Gå til innhold

– Nye MacBook Retina er umulig å reparere


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Man skal ikke reparere en Mac, men kjøpe en ny. Det er det Apple vil og kommer unna med det. Latterlig spør du meg.

Må spørre først, har du eid en Mac?

 

Kan si straks det du sier overhode ikke stemmer, min første Mac var en Air som ble kjøpt for over fire år siden.

Har den ennå, aldri vært noe som helst tull, og batteriet har tapt seg minimalt.

 

Ingen av mine to forrige Dell maskiner varte i to år uten hardware feil, og den siste som var en XPS som kostet like mye som MBA var to ganger inne til reperasjon på to år, det hjelper lite om de kan repareres når de slutter å fungere etter reperasjon med nye feil...

Når det gjelder batteriet er det ingenting spesielt med batteriet i en mac. Lithium batterier regnes å ha 80% kapasitet etter 3 år (et bestemt antall ladesykluser). Hva det faktisk er bil variere med bruk og behandling.

 

Det et feil med alle pcer. Forstår ikke folk som baserer sin egen erfaring med pcer som bevis. Det selges hundretusenvis av pcer, personlig erfaring er langt ifra noe bevis på noe som helst.

 

Vi er da vel ikke i en rettsal og skal "bevise" noe???

Og selvfølgelig er personlig erfaring avgjørende ved kjøp av ny pc eller evt andre ting.

Jeg ville ikke nølt ett sekund med å kjøpe den nye MacBooken, nettopp pga fantastisk bra erfaring med, kall det gjerne "forgjengeren"...

 

 

Vel, her skriver du det slik at det ikke er behov for reperasjon på en Mac, fordi den ikke går i stykker. Det er jo en personlig erfaring, og er selvfølgelig viktig ved kjøp, det er jeg ikke uenig i.  Din personlige erfaring kan derimot ikke brukes som argument for at macbooker ikke trenger å være reparerbare. Det finnes utrolig mange gode argumenter for å lage dem slik Apple gjør det, og jeg er veldig uenig at den bør være lett å fikse/bytte ut deler osv. Da ville det blitt en helt annen PC til et helt annet marked.  Virker som om det er stort sett folk med helt andre behov som klager her, uten at jeg forstår poenget. Er jo bare å kjøpe noe annet.

 

Du trekker og inn XPS. Det at du har hatt en mer reparerbar PC, og at de ikke klarte å fikse likevel er heller ikke noen grunn til å ikke lage dem reparerbare. Dessuten er jo XPS ikke veldig forskjellig fra maskiner som MBA. De fikk ganske god løft i scoren fordi de la ved en manual som du kan benytte hvis du bestemmer deg for å åpne den opp (og sikkert bryte garantien). Den har jo og utbyttbar SSD.

 

Hvis du skal kjøpe den nye MacBooken ville jeg holdt meg unna den dyrere prosessoren forresten. Du betaler ekstra for ingenting egentlig, i tillegg selger Intel den for samme pris. Den oppgraderingen er jo bare ren svindel egentlig.

 

Joda, de klarte å fikse XPS begge gangene den var til reperasjon, men det var en ny feil andre gangen, btw, var ikke SSD, dette var jo før jeg kjøpte MBA, og Dell skulle ha ett sinnsykt påslag hvis jeg skulle ha SSD den gangen, og den kostet som sagt det samme med 7200 snurredisk (som faktisk ikke holdt ett år en gang) som det MBA kostet to år etterpå, med SSD disk.

 

Blir nok sikkert den minste hvis jeg bytter, syns forøvrig jeg leste at Apple har oppgradert prosessoren og det er ikke samme hastighet på de prosessorene, Intel sin har 900 som standard mens Apple har oppgradert til 1,1 som standard.

 

Forstår heller ikke engasjementet fra folk som aldri kunne tenkt seg å kjøpe produktet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Når det gjelder batteriet er det ingenting spesielt med batteriet i en mac. Lithium batterier regnes å ha 80% kapasitet etter 3 år (et bestemt antall ladesykluser). Hva det faktisk er bil variere med bruk og behandling.

