Gå til innhold

Cities: Skylines-tråden


Anbefalte innlegg

Finnes en mod som fikser litt på innbyggere i low og high density slik at det blir mer realistisk. "Ulempen" med denne modden er at land value fort blir veldig høy i high density areas (ettersom det blir mye mer folk der), slik at man alt for enkelt får lvl 5-bygninger - masse høye skyskrapere, og dertil enda flere innbyggere (drøye 100 households på en bygning). Det igjen skaper litt problemer når spillet ikke er helt designet til dette mtp trafikk. Da er det mulig å bruke "simcity"-modden, som fudger tallene på samme måte som simcity gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innbyggertallene er vel kunstig lave fordi hver eneste innbygger blir simulert individuelt, og det ville krevd for mye datakraft med høye antall.

 

Jeg sliter med at ingen vil jobbe som bønder hos meg. Skjønner at det har noe å gjøre med høy utdanning og velstand, men det er ikke noe problem å få arbeidere i oljebransjen, bare i jordbruket at jeg sliter. Burde vært mulig å importere svensker til å gjøre drittjobbene i dette spillet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Innbyggertallene er vel kunstig lave fordi hver eneste innbygger blir simulert individuelt, og det ville krevd for mye datakraft med høye antall.

 

Ja, det er nok slik per i dag at det står mellom kunstig lave innbyggertall, men hvor alle er simulert (mer eller mindre), eller SimCitys population fudging, slik at man kan sitte og stirre på et mer realistisk tall på skjermen (en tanke jeg har lite til overs for så lenge det likevel er løgn). Uansett er det ikke flere simulerte innbyggere enn maskinvaren kan takle og samtidig gi en brukbar spillopplevelse etter utviklers skjønn (og utgivers markedsambisjoner). Førstnevnte plager meg ikke i det minste, og det burde ikke plage noen som helst. Det var nok av dem som ble opprørt over SimCitys «falske» folketall også, så hva skal man som spillutvikler gjøre? Kan ikke tilfredsstille alle når det blir galt okke som. :p

 

Det som i så fall plager oss er at vi ikke kan få realistiske folketall ennå. Lite vi kan gjøre med akkurat det; utviklingen må gå sin gang.

Lenke til kommentar

 

Innbyggertallene er vel kunstig lave fordi hver eneste innbygger blir simulert individuelt, og det ville krevd for mye datakraft med høye antall.

 

Ja, det er nok slik per i dag at det står mellom kunstig lave innbyggertall, men hvor alle er simulert (mer eller mindre), eller SimCitys population fudging, slik at man kan sitte og stirre på et mer realistisk tall på skjermen (en tanke jeg har lite til overs for så lenge det likevel er løgn). Uansett er det ikke flere simulerte innbyggere enn maskinvaren kan takle og samtidig gi en brukbar spillopplevelse etter utviklers skjønn (og utgivers markedsambisjoner). Førstnevnte plager meg ikke i det minste, og det burde ikke plage noen som helst. Det var nok av dem som ble opprørt over SimCitys «falske» folketall også, så hva skal man som spillutvikler gjøre? Kan ikke tilfredsstille alle når det blir galt okke som. :p

 

Det som i så fall plager oss er at vi ikke kan få realistiske folketall ennå. Lite vi kan gjøre med akkurat det; utviklingen må gå sin gang.

 

 

Tallene i Simcity er ikke hva jeg kaller realistiske. Der er det mulig å skvise 1 million innbyggere inn på 4 km2. Den tettest befolkede byen i verden er visstnok Manila med 42k per km2, det vil si 168 000 innbyggere på et Simcity-kart. Fudgingen i Simcity er med andre ord fullstendig latterlig og patetisk. I Cities Skylines kan man få 1 million inn på et kart på 100 km2 (har ikke prøvd, men det er vel hvis man virkelig prøver å få mange innbyggere). Det vil si tre ganger så tett befolket som Oslo. Synes ikke det er så aller verst. Mer gjennomsnittlig får man kanskje 300k folk inn på kartet, eller samme tetthet som Oslo sentrum.

Lenke til kommentar

Tallene i Simcity er ikke hva jeg kaller realistiske. Der er det mulig å skvise 1 million innbyggere inn på 4 km2. Den tettest befolkede byen i verden er visstnok Manila med 42k per km2, det vil si 168 000 innbyggere på et Simcity-kart. Fudgingen i Simcity er med andre ord fullstendig latterlig og patetisk. I Cities Skylines kan man få 1 million inn på et kart på 100 km2 (har ikke prøvd, men det er vel hvis man virkelig prøver å få mange innbyggere). Det vil si tre ganger så tett befolket som Oslo. Synes ikke det er så aller verst. Mer gjennomsnittlig får man kanskje 300k folk inn på kartet, eller samme tetthet som Oslo sentrum.

