Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

 

[...]

Det er ryddig å oppgi kilde når man klipper og limer andres arbeid. Jeg regner med du ikke er Trygve Hegnar.

 

 

Done. Ja du har selvfølgelig rett i det. Min tanke var at det kunne være nyttig for noen å lese artikkelen (først) uten å bli påvirket av at det var en kjent riking som har skrevet det.  

Men hadde ikke tenkt å ta den til inntekt selv. Regnet med spørsmålet ville komme :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha ikke bare dårlig mat heller men også treig Internett... :thumbs:

"Rundt seksti asylsøkere gikk fra Kolstad til Sarpsborg for å klage. Små porsjoner med mat, dårlig internett og sanitære forhold er blant det som trekkes fram. Vi får dårlig med mat og det er ingen transport slik at vi kan komme oss til byen for å handle, forteller en av asylsøkerne til SA.no."

 

Har de råd til å handle allerede i byen? Javel...

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/asylskere-gikk-i-nesten-to-timer-for-a-klage-pa-forholdene-ved-asylmottak/3423156805.html

 

Det er selvsagt lett å harselere over dette og benytte anledningen til å kalle folk utakknemlige osv. men er det så sikkert at disse asyl-baronene som nå gjør seg rike, faktisk yter en forpleining i stil med hva dette koster staten?

 

Staten betaler gj-snitt formidable kr. 23 000 pr. mnd. for hver person. Da bør i det minste være nok mat på bordet og variert sådan, og renhold osv.

 

4CtmFxw.jpg

Lenke til kommentar

Jøss.. hadde ikke trodd engang at internett var inkludert i nødhjelpen.

 

Hvordan tror du disse folka kan holde kontakt med kone, barn og slekt som de skal hente hit til landet så fort som mulig?

De trenger nok nett ja.. Høy hastighet sånn at de får med bilde og kan vise hvor godt de har det! Og selvsagt gratis!  :eek:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Haha ikke bare dårlig mat heller men også treig Internett... :thumbs:

"Rundt seksti asylsøkere gikk fra Kolstad til Sarpsborg for å klage. Små porsjoner med mat, dårlig internett og sanitære forhold er blant det som trekkes fram. Vi får dårlig med mat og det er ingen transport slik at vi kan komme oss til byen for å handle, forteller en av asylsøkerne til SA.no."

 

Har de råd til å handle allerede i byen? Javel...

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/asylskere-gikk-i-nesten-to-timer-for-a-klage-pa-forholdene-ved-asylmottak/3423156805.html

 

 

Det er selvsagt lett å harselere over dette og benytte anledningen til å kalle folk utakknemlige osv. men er det så sikkert at disse asyl-baronene som nå gjør seg rike, faktisk yter en forpleining i stil med hva dette koster staten?

 

Staten betaler gj-snitt formidable kr. 23 000 pr. mnd. for hver person. Da bør i det minste være nok mat på bordet og variert sådan, og renhold osv.

 

4CtmFxw.jpg

Jeg har noenlunde oppdatert erfaring på kjøkkentjeneste i ett mottak, med bakgrunn som faglært kokk, 25 år annsinitet. Der jeg jobbet fikk de for lite mat, og det ble gjort "med vilje". Meget urovekkende, men det var mye mer "rask" enn som så ..

Lenke til kommentar

 

Jeg har noenlunde oppdatert erfaring på kjøkkentjeneste i ett mottak, med bakgrunn som faglært kokk, 25 år annsinitet. Der jeg jobbet fikk de for lite mat, og det ble gjort "med vilje". Meget urovekkende, men det var mye mer "rask" enn som så ..

 

 

Ja, har hørt historier sjøl fra en bekjent med lang fartstid, og som bl.a. leverte mat til en offentlig institusjon. Han "erkjente" at det ikke akkurat var "førstesortering" alt som ble sendt avgårde i gryter og fat.

 

Ang. den aktuelle saken/stedet nevnt i artikkelen, så viser det seg de ikke har eget kjøkken, men får mat fra et cateringfirma som leverer selskapsmat. Det er vel små porsjoner "en liten smak til alle" og ikke noe du spiser deg mett på i tradisjonell forstand. Noe som unektelig kan være irriterende dag etter dag.

