Gå til innhold

– Nye MacBook Retina er umulig å reparere


Anbefalte innlegg

Trollet bare litt.

Fikk tak i en væskeskadet macintosh book air og reparerte denne. Clevo sine maskiner er litt for store (grunnet kraftig maskinvare som trenger kjøling.)

 

Så jeg har syndet litt, nemlig at jeg bruker air mer enn clevo nettopp pga. størrelse og vekt. Air sin størrelse er fin å ha i sofaen :) Har enda ikke møtt begrensninger i os yosemite kontra windows 8.1 og 10 unntatt noen programmer som ikke finnes. Men jeg hadde ikke kjøpt air pga. pris. Får jo Asus sine tynne bærbare med windows til en bedre pris.

 

Skal sies at jeg har lagt inn Win10 på air...men yosemite brukes mest.

 

Vanskelig å si hva som er "best".... smak og behag.. Men må si jeg stusset på den nye macintosh retina med kun èn port....og dyr... :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

De fleste syns det de selv har er bra, helt til de prøver noe annet.

Det er flust av eksempler på folk som kjøper produkter basert på rykte og merkenavn snarere enn hvilken jobb produktet gjør.

Den eneste som taper på å være merkeidiot er forbrukeren selv, man har ingenting igjen for å holde seg til ett bestemt merke.

 

For noe tull.

 

 

Når jeg har fått topp-maskiner i femten år fra Apple, uten issues og uten å ha noe å klage på - hvorfor skal jeg da kjøpe noe annet? Det er ikke å være merke-idiot, det er å gjøre fornuftige kjøp. En Apple-laptop gjør jobben jeg ønsker den skal gjøre 100% perfekt 100% av tiden, og jeg stoler på at de ikke lanserer drittmaskiner som ikke gjør det. Dermed slipper jeg å sette meg inn i hele markedet hver gang jeg skal bytte maskin (ca. hvert fjerde år - Apples maskiner varer gjerne lenge!).

 

(Jeg kjøpte en Dell XPS13 i forrige uke faktisk, fordi Apple ikke har noe som passer meg perfekt for tiden. Den gikk tilbake på angrefrist da det viste seg at ikke-enterprise-pcer er akkurat like crap som de alltid har vært, selv når de koster mer enn en Mac. Det var de samme gamle bios-, driver- og ytelsesproblemene jeg alltid ender opp med når jeg er dum nok til å kjøpe en windows-pc).

 

 

Det kan være gode grunner for å holde seg til et merke man vet leverer, men du overdriver vitterlig litt? Om maskinen var 100% perfekt til arbeid 100% av tiden, så hadde du ikke trengt å bytte den ene enste gang i løpet av de 15 årene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror du egentlig forstår.

 

Jeg forstår godt hva du mener, det er flere produktklasser der jeg kjøper fra produsenter som sikrer meg kvalitet, fordi jeg er villig til å betale for å være sikker på å få et godt produkt hver gang. Men jeg forstår også at du overdriver, du er sikret et godt produkt, ikke et perfekt produkt. Jeg tror det er bedre om du sier det som det er, slike formuleringer som at apples produkter er perfekte, og at det er ingenting annet i nærheten osv, er det som får mange til å reagere på "Apple-fans" det er stort sett bra produkter, men det er når folk formulerer seg som det er en slags opphøyet greie at folk reagerer. 

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at Apples produkter er perfekte (på ingen måte), men hver gang jeg har byttet laptop de siste 15 årene (det blir vel ca. fem ganger) har Apple hatt et produkt som var helt riktig for meg og som gjør alt jeg ønsker av det (kanskje bortsett fra nå sist, da jeg egentlig ønsker meg MBA med Retina-skjerm). 

 

På laptoper mener jeg faktisk helt alvorlig at det (for min bruk) ikke finnes full gode alternativer til Apple pr. i dag. Jeg har som nevnt kjøpt en XPS13, og den ligger langt bak for min bruk (samt at den har masse drivertrøbbel). Lenovo shipper spyware, Samsung og Sony har droppa Norge, da blir det ikke så mye igjen. Asus har kanskje noe, men får ikke godfølelsen.

