Gå til innhold

Var F-35A for Norge det beste valget [2015]


Var F-35A for Norge det beste valget?  

209 stemmer

  1. 1. Hvilket kampfly burde vi ha valgt?

  2. 2. Støtter du valget av kampfly?

  3. 3. Trenger Norge denne investeringen?



Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

 

Artikkelen du linker til sier ingenting om at Gripen er på høyde med F-35. At forsvaret ikke er dimensjonert for de oppgavene det vil kunne få er jeg helt enig i, og det har jeg skrevet en del om i andre tråder, men det har relativt lite å gjøre med hvilket fly som presterer best.

 

Jeg er ingen flyekspert, men jeg registrerer at de som er det, og som skal bruke disse flyene, er veldig klare på hvilket fly de mener er best. Det kan man godt være uenig i, men å fremlegge at disse flyene er likeverdige prestasjonsmessig som et faktum blir urimelig, all den tid ekspertisen ikke ser ut til å være enig i dette.

Kjære deg se på innlegg nummer to også. Jeg har ikke sagt noe om at den utlagte artikkelen skal si noe om Jas Gripen men om hvordan det står til i forsvaret i dag og hvorfor f-35 er en av grunnene til at vi må kutte viktige forsvars prioriteringer. Jeg har gitt ut linker til jas gripen og tabeller "Jas 39 v F-35", disse har ikke du svart til. Du har kun kommentert med at det er ugyldig fakta og at f-35 sine ekte fakta opplysninger blir holdt tett innen lockhead martin og dems partnere og kunder. HVER SÅ SNILL OG KOM MED FAKTA! PÅ AT IKKE JAS GRIPEN E/F(NG) ER PÅ HØYDE OM IKKE BEDRE EN F-35 BÅDE FOR NORGE OG SOM KAMPFLY.

 

 

Jeg har igrunn ikke kommet med de påstandene du skriver om, men kun fastslått at de som kan mest om emnet her til lands er enige om at F-35 er Gripen overlegent. Om du har kommet med noen kilder som beviser noe annet må du gjerne gi meg dem. Det jeg har sett hittil er ekstremt grunne avisartikler og blogger som åpenbart har en agenda. Hva som til sist blir best er umulig for oss å si, men enn så lenge er det lite som tyder på at Sverige klarer å produsere et bedre fly enn verdens desidert største militærmakt.

 

Det er akkurat dette jeg sier, ikke si til meg "Igjen, du har ikke klart å bevise påstandene om at gripen er like bra som F-35". Om du gidder å lese det og ta de kildene som er gitt på alvor så kan du begynne å skrive i mot, men ikke uten mot argument. å sånne som deg har INGEN ting å gjøre på en sånn diskusjon, det kunne vært en Audi fra 1960 med vinger med lockhead martin som produsent og den amerikanske fly stjerna på å du ville fortsatt sagt at den var best på grunn av at den er fra USA. "at Sverige klarer å produsere et bedre fly enn verdens desidert største militærmakt" dummeste jeg har hørt, det er lockhead martin som er f-35 produsent og saab for jas gripen. Det er på grunn av at naive Nordmenn som deg som ikke gidder å sitte ned å se på JAS GRIPEN, Eurofighter og Rafael på grunn av at de ikke er amerikanske. Du ser på land i stede for fly. Du kritiserer å kritiserer meg for å ikke komme noe videre i denne diskusjonen. Men hva gjør du? du nevner usant fakta og usa til alt du skriver om F-35, det er rart du får 2 støtter på noe av det du skriver. Håper folk tar til seg dette.

 

Å det skal sies at F-16 kom på 70-tallet, det gjorde også X-35 og Jas Gripen 39 A/B, det var F-16 og Jas A/B som ble tatt i bruk, men SAAB Jas Gripen har slått Lockhead Martin F-16 i alle fly tester tatt siden 90-tallet. Men SAAB har ikke gjort seg så store internationalt som det Lockhead har, det er derfor mange som ikke kan noe om fly peker på ett lockhead produkt som en vinner på grunn av at SAAB ikke har hatt det gjennombruddet som det Lockhead hadde med f-16 og f-18. SAAB er mindre kjent.

 

 

Jeg ser du svarer meg, men det du skriver har lite til ingenting med det jeg sriver å gjøre. Du bør derfor prøve å besvare det jeg faktisk skriver enn å skrive et langt "rant" aktig innlegg. At Gripen antagelig er litt bedre enn et jagerfly fra 70-tallet er således ikke særlig relevant.

