Gå til innhold

Cities: Skylines-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Modellen er allerede lagd, så den har jeg liggende. Det er bare snakk om å eksportere en .fbx og tekstur, akkurat som med hva som helst annet asset til spillet.

 

Den største forskjellen er at man ikke trenger å scripte noe som helst når man overfører modellen til Skylines. Sentrer objektet på pivot og eksporter .fbx-filen, så er man nesten i mål.

 

I praksis fungerer modellene i Skylines som en boks med tekstur, mens i Train Fever måtte man scripte en del for at koblingsposisjon, boggienes posisjon og rotasjon skulle fungere skikkelig.

 

 

 

Det blir nok litt småjustering på antall polygoner, da spesielt på boggiene, som jeg tenker ender opp med å bli bare en tekstur sammen med resten av skallet.

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Testet sånn smått å lage en helt enkel lastebil for å bytte ut de halvkjipe dount-bilene. Hjul med sving/rotasjon, karosseri som krenger i svingene, blinklys.. Alt fungerte 'out of the box', bare å følge svært enkle regler:

 

  • Hjulene må ikke penetrere noe annet på bilen - disse vil automatisk rotere og svinge, og karosseriet vil krenge.
  • For at blinklys, frontlys og bremselys skal fungere må man ha en illumination mask, et bilde i gråskala.
    • "This has a unique usage for vehicles: 0.5 is the neutral color. 0 is used for turning signals and 1 is used for braking signals and headlights"

​Hadde vært moro med biler og utrykningskjøretøy i norsk uniform.

Lenke til kommentar

Men hvordan vet spillet hva som er hjul og hva som er feks en støtfanger? Metadata?

Spillet tenker på en bil som fem elementer hovedsaklig.

- karosseri

- 4 x hjul

 

Støtfanger og sånt er ikke noe som er simulert, og er derfor en del av modellen som helhet.

 

Spillet gjør automatisk en kalkuleringen på hva som er hjul ut fra objektene som hviler på Y: 0

 

Hvis hjulene penetrerer/overlapper karosseriet på noen som helst måte, vil også karosseriet rotere i hjørneskap hastighet når bilen kjører - derfor er det viktig at spillet lett ser forskjell på hvor polygonene befinner seg.

 

Blinklys og bremselys blir automatisk generert for hele modellens høyre og venstre halvdel. Så om man ikke Lager en maske for å vise spillet hvor blinklys og bremselys befinner seg, så vil hele halvparten av bilen blinke som et diskolys. :)

Lenke til kommentar

Så jeg kan slenge sammen noe 3d-greier i Blender og få egne kjøretøy i Cities? Haha, morro! Da får jeg testet meg litt på low-poly også. Samme man gjør for egne bygninger også, eller?

 

Kanskje jeg skal lage flyvebiler, eller militærkjøretøy. Uendelige muligheter. Dolly/Peppes istedet for donut-vans.

Stort sett, ja. Det er noen retningslinjer.

- alt som skal importeres og ha tekstur må UV-mappes.

- biler bør være rundt maks 500 polygoner. Sjekk skylineswiki for hvilke teksturfiler du kan/bør bruke.

- små hus: 500-1000 polygoner

- store hus opp til 2000 polygoner

- monumenter som bygges kun èn gang, ~5000-10.000 polygoner

- alle assets bør modelleres i ekte mål

- en tomt hvor bygninger kan bygges er alt fra 1x1 til 4x4 Tiles stor. Èn tile er 8x8m. Så den største tomten er 32x32m.

- alle objekter bør være sentrert før eksport, og front skal peke mot positiv X

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du finner mods i Steam workshop. Med spillet markert i Steam, trykk Community (eller noe i den duren) og derfra inn til Workshop.

 

Trafficload Manager og Traffic++ mener jeg er et must for å få god dreis på trafikken etterhvert. Men prøv spillet litt uten disse først, så lærer du hvorfor, og kan ta en vurdering om dette er noe du skal ha.

 

Tree brush er også greit å ha, sånn at man kan "spraye" trær i mengder i stedet for å plassere èn og èn.

 

Bygninger finner du også i workshop.

 

 

En av de store feilene jeg gjorde i starten var å bygge for fort. For ambisiøst. Derfor gikk jeg fort konkurs.

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

En av de store feilene jeg gjorde i starten var å bygge for fort. For ambisiøst. Derfor gikk jeg fort konkurs.

 

Preach it.

 

Første jeg gjorde når jeg startet på nytt etter oppgraderingen var å bygge infrastrukturen først. 4-felts veier over hele kartet. Når jeg endelig var ferdig og fikk satt på plass vann og strøm, hadde jeg akkurat ikke nok til å dra strømledningene over til boligområdene...

Lenke til kommentar

Industrien skriker etter utbygging av industri-sone. Problemet er at innbyggerne er høyt utdannet og dermed overkvalifisert.

Hvorfor spør Frank's Fish Stick Factory for mer plass å bygge på, når det ikke er arbeidere?

 

Kan jeg ikke basere meg på bare kontor og butikk-virksomhet?

Lenke til kommentar

Industrien skriker etter utbygging av industri-sone. Problemet er at innbyggerne er høyt utdannet og dermed overkvalifisert.

Hvorfor spør Frank's Fish Stick Factory for mer plass å bygge på, når det ikke er arbeidere?

 

Kan jeg ikke basere meg på bare kontor og butikk-virksomhet?

Kan ikke svare på den siste biten, men jeg har "løst" problemet med å lage egne områder et stykke unna der jeg har utdanningsinstitusjonene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...