 

I stedet for å harselere over "utakknemlige" beboere på twitter osv., burde vel Anundsen eller UDI heller ta en telefon til de som driver mottak-business og påminne dem om hvor mye de faktisk får betalt pr. hode i forpleining, og beordre dem sørge for nok mat i det minste. Med 23. 000 i budsjett, burde denslags ikke være noe issue i heletatt.

Lenke til kommentar

I Dagsrevyen: "flyktningene" klager på at de har for dårlig internetlinje.

 

Jøss.. hadde ikke trodd engang at internett var inkludert i nødhjelpen.

 

Alle vi som sitter her inne har ei linje som er tilgjengelig 24/7 og det koster ikke mange hundrelappene i måneden.

 

At et mottak som har 180 beboere med ymse behov, ikke har internett tilgjenglig er for dårlig ja. Det er selvsagt ikke for at folk skal få surfe på Youtube, men kan ha praktiske behov med email, bank, osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Og mafiaen/menneskesmuglerne ler hele veien til banken etter å ha lovet folk og fe om at de vil få gull og grønne skoger med rett ut i jobb/sosial, barnehage, legehjelp, wifi og minst 4 gratis måltider hver dag (fordi 3 er umenskelig!) så lenge de bare betaler mennesmuglerne 10 000 dollar pr hode.

Uvitende om at dette ikke stemmer. At det allerede finnes en drøss med folk som allerede bor her men sliter med å få jobb. Samtidig som folk blir sagt opp i store mengder i dette landet. Ikke for å glemme at det går på bekostning av alt annet av bistand norge driver med. 5millarder som ikke vil gå til skole,vann og annen bistand blant verdens fattigste.

Vi har mennesker i dette landet som graver i søppelbøtta for å finne nok tomflasker til et brød for dagen og disse her klager på at de kun får 3 gratis måltider til dagen, mangel på wifi, lommepenger! og dass som ikke blir rengjort ofte nok???!!! Vask dassen selv, sier jeg bare!

 

Jeg sier ikke vi skal hjelpe de som faktisk har krav på det, men en er passe naiv om en tror det ikke har kommet et drøss med lykkejegere på lasset. Klage kan de gjøre til han svindleren som de betalte for å komme hit.

 

Tak over hode og mat i magen burde være mer en nok når en rømmer fra krig. Makan til frekkhet.

Ikke at jeg jeg drar alle over en kam her, men det finnes endel "dårlige epler". Synd enkelte skal ødelegge for de flyktningeme som faktisk trenger hjelp.

 

Mulig jeg er litt "kjapp på avtrekkeren"(jumping to conclusions) og ikke har dannet meg riktig bilde, men litt provosert/sint blir man jo slik saken fremstilles.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

 

I Dagsrevyen: "flyktningene" klager på at de har for dårlig internetlinje.

 

Jøss.. hadde ikke trodd engang at internett var inkludert i nødhjelpen.

 

Alle vi som sitter her inne har ei linje som er tilgjengelig 24/7 og det koster ikke mange hundrelappene i måneden.

 

At et mottak som har 180 beboere med ymse behov, ikke har internett tilgjenglig er for dårlig ja. Det er selvsagt ikke for at folk skal få surfe på Youtube, men kan ha praktiske behov med email, bank, osv.

 

 

Ja da får du betale for det hvis du mener det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Jeg har noenlunde oppdatert erfaring på kjøkkentjeneste i ett mottak, med bakgrunn som faglært kokk, 25 år annsinitet. Der jeg jobbet fikk de for lite mat, og det ble gjort "med vilje". Meget urovekkende, men det var mye mer "rask" enn som så ..

 

 

Ja, har hørt historier sjøl fra en bekjent med lang fartstid, og som bl.a. leverte mat til en offentlig institusjon. Han "erkjente" at det ikke akkurat var "førstesortering" alt som ble sendt avgårde i gryter og fat.

 

Ang. den aktuelle saken/stedet nevnt i artikkelen, så viser det seg de ikke har eget kjøkken, men får mat fra et cateringfirma som leverer selskapsmat. Det er vel små porsjoner "en liten smak til alle" og ikke noe du spiser deg mett på i tradisjonell forstand. Noe som unektelig kan være irriterende dag etter dag.

