Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

 

Syklistene som sperret for brannbilen påsto jo at de ikke hørte sirenen pga motvind. For litt siden så diskuterte vi på tråden en video av et sykkelfelt som snegler seg opp en bakke uten å ense den lange køen bak.

Kanskje et påbud om speil på sykkel burde vurderes?

 

Hvorfor holde på historien om at brannbilen ble sperret når politimannen som kom med den historien i etterkant har uttalt at utrykningen likevel ikke ble hindret? Det er altså snakk om et ikke-problem som på ingen måte trenger noen ikke-fungerende løsning.

Selvfølgelig ble de hindret noe, syklistene selv sier jo at de ikke hørte sirenen og de brukte noe tid på å innrette feltet slik at brannbilen kunne passere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig ble de hindret noe, syklistene selv sier jo at de ikke hørte sirenen og de brukte noe tid på å innrette feltet slik at brannbilen kunne passere.

 

Jeg forholder meg til hva politisjefen sier: "Det er nok – når alt kommer til alt – riktig at syklistene ikke hindret utrykningskjøretøyet."

 

og

 

"Vi kan kanskje være litt mer nyanserte når vi uttaler oss. Det skjedde veldig kort tid etter at hendelsen hadde funnet sted. Da kan det skje at man uttaler seg litt overkant av det som reelt har funnet sted"

Lenke til kommentar

Joda, ikke alle ører er likt utformet, og noen har kanskje en ugunstigere konstruksjon enn andre. Men det er likevel ingen unnskyldning for ikke å følge med bakover, i tillegg til selvfølgelig å ha blikket opp og frem. Men det er jo en god del idioter som kjører med musikk på øret, og da spiller ørets utforming fint lite. Jeg har til og med sett en fåreskalle med sov-i-ro i ørene. Da har man ingenting på en sykkel i trafikken å gjøre.

Avhengig av utformingen vil man i den hastigheten ofte høre ting rundt seg bedre med ørepropper. AtW

Lenke til kommentar

Jeg har som sagt prøvd mange varianter av speil på sykkel og ikke funnet noen som fungerer. Om du har sett meg eller andre som har eksperimentert med slikt betyr ikke at de funker.

Jeg vet godt at alle løsninger ikke fungerer, men der igjen så er det ikke noen standard som skal oppfylles siden det ikke er et krav at skal være på plass. Derfor kan slikt by på en del utfordringer,men det betyr ikke at det ikke finnes en løsning som fungerer.

 

Inntrykket mitt er ihvertfall at de med speil et mer oppmerksome på det som skjer bak de. Men det kan like gjerne være holdningene som utgjør dette.

 

Speil på styre (funker ikke siden jeg ser ting som er koplet på styret kun ved å se ned, da kan jeg like godt se bakover),

speil på brille (For smalt synsfelt),

speil i endeplugg (enda lengre bak enn styremontert).

På min motorsykkel må jeg også forflytte blikket vesentlig for å titte i speilene.

Dette er meg bekjent et par ideelle på alle typer kjøretøy med speil.

 

Hvorfor du føler behov for å komme med personangrep i den sammenhengen forstår jeg ikke, men det etterlater ikke noe godt inntrykk.

Personangrep er det ikke. For så lenge du velger å se det som et problem, så vil det alltid være et problem i dine øyner.

Skulle jeg syklet mer etter vei hvor behovet for å følge med bakover er vesentlig større så ville jeg vurdert et speil på sykkelen min. Om det nå ikke er ideelt, så ville det ihvertfall gjort de enklere å kaste et blikk og fange opp det som skjer bak.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

 

Avhengig av utformingen vil man i den hastigheten ofte høre ting rundt seg bedre med ørepropper. AtW

Man hører ikke stort med sov-i-ro eller musikk på øret. I hvert fall har det ikke virket sånn av alle de idiotene jeg har sett kjørende med det.

 

 

Vindstøy er ganske høyt i høyere hastigheter, ørepropper demper vindstøy, noe som i mange situasjoner gjør forholdene bedre mtp høre eksterne lydkilder (avhengig av proppenes utforming og type)

 

AtW

Lenke til kommentar

Vindstøy er ganske høyt i høyere hastigheter, ørepropper demper vindstøy, noe som i mange situasjoner gjør forholdene bedre mtp høre eksterne lydkilder (avhengig av proppenes utforming og type)

 

AtW

Ytterst tvilsomt, når de hører på musikk. I hvert fall oppfatter de ikke lyder rundt seg.

Lenke til kommentar

 

Vindstøy er ganske høyt i høyere hastigheter, ørepropper demper vindstøy, noe som i mange situasjoner gjør forholdene bedre mtp høre eksterne lydkilder (avhengig av proppenes utforming og type)

 

AtW

Ytterst tvilsomt, når de hører på musikk. I hvert fall oppfatter de ikke lyder rundt seg.