Dette stemmer ikke nødvendigvis. Det varierer hvor mange ladesykluser batteriene har. Her har, såvidt jeg vet, Apple til nå alltid levert veldig bra, med opptil 1500 ladesykluser. Kjøper du en random PC risikerer du å få et batteri med 500.

 

 

Dette var noe jeg ikke hadde tenkt på, så takk for svar :)

 

Likevel er jo slik at Apple ikke lager batterier. De kjøper batterier, som alle andre. Hvis du kjøper en billig PC er sannsynligheten for at de ikke har kjøpt de beste batteriene ganske stor og. Hvis du kjøper en PC i samme prisklasse, så kjøper de jo inn skikkelige batterier. Det gjelder jo alle deler i en PC. Bruker du mer penger, får du generelt høyere kvalitet på delene.

 

Ellers lurer jeg på hvor du har infoen din fra:

https://support.apple.com/en-au/HT201585

Apple selv skriver at deres beste batterier klarer 1000 før batteriet er dødt. 2008/2009 modeller ligger på 300/500.

Det er jo stor forskjell på 300 og 1000. Så en annen som jobbet med dette. Han skrev at de dårligste klarte 300 før de var helt ute, mens de beste 500-600 (så Apple må åpenbart bruke andre tall...)

 

Ellers kan og varmen som vil oppstå i nye MacBook påvirke antall ladesykluser negativt (den vil garantert bli varm, pga av måten disse Core-M PCene er lagd på. Og nei, Apple har ikke funnet opp aluminium som leder 10000 ganger bedre enn annet aluminium).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg blandet litt ang. hvor høyt tallet er. Kan godt hende det er 1000 du vanligvis får på Mac-er. Poenget var egentlig at det er forskjell på kvaliteten til batterier, og Apple skal etter sigende være en produsent som bruker bedre batterier i maskinen sin.

 

Det betyr ikke at alle Windows PC-er har dårligere batteriet såklart. Her må man gjøre research på forhånd.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Man skal ikke reparere en Mac, men kjøpe en ny. Det er det Apple vil og kommer unna med det. Latterlig spør du meg.

Må spørre først, har du eid en Mac?

 

Kan si straks det du sier overhode ikke stemmer, min første Mac var en Air som ble kjøpt for over fire år siden.

Har den ennå, aldri vært noe som helst tull, og batteriet har tapt seg minimalt.

 

Ingen av mine to forrige Dell maskiner varte i to år uten hardware feil, og den siste som var en XPS som kostet like mye som MBA var to ganger inne til reperasjon på to år, det hjelper lite om de kan repareres når de slutter å fungere etter reperasjon med nye feil...

Når det gjelder batteriet er det ingenting spesielt med batteriet i en mac. Lithium batterier regnes å ha 80% kapasitet etter 3 år (et bestemt antall ladesykluser). Hva det faktisk er bil variere med bruk og behandling.

 

Det et feil med alle pcer. Forstår ikke folk som baserer sin egen erfaring med pcer som bevis. Det selges hundretusenvis av pcer, personlig erfaring er langt ifra noe bevis på noe som helst.

 

Vi er da vel ikke i en rettsal og skal "bevise" noe???

Og selvfølgelig er personlig erfaring avgjørende ved kjøp av ny pc eller evt andre ting.

Jeg ville ikke nølt ett sekund med å kjøpe den nye MacBooken, nettopp pga fantastisk bra erfaring med, kall det gjerne "forgjengeren"...

 

 

Vel, her skriver du det slik at det ikke er behov for reperasjon på en Mac, fordi den ikke går i stykker. Det er jo en personlig erfaring, og er selvfølgelig viktig ved kjøp, det er jeg ikke uenig i.  Din personlige erfaring kan derimot ikke brukes som argument for at macbooker ikke trenger å være reparerbare. Det finnes utrolig mange gode argumenter for å lage dem slik Apple gjør det, og jeg er veldig uenig at den bør være lett å fikse/bytte ut deler osv. Da ville det blitt en helt annen PC til et helt annet marked.  Virker som om det er stort sett folk med helt andre behov som klager her, uten at jeg forstår poenget. Er jo bare å kjøpe noe annet.