 

Du sikter til at ett fly er bedre på grunn av at det er laget av ett amerikansk selskap enn ett Europeisk. Jeg vil vise at SAAB som fly produsent har lenge vært bra og at den tidligere Gripen modellen viste seg som helt rå mot produsenter som Lockhead. Hvorfor jeg skriver dette er på grunn av ditt EGET innlegg "at Sverige klarer å produsere et bedre fly enn verdens desidert største militærmakt" viser at flyet er USA produsert er VELDIG viktig for deg. Du står på ditt og sier at F-35 er bedre fly sammen med de som skal fly det, i ett intervju på NRK 2013 var det kun en Norsk pilot som lot seg intervjue. Han sa at f-35 sine egenskaper var det vi trengte. Dette er det du bygger på, hva en pilot I AMERIKA sier. Skal vi spørre de som var i Sverige og inspiserte Jas gripen også da så skal vi se om de svarer annerledes. Du er veldig arogant i ditt siste innlegg, du har ingen fakta på at f-35 er bedre, ingen kilder. Du har ingen kilder om ta Jas Gripen er bedre, så å diskutere om f-35 og andre kampfly burde du holde deg unna.

 

 

Du kommer for det meste med stråmenn og beskyldninger som det er lite hold i, og det blir således vanskelig å ha noen god diskusjon med deg. Jeg har ikke påstått at et fly er best fordi det er fra USA, men jeg ser at du klarer å henge deg opp i en slik fremstilling, og kjøre deg fast i den. Mitt poeng der er at om du mener at det svenske alternativet er like bra som flyet designet av verdens desidert største militærmakt bør du også ha fakta til å backe dette. Det har jeg så langt ikke sett.

 

Ellers står jeg ikke på noe standpunkt, som du igjen feilaktig hevder, men forventer at de som mener norske eksperter og piloter tar feil har gode kilder på dette. Som sagt, jeg er ingen flyekspert og utifra profilen din er du selv et barn. Vi er med andre ord nødt til å basere oss på utsagn fra de som jobber innen fagfelgtet. Der ser det ut til å være en ganske ensidig konsensus.

 

Arogant trer du tilbake på tastaturet å skriver på en måte du selv finner nydelig. Jeg er skuffet over at en som deg som har tjenestegjort? i forsvaret enda ikke forstår at lockhead martin er ett selvstendig selskap men sammarbeids partnere som USA sitt militære. Å nå som du er så vrang, for jeg kommer med beskyldninger mot deg som du selv har sagt, eller husker du ikke. Nei da ville jeg vis jeg var deg bladd litt lenger opp og funnet de setningene jeg tar i mot deg. Skal vil si at wikipedia er vår felles kilde da? så skal jeg lage en tabell for deg med fakta fra wiki så du skal forstå. Du er selv ett barn som du skriver, men man ser godt at du prøver å virke voksen med dine flotte ordspill.

F-35 v Jas Gripen 39 E/F

Crew: 1 < E(1) F(2)

Engines: 1 = 1

Power: 28,000 (43,000 with afterburner) > 13,000 (22,000 with afterburner)

Thrust-to-weight ratio: 0.87 < 1.06

Max speed: 1.6 < 2

Supercruise: No < 1.2 (with 2 WVR and 2 BVR missiles)

Combat Radius: 1,100km (internal fuel only) < 1,300km (with centreline 290 gallon tank)

Ferry Range: 2,220km (internal fuel only) < 4,000+km

Service ceiling: 60,000ft > 50,000ft

Wing loading: 91.4lb/ft < 58lb/ft

Rate of Climb: Classified < 50,000ft/min

Radar: AN/APG-81 AESA > Raven AESA

Infrared Search and Track: AAQ-40 EOTS = Selex "Skyward G" IRST

Helmet mounted display System: HMDS > Cobra HMDS

Gun: GAU-22/A 25mm 4-barrelled gatling cannon < 27mm Mauser BK-27 Revolver cannon (E model only)

Hardpoints: 4 internal, 6 external < 10

Payload: 18,000lbs (using external pylons) > 15,875lbs

"X-Factor": Stealth, advanced sensors = Can operate from unprepared runways, low operating cost

Problems: Troubled development, questionable performance, high operating cost = Smaller design, less payload

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

 

 

Artikkelen du linker til sier ingenting om at Gripen er på høyde med F-35. At forsvaret ikke er dimensjonert for de oppgavene det vil kunne få er jeg helt enig i, og det har jeg skrevet en del om i andre tråder, men det har relativt lite å gjøre med hvilket fly som presterer best.

