Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kast alltid et blikk over skulderen før dere skifter felt. Denne videoen er fra St. Petersburg i Russland, 11. april i 2015, men tilsvarende episode kunne antagelig skjedd her også (selv om det er forbudt å sykle på motorvei i Norge). I St. Petersburg finnes det ikke sykkelveier, syklister der må derfor benytte denne typen veier.

 

Da syklistene i videoen ga tegn til å skifte felt var dette et nytt høyrefelt etter en avkjøring, så i prinsippet skulle det ikke kunne komme noen bakfra der. Lastebilen krysset doble sperrelinjer fra avkjøringsfeltet, se detaljbildet mitt:

attachicon.gifSkjermbilde 2016-05-27 kl. 09.13.39.png

 

 

Å kaste et blikk over skulderen før man skifter felt eller svinger sidelengs (f.eks for å kjøre forbi en annen syklist) er derfor smart, for det finnes trafikkale idioter overalt.

 

Mer om hendelsen:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3040241/Unbelievable-helmet-cam-footage-shows-moment-Russian-cyclist-struck-40ft-lorry-LIVES.html

Han ga tegn, men så ikke bak seg om det var klart så feilen ligger 100% på syklisten

og de sykler midt i veien..  hadde de ligget i høyre felt så hadde ikke dette skjedd

Lenke til kommentar

 

Lastebilsjåføren som har all skyld der. Man gir signal for at de bak og de andre syklistene skjønner at man skifter felt. Å kjøre forbi på høyra sia på sperrelinjer er galskap.

Man skal også seg seg bak før en svinger

 

Ja, det er jeg klar over, men der var det sperrefelt og ikke noen i feltet før den lastebilen plutselig kommer dundrende i temmelig høy fart og presser seg forbi.

Lenke til kommentar

Lastebilsjåføren som har all skyld der. Man gir signal for at de bak og de andre syklistene skjønner at man skifter felt. Å kjøre forbi på høyra sia på sperrelinjer er galskap.

Syklisten gir signal om feltskifte i samme sekund som han begynner å legge seg over...og da har tegngivning liten effekt.

Men lastebilsjåføren er definitivt grovt uaktsom i denne situasjonen og forårsaker ulykken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Lastebilsjåføren som har all skyld der. Man gir signal for at de bak og de andre syklistene skjønner at man skifter felt. Å kjøre forbi på høyra sia på sperrelinjer er galskap.

Syklisten gir signal om feltskifte i samme sekund som han begynner å legge seg over...og da har tegngivning liten effekt.

Men lastebilsjåføren er definitivt grovt uaktsom i denne situasjonen og forårsaker ulykken.

 

 

Ja, men det er presumptivt fordi han ikke forventer et grovt vikepliktsbrudd. Det hadde antakelig vært signalisert tidligere om det var et "konvensjonelt feltskifte". Både bevegelse og trafikksituasjon bør leses av en yrkesjåfør og han burde forstå muligheten for feltskifte er stor. (men fyren er jo åpenbart ikke en spesielt god sjåfør på andre vis, så det blekner forsåvidt) 

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Komisk hvordan han som filmer tar seg god tid til å forsiktig sette bort sykkelen før han orker hjelpe kompisen.

Kondomdraktsyklister er noen morsomme vesen.

 

Lastebilen sin feil dette såklart, bare så det er sagt.

 

Hvor mange "krisesituasjoner" har du bevitnet? Folk gjør ikke alltid det som er optimalt. Kondomdrakt eller ikke. (litt på siden, hvorfor snakker folk om dette? Tror aldri jeg har sett en syklist i det jeg kaller kondomdrakter, dvs heldekkende trang "idrettsdrakt")

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Uavhengig av hendelsen ser det ekstremt farlig ut å sykle på høytrafikkerte motorveier.

 

Det finnes sikkert alternative sideveier til den motorveien der. Rart at syklistene valgte å ta en såpass stor risiko.
Som det står i artikkelen, det finnes ikke sykkelveier i størsteparten av Russland. Det er nylig opprett noen få sykkelfelt i hovedstaden Moskva, men ellers må syklistene bruke de veiene som finnes.

 

I Spania er det forøvrig både helt vanlig og helt lovlig for syklister å ferdes på motorveier. Heller ikke der finnes det noen særlige alternativer.

 

Hvis det var en liten personbil med en småbarnfamilie som ble most av lastebilen, ville du fortsatt sagt at det var rart de valgte en såpass trafikkert vei?

Med andre ord, en er bra blåst i hodet om en velger å sykle der. Sykkel er en anakronisme i det moderne trafikkbildet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Komisk hvordan han som filmer tar seg god tid til å forsiktig sette bort sykkelen før han orker hjelpe kompisen.

Kondomdraktsyklister er noen morsomme vesen.

 

Lastebilen sin feil dette såklart, bare så det er sagt.

Hvor mange "krisesituasjoner" har du bevitnet? Folk gjør ikke alltid det som er optimalt. Kondomdrakt eller ikke. (litt på siden, hvorfor snakker folk om dette? Tror aldri jeg har sett en syklist i det jeg kaller kondomdrakter, dvs heldekkende trang "idrettsdrakt")

 

AtW

For å skille mellom narsissistiske rævhøl med midtlivskrise og de som sykler rolig, fredelig og respektfullt.

Lenke til kommentar

 

Vil si at det er delt skyld

Sykkelen har ingen skyld i denne situasjonen.

 

Så jeg som bilist kan blinke til motsatt felt å bare dundre over uten å se bak meg om det kommer noen i tusen og førti.

For det første, hva i huleste gjør disse "verdensmestrene" langt ute på en motorvei med fartsgrense høyt over hva de faktisk klarer å trø... De ber jo nesten om å bli kjørt rett ned når de vinker beskjedent til ene siden og svinger over uten å se om noe faktisk kommer... :wallbash:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...