Gå til innhold

Snart kan det bli dyrere å kjøpe elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Like greit. Ingen grunn til at en type bil skal subsidieres av andre. Fjern heller alle avgifter og la folk få bestemme selv hva slags bil de vil ha. Om de vil ha elbil så er det helt greit, da kan de kjøpe det, og betale litt ekstra om de absolutt vil være "grønne".

  • Liker 2
Skrevet

Tviler på at det gjøres noe med elbilfordelene før tidligst i 2017.

Det eneste som endres er nok at det strammes inn på kollektivfelt enkelte steder (krav om passasjer i elbilen)

Skrevet

En ting som er sikkert er ihvertfall at elbilene må bort ifra kollektivfeltet umiddelbart.

Det mest miljøvennlinge alternativer er å reise kollektivt og når bussen må stå i kå grunnet alle elbilene så velger flere sikkert bort å reise kollektivt. Samt at de burde også innføre avgifter på visse elbiler basert på vekt etc. når ett 700hk monster på over 2 tonn slipper alt av avgifter samtidig som den sliter voldsomt på veibanen blir det litt feil.

  • Liker 4
Skrevet

Årsavgiften bør være beregnet ut fra vekt og ikke noe annet

Co2 utslipp betales gjennom drivstoffet, så el-biler slipper unna den avgiften

Bom for alle kjøretøy

Kollektivfelt for el-biler med minst 2 personer

El-biler tar like mye plass på fergene så de må betale også

Parkering i byen må være gratis for el-biler så butikkene har litt inntekt (eller gratis for alle)

Skrevet

Slik jeg ser det så får det å fjerne godene som bompenger og kollektivfelt størst invirkning på mengden elbiler i bruk. Jeg tror at mange har kjøpt el-bil nettopp på grunn av disse godene. Når da de forsvinner, kommer mange til å selge bilene sine igjen. Det er ikke en fordel å ha en elbil som en bil nr to i stallen. Rett og slett fordi begrensningene ladehastigheten har i dag ikke gjør det mulig å bruke bilen (med mindre du har en tesla) til lange turer.

 

Hvis man istedenfor setter på mva på bilene som skal selges nye, blir det interessant for de som allerede har el-bil å beholde bilen med tanke på verdiøkningen. I tillegg er det også en automatisk begrensning av mengden nye biler på markedet.

Gjest Slettet-RnjNn5NbHl
Skrevet

de to eneste fordelene jeg er enig med at skal fjernes er kollektivfelt og veiavgift, syns ikke man burde betale for motorstørrelse på elektriske biler

Skrevet (endret)

Det er i alle fall ingen grunn til at en Asker-Passat (Tesla Model S) på over 2 tonn skal ha samme årsavgift som veteranbiler og mopeder.

Hvorfor skal veteranbiler være billigere? Ofte ganske tunge biler, uten noen form for effektiv eller "ren" motor. Om ikke annet burde de jo vært ekstra avgiftsbelagt.

 

 

Slik jeg ser det så får det å fjerne godene som bompenger og kollektivfelt størst invirkning på mengden elbiler i bruk. Jeg tror at mange har kjøpt el-bil nettopp på grunn av disse godene. Når da de forsvinner, kommer mange til å selge bilene sine igjen. Det er ikke en fordel å ha en elbil som en bil nr to i stallen. Rett og slett fordi begrensningene ladehastigheten har i dag ikke gjør det mulig å bruke bilen (med mindre du har en tesla) til lange turer.

 

Hvis man istedenfor setter på mva på bilene som skal selges nye, blir det interessant for de som allerede har el-bil å beholde bilen med tanke på verdiøkningen. I tillegg er det også en automatisk begrensning av mengden nye biler på markedet.

 

Hvis du har el-bil som bil nummer to har du nok allerede en bil som klarer langturene. Dermed spiller det vel egentlig liten rolle i hverdagen om du har en liten el-bil eller liten vanlig bil? Hvis du allerede har en Passat i garasjen tviler jeg for at du tar Poloen ut på langtur :)

Endret av Optimuz
Skrevet

 

Det er i alle fall ingen grunn til at en Asker-Passat (Tesla Model S) på over 2 tonn skal ha samme årsavgift som veteranbiler og mopeder.

Hvorfor skal veteranbiler være billigere? Ofte ganske tunge biler, uten noen form for effektiv eller "ren" motor. Om ikke annet burde de jo vært ekstra avgiftsbelagt.

 

 

Veteranbiler går som oftest ikke på langt nær så mange kilometer i året. Uansett, for å få en "rettferdig" årsavgift bør den differensieres både etter vekt og kjørelengde. Kanskje den bør todeles, hvor vektavgiften er fast og km-avgiften bakes inn i forsikringen (som allerede blir beregnet etter kjørelengde).

Skrevet (endret)

Hvis elbilfordelene dras inn blir jeg fortvilet. Det er faktisk livsfarlig. Tusenvis av mennesker vil dø som indirekte følge, for eksempel av lungekreft.

Endret av GrixM
Skrevet

Jeg kan se for meg momsfritaket forsvinner. Trolig starter man forsiktig med f.eks. 5% moms og så må man betale full 25% moms for Tesla og co. om fem år.

