kan se bakover, jeg har prøvd en del slike speil, og har kommet til at de fungerer ikke.

Det overrasker meg veldig jeg enkelt kan holde fartsgrensen, og gjerne passere denne med god margin uten å miste overblikket på hva som foregår bak via speil på min motorsykkel.

Så er ikke motorsykler og sykler likt konstruerte. Du er lengre forover og høyere på en sykkel og sykkelen har ikke noen aerokappe foran styret (Hvor speilene ofte er montert på motorsykler hvor man er ment å ha en sterkt foroverlent sittestilling.)
Skal nevnes at på min motorsykkel, og flere av de rundt meg, så er speilene montert på styret. Uavhengig om det er snakk om liggesykkel eller en du sitter rett opp og ned på.

 

Ei heller virker det til å by på problemer med speil på vanlig sykkel skal jeg tro de syklistene jeg har sett som har montert slikt.

Problemet her er bare at du, og andre syklister, kun ser på dette som et problem. Intet annet.

Endret av Hansien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De største problemene med speil på sykkel er å finne noe som er solid nok å montere det på (sykkelstyret er ikke like solid som styret på en motorsykkel), slik at det blir stabilt nok til at det er mulig å se noe i det, og å unngå at det brekker av i typiske sykkelparkeringer og når man løfter sykkelen inn og ut av av uteboden hjemme.

Jeg har forresten lagt merke til at mange offroad-type-motorsykler også mangler speil. Også de brekker antagelig av når de tøffe eierne er på ulovlige "skogturer".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syklistene som sperret for brannbilen påsto jo at de ikke hørte sirenen pga motvind.

 

Vindbrus kan klart være et problem når kommer opp i litt fart, f.eks 50-60 km/t nedover en bakke (selvopplevd). Konkurransesyklister klarer ofte å holde over 50 km/t på flatmark. Det kunne vært interessant å måle støyen i øregangen i ulike hastigheter. Jeg foretrekker å ha et tynt tekstil foran ørene i slike tilfeller, det demper vindbruset uten å dempe andre lyder vesentlig (en tynn buff under hjelmen er ofte nok).

 

Motorsyklister har gjerne en hjelm som dekker ørene og de fleste biler er konstruert på en måte som gir minimalt vindbrus, men den menneskelige øregangen er ikke akkurat optimalt utformet for å eliminere vindbrus i hastigheter raskere enn løpefart.

 

Jeg har prøvd ulike sykkelspeil (inkludert sykkelhjelm med innebygd speil), men ikke funnet noe som fungerer optimalt. Synsfeltet i slike speil er dessuten ganske begrenset. Det beste er å vri på hodet av og til, men enkelte syklister vrir ubevisst motsatt vei på styret når de ser seg over skuldra og risikerer å treffe en fortauskant eller lignende i en sånn manøver.

 

Men å kunne se bedre bakover er helt klart et behov, spesielt når man blir forbikjørt av bilistidioter på de utroligste steder. Minst to ganger har jeg lagt meg ut mot gulstripa før kryss og tydelig rettet ut venstre arm for å svinge i krysset (etter å ha sett meg over skuldra først), og blitt forbikjørt av en bilist akkurat i det jeg la over mot venstre. Den eneste grunnen til jeg er i live er raske reflekser, og i begge tilfellene var det i uoversiktlige trange kryss der det akkurat da ikke kom noen ut fra gata jeg skulle svinge inn i. Hadde det gjort det hadde det blitt kollisjoner i begge tilfellene. Har visse bilister det såååå jævlig travelt?

Lenke til kommentar

Elbiler bråker omtrent like mye som andre biler i 60 km/t og oppover, fordi da er hovedstøyen fra biler dekkstøy. Elbiler har jo også gummidekk og kjører på den samme veien. Dessuten er de som oftest tyngre enn andre biler. Men i 55-60 km/t nedover bakke tror jeg neppe jeg hører normale biler bak. Nå bør det sies at alle ører er ikke likt utformet, mine er kanskje spesielt ugunstige slik at jeg opplever mer vindbrus enn andre i samme hastighet.

 

Dessuten kan det selvsagt også ha sammenheng med alder, jeg er midtveis mellom 50 og 60, og hørselen blir som kjent ikke bedre med årene.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Joda, ikke alle ører er likt utformet, og noen har kanskje en ugunstigere konstruksjon enn andre. Men det er likevel ingen unnskyldning for ikke å følge med bakover, i tillegg til selvfølgelig å ha blikket opp og frem. Men det er jo en god del idioter som kjører med musikk på øret, og da spiller ørets utforming fint lite. Jeg har til og med sett en fåreskalle med sov-i-ro i ørene. Da har man ingenting på en sykkel i trafikken å gjøre.

Lenke til kommentar

 

Skal nevnes at på min motorsykkel, og flere av de rundt meg, så er speilene montert på styret. Uavhengig om det er snakk om liggesykkel eller en du sitter rett opp og ned på.

 

Ei heller virker det til å by på problemer med speil på vanlig sykkel skal jeg tro de syklistene jeg har sett som har montert slikt.

Problemet her er bare at du, og andre syklister, kun ser på dette som et problem. Intet annet.

 

Jeg har som sagt prøvd mange varianter av speil på sykkel og ikke funnet noen som fungerer. Om du har sett meg eller andre som har eksperimentert med slikt betyr ikke at de funker.

 

Speil på styre (funker ikke siden jeg ser ting som er koplet på styret kun ved å se ned, da kan jeg like godt se bakover),

speil på brille (For smalt synsfelt),

speil i endeplugg (enda lengre bak enn styremontert).

 

Hvorfor du føler behov for å komme med personangrep i den sammenhengen forstår jeg ikke, men det etterlater ikke noe godt inntrykk.

Lenke til kommentar

Husker ikke hvor ofte, men jeg ble ihvertfall opplært til at en skulle se i speilet ofte..

Så da ville jo det tilsi at sylister skal se seg bakover ofte

Ser meg bakover før en hver anledning til å kunne slippe forbi for å se om jeg skal bruke den av noen grunn, ellers kanskje 1-2 ganger i minuttet, om det er den minste tvil. (Noe avhengig av vær og vind, ofte kan man høre godt nok, og på åpen vei ser man lengre) Supplerer med radar. (Garmin varia)

Lenke til kommentar

Syklistene som sperret for brannbilen påsto jo at de ikke hørte sirenen pga motvind. For litt siden så diskuterte vi på tråden en video av et sykkelfelt som snegler seg opp en bakke uten å ense den lange køen bak.

Kanskje et påbud om speil på sykkel burde vurderes?

Hvorfor holde på historien om at brannbilen ble sperret når politimannen som kom med den historien i etterkant har uttalt at utrykningen likevel ikke ble hindret? Det er altså snakk om et ikke-problem som på ingen måte trenger noen ikke-fungerende løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...