Gå til innhold

Snart kan det bli dyrere å kjøpe elbiler


Anbefalte innlegg

En ting som er sikkert er ihvertfall at elbilene må bort ifra kollektivfeltet umiddelbart.

Det mest miljøvennlinge alternativer er å reise kollektivt og når bussen må stå i kå grunnet alle elbilene så velger flere sikkert bort å reise kollektivt. Samt at de burde også innføre avgifter på visse elbiler basert på vekt etc. når ett 700hk monster på over 2 tonn slipper alt av avgifter samtidig som den sliter voldsomt på veibanen blir det litt feil.

 

Om du skal argumentere mot el-biler i kollektivfeltet, så vær i det minste ryddig. Det er masse plass i kollektivfeltet. Der det er trangt er når man nærmer seg Oslo.

Og så er det et poeng at misunnelsen over at andre kan bruke kollektivfeltet vil slå tilbake når det blir enda trangere om plassen i de øvrige filene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

Like greit. Ingen grunn til at en type bil skal subsidieres av andre. Fjern heller alle avgifter og la folk få bestemme selv hva slags bil de vil ha. Om de vil ha elbil så er det helt greit, da kan de kjøpe det, og betale litt ekstra om de absolutt vil være "grønne".

Ja, for det er jo veien å gå for Norge om de vil nå klimamålene sine, eller når det snakkes om å redusere trafikk i Oslo fordi det er for mye forurensning og dårlig luft. Da er det virkelig lurt å kutte fordelene for elbil.

 

 

Om man bor i byen får man tåle litt eksos og dårlig luft. Det er ingen menneskerett å bo i Oslogryta.

 

 

Er det en menneskerett å forurense avgiftsfritt? Om ikke, hvorfor er menneskerettigheter relevant?

 

AtW

 

 

Folk forurenser enten staten krever inn avgift eller ikke. På samme måte som folk handler handlepose selv om den nå heter Trinepose og er en krone dyrere. Om du tror at man kan skatte seg bort fra klimahysteriet så tar du nok feil. Om du kjøper deg en Tesla, så bruker du kanskje litt mindre bensin. Men det betyr bare at det er mer bensin å bruke for andre. Støtter du elbiler så støtter du også kullkraftverk i de fleste av verdens land. Ikke akkurat miljøvennelig.

 

 

Om du tror folk sine handlinger er upåvirket av pris og avgifter, så tar du feil. Ellers svarte du ikke på mitt spørsmål om relevansen menneskerettigheter har i dette bildet?

 

AtW

 

 

Tja, om bensinprisen var frittat avgifter så kunne jeg kanskje spart opp til en elbil. Enn så lenge fyller jeg bensin enten den koster ti eller femten kroner literen. Så avgifter har ingen eller liten effekt på mine handlinger. Jeg fyller når jeg må. Men så er jo målet å rane til seg ekstra penger til staten, så miljø er nok bare nok en dårlig fasade.

Lenke til kommentar

Norge må på en eller annen måte møte miljøkravene til EU. De største norske byene har utfordringer her. De må få ned lokal forurensning. El-biler er slikt sett en del av en slik løsning. Dette taler for at i det minste noen av fordelene vil vare utover 50k biler og år 2017.

Jeg tror at kjøring i kollektivfelt, gratis ferge, gratis parkering og slikt vil fjernes. Det kan også være at momsfritak vil fjernes da EU har stilt spørsmål ved dette (typisk nok etter initiativ fra en norsk byråkrat).

Jeg ønsker meg en Tesla. Har bestilt en model X og trenger en familiebil. Jeg har ikke behov for å kjøre i kollektivfelt eller parkere gratis. Jeg har ikke råd til en toppmodell. Jeg må nøye meg med den rimeligste, men tror den vil oppfylle de behov en over snittet stor familie har. Den vil være billig i drift og sannsynligvis billig å vedlikeholde. Og den vil, uansett, være svært miljøvennlig lokalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Merverdiavgift bør åpenbart være likt for alle, og det er bare tullete at fellesskapet skal "sponse" noen biltyper på denne måten.