 

Hehe, tjo, men det blir et litt annet problem igjen. Har egentlig ingen formening om hvor realistiske SimCity sine tall er (jeg bare tok det for gitt uten å ha tenkt over saken – om ikke for realisme, hva er da vitsen?), men du har selvfølgelig rett.

 

For CSL blir det jo også et spørsmål om hvor mye plass man faktisk trenger for å nå millionen. Jeg vil tro det er ganske mye av det man har tilgjengelig, skal man dømme ut fra de forsøkene som allerede er gjort med 4-500k. Med én million spredt utover de 36 km2 som er offisielt støttet får man en befolkningstetthet tilsvarende Manhattan (overraskende nært faktisk!), hva nå det måtte bety. Så får tiden vise hvordan det faktisk blir seende ut.

Lenke til kommentar

 Nå har det jammen kommet en mod som lar deg unlocke 81 tiles, hele kartet! :) Trenger vel en supercomputer for å kunne bygge på alt... :p

 

http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=422554572&searchtext=

Hjelper ikke mye når du fort blir capped på antall veier du kan sette ut (assets limit på 2^16 = 65536), jeg har fint klart det ved å bygge full grid by på ca 14 tiles.

Går det merkbart tregere? Ja. Hadde jeg bygd ut mer hvis den cappen ikke hadde vært der? Selvsagt :p

 

 

Lenke til kommentar

 

 Nå har det jammen kommet en mod som lar deg unlocke 81 tiles, hele kartet! :) Trenger vel en supercomputer for å kunne bygge på alt... :p

 

http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=422554572&searchtext=

Hjelper ikke mye når du fort blir capped på antall veier du kan sette ut (assets limit på 2^16 = 65536), jeg har fint klart det ved å bygge full grid by på ca 14 tiles.

Går det merkbart tregere? Ja. Hadde jeg bygd ut mer hvis den cappen ikke hadde vært der? Selvsagt :p

 

Hva hvis man bruker forskjellige typer veier?

Lenke til kommentar

Holder på å kolonisere et terraformet Mars. Morsomt kart, finnes på Steam Workshop.

 

cVdhMEIx.jpeg

 

Den store, runde bydelen øverst i bildet samt den kvadratiske bydelen under er basert på templates som også finnes i workshoppen. Resten av byen er laget for hånd. Trafikken fungerer ganske greit. Har bare laget vanlige "grids" frem til i dag, men jeg får det bedre til nå med sirkler og bydeler med litt avstand mellom. Districts forstår jeg meg fortsatt ikke helt på, og jeg har heller ingen.

 

Jeg har ganske mange mods installert her, blant annet mods som lar meg kjøpe hele kartet. Jeg kan også bygge f. eks. veier (men ikke zones) utenfor områdene jeg eier, jeg aner ikke om det er på grunn av en mod eller en oppdatering, men veldig kjekt er det i alle fall. :p

Lenke til kommentar

Jeg slet i starten i dette spillet, men så løsnet det og byen vokste masse og jeg tjente penger. Plutselig så begynte alle hus å bli fraflyttet og ting bare kollapset. Folk ble syke og døde i ett sett. Jeg aner ikke hva som plutselig skjedde. Det var jo hauger av både sykehus og gravplasser. Til slutt bare døde byen ut.

Lenke til kommentar

Jeg slet i starten i dette spillet, men så løsnet det og byen vokste masse og jeg tjente penger. Plutselig så begynte alle hus å bli fraflyttet og ting bare kollapset. Folk ble syke og døde i ett sett. Jeg aner ikke hva som plutselig skjedde. Det var jo hauger av både sykehus og gravplasser. Til slutt bare døde byen ut.

 

Mulig drikkevannet ble forurenset.

Lenke til kommentar

 

Jeg slet i starten i dette spillet, men så løsnet det og byen vokste masse og jeg tjente penger. Plutselig så begynte alle hus å bli fraflyttet og ting bare kollapset. Folk ble syke og døde i ett sett. Jeg aner ikke hva som plutselig skjedde. Det var jo hauger av både sykehus og gravplasser. Til slutt bare døde byen ut.

 

Mulig drikkevannet ble forurenset.

 

Ja det var det jeg mistenkte også, men jeg har jo renseanlegg på det som går ut og avløp er nedstrøms for inntak. Hva gjør en mer enn det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...