Gå til innhold

– Nye MacBook Retina er umulig å reparere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En laptop burde kunne brukes minst 10 år frem i tida.. At den blir ubrukelig fordi batteriet kun klarer 3 og er umulig (for dyrt) å bytte burde vaere ulovelig.

 

På tide for EU å stille krav på Apple? Er ikke miljö viktig lenger når det gjelder apple?

 

Maks 500kr for ett batteribyte. Taper apple penger på det er det problemet dems.

 

De jobber faktisk for et sånn direktiv, hvor elektroniske varer skal ha en viss mulighet for å bli reparert, håper på at det gjelder bærbare også.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Så det slår deg ikke at det også er "fagpersoner" som skal prøve å fikse disse?

Så du mener at de ikke skal være mulig å fikse, men de skal bare kastes å kjøpe/gi kunden en ny maskin?

Du burde søke deg inn i Apple, du hadde fått jobb på dagen med den ignorante holdningen din, kunnskapene er vel ikke helt på topp heller virker det som.

 

Det er bare mega fail at man ikke skal kunne fikse/bytte ut ting, jada, den må sikkert på ett verksted, men det i seg selv er billigere enn å kjøpe/få ett nytt produkt, men men, lenge leve kjøp å kast samfunnet.

 

Hvis en Apple maskin er så bra som folk skal ha det til så burde det vært mulig å lett bytte batteriet, for batteriene er vel noe av det minst holdbare i ting idag.

Men Apple slipper jo unna så klart når folk er totalt blinde å bare kjøper ukritisk over en lav sko, ikke rart verden er blitt som den er blitt.

Samtlige tynne laptoper idag (95%+ hvertfall) har integrert batteri. Samme gjelder flesteparten av telefoner.

 

Fagpersonene som reparerer på Mac har verktøyet \ opplæringen som trengs for reparasjon av disse.

 

 

Mulig jeg ikke klarte å få frem poenget mitt... men ja, jeg er enig i det du skriver.. men bruker du 20000 på en laptop også begynner du å bytte batteri selv ender den mest sannsynlig opp med å se jævlig ut.. da ville jeg betalt noen 1000 kroner for jobben og for delene i stedet for å gjøre det selv.

Lenke til kommentar

 

Hvis man ønsker å skru på datamaskinen sin kjøper man en stasjonær PC, ikke en mac.

 

Hvor mange nye laptoper er det som egentlig som har generiske deler og hvor delene faktisk er så billige/tilgjengelige at det er noe poeng å begynne å reparere selv eller oppgradere?

...

 

Man kan kjøpe en Thinkpad, da kan man fortsatt bestille nye deler til gamle maskiner fra begynnelsen av 2000-tallet.

Selv bruker jeg nå en gammel T60 fra 2006, oppgradert med T61-hovedkort fra 2007, retina IPS-skjerm fra 2004, AC-7260 og SSD fra 2013.

 

 

Det var derfor jeg skrev nye laptoper.. eldre laptoper og spesielt "bedritslaptoper" som thinkpas serien vil man kunne finne masse deler til blant annet på ebay der asiatiske "slaktere" selger deler for en slik og ingenting. Men tror neppe du finner deler til kliss nye apple maskiner.

Lenke til kommentar

Man skal ikke reparere en Mac, men kjøpe en ny. Det er det Apple vil og kommer unna med det. Latterlig spør du meg.

 

Reklamasjon.. reklamasjon.. reklamasjon... Er ikke mange som fikser en asus laptop heller. Vi snakker ikke om proffe brukere her.: Dette er en "Facebook" og Excel maskin her. De har som vanlig ikke noe kunnskap som skal til for å fikse en laptop.....

Lenke til kommentar

Er dette egentlig noe stort problem?

 

Som de fleste sikkert vet, består data-delen i den nye MacBook av tre enheter for selve databehandlingen; et tastatur, en styreplate og et imponerende lite hovedkort. Resten er batterier. Alt dette er ganske sikkert limt sammen med aluminiumsplaten på baksiden. Denne utgjør altså den ene delen. Den andre delen er skjermen, som også ganske sikkert er limt sammen med aluminiumsplaten.

 

Dermed utgjør MacBook egentlig to deler, datadelen og skjermen. Det er sikkert mulig å bytte den delen det er feil på. Så kan den delen som har feil sendes videre inn i systemet for rensing av komponenter og deretter brukes om igjen.

 

Hvis denne reparasjonsprosessen skulle stemme så høres det kjapt og greit ut for oss kunder. Som alltid med data må vi uansett huske å ta sikkerhetskopier...:-)

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Hvis man ønsker å skru på datamaskinen sin kjøper man en stasjonær PC, ikke en mac.