 

Hele avgiftssystemet bør legges om til omtrent følgende måte:

- Engangsavgift avskaffes, merverdiavgift beholdes som på alle andre varer.

- Årsavgift erstattes med en månedlig sats innbakt i bilforsikringen, samt økt noe for å kompensere for engangsavgiften.

- Avgift beregnes basert på kjørelengde per biltype, ikke motoreffekt eller andre idiotiske mål.

- Avgift kan økes noe for eldre biltyper basert på forbruk dersom ønskelig.

 

De som er dårligst stilt med størst bilbehov i dag er småbarnsfamilier, som ofte ender opp med å kjøpe en gammel bil som ikke er spesielt miljøvennlig. Med forslaget ovenfor blir nye biler tilgjengelige for de fleste og den gamle forurensende bilparken utfases. Dette gjør det også mulig å ha en "vinterbil" og en "sommerbil" for de med sesongbetonte behov.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Så mye oppgulp her at jeg blir småkvalm. I dag kjører alle rundt i sin lille personlige giftmaskin. Det er faen helt absurd. Enda mer absurd er det at mange jobber for at det fortsatt skal være slik. Hva faen? Er det noe galt med frisk luft? Og maset om urettferdighet? Alle bilprodusenter står fritt til å lage elbiler og hvem som helst kan kjøpe de.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Du ser ikke hele bildet. Tror du elbiler er nullutslipp?

Hvis hele verden kjørte elbil ville vi ikke sluppet ut noe klimagasser?

De fleste bilprodusenter ser at elbiler ikke er fremtiden. Blant annet Toyota. HVER dag har de 1000 ingeniører som jobber med batterier, forsker og utvikler. Hvorfor tror du de ikke har lansert en elbil enda? Markedet er ikke der, og det er ikke en hensiktsmessig fremdriftsmåte i forhold til de mye mer kostnadseffektive og lette forbrenningsmotorene.

Dessuten utgjør personbiltrafikk en bitte bitte liten del av verdens utslipp. Les deg opp litt på utslipp fra skipsfart f.eks, kan hende du får sjokk.

Det er nesten bare oppe i dette lille pottitlandet her vi tror at elbil er fremtiden. Vi skal vel redde verden denne gangen også, som mange ganger før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du ser ikke hele bildet. Tror du elbiler er nullutslipp?

Hvis hele verden kjørte elbil ville vi ikke sluppet ut noe klimagasser?

De fleste bilprodusenter ser at elbiler ikke er fremtiden. Blant annet Toyota. HVER dag har de 1000 ingeniører som jobber med batterier, forsker og utvikler. Hvorfor tror du de ikke har lansert en elbil enda? Markedet er ikke der, og det er ikke en hensiktsmessig fremdriftsmåte i forhold til de mye mer kostnadseffektive og lette forbrenningsmotorene.

Dessuten utgjør personbiltrafikk en bitte bitte liten del av verdens utslipp. Les deg opp litt på utslipp fra skipsfart f.eks, kan hende du får sjokk.

Det er nesten bare oppe i dette lille pottitlandet her vi tror at elbil er fremtiden. Vi skal vel redde verden denne gangen også, som mange ganger før.

 

Tror du fossilbiler er bedre? Oljeplatformer, tankbåter, utslipp, midtøsten og faen manns oldemor.

Hydrogenbilen til Toyota er en dårlig vits. Før hydrogenet i det hele tatt er kommet på tanken er 2/3 av energien kastet bort. Hvor mange hydrogenstasjoner var det i Norge sa du? Sammenlign gjerne med antall stikkontakter.