 

Rekka mi av maskiner er vel noe sånt som: 

 

Powerbook 12", Powerbook 15", Macbook, Macbook black, MBP 15" C2D, Air, MBP 13". Alle disse har vært det ypperste på markedet da jeg har kjøpt, og alle har vært knallmaskiner (selv om plasten på Macbooken ble gul og sprakk, det var vel den svakeste maskina mi). De har stort sett blitt bytta når de har vært brukt opp, eller når et nytt bruksområde har forårsaket endringer i ønsker fra min side.

 

Det skal sies at jeg er kritisk til maskinene mine - de skal ikke bare virke, men virke problemfritt, og jeg har nulltoleranse for irriterende detaljer (som det infernalske viftekjøret og det utrolig kraftige lyset midt foran på XPS13)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Hehe. Nå overdriver du en god del. "Masse drivertrøbbel, trøbbel med bios blablabla"

 

Har du kjøpt en XPS13 og satt den opp?  Tro meg, det er ikke en rett-frem opplevelse. Og jeg kan dette her. Den jeg kjøpte var så godt som ubrukelig out of the box, og jeg måtte bruke en kveld på å fikse før den begynte å fungere greit. Men den bråka fortsatt altfor mye (fordi Dell hadde putta en altfor kraftig prosessor til kjøleløsningen), og så ut som et juletre med en superkraftig led som lyser deg rett i øya når du bruker maskina på senga. 

 

Mange synes sånt er helt OK, og da kan de kjøpe PC. Jeg forventer at produkter virker og er godt tenkt igjennom.

 

Når det er sagt: Det finnes gode pc-er, jeg har hatt flere av dem selv. Felles for dem alle sammen er at de har vært enterprisemaskiner uten den nyeste maskinvaren, og at de har vært dyrere enn Apples produkter. 

 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at Apples produkter er perfekte (på ingen måte), men hver gang jeg har byttet laptop de siste 15 årene (det blir vel ca. fem ganger) har Apple hatt et produkt som var helt riktig for meg og som gjør alt jeg ønsker av det (kanskje bortsett fra nå sist, da jeg egentlig ønsker meg MBA med Retina-skjerm). 

 

På laptoper mener jeg faktisk helt alvorlig at det (for min bruk) ikke finnes full gode alternativer til Apple pr. i dag. Jeg har som nevnt kjøpt en XPS13, og den ligger langt bak for min bruk (samt at den har masse drivertrøbbel). Lenovo shipper spyware, Samsung og Sony har droppa Norge, da blir det ikke så mye igjen. Asus har kanskje noe, men får ikke godfølelsen.

 

Rekka mi av maskiner er vel noe sånt som: 

 

Powerbook 12", Powerbook 15", Macbook, Macbook black, MBP 15" C2D, Air, MBP 13". Alle disse har vært det ypperste på markedet da jeg har kjøpt, og alle har vært knallmaskiner (selv om plasten på Macbooken ble gul og sprakk, det var vel den svakeste maskina mi). De har stort sett blitt bytta når de har vært brukt opp, eller når et nytt bruksområde har forårsaket endringer i ønsker fra min side.

 

Det skal sies at jeg er kritisk til maskinene mine - de skal ikke bare virke, men virke problemfritt, og jeg har nulltoleranse for irriterende detaljer (som det infernalske viftekjøret og det utrolig kraftige lyset midt foran på XPS13)

 

Ingen bærbare er et "fullgodt alternativ", de har alle ulemper som er mer eller mindre irriterende, summen av alt får en til å velge den beste, eller minst dårlige. Avogtil er det Apple, feks har jeg selv en MBA, til tross for at den er tung for størrelsen, har en for stor ramme, har et harry og irriterende svært logo-lys på baksiden, ikke har kortleser selv om det er plass osv. Har ikke apple også en historie med å shippe spyware forresten?

 

AtW

Lenke til kommentar

Apple har ingen historie med å shippe spyware. Antar du henviser til noe og kommer med en lenke, men jeg er litt usikker på hva det skulle være. De har hatt sikkerhetsbrudd, og de har shippet software som har fulgt med kundene, men de har aldri noensinne lagt inn programvare som solgte kundeinfo til tredjepart eller noe liknende. 

