Jump to content
Rustymagus

Den kraftige Unreal-motoren har blitt gratis

Recommended Posts

"Vi innså at ved å fjerne inngangssperrene ville det være mulig for langt flere å oppfylle sine kreative drømmer og bidra til å forme kulturuttrykkene vi alle elsker"

 

Merkelig utsagn. Å prestere å "innse" noe slikt blir for dumt... På en annen side så er det jo en grunn til at det finnes en Mr.Obvious tittel :D

Share this post


Link to post
Annonse

... og dermed tjene mer penger på folks drømmer:

 

"fem prosent av produktets bruttoinntekt over 23 000 kroner per kvartal."

 

Det er kun hvis utviklerne slipper et kommersielt produkt hvis ikke så betaler de ingenting

Share this post


Link to post

 

... og dermed tjene mer penger på folks drømmer:

 

"fem prosent av produktets bruttoinntekt over 23 000 kroner per kvartal."

Det er kun hvis utviklerne slipper et kommersielt produkt hvis ikke så betaler de ingenting

 

Bruttoinntekt over 23 000 kroner per kvartal impliserer et kommersielt produkt.

 

Ja det er for galt at de skulle ta seg betalt for utviklingen av verktøyet når folk med drømmer bruker det for å lage et spill. Var sikkert gratis dugnads kraft som skapte Unreal engine 4.

Det er greit å ta seg betalt, men det blir dumt å påstå at noe er gratis (se overskriften) når det koster penger. Og dumt å påstå at man gjør det for å hjelpe folk å realisere sine drømmer når man egentlig gjør det for penger.

Edited by Emancipate

Share this post


Link to post

Det er like fullt helt gratis å bruke motoren i alle aspekter av utviklingen av spilldrømmen.

Share this post


Link to post

blir dumt å påstå at noe er gratis (se overskriften) når det koster penger. Og dumt å påstå at man gjør det for å hjelpe folk å realisere sine drømmer når man egentlig gjør det for penger.

Det er ekstremt masse "freeware" som driver med det same der det blir lisens i kommersielt eller profesjonelt bruk , ser ingen som klager der men går fårsatt under "gratis" . og forvente og bruke noe andre har brukt timer og masse arbeidskraft på og lage er naivt og forvente at dei ikkje vil ha betalting, som er helt normal praksis.

 

Det har jo alltid vært 30% av det folk lager på markedsplassen går til unreal.

så 5 % + lisens av bruk av eit verktøy du ellers måte betale same prisen opp front med same avtale. Det er jo også kjent med at det går alltids an og forhandle priser

 

Kort sakt så gjør dei det mest for og få flere til og bruke spill motoren, det har blitt hard kamp nå som det er mange andre (Unity er blitt veldig populær)

Edited by BonBattery

Share this post


Link to post

Det er greit å ta seg betalt, men det blir dumt å påstå at noe er gratis (se overskriften) når det koster penger. Og dumt å påstå at man gjør det for å hjelpe folk å realisere sine drømmer når man egentlig gjør det for penger.

 

De tar seg ikke betalt av de som lager noe med motoren for å realisere drømmene sine. De tar seg betalt av folk som tjener penger på drømmene sine. Så hvis du gir ut et gratis produkt som ikke har inntekter så betaler du ikke, god og rettferdig løsning.

 

Hvis de skal klare å lage UE5 så må de jo ha penger til det, er ikke veldedighet de driver med selv om de liker å vinkle det i den retningen selv :wee:

Share this post


Link to post

Unity har vel bevist at dette kan være en ypperlig forretningsmodell. Synd at jeg ikke lenger har nok tid til å pusle med spill-design og -programmering på fritiden, for det hadde vært moro å forsøke en litt bedre og mer avansert motor enn jeg har gjort tidligere. Men også i hobbysammenheng krever det at man har enormt mange timer til overs for at det skal ha noe for seg.

