Gå til innhold

Snart kan det bli dyrere å kjøpe elbiler


Anbefalte innlegg

 

 

En ting med elbil er at mange bruker den som bil nr 2 hvis man har råd til 2 biler da.

Hvis ikke så blir det vel en stund før den blir hovedbilen

 

har man bare en bil så vil man jo han en med minst mulig begrensinger

Har kjørt Tesla Model S i snart halvannet år. Dette er familiens eneste bli.

 

tesla er unntaket

 

 

Mange som har Nissan Leaf som eneste bil. Kanskje ikke så mange utenfor de tre-fire største byene i landet, dog. Kjører man bare til jobb/barnehage/kjøpesenter, så er el-bil ingen begrensning.

Endret av kvakse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

En ting med elbil er at mange bruker den som bil nr 2 hvis man har råd til 2 biler da.

Hvis ikke så blir det vel en stund før den blir hovedbilen

 

har man bare en bil så vil man jo han en med minst mulig begrensinger

Har kjørt Tesla Model S i snart halvannet år. Dette er familiens eneste bli.

 

tesla er unntaket

 

 

Mange som har Nissan Leaf som eneste bil. Kanskje ikke så mange utenfor de tre-fire største byene i landet, dog. Kjører man bare til jobb/barnehage/kjøpesenter, så er el-bil ingen begrensning.

 

Slik kjøring er småturer i denne sammenhengen.

Ja det er nok flere Leaf på veien en det er Tetsla

 

 

Det er greit nok at det loves lang rekevidde om sommeren

Det som er utfordringen , og det man bør vektlegge høyt er en realistisk rekkevidde når bilen belastes , altså kjøringen om vinteren når det er kaldt

eller så er det jo ingen vist med bare en bil

 

eller skal mannen i huset bruke hovedbilen både vinter og sommer samt i ferien

mens mor buke elbil om sommeren og bussen om vinteren

 

I den testen som ble gjort på tv2 klarte leaf 10 mil,e-golf 11 og Tesla 30 mil ( som er lit lite ).

her er det altså bare tesla som vil fungere hvis man satser på elektrisk familiebil. hvis da ikke familien holder seg mye i ro

 

Hvis man skulle på langtur med el-bil så må man også forsikre seg at man kommer seg frem til ladestasjon mellom hver etappe.

så vid jeg vet så er det bare Tetsla som per i dag har denne muligheten

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Upraktisk til langturer, det er nok sant. Men mange drar ikke på langtur. Husk: Det er mange i byene som ikke engang har bil. For disse vil åpenbart en elbil være bra nok.

 

Er det noen som kjenner til noen gode miljøregnestykker som sammenligner elbil med kollektivtrafikk? Det er mange variabler å ta hensyn til, men hvis vi ser bort i fra andre hensyn enn miljøhensyn, burde det være mulig å se hvilke av de to som er mest hensiktsmessig.

Lenke til kommentar

et punkt å tenke på her angående bil mot kollektiv transport

"retten" til kjøre når det passer en mot det å slippe å lete etter parkeringsplass

så lenge det ikke er for mange Eli-biler så finner man en plass med muligheten til ladding

 

 

Det er mange i byene som ikke engang har bil. For disse vil åpenbart en elbil være bra nok.

Har du tenkt på hvorfor de ikke har bil ?

det kan være at det er for dyrt eller at de mangler parkeringsmuligheter

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

En ting med elbil er at mange bruker den som bil nr 2 hvis man har råd til 2 biler da.

Hvis ikke så blir det vel en stund før den blir hovedbilen

 

har man bare en bil så vil man jo han en med minst mulig begrensinger

Har kjørt Tesla Model S i snart halvannet år. Dette er familiens eneste bli.

tesla er unntaket

Mange som har Nissan Leaf som eneste bil. Kanskje ikke så mange utenfor de tre-fire største byene i landet, dog. Kjører man bare til jobb/barnehage/kjøpesenter, så er el-bil ingen begrensning.

Slik kjøring er småturer i denne sammenhengen.

