Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

Jeg hadde bottleneck med 1080Ti og 6700/7700K på hele 5ghz med BF1 1440P 144hz.

 

CPU ble voldtatt på 100% mens GPU lå som regel på 92%-usj og kunne dette ned lavere.

 

Brukte noe 3200 MHz ram om jeg husker riktig.

 

Så kommer Ann på spillet.

 

Jeg kan faktisk se forskjell i hvor smooth BF1 er med min 5960X hvis jeg skrur av HT i BIOS... Altså ingen forskjell i max fps naturligvis, men minimum fps og frametimes. Det er synlig når jeg dør og skal spawne igjen. Ikke merka dette i andre spill da, så kommer an på spillet som du sier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da skrotet jeg planene om X299 og 7900X, og gikk istedenfor for Maximus IX Apex, 7700K og G.Skill 4266MHz RAM... Sparte jo endel tusenlapper, så kastet de bort på ett stykk ekstra GTX 1080 Ti  :tease: 

 

Nå er jeg ingen stor fan av SLI, men merker at jeg sliter med å nå stabile 100FPS i endel spill på 3440x1440 med maksimale innstillinger, så gir SLI en sjanse. Fungerer det ræva så går kortet i retur, verre er det jo ikke. Ser jo at samtlige tester av av SLI på PCI-Express 3.0 x16 + x16 vs 8x + 8x viser null og niks i forskjell så tror ikke antallet lanes skal være noe merkbart problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da skrotet jeg planene om X299 og 7900X, og gikk istedenfor for Maximus IX Apex, 7700K og G.Skill 4266MHz RAM... Sparte jo endel tusenlapper, så kastet de bort på ett stykk ekstra GTX 1080 Ti  :tease:

 

Nå er jeg ingen stor fan av SLI, men merker at jeg sliter med å nå stabile 100FPS i endel spill på 3440x1440 med maksimale innstillinger, så gir SLI en sjanse. Fungerer det ræva så går kortet i retur, verre er det jo ikke. Ser jo at samtlige tester av av SLI på PCI-Express 3.0 x16 + x16 vs 8x + 8x viser null og niks i forskjell så tror ikke antallet lanes skal være noe merkbart problem.

Kan jeg spørre hvorfor du ikke kjøpte amd?

I test programmene er intel raskere, men er det samme i bruk/opplevelse :)

Spør for jeg spiller ikke. PS: er vel offtopic nå, men men :)

Lenke til kommentar

 

 

Hva med 7740X? Så har man mulighet å oppgradere senere til noe mer heftigere CPU. Regner med at de holder 2066 levende en god stund?

Enda bedre valg.

Litt rart å betale mer for hovedkortet enn CPU da menne :p
Sjekk prisene på alle x299 hk da. hva sier de? X299 apex er ikkje kommet enda da.

 

Fra ca 2500kr for mulughet for 18 kjerner og 8 minnebrikker/ 4 kanaler.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

To strømkabler vs en strømkabel på 2-kontakts skjermkort:

 

https://youtu.be/UL7KIVI_hJg

Fantastisk å ha en på youtube som åpenbart ikke aner stort om elektronikken han tester (og som kinda innrømmer det selv), og så prøver å gi en form for teknisk begrunnelse som ikke oppklarte noe. XD Ingen ekspert, men DET var døvt. Sry.

 

Så lenge kortet ikke aktivt går inn for å begrense ytelsen, fordi det måler at det kan skade kortet, så vil selvsagt ikke ytelsen endre seg. (For høy spenning/effekt/varme)

 

Frekvensene til skjermkortet er det som endrer hastigheten. Ettersom latens og bit-dybde internt er lik. Og dermed vil frekvensen være variabelen som endrer antallet operasjoner pr sec. GPUen kan gjøre og bestemme båndbredden. Andre variasjoner kommer fra andre komponenter, koblingen dem i mellom, drivere/software osv... som ikke har noe med skjermkort å gjøre.

 

Men banalt å i det hele tatt gidde å teste ytelsen på å bruke ekstra ledere. Det som skjer er åpenbar:

Færre ledere gir mer motstand, og et noe mer spenningsfall. Men GPU og minne benytter ikke direkte 12V og vil uansett rense støy og regulere ned til en egen satt spenning langt lavere. Så om spenningen måtte være 12v eller 11,5v, så reguleres dette ned til f.eks 1,3v uten noe problem. En endring er i alle fall neglisjebart så lenge du ikke OC voldsomt, og spenningsfallet går utenfor grensa til reguleringssløyfa. Men da er ofte smeltet kabel et større problem.

 

Tross dette, så har ikke spenningen inn i GPU noe å si på ytelsen. Spenningen bestemmer ikke hvor raskt kortet jobber, det gjør "du" ved å sette frekvensen.

 

Men en alt for lav spenning kan medføre at 0'ene og 1'erne ikke leses av rett (drukner i støy). I praksis så vil dette punktet hvor slikt skjer kalles for ustabilt skjermkort, og ofte føre til artifacts, svart skjerm eller krasj. Men tidvis også et stup i ytelse.

 

Derfor vil du gjerne se at ekstreme OCere gjerne bruker tyllere/flere kabler, samt bedre VRMer (spenningsregulatorer). Fordi de kan nå høyere før ustabilitet.

 

Så med mindre man har et ustabilt skjermkort pga. høy OC, og problemet er spenningsfall, så hjelper ikke ekstra strømkontakter noe ting.

 

Ikke i praksis og ikke teoretisk. Juks eller ei, men en marginal øknad som varierte nesten like mye som økningen er ikke akkurat noe jeg ville hengt meg oppi.

 

Beste er nok å heller se om de avanserte booster-metodene til Nvidia endres med flere kabler. Er frekvensen lik(booster lile høyt), så er ytelsepotensialet likt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med 7740X? Så har man mulighet å oppgradere senere til noe mer heftigere CPU. Regner med at de holder 2066 levende en god stund?

 

Enkelt og greit på grunn av bedre tilgang på hovedkort, da det ikke er noen av X299 hovedkortene som frister. Og skal jeg oppgradere i fremtiden så blir det nytt hovedkort også da livssyklusen alltid er sånn at når jeg oppgraderer så går min eksisterende til madammen  :tease:

 

 

Grunnen til at jeg velger KabyLake fremfor Ryzen er jo enkelt og greit høyere IPC / single-thread som er relevant for spilling. Det er også bedre ytelse på NVMe SSD'er og endel sånne småting også og prisforskjellen er ikke allverdens som gjør at jeg heller prioriterer Intel.

Lenke til kommentar

Jeg spør om dere ser forskjell i bruk, men ikke svar enda om dere ser det. Jeg tror selv at det er lite forskjell i bruk(det du ser på skjermen) mellom amd og intel. :)

 

Benchmarks på nettet fokuserer mest på gjennomsnitt fps for spill. Det som er mer viktig spør du meg er minimum fps (1% og 0.1% low). Dette er noe som garantert merkes. Kommer også an på spillet. I spill som Battlefield bør man ha over 100 fps, men i Tomb Raider er det greit bare man holder seg over 60 fps. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp og derfor selger intel bedre på grunn av en syntetisk test. Som jeg skrev har jeg ikke tro på at forskjellen i bruk er så store som test programmene viser. Men det kan dere bedre enn meg. :)

Kjetil de bruker faktiske spill til å teste med også, så nei vi snakker ikke bare om syntetiske programmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...