 

http://asia.nikkei.com/print/article/60864:"And it's staff of 50 engineers"... Jada, det er mye forskning på batterier og ja det er forbedringspotensiale. Og det er litt av poenget. Forbrenningsmotoren har hatt hvor mange ingeniører til rådighet de siste 100 årene? Fortsatt i gjennomsnitt 18-20% effektivitetsgrad. Elbiler er allerede oppe i 90%

 

Litt tall om forurensing fra biler. Riktignok fra statene, men du skjønner nok poenget allikevel:
75 percent of carbon monoxide pollution in the U.S.
on-road vehicles cause one-third of the air pollution that produces smog in the cities
transportation causes 27 percent of greenhouse gas emissions.

 

Vi skal redde verden denne gangen også? Tror vi har litt forskjellig oppfatning av Norge. Jeg syns vi er en sidræva gjeng som helst skal dras inn i fremtiden med ræva først. Ref: Thorium.

 

Elbiler er en del av puslespillet. og Norge er et utmerket sted å begynne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Årsavgiften bør være beregnet ut fra vekt og ikke noe annet

Co2 utslipp betales gjennom drivstoffet, så el-biler slipper unna den avgiften

Bom for alle kjøretøy

Kollektivfelt for el-biler med minst 2 personer

El-biler tar like mye plass på fergene så de må betale også

Parkering i byen må være gratis for el-biler så butikkene har litt inntekt (eller gratis for alle)

 

Du har noen "feil" i denne opplistingen din, men du er inne på rett spor på tankegangen din.

 

Mine korrigeringer:

 

Årsavgiften bør være en lik sum uansett kjøretøy, men skal kun dekke kostnader i forbindelse med diverse registre og vedlikehold av disse.ca 500,- høres ut som en fornuftig sum, men det kan økonomene få regne på.

 

Ad CO2-avgiften, er jeg enig med deg, den taes allerede inn via drivstoffavgiftene, som bør reduseres.

 

Kollektivfeltet hører kollektivtrafikken til, og der bør kun busser, taxi, politibiler, ambulanser og brannbiler ha tilgang til. Unntak kan gjøres for mopedister og MC'er, så lenge de ikke er til hinder for raskere kjøretøy.

 

Bom er en uting, og bør fjernes for alle kjøretøy. Unntaket er der lokalbefolkningen ønsker dette som et tiltak for å få fremskyndet veiprosjekter som eller ville blitt nedprioritert eller avvist. De skal kun få stå så lenge som det tar for å betale ned veiprosjektet det var ment å finansiere.

 

El-biler skal betale fergeavgift som alle andre kjøretøy.

 

El-biler må betale parkering på lik linje med andre. Der de må stå for å fylle på strøm, kan man betale for strømmen etter dobbelt pris av normalpris. Når el-bil ikke lades, skal den flyttes vekk fra ladestasjon. Ladestasjonen må kunne angi hvor lang tid siden bilen var fulladet, for å se om noen "lader" for å oppta plassen fremfor å faktisk lade.

 

Ønsker man fremdeles å stimulere til satsing på el-biler, så bør avgiftsfritaket bestå, samt ikke ta betalt for annet enn strømkost på ladestasjoner.

Lenke til kommentar

Du ser ikke hele bildet. Tror du elbiler er nullutslipp?

Hvis hele verden kjørte elbil ville vi ikke sluppet ut noe klimagasser?

De fleste bilprodusenter ser at elbiler ikke er fremtiden. Blant annet Toyota. HVER dag har de 1000 ingeniører som jobber med batterier, forsker og utvikler. Hvorfor tror du de ikke har lansert en elbil enda? Markedet er ikke der, og det er ikke en hensiktsmessig fremdriftsmåte i forhold til de mye mer kostnadseffektive og lette forbrenningsmotorene.

Dessuten utgjør personbiltrafikk en bitte bitte liten del av verdens utslipp. Les deg opp litt på utslipp fra skipsfart f.eks, kan hende du får sjokk.