 

Jeg er ingen flyekspert, men jeg registrerer at de som er det, og som skal bruke disse flyene, er veldig klare på hvilket fly de mener er best. Det kan man godt være uenig i, men å fremlegge at disse flyene er likeverdige prestasjonsmessig som et faktum blir urimelig, all den tid ekspertisen ikke ser ut til å være enig i dette.

Kjære deg se på innlegg nummer to også. Jeg har ikke sagt noe om at den utlagte artikkelen skal si noe om Jas Gripen men om hvordan det står til i forsvaret i dag og hvorfor f-35 er en av grunnene til at vi må kutte viktige forsvars prioriteringer. Jeg har gitt ut linker til jas gripen og tabeller "Jas 39 v F-35", disse har ikke du svart til. Du har kun kommentert med at det er ugyldig fakta og at f-35 sine ekte fakta opplysninger blir holdt tett innen lockhead martin og dems partnere og kunder. HVER SÅ SNILL OG KOM MED FAKTA! PÅ AT IKKE JAS GRIPEN E/F(NG) ER PÅ HØYDE OM IKKE BEDRE EN F-35 BÅDE FOR NORGE OG SOM KAMPFLY.

 

 

Jeg har igrunn ikke kommet med de påstandene du skriver om, men kun fastslått at de som kan mest om emnet her til lands er enige om at F-35 er Gripen overlegent. Om du har kommet med noen kilder som beviser noe annet må du gjerne gi meg dem. Det jeg har sett hittil er ekstremt grunne avisartikler og blogger som åpenbart har en agenda. Hva som til sist blir best er umulig for oss å si, men enn så lenge er det lite som tyder på at Sverige klarer å produsere et bedre fly enn verdens desidert største militærmakt.

 

Det er akkurat dette jeg sier, ikke si til meg "Igjen, du har ikke klart å bevise påstandene om at gripen er like bra som F-35". Om du gidder å lese det og ta de kildene som er gitt på alvor så kan du begynne å skrive i mot, men ikke uten mot argument. å sånne som deg har INGEN ting å gjøre på en sånn diskusjon, det kunne vært en Audi fra 1960 med vinger med lockhead martin som produsent og den amerikanske fly stjerna på å du ville fortsatt sagt at den var best på grunn av at den er fra USA. "at Sverige klarer å produsere et bedre fly enn verdens desidert største militærmakt" dummeste jeg har hørt, det er lockhead martin som er f-35 produsent og saab for jas gripen. Det er på grunn av at naive Nordmenn som deg som ikke gidder å sitte ned å se på JAS GRIPEN, Eurofighter og Rafael på grunn av at de ikke er amerikanske. Du ser på land i stede for fly. Du kritiserer å kritiserer meg for å ikke komme noe videre i denne diskusjonen. Men hva gjør du? du nevner usant fakta og usa til alt du skriver om F-35, det er rart du får 2 støtter på noe av det du skriver. Håper folk tar til seg dette.

 

Å det skal sies at F-16 kom på 70-tallet, det gjorde også X-35 og Jas Gripen 39 A/B, det var F-16 og Jas A/B som ble tatt i bruk, men SAAB Jas Gripen har slått Lockhead Martin F-16 i alle fly tester tatt siden 90-tallet. Men SAAB har ikke gjort seg så store internationalt som det Lockhead har, det er derfor mange som ikke kan noe om fly peker på ett lockhead produkt som en vinner på grunn av at SAAB ikke har hatt det gjennombruddet som det Lockhead hadde med f-16 og f-18. SAAB er mindre kjent.

 

 

Jeg ser du svarer meg, men det du skriver har lite til ingenting med det jeg sriver å gjøre. Du bør derfor prøve å besvare det jeg faktisk skriver enn å skrive et langt "rant" aktig innlegg. At Gripen antagelig er litt bedre enn et jagerfly fra 70-tallet er således ikke særlig relevant.

