Gå til innhold

Den kraftige Unreal-motoren har blitt gratis


Anbefalte innlegg

5% av brutto er svært langt unna gratis, spesielt med tanke på at Unity 5 akkurat er lansert, med en full-featured free lisens! Og med PBR shaders og dynamisk GI kan den og melde seg inn i AAA gfx fidelity familien.

 

http://unity3d.com/pages/the-blacksmith

 

Med det sagt er jeg helt enig i at dette er en svært heldig utvikling for hobbyister. Kult at de store motorene blir mer og mer tilgjengelige for alle!

Så vidt jeg kan se så får man ikke tilgang til kildekoden med gratis utgaven. Epic har frigitt hele kildekoden til UE4. Det er en ganske vesentlig forskjell for utviklere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

5% av brutto er svært langt unna gratis, spesielt med tanke på at Unity 5 akkurat er lansert, med en full-featured free lisens! Og med PBR shaders og dynamisk GI kan den og melde seg inn i AAA gfx fidelity familien.

 

http://unity3d.com/pages/the-blacksmith

 

Med det sagt er jeg helt enig i at dette er en svært heldig utvikling for hobbyister. Kult at de store motorene blir mer og mer tilgjengelige for alle!

Så vidt jeg kan se så får man ikke tilgang til kildekoden med gratis utgaven. Epic har frigitt hele kildekoden til UE4. Det er en ganske vesentlig forskjell for utviklere.

 

 

Ja, det stemmer det. Unity er en blackbox, så kildekoden får du ikke rørt. Men Unity er også laget med dette i tankene, og er svært enkel å bygge videre utenpå blackboxen, om man trenger ekstra funksjonalitet.

 

Hvor betydelig utviklere vurderer dette punktet er høyest individuelt og avhengig av prosjekt, men på generell basis er kildekodetilgang i UE4 og spesielt i Unity unødvendig. Det er en følge av hvor ekstremt gode toolset begge disse motorene har blitt. Man trenger ikke lengre bry seg med engine core for å lage AAA spill.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

5% av brutto er svært langt unna gratis, spesielt med tanke på at Unity 5 akkurat er lansert, med en full-featured free lisens! Og med PBR shaders og dynamisk GI kan den og melde seg inn i AAA gfx fidelity familien.

 

http://unity3d.com/pages/the-blacksmith

 

Med det sagt er jeg helt enig i at dette er en svært heldig utvikling for hobbyister. Kult at de store motorene blir mer og mer tilgjengelige for alle!

Så vidt jeg kan se så får man ikke tilgang til kildekoden med gratis utgaven. Epic har frigitt hele kildekoden til UE4. Det er en ganske vesentlig forskjell for utviklere.

 

 

Ja, det stemmer det. Unity er en blackbox, så kildekoden får du ikke rørt. Men Unity er også laget med dette i tankene, og er svært enkel å bygge videre utenpå blackboxen, om man trenger ekstra funksjonalitet.

 

Hvor betydelig utviklere vurderer dette punktet er høyest individuelt og avhengig av prosjekt, men på generell basis er kildekodetilgang i UE4 og spesielt i Unity unødvendig. Det er en følge av hvor ekstremt gode toolset begge disse motorene har blitt. Man trenger ikke lengre bry seg med engine core for å lage AAA spill.

 

Det er ikke poenget, Argumentet ditt var at Unity tilbyr en såkalt full-featured free lisens. Det stemmer ikke all den tid kildekoden ikke er fritt tilgjengelig og det er en vesentlig forskjell mellom UE4 og Unity 5. Det er bare pro utgaven som er såkalt full-feature.

Lenke til kommentar

 

 

 

5% av brutto er svært langt unna gratis, spesielt med tanke på at Unity 5 akkurat er lansert, med en full-featured free lisens! Og med PBR shaders og dynamisk GI kan den og melde seg inn i AAA gfx fidelity familien.