Det er nesten bare oppe i dette lille pottitlandet her vi tror at elbil er fremtiden. Vi skal vel redde verden denne gangen også, som mange ganger før.

 

Nå bruker mange skip det man kaller for bunkersolje, som er langt mer forurensende enn annen olje. Bunkersolje er restproduktet etter at man har raffinert råolje til f.eks. bensin, diesel etc.

 

Problemet er at om skipene ikke bruker bunkersoljen, men skulle brukt vanlig diesel, så ville vi måtte raffinere enda mer olje til skipene, og man hadde fått enorme menger bunkersolje på lager, som man da ikke hadde hatt noen alternativ anvendelse for.

 

Synes det er positivt at vi har fått el-biler som kan gjøre at det generelle oljeforbruket går ned, og spesielt i land som Norge, der man har tilgang til mye ren energi (vannkraft i hovedsak).

 

El-biler skal og produseres, og batteriene er foreløpig utgangspunkt for mye skitten industri, men så lenge gjenbruket øker, så er det fornuftig å gå denne veien. Etterhvert finner man kanskje løsning for at energien kan hentes og lagres på en mer effektiv og langt mer miljøvennlig måte.

 

Faktum er vel at foreløpig har man vært svært skeptisk til varigheten på batteriene, og beregnet karbonavtrykk har vist langt fælere tall enn det som ser ut til å være reelt, så den globale miljøgevinsten ser ut til å slå inn tidligere enn antatt.

 

Ved utvikling av teknologien for å hente inn, lagre og frakte ren og fornybar energi, så vil elbil bli en enda større og viktigere brikke i å få et mer miljøvennlig samfunn. Bølgekraft, vindkraft og energikonvesjon (varmepumpeteknologi) vil måtte bidra mer, spesielt i land der vannkraft fremdeles er problematisk å få nok av, og det per i dag brukes enten olje eller kull, metan fra avfallet, eller kjernekraft for å få fremstille elektrisk energi.

 

Thorium er et stoff det er spennende å utforske mer om, da halveringstiden er langt lavere enn for f.eks. Uran. Det kan åpne for kjernefysisk kraftverk som et alternativ til brenning av fossilt materiale.

Lenke til kommentar

Så fint, da kan alle kjøpe bensinbiler fra da av.

Trodde meningen med dette formålet var å få flere og flere til å kjøpe og gå over til elbil. Hva er poenget hvis vi når en magisk grense som sier at "ja, nå er det for mange miljøvennlige biler der ute, la oss bremse litt på det".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trodde meningen med dette formålet var å få flere og flere til å kjøpe og gå over til elbil. Hva er poenget hvis vi når en magisk grense som sier at "ja, nå er det for mange miljøvennlige biler der ute, la oss bremse litt på det".

 

Forstå det den som kan. At el-biler erstatter tradisjonelle biler, både i eie og i faktisk bruk, må være et ubetinget gode. Dette er et prima eksempel på miljøtiltak som må, og i dette tilfellet også blir, organisert på politisk nivå. Vi kommer ingen vei hvis vi bare lar det være opp til oss selv på individuelt nivå å forbedre miljø og klima. Det hjelper lite at en liten del av befolkningen sorterer plastikk og leverer batterier til gjenvinningsstasjoner (eller at en bitteliten andel velger el-bil uten insentiver, se salget av disse i utlandet). De store effektene oppnår vi kun når det organiseres på politisk nivå, ved hjelp av insentiver, reguleringer og avgifter. Det er realiteten, og hvis vi ønsker å gjøre noe for miljøet, så er det den måten vi får oss selv til å gjøre det.

Endret av kvakse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Trodde meningen med dette formålet var å få flere og flere til å kjøpe og gå over til elbil. Hva er poenget hvis vi når en magisk grense som sier at "ja, nå er det for mange miljøvennlige biler der ute, la oss bremse litt på det".