 

Du sikter til at ett fly er bedre på grunn av at det er laget av ett amerikansk selskap enn ett Europeisk. Jeg vil vise at SAAB som fly produsent har lenge vært bra og at den tidligere Gripen modellen viste seg som helt rå mot produsenter som Lockhead. Hvorfor jeg skriver dette er på grunn av ditt EGET innlegg "at Sverige klarer å produsere et bedre fly enn verdens desidert største militærmakt" viser at flyet er USA produsert er VELDIG viktig for deg. Du står på ditt og sier at F-35 er bedre fly sammen med de som skal fly det, i ett intervju på NRK 2013 var det kun en Norsk pilot som lot seg intervjue. Han sa at f-35 sine egenskaper var det vi trengte. Dette er det du bygger på, hva en pilot I AMERIKA sier. Skal vi spørre de som var i Sverige og inspiserte Jas gripen også da så skal vi se om de svarer annerledes. Du er veldig arogant i ditt siste innlegg, du har ingen fakta på at f-35 er bedre, ingen kilder. Du har ingen kilder om ta Jas Gripen er bedre, så å diskutere om f-35 og andre kampfly burde du holde deg unna.

 

 

Du kommer for det meste med stråmenn og beskyldninger som det er lite hold i, og det blir således vanskelig å ha noen god diskusjon med deg. Jeg har ikke påstått at et fly er best fordi det er fra USA, men jeg ser at du klarer å henge deg opp i en slik fremstilling, og kjøre deg fast i den. Mitt poeng der er at om du mener at det svenske alternativet er like bra som flyet designet av verdens desidert største militærmakt bør du også ha fakta til å backe dette. Det har jeg så langt ikke sett.

 

Ellers står jeg ikke på noe standpunkt, som du igjen feilaktig hevder, men forventer at de som mener norske eksperter og piloter tar feil har gode kilder på dette. Som sagt, jeg er ingen flyekspert og utifra profilen din er du selv et barn. Vi er med andre ord nødt til å basere oss på utsagn fra de som jobber innen fagfelgtet. Der ser det ut til å være en ganske ensidig konsensus.

 

Arogant trer du tilbake på tastaturet å skriver på en måte du selv finner nydelig. Jeg er skuffet over at en som deg som har tjenestegjort? i forsvaret enda ikke forstår at lockhead martin er ett selvstendig selskap men sammarbeids partnere som USA sitt militære. Å nå som du er så vrang, for jeg kommer med beskyldninger mot deg som du selv har sagt, eller husker du ikke. Nei da ville jeg vis jeg var deg bladd litt lenger opp og funnet de setningene jeg tar i mot deg. Skal vil si at wikipedia er vår felles kilde da? så skal jeg lage en tabell for deg med fakta fra wiki så du skal forstå. Du er selv ett barn som du skriver, men man ser godt at du prøver å virke voksen med dine flotte ordspill.

F-35 v Jas Gripen 39 E/F

Crew: 1 < E(1) F(2)

Engines: 1 = 1

Power: 28,000 (43,000 with afterburner) > 13,000 (22,000 with afterburner)

Thrust-to-weight ratio: 0.87 < 1.06

Max speed: 1.6 < 2

Supercruise: No < 1.2 (with 2 WVR and 2 BVR missiles)

Combat Radius: 1,100km (internal fuel only) < 1,300km (with centreline 290 gallon tank)

Ferry Range: 2,220km (internal fuel only) < 4,000+km

Service ceiling: 60,000ft > 50,000ft

Wing loading: 91.4lb/ft < 58lb/ft

Rate of Climb: Classified < 50,000ft/min

Radar: AN/APG-81 AESA > Raven AESA

Infrared Search and Track: AAQ-40 EOTS = Selex "Skyward G" IRST

Helmet mounted display System: HMDS > Cobra HMDS

Gun: GAU-22/A 25mm 4-barrelled gatling cannon < 27mm Mauser BK-27 Revolver cannon (E model only)

Hardpoints: 4 internal, 6 external < 10

Payload: 18,000lbs (using external pylons) > 15,875lbs

"X-Factor": Stealth, advanced sensors = Can operate from unprepared runways, low operating cost

Problems: Troubled development, questionable performance, high operating cost = Smaller design, less payload

 

 

 

 

Det du skriver har lite med diskusjonen det dreier seg om å gjøre.