Share this post


Link to post

Dette er jo supert da, skjønner ikke at folk klager på dette. Er jo en kongeordning for alle som ønsker å prøve seg. Blir som å etablere bedriften først uten å trenge å betale masse regninger først etter man begynner å tjene litt.

Share this post


Link to post

Dette er jo supert da, skjønner ikke at folk klager på dette. Er jo en kongeordning for alle som ønsker å prøve seg. Blir som å etablere bedriften først uten å trenge å betale masse regninger først etter man begynner å tjene litt.

 

Jeg er redd den desidert største kostnaden for en enkeltmannsbedrift i spillbransjen er din egen tidsbruk, ikke utviklerverktøyet. ;) Men slike forretningsmodeller passer selvsagt perfekt for unge "talenter" som ønsker å utvikle ferdighetene sine.

Share this post


Link to post

 

 

... og dermed tjene mer penger på folks drømmer:

 

"fem prosent av produktets bruttoinntekt over 23 000 kroner per kvartal."

Det er kun hvis utviklerne slipper et kommersielt produkt hvis ikke så betaler de ingenting

Bruttoinntekt over 23 000 kroner per kvartal impliserer et kommersielt produkt.

Ja det er for galt at de skulle ta seg betalt for utviklingen av verktøyet når folk med drømmer bruker det for å lage et spill. Var sikkert gratis dugnads kraft som skapte Unreal engine 4.

Det er greit å ta seg betalt, men det blir dumt å påstå at noe er gratis (se overskriften) når det koster penger. Og dumt å påstå at man gjør det for å hjelpe folk å realisere sine drømmer når man egentlig gjør det for penger.

Nå har de tatt seg 5% betalt også når det var abonnent-basert. Det ER gratis å utvikle og selge (så lenge man tjener under 23 000 per kvartal). Roytalty avgift er veldig vanlig for gratis kommersielle spillmotorer.

Share this post


Link to post

... og dermed tjene mer penger på folks drømmer:

 

"fem prosent av produktets bruttoinntekt over 23 000 kroner per kvartal."

 

Du kan evt. betale rundt 2-3mill kroner for å få royaltyfri utgave.

Share this post


Link to post

5% av brutto er svært langt unna gratis, spesielt med tanke på at Unity 5 akkurat er lansert, med en full-featured free lisens! Og med PBR shaders og dynamisk GI kan den og melde seg inn i AAA gfx fidelity familien.

 

http://unity3d.com/pages/the-blacksmith

 

Med det sagt er jeg helt enig i at dette er en svært heldig utvikling for hobbyister. Kult at de store motorene blir mer og mer tilgjengelige for alle!

Share this post


Link to post

 

 

... og dermed tjene mer penger på folks drømmer:

 

"fem prosent av produktets bruttoinntekt over 23 000 kroner per kvartal."

Det er kun hvis utviklerne slipper et kommersielt produkt hvis ikke så betaler de ingenting

 

Bruttoinntekt over 23 000 kroner per kvartal impliserer et kommersielt produkt.

 

Ja det er for galt at de skulle ta seg betalt for utviklingen av verktøyet når folk med drømmer bruker det for å lage et spill. Var sikkert gratis dugnads kraft som skapte Unreal engine 4.

Det er greit å ta seg betalt, men det blir dumt å påstå at noe er gratis (se overskriften) når det koster penger. Og dumt å påstå at man gjør det for å hjelpe folk å realisere sine drømmer når man egentlig gjør det for penger.

 

Det er gratis til ukommersiell bruk og i tilfeller der inntektene er for lave også ved kommersiell bruk. Alle gjør noe for penger. Det er slik samfunnet fungerer, det er allikevel ikke umulig for et selskap å ha flere grunner til det de gjør. Dette er en handling som vil gjøre det langt enklere for uavhengige utviklere å komme inn på markedet.

 

Forøvrig så vil Epic stikke av med $500,- dersom utvikleren selger for $13000,-. Det betyr at selv etter skatt så sitter utvikleren igjen med langt mer enn i de fleste andre tilfeller i dag.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...