 

Du trekker og inn XPS. Det at du har hatt en mer reparerbar PC, og at de ikke klarte å fikse likevel er heller ikke noen grunn til å ikke lage dem reparerbare. Dessuten er jo XPS ikke veldig forskjellig fra maskiner som MBA. De fikk ganske god løft i scoren fordi de la ved en manual som du kan benytte hvis du bestemmer deg for å åpne den opp (og sikkert bryte garantien). Den har jo og utbyttbar SSD.

 

Hvis du skal kjøpe den nye MacBooken ville jeg holdt meg unna den dyrere prosessoren forresten. Du betaler ekstra for ingenting egentlig, i tillegg selger Intel den for samme pris. Den oppgraderingen er jo bare ren svindel egentlig.

 

Joda, de klarte å fikse XPS begge gangene den var til reperasjon, men det var en ny feil andre gangen, btw, var ikke SSD, dette var jo før jeg kjøpte MBA, og Dell skulle ha ett sinnsykt påslag hvis jeg skulle ha SSD den gangen, og den kostet som sagt det samme med 7200 snurredisk (som faktisk ikke holdt ett år en gang) som det MBA kostet to år etterpå, med SSD disk.

 

Blir nok sikkert den minste hvis jeg bytter, syns forøvrig jeg leste at Apple har oppgradert prosessoren og det er ikke samme hastighet på de prosessorene, Intel sin har 900 som standard mens Apple har oppgradert til 1,1 som standard.

 

Forstår heller ikke engasjementet fra folk som aldri kunne tenkt seg å kjøpe produktet.

 

 

SSD kostet mye for alle den gangen, prisene på SSD fallt mye på 2 år, og de faller fortsatt mye. Hvis det er HDD som feilet er det ikke Dell sin feil. Apple har jo hatt hele produktlinjer der så godt som alle har opplevd feil med HDD. Det er noe de ikke kan vite på forhånd, de kjøper jo HDD fra OEM. Hvis den modellen, eller partiet viser seg i etterkant å være dårlig blir det merkelig å legge skyld over på PC produsent for dette.

 

HVa som er standardfrekvens på Core-M betyr egentlig ingenting. Den eneste forskjellen er at Apple kan skrive et høyere tall. Forskjellen ligger i turbofrekvens. Det er det som har noe å si. Det er og der problemet ligger. På grunn av varmerestriksjoner vil ikke en høyere klokket core-M gi bedre ytelse, den vil måtte klokke ned og kan umulig opprettholde turbo lenge. Hvis du vil se selv er det bare å gå over til anadtech. Asus sin vifteløse PC slo Lenovo sin med vifte, og bedre Core-M. Asus kjører forresten på 0.8 Ghz som standard.

 

Jeg er ikke interessert i dette produktet spesielt, men PC generelt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg blandet litt ang. hvor høyt tallet er. Kan godt hende det er 1000 du vanligvis får på Mac-er. Poenget var egentlig at det er forskjell på kvaliteten til batterier, og Apple skal etter sigende være en produsent som bruker bedre batterier i maskinen sin.

 

Det betyr ikke at alle Windows PC-er har dårligere batteriet såklart. Her må man gjøre research på forhånd.

 

Slik informasjon er jo noe de vanligvis ikke gir ut. iFixit skriver jo stort sett navn på alt de finner, men det står ingenting om hvem som har lagd batteriene. Sto heller ikke utpå batteriet som de tok ut av XPS 13. Så er litt vanskelig å finne denne informasjonen. Apple sine tall stemmer jo heller åpenbart ikke med det en annen kilde jeg fant sa. Dermed kan det være de måler forskjellig og, og da blir det umulig.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvis man ønsker å skru på datamaskinen sin kjøper man en stasjonær PC, ikke en mac.

 

Hvor mange nye laptoper er det som egentlig som har generiske deler og hvor delene faktisk er så billige/tilgjengelige at det er noe poeng å begynne å reparere selv eller oppgradere?

...