Lenke til kommentar

Om man tror en slik vurdering kan leses utifra enkle tabeller tror jeg man har bommet ganske grovt i utgangspunktet.

 

 

 

Nei, var f-35 det beste kjøpet, nei sier tabellen

Tabellen viser veldig grunnleggende kampfly egenskaper

Er da mange feil i din tabell også...

 

Det er som sagt en Grunnleggende tabell som viser at Jas Gripen vinner på vise punkter og har mer vinn enn tap

 

Hvis det er feil så kan du kanskje si hva feilen er: det ønsker jeg og wiki så inderlig å vite

Lenke til kommentar

 

Om man tror en slik vurdering kan leses utifra enkle tabeller tror jeg man har bommet ganske grovt i utgangspunktet.

 

 

 

Nei, var f-35 det beste kjøpet, nei sier tabellen

Tabellen viser veldig grunnleggende kampfly egenskaper

Er da mange feil i din tabell også...

 

Det er som sagt en Grunnleggende tabell som viser at Jas Gripen vinner på vise punkter og har mer vinn enn tap

 

Hvis det er feil så kan du kanskje si hva feilen er: det ønsker jeg og wiki så inderlig å vite

 

Feilen ligger i å tro at to fly kan sammenlugnes ved en tabloid tabell, Hadde det vært så enkelt hadde etteretningsoperatørene hatt en ekstremt enkel jobbø

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Om man tror en slik vurdering kan leses utifra enkle tabeller tror jeg man har bommet ganske grovt i utgangspunktet.

 

 

 

Nei, var f-35 det beste kjøpet, nei sier tabellen

Tabellen viser veldig grunnleggende kampfly egenskaper

Er da mange feil i din tabell også...

 

Det er som sagt en Grunnleggende tabell som viser at Jas Gripen vinner på vise punkter og har mer vinn enn tap

 

Hvis det er feil så kan du kanskje si hva feilen er: det ønsker jeg og wiki så inderlig å vite

 

Feilen ligger i å tro at to fly kan sammenlugnes ved en tabloid tabell, Hadde det vært så enkelt hadde etteretningsoperatørene hatt en ekstremt enkel jobbø

 

Kan du ikke lese, dette er det grunnleggende altså 1/4 av det man må se på.

Lenke til kommentar

 

 

 

Om man tror en slik vurdering kan leses utifra enkle tabeller tror jeg man har bommet ganske grovt i utgangspunktet.

 

 

 

Nei, var f-35 det beste kjøpet, nei sier tabellen

Tabellen viser veldig grunnleggende kampfly egenskaper

Er da mange feil i din tabell også...

 

Det er som sagt en Grunnleggende tabell som viser at Jas Gripen vinner på vise punkter og har mer vinn enn tap

 

Hvis det er feil så kan du kanskje si hva feilen er: det ønsker jeg og wiki så inderlig å vite

 

Feilen ligger i å tro at to fly kan sammenlugnes ved en tabloid tabell, Hadde det vært så enkelt hadde etteretningsoperatørene hatt en ekstremt enkel jobbø

 

Kan du ikke lese, dette er det grunnleggende altså 1/4 av det man må se på.

 

Herzeleid, kan ikke du skrive noe ordentlig for en gangs skyld, har ikke gjort det en gang under hele diskusjonen. Du holder deg til tolkninger fra tv-en. Neste gang du sier noe med F-35 eller Jas Gripen burde du ha litt fakta som støtter det. Eller viste du ikke det om debatt diskusjon?

Lenke til kommentar

 

 

ON-TOPIC:

 

Canada-rates-Eurofighter-Super-Hornet-Ra

 

http://defenceradar.com/2014/12/13/canada-rates-eurofighter-super-hornet-rafale-capable-to-f-35-on-most-missions/

 

Canada ser ut til å konkludere med at man kan få 6-7 Gripens til kostnaden av en F35.

 

Når hovedoppgaven ser ut til å være å bombe arabiske opprørere (terrorister) med AK47 som hovedvåpen ....

 

flag_promo__main.jpg

 

Du kan også få taco dinner kit på rema1000 til 7 kroner, men taco kittet til 30 smaker bedre.