 

Jeg er enig i at alle bærbare er kompromisser - men Apple finner konsekvens de kompromissene som funker best for meg. Hva slags mba har du forresten, som ikke har kortleser? Eller mener du noe annet enn SD?

Lenke til kommentar

Apple har ingen historie med å shippe spyware. Antar du henviser til noe og kommer med en lenke, men jeg er litt usikker på hva det skulle være. De har hatt sikkerhetsbrudd, og de har shippet software som har fulgt med kundene, men de har aldri noensinne lagt inn programvare som solgte kundeinfo til tredjepart eller noe liknende. 

 

Jeg er enig i at alle bærbare er kompromisser - men Apple finner konsekvens de kompromissene som funker best for meg. Hva slags mba har du forresten, som ikke har kortleser? Eller mener du noe annet enn SD?

 

http://www.theguardian.com/technology/2011/apr/20/iphone-tracking-prompts-privacy-fears.

 

11-tommeren har ikke kortleser.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du skal strekke det ganske langt for å sammenlikne det der med det Lenovo gjorde. Data ble på enheten til lokal bruk, men ble overført ved backup, og om bruker ikke krypterte backup kunne fila stjeles. Da man fant ut at det foregikk ble det gjort en endring så heller ikke dette hullet fantes lenger. Grunnen til at data ble lagret var for å gi funksjonalitet til bruker - ikke å tjene penger på infoen. 

 

Lenovo plasserte et falskt sertifikat mellom bruker og dennes sikre forbindelser slik at de kunne selge tilgang til å injisere reklame.

 

Det går ikke an å sammenlikne dette på noen som helst måte. 

 

Google lagrer samtidig hvor alle Androidbrukere går til enhver tid. 

 

(Visste faktisk ikke at 11" ikke hadde kortleser, de vil vel upselle til de som trenger sånt. Apple er noen jævler på differansiering av produkter. Det er jo åpenbart at de ikke vil putte noen Retina-skjerm i Air heller, antakeligvis for de vil at sånne som meg skal gå for Pro. Og det funker jo det, skriver dette på en Pro)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

feks har jeg selv en MBA, til tross for at den er tung for størrelsen, har en for stor ramme, har et harry og irriterende svært logo-lys på baksiden, ikke har kortleser selv om det er plass osv...

Hvorfor i all verden kjøpte du deg en maskin som har så mange mangler i forhold til dine behov? Og i tillegg til de åpenbare manglende for din del, fremstår for deg som harry, tung og for stor ramme... Du burde jo kjøpt deg noe annet, enten fra Apple eller fra noen som har Windows hvis det passer deg bedre...

Lenke til kommentar

 

 

feks har jeg selv en MBA, til tross for at den er tung for størrelsen, har en for stor ramme, har et harry og irriterende svært logo-lys på baksiden, ikke har kortleser selv om det er plass osv...

Hvorfor i all verden kjøpte du deg en maskin som har så mange mangler i forhold til dine behov? Og i tillegg til de åpenbare manglende for din del, fremstår for deg som harry, tung og for stor ramme... Du burde jo kjøpt deg noe annet, enten fra Apple eller fra noen som har Windows hvis det passer deg bedre...

 

 

Fordi jeg ikke deler ditt syn på at det "bare er å velge et annet produkt", det finnes ingen perfekte produkt, og derfor må man velge de ulempene som er minst. Hvor var maskinen som hadde alle fordelene MBA hadde på tiden, og ikke hadde den glorte logen, var lettere, ikke var lagd i alu og hadde mindre ramme? Kom gjerne med eksempler. Den maskinen finnes forøvrig ikke, det er nettopp derfor å avskrive kritikk mot et produkt med "kjøp noe som passer bedre", er så meningsløst.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du skal strekke det ganske langt for å sammenlikne det der med det Lenovo gjorde. Data ble på enheten til lokal bruk, men ble overført ved backup, og om bruker ikke krypterte backup kunne fila stjeles. Da man fant ut at det foregikk ble det gjort en endring så heller ikke dette hullet fantes lenger. Grunnen til at data ble lagret var for å gi funksjonalitet til bruker - ikke å tjene penger på infoen. 

