Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor ikke?

 

AtW

Nettopp pga slike situasjoner som beskrevet. Hvis en gate er enveiskjørt skal det gjelde for alle kjøretøyer. En sykkel er også et kjøretøy.

 

 

Fordi folk ikke følger med på veien? Jeg er ikke enig i din vurdering av hvordan trafikkproblemer løses.

 

AtW

Lenke til kommentar

Problemet er ikke at det er tillat, problemet er at syklistene da tror de har forkjørsrett

Faller i samme kategori som syklistene som kommer i mot trafikken på høyre side (venstre side for dem, altså feil side)

 

Synes vegvesenet (eller noen andre) kunne hatt en kampanje hvor de stopper syklister som sykler feil og lærer de hvordan det skal gjøres, siden politiet ikke har tid

Lenke til kommentar

Problemet er ikke at det er tillat, problemet er at syklistene da tror de har forkjørsrett

Faller i samme kategori som syklistene som kommer i mot trafikken på høyre side (venstre side for dem, altså feil side)

 

Synes vegvesenet (eller noen andre) kunne hatt en kampanje hvor de stopper syklister som sykler feil og lærer de hvordan det skal gjøres, siden politiet ikke har tid

 

Folk tror ikke de har forkjørtsrett.

 

Ellers er det jo lett å forholde seg til, vikeplikt fra høyre som vanlig, samme regler på alle typer veier?

 

AtW

Lenke til kommentar

Folk tror ikke de har forkjørtsrett.

 

Ellers er det jo lett å forholde seg til, vikeplikt fra høyre som vanlig, samme regler på alle typer veier?

 

AtW

Ikke på forkjørsveier. Da har trafikanter som kommer fra sideveier vikeplikt uansett om de kommer fra venstre eller høyre.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

 

Folk tror ikke de har forkjørtsrett.

 

Ellers er det jo lett å forholde seg til, vikeplikt fra høyre som vanlig, samme regler på alle typer veier?

 

AtW

Ikke på forkjørsveier. Da har trafikanter som kommer fra sideveier vikeplikt uansett om de kommer fra venstre eller høyre.

 

 

Ja, selvfølgelig, men poenget er det samme, det er enkelt å forholde seg til.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Ja, selvfølgelig, men poenget er det samme, det er enkelt å forholde seg til.

 

AtW

Ikke når syklisten kjører rett ut i veien uten å ense om det er trafikk der, forkjørsrett eller ikke.

 

 

Hva har dette med noe som helst å gjøre stigfjel? Joda, om folk "kjører rett ut i veien uten å ense omgivelsene" er det et problem, men det har mindre med tillatt kjøreretning å gjøre. Det er et problem uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ikke på forkjørsveier. Da har trafikanter som kommer fra sideveier vikeplikt uansett om de kommer fra venstre eller høyre.

Men om syklisten kommer mot en enveiskjøring og det ikke er skiltet om vikeplikt derfra må vedkommende kunne gå ut fra at det er høyreregelen som gjelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men om syklisten kommer mot en enveiskjøring og det ikke er skiltet om vikeplikt derfra må vedkommende kunne gå ut fra at det er høyreregelen som gjelder.

Syklisten bør ikke ha noe med å kjøre mot kjøreretningen i utgangspunktet. Det er en uting og hører ikke hjemme i trafikkbildet.

Lenke til kommentar

 

Men om syklisten kommer mot en enveiskjøring og det ikke er skiltet om vikeplikt derfra må vedkommende kunne gå ut fra at det er høyreregelen som gjelder.

Syklisten bør ikke ha noe med å kjøre mot kjøreretningen i utgangspunktet. Det er en uting og hører ikke hjemme i trafikkbildet.

 

 

Hva er problemet? Det er bare å behandle det som en normal vei for kryssende vei.

 

AtW

Lenke til kommentar

Syklister har samme rettigheter som andre kjørende i trafikken. Syklister kan også sykle flere i bredden, gjerne 3 også, men det syklistene glemmer er at de har de samme plikter som andre kjørende. 

 

Dersom en bil kjører på svingete vei i en hastighet langt under gjeldende fartsgrense eller skilting, så plikter bilen å bistå kjørende bak seg med å foreta forbikjøring. Dersom dette ikke skjer kan bilen bøtelegges.

 

Det som irriterer meg med syklister på offentlig vei er:

 

De kan ikke eller ignorerer trafikkreglene og veitrafikk loven.

De er uhøflige.

De sykler mot rødt lys.

De sykler mot kjøre retning.

De sykler inn i rundkjøring til venstre dersom de skal lengre enn halvveis rundt.

Syklister tror at dersom de krysser kjørebanen syklende i fotgjengerfeltet, så kan de hoppe av sykkelen og bli fotgjenger, med de rettigheter fotgjengere har.