 

Forstå det den som kan. At el-biler erstatter tradisjonelle biler, både i eie og i faktisk bruk, må være et ubetinget gode. Dette er et prima eksempel på miljøtiltak som må, og i dette tilfellet også blir, organisert på politisk nivå. Vi kommer ingen vei hvis vi bare lar det være opp til oss selv på individuelt nivå å forbedre miljø og klima. Det hjelper lite at en liten del av befolkningen sorterer plastikk og leverer batterier til gjenvinningsstasjoner (eller at en bitteliten andel velger el-bil uten insentiver, se salget av disse i utlandet). De store effektene oppnår vi kun når det organiseres på politisk nivå, ved hjelp av insentiver, reguleringer og avgifter. Det er realiteten, og hvis vi ønsker å gjøre noe for miljøet, så er det den måten vi får oss selv til å gjøre det.

 

 

Ja, jeg er enig i det du sier, jeg synes bare ikke elbiler er et så fantastisk tiltak at vi ikke kunne fått mer igjen ved å prioritere pengene annerledes.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Trodde meningen med dette formålet var å få flere og flere til å kjøpe og gå over til elbil. Hva er poenget hvis vi når en magisk grense som sier at "ja, nå er det for mange miljøvennlige biler der ute, la oss bremse litt på det".

 

Forstå det den som kan. At el-biler erstatter tradisjonelle biler, både i eie og i faktisk bruk, må være et ubetinget gode. Dette er et prima eksempel på miljøtiltak som må, og i dette tilfellet også blir, organisert på politisk nivå. Vi kommer ingen vei hvis vi bare lar det være opp til oss selv på individuelt nivå å forbedre miljø og klima. Det hjelper lite at en liten del av befolkningen sorterer plastikk og leverer batterier til gjenvinningsstasjoner (eller at en bitteliten andel velger el-bil uten insentiver, se salget av disse i utlandet). De store effektene oppnår vi kun når det organiseres på politisk nivå, ved hjelp av insentiver, reguleringer og avgifter. Det er realiteten, og hvis vi ønsker å gjøre noe for miljøet, så er det den måten vi får oss selv til å gjøre det.

 

 

Ja, jeg er enig i det du sier, jeg synes bare ikke elbiler er et så fantastisk tiltak at vi ikke kunne fått mer igjen ved å prioritere pengene annerledes.

 

AtW

 

 

Hvor ville du ha brukt pengene ellers?

Lenke til kommentar

jeg er overbevist at ikke alle ser hele problemet eller akter å ta hensyn til det

 

problem

- man har et transportbehov som ofte kun kan dekkes som personlig transport

- man har også et viss behov for transport av varer

- kollektiv transporteren dekker ikke alle behov

- elbiler finnes ikke til alle behov

 

løsninger

- ekstra avgifter for bremse behovet

- begrensning i bruken av oljedrevet kjøretøy som også setter lit begrensninger for de jobben som nødvendigvis må gjøres med slike kjøretøy

- lokke tiltak for fremme bruken av såkalt mer miljøvennlige kjøretøy

 

resultat

løsningen har begrenset nytteverdi og er ofte til hinder for andre deler av samfunnet

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

En ting med elbil er at mange bruker den som bil nr 2 hvis man har råd til 2 biler da.

Hvis ikke så blir det vel en stund før den blir hovedbilen

 

har man bare en bil så vil man jo han en med minst mulig begrensinger

Har kjørt Tesla Model S i snart halvannet år. Dette er familiens eneste bli.
Lenke til kommentar

 

En ting med elbil er at mange bruker den som bil nr 2 hvis man har råd til 2 biler da.

Hvis ikke så blir det vel en stund før den blir hovedbilen

 

har man bare en bil så vil man jo han en med minst mulig begrensinger

Har kjørt Tesla Model S i snart halvannet år. Dette er familiens eneste bli.

 

tesla er unntaket

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...