 

http://unity3d.com/pages/the-blacksmith

 

Med det sagt er jeg helt enig i at dette er en svært heldig utvikling for hobbyister. Kult at de store motorene blir mer og mer tilgjengelige for alle!

Så vidt jeg kan se så får man ikke tilgang til kildekoden med gratis utgaven. Epic har frigitt hele kildekoden til UE4. Det er en ganske vesentlig forskjell for utviklere.

 

 

Ja, det stemmer det. Unity er en blackbox, så kildekoden får du ikke rørt. Men Unity er også laget med dette i tankene, og er svært enkel å bygge videre utenpå blackboxen, om man trenger ekstra funksjonalitet.

 

Hvor betydelig utviklere vurderer dette punktet er høyest individuelt og avhengig av prosjekt, men på generell basis er kildekodetilgang i UE4 og spesielt i Unity unødvendig. Det er en følge av hvor ekstremt gode toolset begge disse motorene har blitt. Man trenger ikke lengre bry seg med engine core for å lage AAA spill.

 

Det er ikke poenget, Argumentet ditt var at Unity tilbyr en såkalt full-featured free lisens. Det stemmer ikke all den tid kildekoden ikke er fritt tilgjengelig og det er en vesentlig forskjell mellom UE4 og Unity 5. Det er bare pro utgaven som er såkalt full-feature.

 

Nå som Unity3D 5 har kommet så har man egentlig ikke bruk for PRO hvis man bare skal "fikle" litt, lære seg motoren. Man for full-feature tilgang til grafikk motoren, også med Personal Edition. Og selvom man har bruk for PRO til store prosjekter (eller hvis man har gode investorer/god inntekt) så har man ikke i alltid bruk for kildekoden, da Unity kan lett utvides med egne C# koder, .NET biblioteker (også de som er skrevet i C++). Og kildekoden må uansett kjøpes utenom PRO uansett.

 

Hvis bedriften/utvikleren har en inntekt (fra investorer, andre prosjekter) på over $100 000per år (basert på forrige år). Så kan man ikke bruke Personal Edition, men MÅ betale for Proffessional Edition hvis man vil bruke Unity. MEN man kan starte en utvikling med investor hvis bedriften/utvikleren har tjent under $100 000 forrige år, men når neste år kommer (og samlet inntekt forrige år var fortsatt på under $100 000) som man kan selvsagt fortsette å bruke Personal Edition. Unity Proffessional Edition koster (i skrivende stund, for Indie Studiorer) fra $75 i måneden, eller $1 500 (engangssum).

Unreal tar 5% i royalty fra en årsinntekt på over $12 000 (per prosjekt so tjener over dette, rett meg om jeg tar feil). Begge to er veldig gode motorer. Men jeg personlig foretrekker Unity, da jeg er veldig rusten på C++, og kan C# veldig godt fra før. Også har jeg lært meg å bruke Unity i 3(/4?) år nå. Og startet å lære meg Unreal Engine 4 får ca ei måned sia (jeg har dog fiklet litt i UDK, men ikke så mye, kun brettdesign).

 

Det man får med sammen med Personal Edition av Unity 5 er dette:

  • Engine with all features
  • Royalty-free
  • All platforms (limitations apply)

Får å få tilgang til kjøpbar kildekode av Unity, så må man ha Proffessional Edition.

 

Med Proffessional Edition får man med dette:

  • Engine with all features
  • Royalty-free
  • All platforms (limitations apply)
  • Customizable Splash Screen
  • Unity Cloud Build Pro - 12 Months
  • Unity Analytics Pro
  • Team License
  • Prioritized bug handling
  • Game Performance Reporting
  • Beta access
  • Unlimited Revenue and Funding
  • Future platforms included
  • Professional editor skin
  • Asset Store Level 11
  • Professional Community Features

Man kan betale for Premium Support for begge versjonene.

 

Engine Features

Kilde: http://unity3d.com/get-unity

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...