 

Man kan kjøpe en Thinkpad, da kan man fortsatt bestille nye deler til gamle maskiner fra begynnelsen av 2000-tallet.

Selv bruker jeg nå en gammel T60 fra 2006, oppgradert med T61-hovedkort fra 2007, retina IPS-skjerm fra 2004, AC-7260 og SSD fra 2013.

 

 

Det var derfor jeg skrev nye laptoper.. eldre laptoper og spesielt "bedritslaptoper" som thinkpas serien vil man kunne finne masse deler til blant annet på ebay der asiatiske "slaktere" selger deler for en slik og ingenting. Men tror neppe du finner deler til kliss nye apple maskiner.

Har en thinkpad fra 2014. Kan bytte ut så å si alle delene på den, er null lim. Finner masse deler på ebay.

 

Apple-maskiner er noe møkk. Ikke kan man fikse de og de er skitdyre. Det eneste positive er vel vekta og utseendet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hvis man ønsker å skru på datamaskinen sin kjøper man en stasjonær PC, ikke en mac.

 

Hvor mange nye laptoper er det som egentlig som har generiske deler og hvor delene faktisk er så billige/tilgjengelige at det er noe poeng å begynne å reparere selv eller oppgradere?

...

 

Man kan kjøpe en Thinkpad, da kan man fortsatt bestille nye deler til gamle maskiner fra begynnelsen av 2000-tallet.

Selv bruker jeg nå en gammel T60 fra 2006, oppgradert med T61-hovedkort fra 2007, retina IPS-skjerm fra 2004, AC-7260 og SSD fra 2013.

 

 

Det var derfor jeg skrev nye laptoper.. eldre laptoper og spesielt "bedritslaptoper" som thinkpas serien vil man kunne finne masse deler til blant annet på ebay der asiatiske "slaktere" selger deler for en slik og ingenting. Men tror neppe du finner deler til kliss nye apple maskiner.

Har en thinkpad fra 2014. Kan bytte ut så å si alle delene på den, er null lim. Finner masse deler på ebay.

 

Apple-maskiner er noe møkk. Ikke kan man fikse de og de er skitdyre. Det eneste positive er vel vekta og utseendet.

Møkk faktisk. Og at de er "dritdyre" er vel en sannhet med modifikasjoner.

Lenke til kommentar

Apple-maskiner er noe møkk. Ikke kan man fikse de og de er skitdyre. Det eneste positive er vel vekta og utseendet.

 

 

Du har erfaring med dette eller?

 

Det er ikke så veldig lenge siden jeg byttet skjermpanel på en Macbook Air som var klemskadet.

 

Og det er heller ikke så veldig mye lenger siden jeg byttet touchpad på en annen Macbook Air som hadde fått juling av en 2 åring.

 

Listen over andre reparasjoner, utbedringer og oppgraderinger er lang. 

 

Litt avhengig av hvordan du definerer "fikse" så kan de aller fleste Mac'er repareres med riktig utstyr og fremgangsmåte. Enten ved bytte av enkeltkomponenter eller ved å bytte større enheter.

 

At den aller nyeste modellen av Macbook er noe mer komplisert gir deg intet grunnlag til å påstå at Apple maskiner er "møkk", skitdyre og ikke kan fikses.

Lenke til kommentar

Et annet aspekt det ikke virker som om folk her har fått med seg er at Apple (iallfall i garantitiden) selger veldig billige varer til folk som har ødelagt sine, mot at de leverer inn de gamle.

 

Kjøpte nettopp en ny iPhone 6 for 3000 kroner etter at den forrige ble vannskadet, f.eks.

 

Det som kan brukes på utstyret som leveres inn går til refurbished-maskiner. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Heh. Den lå under vann en god stund, så det deler den i tilfelle med stort sett alt annet av telefoner på markedet.

 

Det er uansett irrelevant for poenget - at Apple har et system for å ordne opp for kunder som ødelegger produkter utenfor det garantien dekker. 