 

 

Du sak ikke "når de hører på musikk", du gikk på en lengre tirade om hvor idiot de var og hvordan de ikke hadde noe på veien å gjøre (de med ørepropper inkludert, eller "sov i ro" om du vil). Nå er du ute og ror, hva med å bare innrømme at det ikke er noen automatikk i det er uforsvarlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du sak ikke "når de hører på musikk", du gikk på en lengre tirade om hvor idiot de var og hvordan de ikke hadde noe på veien å gjøre (de med ørepropper inkludert, eller "sov i ro" om du vil). Nå er du ute og ror, hva med å bare innrømme at det ikke er noen automatikk i det er uforsvarlig.

 

AtW

Når propper i ørene fører til at de stort sett kjører i sin egen verden uten å registrere hva som rører seg rundt dem, har det ingen ting med forsvarlighet i trafikken å gjøre. Han jeg så med sov-i-ro fulgte ikke godt med. Han hørte ikke ringeklokka, han vinglet frem og tilbake, jeg måtte kjøre helt bak ham og bruke stemmen for at han i det hele tatt skulle registrere at han blokkerte trafikk bakfra. Så propper i ørene forbinder jeg på ingen måte med å ha sanser med seg i trafikken, tvert imot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du sak ikke "når de hører på musikk", du gikk på en lengre tirade om hvor idiot de var og hvordan de ikke hadde noe på veien å gjøre (de med ørepropper inkludert, eller "sov i ro" om du vil). Nå er du ute og ror, hva med å bare innrømme at det ikke er noen automatikk i det er uforsvarlig.

 

AtW

Når propper i ørene fører til at de stort sett kjører i sin egen verden uten å registrere hva som rører seg rundt dem, har det ingen ting med forsvarlighet i trafikken å gjøre. Han jeg så med sov-i-ro fulgte ikke godt med. Han hørte ikke ringeklokka, han vinglet frem og tilbake, jeg måtte kjøre helt bak ham og bruke stemmen for at han i det hele tatt skulle registrere at han blokkerte trafikk bakfra. Så propper i ørene forbinder jeg på ingen måte med å ha sanser med seg i trafikken, tvert imot.

 

 

Stort sett? Basert på at du har sett en eneste fyr? Hva med å være litt mindre bastant med uttalelsene dine basert på ett eneste menneske.

 

AtW

Lenke til kommentar

Stort sett? Basert på at du har sett en eneste fyr? Hva med å være litt mindre bastant med uttalelsene dine basert på ett eneste menneske.

 

AtW

Snakker også om alle de jeg har sett med propper i ørene, type musikk-ørepropper. De er det også vanskelig å kommunisere med pga musikk. Jeg har kjørt langt nok og sett mange nok som faller inn under den kategorien til å uttale meg slik jeg gjør. Ser også nok av de med headset, til og med støydempende sådan. Ikke si at du også forsvarer disse.

Lenke til kommentar

 

Stort sett? Basert på at du har sett en eneste fyr? Hva med å være litt mindre bastant med uttalelsene dine basert på ett eneste menneske.

 

AtW

Snakker også om alle de jeg har sett med propper i ørene, type musikk-ørepropper. De er det også vanskelig å kommunisere med pga musikk. Jeg har kjørt langt nok og sett mange nok som faller inn under den kategorien til å uttale meg slik jeg gjør. Ser også nok av de med headset, til og med støydempende sådan. Ikke si at du også forsvarer disse.

 

 

Støydempende headset har også antakelig positiv innvirkning i høyere hastighet, fordi de slipper igjennom høyere frekvenser, og vindstøy som gjør det vanskeligere å høre er hovedsaklig lavfrekvent. 

 

AtW

Lenke til kommentar

Enda mer typisk syklistholdning, her bruker de faktisk hele veibanen og blokkererer bilistene som kommer både bak og mot..

 

 

 

Nå tok heldigvis ledelsen for rittet konsekvensene av dette og diskvalifiserte 125 syklister.

Er det et godt skiltet arrangement så ser jeg ikke noe problem med ritt, men det bør foregå på lite trafikerte veier og det så ikke ut som det var mye til trafikk her

 

Vet ikke hvor mange syklister det var her, men forlsaget til loven er jo 30? syklister i en klynge, noe som vil si som her, helt umulig å kjøre forbi

Lenke til kommentar

En kollega på jobben sykler aktivt i klubb. Og de organiserer seg slik at de kjører maks 10 i en gruppe nettopp for ikke å være til unødig hinder for andre trafikanter.

 

Støydempende headset har også antakelig positiv innvirkning i høyere hastighet, fordi de slipper igjennom høyere frekvenser, og vindstøy som gjør det vanskeligere å høre er hovedsaklig lavfrekvent. 

 

AtW

Da lurer jeg på hva du mener med "positiv innvirkning". For formålet med støydemping er nettopp å eliminere "støy" utenfra, og det gjør at man ikke hører noe av hva som foregår rundt seg når man sykler. Ergo blir det mye vanskeligere å kommunisere med idioter som kjører rundt med støydemping på øret.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...