 

Helt idiotisk å sammenligne fly og mat, Jas Gripen er mindre, billigere og like bra. Jas gripen og F-35 er bra på hvert sitt område men det er gripen som skårer for det vi trenger. Norges nye kampfly skulle koste halv parten av hva det koster å fly f-16 i dag, levetiden skulle også være 45 år. F-35 ble dobbelt så dyrt å ha i luften, den gikk overbudsjettet og levetiden med den Norske bremse skjermen er 38 - 40 år. Dette er en skam å brudd på det de "norske spesialistene" satt som mål. Flaut av Norge, Flaut for Forsvaret.

 

 

Det er ikke mat og fly jeg sammenligner. Jeg sammenligner billig og kvalitet, men hvis du ikke vet å verdsette kvalitet er det vel ikke noe vits i å forklare det.

Lenke til kommentar

 

 

 

ON-TOPIC:

 

Canada-rates-Eurofighter-Super-Hornet-Ra

 

http://defenceradar.com/2014/12/13/canada-rates-eurofighter-super-hornet-rafale-capable-to-f-35-on-most-missions/

 

Canada ser ut til å konkludere med at man kan få 6-7 Gripens til kostnaden av en F35.

 

Når hovedoppgaven ser ut til å være å bombe arabiske opprørere (terrorister) med AK47 som hovedvåpen ....

 

flag_promo__main.jpg

 

Du kan også få taco dinner kit på rema1000 til 7 kroner, men taco kittet til 30 smaker bedre.

 

Helt idiotisk å sammenligne fly og mat, Jas Gripen er mindre, billigere og like bra. Jas gripen og F-35 er bra på hvert sitt område men det er gripen som skårer for det vi trenger. Norges nye kampfly skulle koste halv parten av hva det koster å fly f-16 i dag, levetiden skulle også være 45 år. F-35 ble dobbelt så dyrt å ha i luften, den gikk overbudsjettet og levetiden med den Norske bremse skjermen er 38 - 40 år. Dette er en skam å brudd på det de "norske spesialistene" satt som mål. Flaut av Norge, Flaut for Forsvaret.

 

 

Det er ikke mat og fly jeg sammenligner. Jeg sammenligner billig og kvalitet, men hvis du ikke vet å verdsette kvalitet er det vel ikke noe vits i å forklare det.

 

Jeg verdsetter KAVILITET, men om du påstår at f-35 er mer kvalitet en det Gripen er så får du vise til fakta/kilder. For begge er bygget av sterkt materiale, men ved å ha en god arkitekt så kan man snu ett fly fra dyrt til billig bare ved å flytte på ting. Det ser man at Lockhead ikke har gjort og bruker samme designet som x-35 på f-35a. Så ikke kom her å snakk om kvalitet

Endret av SimUnic
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Om man tror en slik vurdering kan leses utifra enkle tabeller tror jeg man har bommet ganske grovt i utgangspunktet.

 

 

 

Nei, var f-35 det beste kjøpet, nei sier tabellen

Tabellen viser veldig grunnleggende kampfly egenskaper

Er da mange feil i din tabell også...

 

Det er som sagt en Grunnleggende tabell som viser at Jas Gripen vinner på vise punkter og har mer vinn enn tap

 

Hvis det er feil så kan du kanskje si hva feilen er: det ønsker jeg og wiki så inderlig å vite

 

Feilen ligger i å tro at to fly kan sammenlugnes ved en tabloid tabell, Hadde det vært så enkelt hadde etteretningsoperatørene hatt en ekstremt enkel jobbø

 

Kan du ikke lese, dette er det grunnleggende altså 1/4 av det man må se på.

 

Herzeleid, kan ikke du skrive noe ordentlig for en gangs skyld, har ikke gjort det en gang under hele diskusjonen. Du holder deg til tolkninger fra tv-en. Neste gang du sier noe med F-35 eller Jas Gripen burde du ha litt fakta som støtter det. Eller viste du ikke det om debatt diskusjon?

 

 

Jeg har prøvd å forklare dette for deg mange ganger. Ingen av oss er flyeksperter, men de som er det og faktisk skal bruke flyene her til lands er veldig klare på at F-35 er Gripen overlegent. Det er det jeg forholder meg til. Man kan godt være uenig i det, men enn så lenge har jeg større tillit til ekspertene, flyverne og forsvaret enn til en 16 år gammel gutt på internett :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

ON-TOPIC:

 

Canada-rates-Eurofighter-Super-Hornet-Ra

 

http://defenceradar.com/2014/12/13/canada-rates-eurofighter-super-hornet-rafale-capable-to-f-35-on-most-missions/

 

Canada ser ut til å konkludere med at man kan få 6-7 Gripens til kostnaden av en F35.