 

Hvor mange nye laptoper er det som egentlig som har generiske deler og hvor delene faktisk er så billige/tilgjengelige at det er noe poeng å begynne å reparere selv eller oppgradere?

 

Og med mindre man er en fagperson/profesjonell blir resultatet av å f.eks. bytte skjerm på mobilen sin omtrent like flott som om man skulle lakkere bilen sin selv.. helt greit hvis man bare er opptatt av at "det fungerer".. men det er alltid støv/fingeravtrykk på skjermen, glipper, riper osv..

 

Er da ikke noe problem å bytte tastatur, batteri, RAM, harddisk osv. i en vanlig laptop.

Lenke til kommentar

Man skal ikke reparere en Mac, men kjøpe en ny. Det er det Apple vil og kommer unna med det. Latterlig spør du meg.

 

Må spørre først, har du eid en Mac?

 

Kan si straks det du sier overhode ikke stemmer, min første Mac var en Air som ble kjøpt for over fire år siden.

Har den ennå, aldri vært noe som helst tull, og batteriet har tapt seg minimalt.

 

Ingen av mine to forrige Dell maskiner varte i to år uten hardware feil, og den siste som var en XPS som kostet like mye som MBA var to ganger inne til reperasjon på to år, det hjelper lite om de kan repareres når de slutter å fungere etter reperasjon med nye feil...

Lenke til kommentar

 

Man skal ikke reparere en Mac, men kjøpe en ny. Det er det Apple vil og kommer unna med det. Latterlig spør du meg.

 

Må spørre først, har du eid en Mac?

 

Kan si straks det du sier overhode ikke stemmer, min første Mac var en Air som ble kjøpt for over fire år siden.

Har den ennå, aldri vært noe som helst tull, og batteriet har tapt seg minimalt.

 

Ingen av mine to forrige Dell maskiner varte i to år uten hardware feil, og den siste som var en XPS som kostet like mye som MBA var to ganger inne til reperasjon på to år, det hjelper lite om de kan repareres når de slutter å fungere etter reperasjon med nye feil...

Når det gjelder batteriet er det ingenting spesielt med batteriet i en mac. Lithium batterier regnes å ha 80% kapasitet etter 3 år (et bestemt antall ladesykluser). Hva det faktisk er bil variere med bruk og behandling.

 

Det et feil med alle pcer. Forstår ikke folk som baserer sin egen erfaring med pcer som bevis. Det selges hundretusenvis av pcer, personlig erfaring er langt ifra noe bevis på noe som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Man skal ikke reparere en Mac, men kjøpe en ny. Det er det Apple vil og kommer unna med det. Latterlig spør du meg.

Må spørre først, har du eid en Mac?

 

Kan si straks det du sier overhode ikke stemmer, min første Mac var en Air som ble kjøpt for over fire år siden.

Har den ennå, aldri vært noe som helst tull, og batteriet har tapt seg minimalt.

 

Ingen av mine to forrige Dell maskiner varte i to år uten hardware feil, og den siste som var en XPS som kostet like mye som MBA var to ganger inne til reperasjon på to år, det hjelper lite om de kan repareres når de slutter å fungere etter reperasjon med nye feil...

Når det gjelder batteriet er det ingenting spesielt med batteriet i en mac. Lithium batterier regnes å ha 80% kapasitet etter 3 år (et bestemt antall ladesykluser). Hva det faktisk er bil variere med bruk og behandling.

 

Det et feil med alle pcer. Forstår ikke folk som baserer sin egen erfaring med pcer som bevis. Det selges hundretusenvis av pcer, personlig erfaring er langt ifra noe bevis på noe som helst.

 

Vi er da vel ikke i en rettsal og skal "bevise" noe???

Og selvfølgelig er personlig erfaring avgjørende ved kjøp av ny pc eller evt andre ting.

Jeg ville ikke nølt ett sekund med å kjøpe den nye MacBooken, nettopp pga fantastisk bra erfaring med, kall det gjerne "forgjengeren"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder batteriet er det ingenting spesielt med batteriet i en mac. Lithium batterier regnes å ha 80% kapasitet etter 3 år (et bestemt antall ladesykluser). Hva det faktisk er bil variere med bruk og behandling.

Dette stemmer ikke nødvendigvis. Det varierer hvor mange ladesykluser batteriene har. Her har, såvidt jeg vet, Apple til nå alltid levert veldig bra, med opptil 1500 ladesykluser. Kjøper du en random PC risikerer du å få et batteri med 500.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

 

Man skal ikke reparere en Mac, men kjøpe en ny. Det er det Apple vil og kommer unna med det. Latterlig spør du meg.