Skrevet

 

Like greit. Ingen grunn til at en type bil skal subsidieres av andre. Fjern heller alle avgifter og la folk få bestemme selv hva slags bil de vil ha. Om de vil ha elbil så er det helt greit, da kan de kjøpe det, og betale litt ekstra om de absolutt vil være "grønne".

Ja, for det er jo veien å gå for Norge om de vil nå klimamålene sine, eller når det snakkes om å redusere trafikk i Oslo fordi det er for mye forurensning og dårlig luft. Da er det virkelig lurt å kutte fordelene for elbil.

 

 

Om man bor i byen får man tåle litt eksos og dårlig luft. Det er ingen menneskerett å bo i Oslogryta.

  • Liker 1
Skrevet

 

 

Like greit. Ingen grunn til at en type bil skal subsidieres av andre. Fjern heller alle avgifter og la folk få bestemme selv hva slags bil de vil ha. Om de vil ha elbil så er det helt greit, da kan de kjøpe det, og betale litt ekstra om de absolutt vil være "grønne".

Ja, for det er jo veien å gå for Norge om de vil nå klimamålene sine, eller når det snakkes om å redusere trafikk i Oslo fordi det er for mye forurensning og dårlig luft. Da er det virkelig lurt å kutte fordelene for elbil.

 

 

Om man bor i byen får man tåle litt eksos og dårlig luft. Det er ingen menneskerett å bo i Oslogryta.

 

 

Er det en menneskerett å forurense avgiftsfritt? Om ikke, hvorfor er menneskerettigheter relevant?

 

AtW

  • Liker 4
Skrevet

Dette ser jeg virkelig frem til. Alle fordeler bør fjernes. Sånn som det er nå kveles bysentra av parkerte elbiler for de som jobber der hele dagen. Ingen ledig til kunder. Hva skjer da? Butikker går konkurs.

Skrevet

Jeg skjønner motivasjonen bak støtte til elbiler, men det er tross alt ikke så ekstremt bra for samfunnet med elbiler, det er bare litt bedre enn bensinbiler, det er stort sett verre enn alle andre alternative transportmetoder allikevel, så det er veldig mye vekting mot elbiler per i dag.

 

AtW

Skrevet

 

 

 

Like greit. Ingen grunn til at en type bil skal subsidieres av andre. Fjern heller alle avgifter og la folk få bestemme selv hva slags bil de vil ha. Om de vil ha elbil så er det helt greit, da kan de kjøpe det, og betale litt ekstra om de absolutt vil være "grønne".

Ja, for det er jo veien å gå for Norge om de vil nå klimamålene sine, eller når det snakkes om å redusere trafikk i Oslo fordi det er for mye forurensning og dårlig luft. Da er det virkelig lurt å kutte fordelene for elbil.

 

 

Om man bor i byen får man tåle litt eksos og dårlig luft. Det er ingen menneskerett å bo i Oslogryta.

 

 

Er det en menneskerett å forurense avgiftsfritt? Om ikke, hvorfor er menneskerettigheter relevant?

 

AtW

 

 

Folk forurenser enten staten krever inn avgift eller ikke. På samme måte som folk handler handlepose selv om den nå heter Trinepose og er en krone dyrere. Om du tror at man kan skatte seg bort fra klimahysteriet så tar du nok feil. Om du kjøper deg en Tesla, så bruker du kanskje litt mindre bensin. Men det betyr bare at det er mer bensin å bruke for andre. Støtter du elbiler så støtter du også kullkraftverk i de fleste av verdens land. Ikke akkurat miljøvennelig.

Skrevet

 

 

 

 

Like greit. Ingen grunn til at en type bil skal subsidieres av andre. Fjern heller alle avgifter og la folk få bestemme selv hva slags bil de vil ha. Om de vil ha elbil så er det helt greit, da kan de kjøpe det, og betale litt ekstra om de absolutt vil være "grønne".

Ja, for det er jo veien å gå for Norge om de vil nå klimamålene sine, eller når det snakkes om å redusere trafikk i Oslo fordi det er for mye forurensning og dårlig luft. Da er det virkelig lurt å kutte fordelene for elbil.

 

 

Om man bor i byen får man tåle litt eksos og dårlig luft. Det er ingen menneskerett å bo i Oslogryta.

 

 

Er det en menneskerett å forurense avgiftsfritt? Om ikke, hvorfor er menneskerettigheter relevant?

 

AtW

 

 

Folk forurenser enten staten krever inn avgift eller ikke. På samme måte som folk handler handlepose selv om den nå heter Trinepose og er en krone dyrere. Om du tror at man kan skatte seg bort fra klimahysteriet så tar du nok feil. Om du kjøper deg en Tesla, så bruker du kanskje litt mindre bensin. Men det betyr bare at det er mer bensin å bruke for andre. Støtter du elbiler så støtter du også kullkraftverk i de fleste av verdens land. Ikke akkurat miljøvennelig.

 

 

Om du tror folk sine handlinger er upåvirket av pris og avgifter, så tar du feil. Ellers svarte du ikke på mitt spørsmål om relevansen menneskerettigheter har i dette bildet?

 

AtW

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...