 

Når hovedoppgaven ser ut til å være å bombe arabiske opprørere (terrorister) med AK47 som hovedvåpen ....

 

flag_promo__main.jpg

 

Du kan også få taco dinner kit på rema1000 til 7 kroner, men taco kittet til 30 smaker bedre.

 

Helt idiotisk å sammenligne fly og mat, Jas Gripen er mindre, billigere og like bra. Jas gripen og F-35 er bra på hvert sitt område men det er gripen som skårer for det vi trenger. Norges nye kampfly skulle koste halv parten av hva det koster å fly f-16 i dag, levetiden skulle også være 45 år. F-35 ble dobbelt så dyrt å ha i luften, den gikk overbudsjettet og levetiden med den Norske bremse skjermen er 38 - 40 år. Dette er en skam å brudd på det de "norske spesialistene" satt som mål. Flaut av Norge, Flaut for Forsvaret.

 

 

Det er ikke mat og fly jeg sammenligner. Jeg sammenligner billig og kvalitet, men hvis du ikke vet å verdsette kvalitet er det vel ikke noe vits i å forklare det.

 

Jeg verdsetter KAVILITET, men om du påstår at f-35 er mer kvalitet en det Gripen er så får du vise til fakta/kilder. For begge er bygget av sterkt materiale, men ved å ha en god arkitekt så kan man snu ett fly fra dyrt til billig bare ved å flytte på ting. Det ser man at Lockhead ikke har gjort og bruker samme designet som x-35 på f-35a. Så ikke kom her å snakk om kvalitet

 

 

Gripen er et vanlig fly laget av vanlige komponenter "off the shelf" som Saab skryter av. F-35 er laget av avanserte matrialer som ikke er off the shelf++. Det er ganske komisk at du kjemper mot vindmøller slik du nå gjør.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Om man tror en slik vurdering kan leses utifra enkle tabeller tror jeg man har bommet ganske grovt i utgangspunktet.

 

 

 

Nei, var f-35 det beste kjøpet, nei sier tabellen

Tabellen viser veldig grunnleggende kampfly egenskaper

Er da mange feil i din tabell også...

 

Det er som sagt en Grunnleggende tabell som viser at Jas Gripen vinner på vise punkter og har mer vinn enn tap

 

Hvis det er feil så kan du kanskje si hva feilen er: det ønsker jeg og wiki så inderlig å vite

 

Feilen ligger i å tro at to fly kan sammenlugnes ved en tabloid tabell, Hadde det vært så enkelt hadde etteretningsoperatørene hatt en ekstremt enkel jobbø

 

Kan du ikke lese, dette er det grunnleggende altså 1/4 av det man må se på.

 

Herzeleid, kan ikke du skrive noe ordentlig for en gangs skyld, har ikke gjort det en gang under hele diskusjonen. Du holder deg til tolkninger fra tv-en. Neste gang du sier noe med F-35 eller Jas Gripen burde du ha litt fakta som støtter det. Eller viste du ikke det om debatt diskusjon?

 

 

Jeg har prøvd å forklare dette for deg mange ganger. Ingen av oss er flyeksperter, men de som er det og faktisk skal bruke flyene her til lands er veldig klare på at F-35 er Gripen overlegent. Det er det jeg forholder meg til. Man kan godt være uenig i det, men enn så lenge har jeg større tillit til ekspertene, flyverne og forsvaret enn til en 16 år gammel gutt på internett :)

 

Hehe, håper du respekterer alderen. Alder betyr ikke mangel på kunnskap. Du kunne godt tatt en fly test om deler og fly selv på penn å papir og jeg ville sikkert fått 98 - 100% riktig :mellow: Så jeg har lest og vært litt rundt å fått kunnskap, på grunn av interesse. Vis dette er det du ville frem til gjennom alle de innleggene du har her så er det ikke noe vits å være på diskusjon, på en diskusjon vil vi gjerne se hvorfor du har den meningen du har. Men vis du støtter valget uten å ha synspunkter eller fakta som gjør at du vil det valget så er det veldig uinteressant for oss andre å lese. Da kunne jeg like så godt gått i gata å spurt. som sagt jeg startet denne tråden for å se hvilke egenskaper med flyet som gjør at man støtter valget. Å for å kunne gi folk som ikke har noe kunnskap om valget eller om fly. Den tabellen er fair og favoriserer ingen av dem. Jeg ser på tallene at de er høye der de skal være høye å da støtter jeg det flyet som har det.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