Ja det er nok flere Leaf på veien en det er Tetsla

 

 

Det er greit nok at det loves lang rekevidde om sommeren

Det som er utfordringen , og det man bør vektlegge høyt er en realistisk rekkevidde når bilen belastes , altså kjøringen om vinteren når det er kaldt

eller så er det jo ingen vist med bare en bil

 

eller skal mannen i huset bruke hovedbilen både vinter og sommer samt i ferien

mens mor buke elbil om sommeren og bussen om vinteren

 

I den testen som ble gjort på tv2 klarte leaf 10 mil,e-golf 11 og Tesla 30 mil ( som er lit lite ).

her er det altså bare tesla som vil fungere hvis man satser på elektrisk familiebil. hvis da ikke familien holder seg mye i ro

 

Hvis man skulle på langtur med el-bil så må man også forsikre seg at man kommer seg frem til ladestasjon mellom hver etappe.

så vid jeg vet så er det bare Tetsla som per i dag har denne muligheten

Du vet at det finnes hurtigladere til andre enn tesla? Ikke noe problem å kjøre Leaf til f.eks. Oslo fra Vestfold. Eller stort sett hvor som helst. Fra 20 - 80% tar ca 10-15 minutter.

Har Leaf og en "gammel" vw dieselstinker.

Leaf'en står for 90% av kjørt strekning, den er absolutt bil nr. 1

Med vanlig lading hjemme er innsparing i forhold til å bruke dieselstinkeren ca. 3000,- i måneden.

Kommer det en noenlunde rimelig elbil med enda bedre rekkevidde, da blir dieselstinkeren kastet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her har du glemt , eller ikke tatt hensyn til hvor disse hurtigsladderne er plassert hen.

 

f.eks hvor stor mulighet har man for å kjøre fra Fauske til Alta.uten å måtte ta med seg ladder ,en ladder som bruker lang tid på å ladde

 

Ikke helt en rettferdig sammenligning når man tenker på strekning vel? Hvor langt er det fra Fauske - Alta i forhold til Vestfold - Oslo? Du pendler vel ikke 150 mil hver dag? Og hvor mange bor det i mellom og på hver side i forhold?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Her har du glemt , eller ikke tatt hensyn til hvor disse hurtigsladderne er plassert hen.

 

f.eks hvor stor mulighet har man for å kjøre fra Fauske til Alta.uten å måtte ta med seg ladder ,en ladder som bruker lang tid på å ladde

Ikke helt en rettferdig sammenligning når man tenker på strekning vel? Hvor langt er det fra Fauske - Alta i forhold til Vestfold - Oslo? Du pendler vel ikke 150 mil hver dag? Og hvor mange bor det i mellom og på hver side i forhold?

 

dra du nå den bortforklaringen.

 

Har man familie så kan det hende at man ønsker å dra på ferie

Har man en bil som fungerer i hverdagen så har man jo ikke så stort ønske om å lei en

 

la os nå ta Bodø - Fauske og tilbake da . det er ca 6 mil mellom Bodø og Fauske

uansett , du snakket som elbilen ikke hadde noen begrensing bare man stoppe og laddet underveis

strekningen Fauske - Alta er ikke annet en strekningen Vestfold - Oslo gjentatte ganger

Lenke til kommentar

 

 

Her har du glemt , eller ikke tatt hensyn til hvor disse hurtigsladderne er plassert hen.

 

f.eks hvor stor mulighet har man for å kjøre fra Fauske til Alta.uten å måtte ta med seg ladder ,en ladder som bruker lang tid på å ladde

Ikke helt en rettferdig sammenligning når man tenker på strekning vel? Hvor langt er det fra Fauske - Alta i forhold til Vestfold - Oslo? Du pendler vel ikke 150 mil hver dag? Og hvor mange bor det i mellom og på hver side i forhold?

 

dra du nå den bortforklaringen.

 

Har man familie så kan det hende at man ønsker å dra på ferie

Har man en bil som fungerer i hverdagen så har man jo ikke så stort ønske om å lei en

 

la os nå ta Bodø - Fauske og tilbake da . det er ca 6 mil mellom Bodø og Fauske

uansett , du snakket som elbilen ikke hadde noen begrensing bare man stoppe og laddet underveis

strekningen Fauske - Alta er ikke annet en strekningen Vestfold - Oslo gjentatte ganger

 

 

Om du ikke evner å leie en bil når du skal på lang-ferie, så ikke kjøp deg en elbil, problemet løst. (Og vennligst ikke kom med en tøvete påstand om at folk sier "elbil passer for alle" eller noe liknende tull uten et konkret sitat som viser at det har skjedd, jeg stoler hverken på din hukommelse eller evne til å forstå det som blir sagt)

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Her har du glemt , eller ikke tatt hensyn til hvor disse hurtigsladderne er plassert hen.