 

Lenovo plasserte et falskt sertifikat mellom bruker og dennes sikre forbindelser slik at de kunne selge tilgang til å injisere reklame.

 

Det går ikke an å sammenlikne dette på noen som helst måte. 

 

Google lagrer samtidig hvor alle Androidbrukere går til enhver tid. 

 

(Visste faktisk ikke at 11" ikke hadde kortleser, de vil vel upselle til de som trenger sånt. Apple er noen jævler på differansiering av produkter. Det er jo åpenbart at de ikke vil putte noen Retina-skjerm i Air heller, antakeligvis for de vil at sånne som meg skal gå for Pro. Og det funker jo det, skriver dette på en Pro)

 

Det lenovo gjorde var verre, men det er likefult spyware sånn jeg ser det. Grunnen til at det ble lagret var for å gi bedre funksjonalitet til bruker og apple, akkurat som Lenovos spyware, det er ingen unnskydning.

 

Ja, google lagrer hvor du går om du har det på, det er sant.

 

Upselle til hva? En større maskin? Det er ikke noen god differensiering i mine øyne, en større maskin er for meg en "downsell", i det segmentet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Om du mener at de to tingene (Apple som cachet lokasjoner og Lenovo som hadde et skjult mitm-angrep) er sammenliknbare gidder jeg ikke diskutere den saken lenger. Det blir rett og slett for dumt, og jeg mistenker at du bare er lite villig til å gå tilbake på noe dumt du har sagt nå. Tror du virkelig på Lenovo når de hevder at dette skulle være for brukernes skyld?

 

Upselle til en dyrere maskin, såklart. Det er ingen av datamaskinprodusentene som til syvende og sist har noe annet motiv enn å tjene penger. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du mener at de to tingene (Apple som cachet lokasjoner og Lenovo som hadde et skjult mitm-angrep) er sammenliknbare gidder jeg ikke diskutere den saken lenger. Det blir rett og slett for dumt, og jeg mistenker at du bare er lite villig til å gå tilbake på noe dumt du har sagt nå. 

 

Upselle til en dyrere maskin, såklart. Det er ingen av datamaskinprodusentene som til syvende og sist har noe annet motiv enn å tjene penger. 

 

Jeg mener det jeg sa, at det lenovo gjorde var verre, at apples overtredelse er spyware.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

feks har jeg selv en MBA, til tross for at den er tung for størrelsen, har en for stor ramme, har et harry og irriterende svært logo-lys på baksiden, ikke har kortleser selv om det er plass osv...

 

Hvorfor i all verden kjøpte du deg en maskin som har så mange mangler i forhold til dine behov? Og i tillegg til de åpenbare manglende for din del, fremstår for deg som harry, tung og for stor ramme... Du burde jo kjøpt deg noe annet, enten fra Apple eller fra noen som har Windows hvis det passer deg bedre...

 

Fordi jeg ikke deler ditt syn på at det "bare er å velge et annet produkt", det finnes ingen perfekte produkt, og derfor må man velge de ulempene som er minst. Hvor var maskinen som hadde alle fordelene MBA hadde på tiden, og ikke hadde den glorte logen, var lettere, ikke var lagd i alu og hadde mindre ramme? Kom gjerne med eksempler. Den maskinen finnes forøvrig ikke, det er nettopp derfor å avskrive kritikk mot et produkt med "kjøp noe som passer bedre", er så meningsløst.

 

AtW

For all del, bare kjøp maskiner du er misfornøyd med du. Det er ditt valg. Men det finnes mange alternative maskiner å velge blant innen Apple sin portefølje også.

 

Men sier ikke du at det bare er å kjøpe noe med Windows da, hvis du ønsker noe annet enn Apple? Da hadde/har du vel masse å velge blant...?

Lenke til kommentar

Jaja. Jeg trodde du hadde mer kontroll på begrepene enn det . Over og ut om den saken. 

 

(Elendig spyware, forresten, som i utgangspunktet bare spionerte og la dataene lokalt på enheten)

 

Ja, lokalt der andre en brukeren kunne benytte dataene, dvs et program som uten brukerens viten og vilje lagrer inforamsjon som brukes av en tredjepart til tredjepartens gunst. Definisjonsmessig spyware.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...