 

Jeg skulle selv ønske det var mulig å reparere mer på maskiner som Macbook, men det er neppe teknisk mulig å få til dette uten å ofre enten størrelse eller batteritid. Og det er jeg ikke villig til, særlig ikke når jeg ila femten år med Apple-laptoper har til gode å oppleve et teknisk problem. (Jeg vet at anektdoter ikke er bevis, men min erfaring gjør at jeg personlig er villig til å  ta sjansen). 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

De fleste syns det de selv har er bra, helt til de prøver noe annet.

Det er flust av eksempler på folk som kjøper produkter basert på rykte og merkenavn snarere enn hvilken jobb produktet gjør.

Den eneste som taper på å være merkeidiot er forbrukeren selv, man har ingenting igjen for å holde seg til ett bestemt merke.

Lenke til kommentar

De fleste syns det de selv har er bra, helt til de prøver noe annet.

Det er flust av eksempler på folk som kjøper produkter basert på rykte og merkenavn snarere enn hvilken jobb produktet gjør.

Den eneste som taper på å være merkeidiot er forbrukeren selv, man har ingenting igjen for å holde seg til ett bestemt merke.

 

For noe tull.

 

 

Når jeg har fått topp-maskiner i femten år fra Apple, uten issues og uten å ha noe å klage på - hvorfor skal jeg da kjøpe noe annet? Det er ikke å være merke-idiot, det er å gjøre fornuftige kjøp. En Apple-laptop gjør jobben jeg ønsker den skal gjøre 100% perfekt 100% av tiden, og jeg stoler på at de ikke lanserer drittmaskiner som ikke gjør det. Dermed slipper jeg å sette meg inn i hele markedet hver gang jeg skal bytte maskin (ca. hvert fjerde år - Apples maskiner varer gjerne lenge!).

 

(Jeg kjøpte en Dell XPS13 i forrige uke faktisk, fordi Apple ikke har noe som passer meg perfekt for tiden. Den gikk tilbake på angrefrist da det viste seg at ikke-enterprise-pcer er akkurat like crap som de alltid har vært, selv når de koster mer enn en Mac. Det var de samme gamle bios-, driver- og ytelsesproblemene jeg alltid ender opp med når jeg er dum nok til å kjøpe en windows-pc).

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

De fleste syns det de selv har er bra, helt til de prøver noe annet.

Det er flust av eksempler på folk som kjøper produkter basert på rykte og merkenavn snarere enn hvilken jobb produktet gjør.

Den eneste som taper på å være merkeidiot er forbrukeren selv, man har ingenting igjen for å holde seg til ett bestemt merke.

Da burde du forsøke produkter fra Apple...:-)

 

(Det virker nemlig som du kjøper dine Android/Windows basert på at du er merkeidiot...:-))

Lenke til kommentar

Enig. Har hatt Clevo maskiner i mange mange år og de fungerer 100% 24/7. Og makan de er kraftige til en billig penge. Komponenter skifter man lett selv. Har spurt mange rundt meg, ingen som skjønner hvorfor de kjøper apple produkter. Mange kjøper kun pga. det idiotsikre OS´et.

Lenke til kommentar

Enig. Har hatt Clevo maskiner i mange mange år og de fungerer 100% 24/7. Og makan de er kraftige til en billig penge. Komponenter skifter man lett selv. Har spurt mange rundt meg, ingen som skjønner hvorfor de kjøper apple produkter. Mange kjøper kun pga. det idiotsikre OS´et.

Ikke helt sikker på om det er meg du er enig med, men siden du skriver det rett under mitt innlegg så får jeg vel kanskje gå ut fra det.

 

Det er mange grunner til å kjøpe Apple, antagelig akkurat like mange grunner som andre kjøper Windows-produkter. En av de er jo som du skriver det idiotsikre OS'et som fungerer meget bra til de aller fleste behov. En annen grunn kan jo være at en Mac inngår som en bit i en større infrastruktur der dingsene funker fint sammen. På samme måte som dingser innen Windows/Android også antagelig gjør. Det gir liten mening at en som har satset på Windows/Android skulle kjøpe seg en Apple-dings, det blir antagelig ikke en optimal løsning.

 

Det kan jo også hende at de som kjøper Apple faktisk liker produktene...bare som en virkelig fjern tanke...:-)))

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...