Må spørre først, har du eid en Mac?

 

Kan si straks det du sier overhode ikke stemmer, min første Mac var en Air som ble kjøpt for over fire år siden.

Har den ennå, aldri vært noe som helst tull, og batteriet har tapt seg minimalt.

 

Ingen av mine to forrige Dell maskiner varte i to år uten hardware feil, og den siste som var en XPS som kostet like mye som MBA var to ganger inne til reperasjon på to år, det hjelper lite om de kan repareres når de slutter å fungere etter reperasjon med nye feil...

 

 

Jeg eier en macbook air, den bråker mer enn tidligere, og batteritiden er forkortet vesentlig. Den er 4 år gammel. Som andre har sagt, Li-ion taper seg over tid, det er ikke noe magisk med mac-batterier.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er dette egentlig noe stort problem?

 

Som de fleste sikkert vet, består data-delen i den nye MacBook av tre enheter for selve databehandlingen; et tastatur, en styreplate og et imponerende lite hovedkort. Resten er batterier. Alt dette er ganske sikkert limt sammen med aluminiumsplaten på baksiden. Denne utgjør altså den ene delen. Den andre delen er skjermen, som også ganske sikkert er limt sammen med aluminiumsplaten.

 

Dermed utgjør MacBook egentlig to deler, datadelen og skjermen. Det er sikkert mulig å bytte den delen det er feil på. Så kan den delen som har feil sendes videre inn i systemet for rensing av komponenter og deretter brukes om igjen.

 

Hvis denne reparasjonsprosessen skulle stemme så høres det kjapt og greit ut for oss kunder. Som alltid med data må vi uansett huske å ta sikkerhetskopier...:-)

 

Det er "kjapt og greit" å bytte ut en hel PC hver gang det er feil på en komponent også, men det er også dyrere.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På ein dings til eit par hundrelappar er det greit, men ein PC som kostar 12-13 000 kroner er dette ganske ekstremt vil eg påstå. Bruk-og-kast-filosofien synest eg ikkje høyrer heime her.

 

At den ikkje kan reparerast er i så fall noko forbrukarane burde bli opplyst om ved kjøp, sidan dei fleste sannsynlegvis går ut frå at ein PC eller Mac kan reparerast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En laptop burde kunne brukes minst 10 år frem i tida.. At den blir ubrukelig fordi batteriet kun klarer 3 og er umulig (for dyrt) å bytte burde vaere ulovelig.

 

På tide for EU å stille krav på Apple? Er ikke miljö viktig lenger når det gjelder apple?

 

Maks 500kr for ett batteribyte. Taper apple penger på det er det problemet dems.

 

500kr for ett batteribytte? Ler!

Ett batteri koster ca. 1100-1200 kr. Hvis du skal kjøpe det originalt fra butikk, og dette er laptopene som har utskiftbart batteri.

 

Ellers mange rare kommentarer. Macbooken vil i Norge bli reparert gratis frem til og med den er 5 år gammel, så sant man ikke ødelegger den selv. Uansett hvor vanskelig eller enkelt dette er.

 

At ting blir vanskelig å reparere er bare en helt naturlig konsekvens av at det skal være så forbanna lite, men samtidig ha gode spesifikasjoner.

 

Til de som lurer ved batteriet: Enten så kan man løsne limet, da må nytt batteri limes på igjen eller så bare bytter de hele bakplata. Regner med det siste da det er langt mer kostnadseffektivt enn å begynne å surre med lim.

 

Da regner jeg også med at man får kjøpt ei ny bakplate fra en eller annen kar i kina.

Lenke til kommentar

Kan bli interessant å se resultatet av dette om 4-5 års tid. Batterier er i utgangspunktet unntatt reklamasjonsfristen på 5 år på en laptop, da det er ansett som forbruksvare/slitasjedel. Men siden det nå er limt fast og muligens ikke kan skiftes uten at også bakplaten skiftes kan det gå over til å bli en integrert del av laptopen, og dermed gjelder reklamasjonsretten. Alternativt at Apple/verkstedet kan få dekket kostnaden til batteriet, men ikke til andre deler eller arbeidet.

Jf. harddisker som alene har 2 års reklamasjon, men som del av en laptop omfattes av 5-års regelen.

Lenke til kommentar

 

 

 

Man skal ikke reparere en Mac, men kjøpe en ny. Det er det Apple vil og kommer unna med det. Latterlig spør du meg.

Må spørre først, har du eid en Mac?

 

Kan si straks det du sier overhode ikke stemmer, min første Mac var en Air som ble kjøpt for over fire år siden.

Har den ennå, aldri vært noe som helst tull, og batteriet har tapt seg minimalt.

