Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

 

Selvfølgelig kan jeg gjøre noe med det, vi har fortsatt demokrati.

Jeg kan diskutere det, opplyse om hvilke folk som faktisk kommer, og bruke stemmeseddelen min.

 

Men du vil vel helst at alle bare skal holde kjeft og godta det regjeringen bestemmer. Sauer kaller vi slike.

 

Og nei, det er ikke mye medmenneskelig over å slippe inn disse til norge. Men du har vel ikke mye medmenneskelighet til overs for dine egne, det er jo rasisme.

Jeg stemmer vanligvis ikke, Apox, men så lenge du skriver på dette forumet kommer jeg til å stemme på det partiet som til enhver tid vil ta inn flest flyktninger.

 

Dette betyr at du må overbevise minst to stykker til å stemme slik du vil. Har du nok tro på dine retoriske evner til det?

 

da skal jeg anbefale deg for SV ,V og partiet Rød og fortelle dem at du har plass til noe tusen flyktninger 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke alle kjempet i mot, men mange gjorde det. Blant annet fikk de opplæring i sverige for så og returnere for å kjempe i norge.

 

Var det mange nordmenn som flyktet halve verden rundt for å få mest mulig penger?

 

Og mange syrere kjemper imot, de fleste derimot har rømt fordi de vil ikke krige, de vil ikke leve i land med konflikt. De fleste rømmer til nabolandene eller innad i sitt eget land. Det er en marginal gruppe som faktisk rømmer lengere enn nabolandene sine. I motsetning til Norge der vi ble ganske godt ivaretatt av tyskerne så er borgerkrig og IS-regime helt grusomt å leve under. Selvfølgelig rømmer de. Nå er det millioner på flukt både innad i landet og i naboland.

 

Nordmenn flyttet i hopetall til USA for å få bedre liv, men når flyktningene ønsker å flytte til det stedet hvor de tror de kan få det beste livet så er det galt.

 

For å sette det i kontekst:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det var aldri krig i Norge, men ja vi var okkupert og de som hadde problemer med det fløy faktisk helt til USA for å kunne trenes opp til å fly i krigen på kontinentet.

Nordmenn flyktet. Er dette sant eller usant?

 

Syrere kjemper. Er dette sant eller usant?

 

Hvis syrere er feiginger fordi mange prøver å flykte fra en krigssone, da er nordmenn feiginger. Hvis nordmenn er modige fordi en del gjorde motstand, da er syrere modige fordi en del gjorde motstand.

 

Folk flest flyktet ikke fra Norge da det ikke var noe grunn til det. De som flyktet var ap-politikere, kongelige, jøder og folk fra motstandsbevegelsen.

Lenke til kommentar

 

Ikke alle kjempet i mot, men mange gjorde det. Blant annet fikk de opplæring i sverige for så og returnere for å kjempe i norge.

 

Var det mange nordmenn som flyktet halve verden rundt for å få mest mulig penger?

 

Og mange syrere kjemper imot, de fleste derimot har rømt fordi de vil ikke krige, de vil ikke leve i land med konflikt. De fleste rømmer til nabolandene eller innad i sitt eget land. Det er en marginal gruppe som faktisk rømmer lengere enn nabolandene sine. I motsetning til Norge der vi ble ganske godt ivaretatt av tyskerne så er borgerkrig og IS-regime helt grusomt å leve under. Selvfølgelig rømmer de. Nå er det millioner på flukt både innad i landet og i naboland.

 

Nordmenn flyttet i hopetall til USA for å få bedre liv, men når flyktningene ønsker å flytte til det stedet hvor de tror de kan få det beste livet så er det galt.

 

For å sette det i kontekst:

 

 

Du har 10 epler og 10 barn, hvorfor gi 9 epler til 1 barn og dele 1 eple på de resterende 9 barna?

Lenke til kommentar

 

Ikke alle kjempet i mot, men mange gjorde det. Blant annet fikk de opplæring i sverige for så og returnere for å kjempe i norge.

 

Var det mange nordmenn som flyktet halve verden rundt for å få mest mulig penger?

 

Og mange syrere kjemper imot, de fleste derimot har rømt fordi de vil ikke krige, de vil ikke leve i land med konflikt. De fleste rømmer til nabolandene eller innad i sitt eget land. Det er en marginal gruppe som faktisk rømmer lengere enn nabolandene sine. I motsetning til Norge der vi ble ganske godt ivaretatt av tyskerne så er borgerkrig og IS-regime helt grusomt å leve under. Selvfølgelig rømmer de. Nå er det millioner på flukt både innad i landet og i naboland.

 

Nordmenn flyttet i hopetall til USA for å få bedre liv, men når flyktningene ønsker å flytte til det stedet hvor de tror de kan få det beste livet så er det galt.