 

I stedet for å harselere over "utakknemlige" beboere på twitter osv., burde vel Anundsen eller UDI heller ta en telefon til de som driver mottak-business og påminne dem om hvor mye de faktisk får betalt pr. hode i forpleining, og beordre dem sørge for nok mat i det minste. Med 23. 000 i budsjett, burde denslags ikke være noe issue i heletatt.

Det nytter neppe med telefonisk kontakt, og jeg undres på om ikke systemet egentlig vet dette fra før, og helst ikke vil se fakta/realiteter. Har etter hvert fått relativt omfattende og variert erfaring fra det private/offentlige forvaltning/helse stellet, over endel år nå, og har til dels hårreisende opplevelser bak en. Vi har en intern jobb å gjøre, og når man ser på framdriften ellers i forbedring prosessene, eks etter "Utøya", er det hellet nedslående resultater så langt, sett I forhold til all politisk "babling" på diverse underholdnings programmer, og antall nifse bevæpnede politi å se I gatene våre.

 

Skal sies at jeg fikk masse jag etter meg, når de fikk ferten I at jeg var sterk motstander av den rasistiske måten vi behandlet uskyldig mennesker på. Får neppe flere jobber innenfor den "sekten", og bruker nå faktisk rett benevnelse på den særegne og lukkede kulturen. Men ikke dermed sagt at jeg savner svineriet ..

Lenke til kommentar

Staten betaler gj-snitt formidable kr. 23 000 pr. mnd. for hver person. Da bør i det minste være nok mat på bordet og variert sådan, og renhold osv.

 

23 000? Er ikke det over 1000 ganger så mye som det koster å gi en flyktning i nærområdene et godt liv, inkludert helsehjelp og skole til barna?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Staten betaler gj-snitt formidable kr. 23 000 pr. mnd. for hver person. Da bør i det minste være nok mat på bordet og variert sådan, og renhold osv.

 

23 000? Er ikke det over 1000 ganger så mye som det koster å gi en flyktning i nærområdene et godt liv, inkludert helsehjelp og skole til barna?

 

 

Mulig det? Allikevel sliter FN med at få land faktisk bidrar med nok penger til flyktningleire i nærområdene, noe som har medført at man enkelte steder omtrent ikke har mat/vann og basishjelp å yte lengre. Et stort paradoks ja.

 

Det fantes indikasjon på dette allerede i slutten av 2014

 

FN i pengekrise: Må kutte matkupongene til 1,7 millioner syriske flyktninger

 

http://www.nrk.no/verden/fn-i-pengekrise_-ma-kutte-matkupongene-til-1_7-millioner-syriske-flyktninger-1.12076007

 

Og fortsetter på samme måte fremdeles

 

Flyktninger tvinges tilbake til krigen

 

http://www.bistandsaktuelt.no/nyheter/2015/flyktninger-tvinges-tilbake-til-krigen/

 

Hvis "alternativet" er å flytte tilbake til krigssonen eller legge ut på folkevandring, er det ikke overraskende at en del velger det siste.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Liv og lære .. har jobbet de 10 siste år innenfor privat helse, og hos "oss" er det ikke en nyhet at folk meler sin egen kake først og fremst

 

Du kan jo også få med deg at jobbmarkedet for det som før var "arbeiderklassen", har blitt "fritt frem!" for alle mulige spekulanter, mafia og svart arbeid.

 

Dermed har det private ett marked å hente inn arbeidskraft som er helt uten rettigheter og som "villig" kan utføre "overgrepene" for de private store og mindre aktører.

Lenke til kommentar

520 000 til Sverige i året (pluss familiegjenforening) med dagens tempo. Skal vi tro FN er dette bare den spede begynnelsen.

 

Antakeligvis vil en hel del finne veien fra Sverige til Norge også.

 

Jeg har for øvrig registrert at befolkningen i Jemen flykter til Somalia nå. Der har de neppe tenkt å bli lenge. Antakelig må det regnes med at disse 25 millionene også vil finne en rute oppover hit, ved hjelp av menneskesmuglere.

 

Det begynner faktisk å gå opp for meg at et helt realistisk scenario er at vi vil få 3-5 millioner nye innbyggere i Norge i løpet av de neste 10 årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...