 

Ingen av mine to forrige Dell maskiner varte i to år uten hardware feil, og den siste som var en XPS som kostet like mye som MBA var to ganger inne til reperasjon på to år, det hjelper lite om de kan repareres når de slutter å fungere etter reperasjon med nye feil...

Når det gjelder batteriet er det ingenting spesielt med batteriet i en mac. Lithium batterier regnes å ha 80% kapasitet etter 3 år (et bestemt antall ladesykluser). Hva det faktisk er bil variere med bruk og behandling.

 

Det et feil med alle pcer. Forstår ikke folk som baserer sin egen erfaring med pcer som bevis. Det selges hundretusenvis av pcer, personlig erfaring er langt ifra noe bevis på noe som helst.

 

Vi er da vel ikke i en rettsal og skal "bevise" noe???

Og selvfølgelig er personlig erfaring avgjørende ved kjøp av ny pc eller evt andre ting.

Jeg ville ikke nølt ett sekund med å kjøpe den nye MacBooken, nettopp pga fantastisk bra erfaring med, kall det gjerne "forgjengeren"...

 

 

Vel, her skriver du det slik at det ikke er behov for reperasjon på en Mac, fordi den ikke går i stykker. Det er jo en personlig erfaring, og er selvfølgelig viktig ved kjøp, det er jeg ikke uenig i.  Din personlige erfaring kan derimot ikke brukes som argument for at macbooker ikke trenger å være reparerbare. Det finnes utrolig mange gode argumenter for å lage dem slik Apple gjør det, og jeg er veldig uenig at den bør være lett å fikse/bytte ut deler osv. Da ville det blitt en helt annen PC til et helt annet marked.  Virker som om det er stort sett folk med helt andre behov som klager her, uten at jeg forstår poenget. Er jo bare å kjøpe noe annet.

 

Du trekker og inn XPS. Det at du har hatt en mer reparerbar PC, og at de ikke klarte å fikse likevel er heller ikke noen grunn til å ikke lage dem reparerbare. Dessuten er jo XPS ikke veldig forskjellig fra maskiner som MBA. De fikk ganske god løft i scoren fordi de la ved en manual som du kan benytte hvis du bestemmer deg for å åpne den opp (og sikkert bryte garantien). Den har jo og utbyttbar SSD.

 

Hvis du skal kjøpe den nye MacBooken ville jeg holdt meg unna den dyrere prosessoren forresten. Du betaler ekstra for ingenting egentlig, i tillegg selger Intel den for samme pris. Den oppgraderingen er jo bare ren svindel egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvis man ønsker å skru på datamaskinen sin kjøper man en stasjonær PC, ikke en mac.

 

Hvor mange nye laptoper er det som egentlig som har generiske deler og hvor delene faktisk er så billige/tilgjengelige at det er noe poeng å begynne å reparere selv eller oppgradere?

...

 

Man kan kjøpe en Thinkpad, da kan man fortsatt bestille nye deler til gamle maskiner fra begynnelsen av 2000-tallet.

Selv bruker jeg nå en gammel T60 fra 2006, oppgradert med T61-hovedkort fra 2007, retina IPS-skjerm fra 2004, AC-7260 og SSD fra 2013.

 

 

Det var derfor jeg skrev nye laptoper.. eldre laptoper og spesielt "bedritslaptoper" som thinkpas serien vil man kunne finne masse deler til blant annet på ebay der asiatiske "slaktere" selger deler for en slik og ingenting. Men tror neppe du finner deler til kliss nye apple maskiner.

 

 

En kjapp googling fant reparasjonsmanualen for Thinkpad Yoga S1 fra i 2014, er det nytt nok?

19mm tykk laptop med mulighet til å snu skjermen 360° og bruke som nettbrett.

Alt kan demonteres med gode instruksjoner og bilder:

http://download.lenovo.com/ibmdl/pub/pc/pccbbs/mobiles_pdf/s1_yoga_hmm_en_sp40a26742_01.pdf

Lenke til kommentar

Er jo ikke noe nytt at Apple er forbrukervennligheten og gjenbrukets største fiende. Spørsmålet er bare hvor lenge de kan komme unna med det, uten å bli straffet av forbrukerne.

At MacBook ikke har deler som privatpersoner kan bytte ut betyr ikke at de ikke vil gjenbrukes. Apple setter sammen deler som blir til overs ved reparasjoner o.l. til nye maskiner som selges med prisavslag:

http://store.apple.com/us/browse/home/specialdeals/mac

Aluminium og glass, som Apple baserer seg mer på enn de fleste andre, er de mest gjenbrukbare stoffene som finnes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...