 

f.eks hvor stor mulighet har man for å kjøre fra Fauske til Alta.uten å måtte ta med seg ladder ,en ladder som bruker lang tid på å ladde

Ikke helt en rettferdig sammenligning når man tenker på strekning vel? Hvor langt er det fra Fauske - Alta i forhold til Vestfold - Oslo? Du pendler vel ikke 150 mil hver dag? Og hvor mange bor det i mellom og på hver side i forhold?

 

dra du nå den bortforklaringen.

 

Har man familie så kan det hende at man ønsker å dra på ferie

Har man en bil som fungerer i hverdagen så har man jo ikke så stort ønske om å lei en

 

la os nå ta Bodø - Fauske og tilbake da . det er ca 6 mil mellom Bodø og Fauske

uansett , du snakket som elbilen ikke hadde noen begrensing bare man stoppe og laddet underveis

strekningen Fauske - Alta er ikke annet en strekningen Vestfold - Oslo gjentatte ganger

 

 

Om du ikke evner å leie en bil når du skal på lang-ferie, så ikke kjøp deg en elbil, problemet løst. (Og vennligst ikke kom med en tøvete påstand om at folk sier "elbil passer for alle" eller noe liknende tull uten et konkret sitat som viser at det har skjedd, jeg stoler hverken på din hukommelse eller evne til å forstå det som blir sagt)

 

AtW

 

Hel poenget var nettop til de som mente at man kunne bruke elbilen "over alt "

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en Leaf i halvannet år nå. Vi kjørte fra Bergen til Kristiansand uten stopp i fjor sommer. Hvordan? Jeg lånte bilen til min far, han lånte min.

 

Rent bortsett fra den ene gangen, har Leafen dekket alle mine behov. Tur retur jobb, handling, familiebesøk. Man kan ikke bruke elbil til alt, men om det dekker 99% av bruken, så er det godt nok for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet man ikke hva fremtiden vil bringen .

men hvis tilhengerne får det som de vill så vil det en gang i tiden vil fosil bilen forsvinne .

da sitter man igjen med biler med kortere rekkevidde

Da er det ikke bare å leie erstatninger om bilen man bruker til vanlig har for store begrensinger

 

Dessuten så er det ikke alle som har råd til flere biler , ihvertfall ikke av nyere årgang

 

Da er det viktig at erstatningen for dagens fosil drevne biler får samme rekkevidde

ihvertfall muligheter til å kjøre de samme strekningene

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Bruker-245639

Ingen mener elbiler kan dekke alle transportbehov som finnes uansett elgen, du argumenterer imot et spøkelse.

 

AtW

Nåja. Når en prøver å snakke med medlemmer i kirken Tesla så skulle en tro at en kommer herfra og til månen og tilbake igjen totalt uten rekkeviddeangst.

 

Jeg er overbevist om at el-bil er veien å gå, men det prekes litt i overkant nyreligiøst ennå. Å påpeke elbilen sine begrensninger blir som regel møtt med infernalsk motstand og religiøs overbevisning. Slike diskusjoner ender ofte opp som dette, der elbil-fanatikerne er den sorte ridderen:

 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Nå vet man ikke hva fremtiden vil bringen .

men hvis tilhengerne får det som de vill så vil det en gang i tiden vil fosil bilen forsvinne .

da sitter man igjen med biler med kortere rekkevidde  

Da er det ikke bare å leie erstatninger om bilen man bruker til vanlig har for store begrensinger

 

Dessuten så er det ikke alle som har råd til flere biler , ihvertfall ikke av nyere årgang

 

Da er det viktig at erstatningen for dagens fosil  drevne biler får samme rekkevidde

ihvertfall muligheter til å kjøre de samme strekningene

Nei, for fosilbilene vil ikke forsvinne før elbilene har tilnærmet lik rekkevidde. Men, det vil ta tid. En ti femten år til tror jeg. Det handler om ny batteriteknologi og hvor fort vi klarer å utvikle denne. Husk, en elbil sitt fortrinn er at den er ekstremt mye mer energi effektiv enn fosilbilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...