De bistår ikke kjørende bak med forbikjøring.

 

Jeg leste et sted at forbund etc. har fremmet et forslag til "sykkel lover".

 

Et av forslagene var at et "felt" (med syklister) skulle ansees som ett enkelt kjøretøy. Jeg håper inderlig at de får gehør for det forslaget!

 

Hele feltet (et kjøretøy) plikter da, om nødvendig å stanse, slik at biler bak kan foreta en trygg forbikjøring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lovlig å kjøre i høyre felt om man skal lengre, og det kan være hensiktsmessig som syklist. Har man hoppet av sykkelen er man fotgjenger. 

 

Ellers får du trøste deg med at dine problemer strekker seg til ting som uhøflighet, det er ganske små problemer i den trafikale sammenhengen.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg leste et sted at forbund etc. har fremmet et forslag til "sykkel lover".

 

Et av forslagene var at et "felt" (med syklister) skulle ansees som ett enkelt kjøretøy. Jeg håper inderlig at de får gehør for det forslaget!

 

Hele feltet (et kjøretøy) plikter da, om nødvendig å stanse, slik at biler bak kan foreta en trygg forbikjøring.

 

Jeg tviler på at dette forslaget er gjennomførbart i praksis, tror det ville gjort det veldig vanskelig/umulig for syklistene å trene feltsykling.

Lenke til kommentar

 

Uansett, skilting eller ikke, det at det i det hele tatt er åpnet opp for at syklister kan kjøre mot kjøreretningen er en skandale. Det burde aldri vært innført.

 

Hvorfor ikke?

 

Fordi det skaper farlige situasjoner.

Men mange syklister driter jo uansett i om det er tillatt for de eller ei. Ser det hver eneste dag, så det er ikke bare unntakene heller.

Spesielt trange gater med bakke der de får opp stor fart, er livsfarlig iom det er mange som kjører langt over evne/sikker hastighet.

Lenke til kommentar

 

Syklister tror at dersom de krysser kjørebanen syklende i fotgjengerfeltet, så kan de hoppe av sykkelen og bli fotgjenger, med de rettigheter fotgjengere har.

..og det er vel også helt korrekt?

 

Nei. Jeg sjekket med politiet. Syklisten blir ikke fotgjenger dersom han/hun hopper av sykkelen i fotgjengerfeltet, med følgende unntak. Dersom det er en trafikkøy i kjørebanen så kan sykkelisten hoppe av sykkelen der og fortsette som fotgjenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lovlig å kjøre i høyre felt om man skal lengre, og det kan være hensiktsmessig som syklist. Har man hoppet av sykkelen er man fotgjenger. 

 

Ellers får du trøste deg med at dine problemer strekker seg til ting som uhøflighet, det er ganske små problemer i den trafikale sammenhengen.

 

AtW

Jeg forstår ikke hva du mener!

Lenke til kommentar

 

Det er lovlig å kjøre i høyre felt om man skal lengre, og det kan være hensiktsmessig som syklist. Har man hoppet av sykkelen er man fotgjenger. 

 

Ellers får du trøste deg med at dine problemer strekker seg til ting som uhøflighet, det er ganske små problemer i den trafikale sammenhengen.

 

AtW

Jeg forstår ikke hva du mener!

 

 

Du snakket om ulovlig kjøring i rundkjøringer, om jeg ikke misforsto deg, så er det du snakker om helt lovlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg blir dessverre ikke overrasket

 

http://www.agderposten.no/nyheter/her-kjorer-bilistene-mot-kjoreretningen-i-100-sonen-for-a-slippe-ulykkeskoen-1.1539226

 

Jadda, her skjærer vi alle over én kam. Generaliserer. Setter trafikkanter i bås. Sier at er én sånn, så er alle sånn. Det er god debatteknikk må vite ...

 

Finnes det noen god artikkel om saken?

Tenker over det, og det er flere momenter som virker problematisk:

1. Ser ut som motorvei, altså finnes det ingen utkjørsramper som går med motgåendes kjøreretning

2. Snudde de for å unngå å bli sperret inne i bilkø?

3. Snudde de fordi andre snudde?

 

Folk tror ikke de har forkjørtsrett.

 

Ellers er det jo lett å forholde seg til, vikeplikt fra høyre som vanlig, samme regler på alle typer veier?

 

AtW

Det er en grunn til at man skal vike vis man ikke klarer forbikjøringer. Og at man ikke skal kjøre mot kjøreretning på motorvei

Kjøring mot enveiskjørt som sykkel er like ille som å svinge i motgående kjørefelt for å komme av veien

Det er veldig stygt. Spesielt siden enveiskjørt ofte også har gangfelt, hvor man ender opp med vikeplikt ved feltskifte for å krysse veien etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...