 

For å sette det i kontekst:

 

 

Ja hvorfor kjempe for sitt eget land når man bare kan stikke til andre land/kontinenter som allerede har offret millioner av sine egne for å oppnå fred for seg og sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ikke alle kjempet i mot, men mange gjorde det. Blant annet fikk de opplæring i sverige for så og returnere for å kjempe i norge.

 

Var det mange nordmenn som flyktet halve verden rundt for å få mest mulig penger?

 

 

Ja hvorfor kjempe for sitt eget land når man bare kan stikke til andre land/kontinenter som allerede har offret millioner av sine egne for å oppnå fred for seg og sine.

 

 

Lett å sitte å si dette når det nærmeste en har opplevd en konfrontasjon er en opphetet diskusjon på ett diskusjons forum. Lett å sitte her i trygge Norge å klage på flyktninger som har opplevd ting som du aldri kommer til å få oppleve, som har vært igjennom ett liv som du ikke kan tenke deg engang. Snakk om lavmål... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nordmenn flyttet i hopetall til USA for å få bedre liv, men når flyktningene ønsker å flytte til det stedet hvor de tror de kan få det beste livet så er det galt.

 

 

Det stemmer at nordmenn flyktet fra fattigdom, men det var ikke automatisk noe bedre liv for dem i USA. De hadde muligheten til et bedre liv der, men det krevde utrolig mye hardt arbeid.

 

Arabere som flykter til vesten derimot flokker til de landene som har best velferdssystem. For ikke å nevne hvor dårlig overens de går med vår kultur.

Lenke til kommentar

Jeg mener vi skal ha åpne grenser, fritt marked, og at de som ønsker å hjelpe med penger skal få gjøre dette i den grad de ønsker å bidra, mens de som ønsker å bidra ikke trenger det.

 

Jeg kopierte dette fra en fb-venn. Veldig enig i det som står her:

 

Siden jeg ikke har sett Facebook like engasjert i en sak siden Utøya, tenke jeg at det kunne være interessant å sette lys på noe media visstnok har glemt i Syria og innvandringsdebatten. Det er noe som kanskje kan gi deg selv litt mer forståelse og toleranse, til de med andre meninger enn deg selv.

 

Først litt forklaring.

 

Et land er ikke moralsk forpliktet til å hjelpe flykninger og innvandrere.

En stat er ikke være ansvarlig for andre enn dens innbyggere. En stats grunnleggende hensikt og eksistens er å beskytte dens borgere mot trusler og urett innen- og utenfra.

 

Mennesket, individet som bor i dette landet derimot, burde hjelpe andre mennesker. Jeg skal ikke gå så dypt inn i hvorfor (for da må jeg skrive 10 sider med fine ord som "rasjonell egoisme" og "altruisme") , men man burde stille seg disse enkle spørsmålene:

- Hva slags samfunn ønsker man å bo i?

- Hva slags menneske ønsker du å være?

 

Så over til selve saken:

 

Vi har alle forskjellige meninger. Det er alt fra løsninger, grad av hjelp vi skal gi, hvordan pengene skal brukes, hvor flyktningene skal bo, osv osv osv.

- Det er selvfølgelig helt greit å ha forskjellige meninger, men det er viktig å la folk kunne beholde- og utøve sine meninger.

 

Problemet er hva som skjer når staten Norge, med bruk av et flertall eller politisk gruppe, overkjører andre sine meninger. Enda verre blir problemet når dette flertallet vil ta penger til denne saken, selv fra de som ikke er enige om hvor mye- og hvordan man burde bruke disse pengene.

Mange mener vi burde ta inn flere flykninger enn vi har gjort, men også mange mener vi ikke burde tatt flere flykninger i det hele tatt.

Slikt skaper konflikter og splittelse i et samfunn. Det skaper dessverre også innvandrerfiendtlighet, til og med direkte rasisme. Dette gagner ikke målet om å bli et inkluderende og tolerant samfunn.

 

For å forhindre slikt må man ikke nødvendigvis respektere, men tolerere andres meninger. Toleranse betyr at man må tillate andre menneskers rett til å utøve sine meninger og tro.

Hvis et menneske ikke ønsker å gi mer penger til flykninger, må man tolerere, og dermed tillate dette menneskes ønske.

 

Jeg peker derfor på "flertallets rett" som en uheldig og sterk pådriver til store samfunnsproblemer og splittelse. Heldigvis er det en veldig enkel løsning.

 

- La de menneskene som ønsker at mer penger burde brukes på flykninger og innvandring gjøre akkurat det- gi penger.

 

- La de mennesker som IKKE ønsker dette, få lov til å la være.

 

Noen annen løsning VIL skape friksjon og rasisme i et samfunn. La folk kunne velge selv, og ta ansvar for egne valg og meninger.

Ditt liv, ditt valg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Det stemmer at nordmenn flyktet fra fattigdom, men det var ikke automatisk noe bedre liv for dem i USA. De hadde muligheten til et bedre liv der, men det krevde utrolig mye hardt arbeid.

 

Arabere som flykter til vesten derimot flokker til de landene som har best velferdssystem. For ikke å nevne hvor dårlig overens de går med vår kultur.

 

 

Dette har du INGEN bevis på. De flykter til de landene som er villige til å ta de inn. Hvor vanskelig er det å forstå egentlig? 

 

Har du i det hele tatt noen begrunnelser for det du sier? kan du komme med noen tall eller fakta som underbygger dine påstander? Jeg er ekstremt spent! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Folk flest flyktet ikke fra Norge da det ikke var noe grunn til det. De som flyktet var ap-politikere, kongelige, jøder og folk fra motstandsbevegelsen.

De som hadde behov for å flykte flyktet. Hva er det du reagerer på? Er du enig i at syrere som flykter for livet er feiginger

Det var en marginal del som flyktet, de fleste reiste for så å returnere bedre trent eller da krigen i europa var over. Feighet har da ingenting å gjøre i denne sammenheng, migrantene fra syria er heller overmodige ref, tragediene som utfolder seg i middelhavet. Mafiavirksomhet som lokker folk med en tilværelse som i paradis.

Lenke til kommentar

 

Lett å sitte å si dette når det nærmeste en har opplevd en konfrontasjon er en opphetet diskusjon på ett diskusjons forum. Lett å sitte her i trygge Norge å klage på flyktninger som har opplevd ting som du aldri kommer til å få oppleve, som har vært igjennom ett liv som du ikke kan tenke deg engang. Snakk om lavmål... 

 

 

Dere liker å spille på følelser for å få folk til å bli enige med dere. Men følelser hører ikke hjemme i slike viktige avgjøreler.

Jeg liker å se mer realistisk på ting, blant annet fremtidige konsekvenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Ikke alle kjempet i mot, men mange gjorde det. Blant annet fikk de opplæring i sverige for så og returnere for å kjempe i norge.

 

Var det mange nordmenn som flyktet halve verden rundt for å få mest mulig penger?

 

 

Ja hvorfor kjempe for sitt eget land når man bare kan stikke til andre land/kontinenter som allerede har offret millioner av sine egne for å oppnå fred for seg og sine.

 

 

Lett å sitte å si dette når det nærmeste en har opplevd en konfrontasjon er en opphetet diskusjon på ett diskusjons forum. Lett å sitte her i trygge Norge å klage på flyktninger som har opplevd ting som du aldri kommer til å få oppleve, som har vært igjennom ett liv som du ikke kan tenke deg engang. Snakk om lavmål... 

 

Jeg er ivertfall klar over at denne perioden med fred vi lever i nå skjedde ikke bare av seg selv og ser viktigheten med å ta vare på den så lenge som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Så for å oppsummere. Brorparten av landet ønsker å sette av penger til flyktningene. Men den lille delen som ikke ønsker skal få bestemme at dette ikke skal skje. 

 

Så over til ett annet eksempel, det er mange som ønsker at det skal brukes penger til feks vei utbygging i indre troms, siden jeg(minoritet i saken) ikke ønsker dette skal vi ikke utføre det. Slik kan vi jo fortsette i evigheten helt til ingenting blir gjort.

 

Med dine synspunkt må vi avskaffe velferdsstaten slik at "våre" penger faktisk kan gå til det vi ønsker. Det er ikke gjort i en vending...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Dere liker å spille på følelser for å få folk til å bli enige med dere. Men følelser hører ikke hjemme i slike viktige avgjøreler.

Jeg liker å se mer realistisk på ting, blant annet fremtidige konsekvenser.

 

 

Ja det er "vi" som spiller på følelser, ikke de som kaller syrere pingler fordi de ikke ordner opp selv.. 

Lenke til kommentar

Det var en marginal del som flyktet, de fleste reiste for så å returnere bedre trent eller da krigen i europa var over. Feighet har da ingenting å gjøre i denne sammenheng, migrantene fra syria er heller overmodige ref, tragediene som utfolder seg i middelhavet. Mafiavirksomhet som lokker folk med en tilværelse som i paradis.

Feighet har alt å gjøre med dette. Apox ruller ut hatretorikken sin, og en del av det er å kalle syriske flyktninger for feiginger. De er feige fordi de flykter fra en brutal krigssone. Det er det diskusjonen handler om.

Lenke til kommentar

 

 

Det er slik flyktninglotteriet fungerer i EU og Norge i dag.  Noen FÅ får nesten alt, mens flertallet får nesten ikke noe.

 

 

Nei det er det ikke. Det går masse bistand til nærområdene, fra feks gullstatene. Problemet er bare at de betaler seg ut av det hele, vi der i mot gjør begge deler. Betaler og tar i mot. Det er helt nødvendig med tanke på at det er estimert til rundt 400 000 mennesker som har flyktet til nærområdene som ikke kan få den hjelpen de trenger der. 

 

Slutter vi også å ta i mot, ja da dør disse 400 000. Er det greit? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...