ON-TOPIC:

 

Canada-rates-Eurofighter-Super-Hornet-Ra

 

http://defenceradar.com/2014/12/13/canada-rates-eurofighter-super-hornet-rafale-capable-to-f-35-on-most-missions/

 

Canada ser ut til å konkludere med at man kan få 6-7 Gripens til kostnaden av en F35.

 

Når hovedoppgaven ser ut til å være å bombe arabiske opprørere (terrorister) med AK47 som hovedvåpen ....

 

flag_promo__main.jpg

 

Du kan også få taco dinner kit på rema1000 til 7 kroner, men taco kittet til 30 smaker bedre.

 

Helt idiotisk å sammenligne fly og mat, Jas Gripen er mindre, billigere og like bra. Jas gripen og F-35 er bra på hvert sitt område men det er gripen som skårer for det vi trenger. Norges nye kampfly skulle koste halv parten av hva det koster å fly f-16 i dag, levetiden skulle også være 45 år. F-35 ble dobbelt så dyrt å ha i luften, den gikk overbudsjettet og levetiden med den Norske bremse skjermen er 38 - 40 år. Dette er en skam å brudd på det de "norske spesialistene" satt som mål. Flaut av Norge, Flaut for Forsvaret.

 

 

Det er ikke mat og fly jeg sammenligner. Jeg sammenligner billig og kvalitet, men hvis du ikke vet å verdsette kvalitet er det vel ikke noe vits i å forklare det.

 

Jeg verdsetter KAVILITET, men om du påstår at f-35 er mer kvalitet en det Gripen er så får du vise til fakta/kilder. For begge er bygget av sterkt materiale, men ved å ha en god arkitekt så kan man snu ett fly fra dyrt til billig bare ved å flytte på ting. Det ser man at Lockhead ikke har gjort og bruker samme designet som x-35 på f-35a. Så ikke kom her å snakk om kvalitet

 

 

Gripen er et vanlig fly laget av vanlige komponenter "off the shelf" som Saab skryter av. F-35 er laget av avanserte matrialer som ikke er off the shelf++. Det er ganske komisk at du kjemper mot vindmøller slik du nå gjør.

 

hehe, både Jas Gripen og F-35 er laget av karbon, det er de spisse vinklene til f-35 som gir stealth effekten. Jas Gripen E/F er ikke fult og helt stealth men kan holde seg som en fugl på radaren så lenge de ikke bruker afterburneren. Kanskje du burde lese deg opp før du entrer en diskusjon som denne? Du må også slutte å være så SAAB fientlig, SAAB AB er en av de tre store militær produsentene i Europa, disse ser du ofte i sammarbeid. Så har vi Lockhead martin i USA som er verdens største jager fly ekspotør. Men nå må huske at når USA først handler hos lockhead så kjøper de 1000 - 2000 fly. Har man USA som kunde så blir man jo stor med dem alene. Men ikke tro at Lockhead er noe bedre enn de Europeiske produsentene, Europa har flere produkter som stiller bedre i sammenligniger med Lockhead.

Lenke til kommentar

 

Om man tror en slik vurdering kan leses utifra enkle tabeller tror jeg man har bommet ganske grovt i utgangspunktet.

 

 

 

Nei, var f-35 det beste kjøpet, nei sier tabellen

Tabellen viser veldig grunnleggende kampfly egenskaper

Er da mange feil i din tabell også...

 

Det er som sagt en Grunnleggende tabell som viser at Jas Gripen vinner på vise punkter og har mer vinn enn tap

 

Hvis det er feil så kan du kanskje si hva feilen er: det ønsker jeg og wiki så inderlig å vite

 

 

Feil ja: hva med å ta med ekstern drivstoff tank på rekkevidde kun på det ene flyet? Eller at å ta av fra en motorvei liksom skal være like nyttig som stealth? (ikke det at jeg ser hvorfor F35 heller ikke skal kunne ta av fra en motorvei...). Eller en så enkelt ting som at du ikke vet at 4 + 6 = 10? Eller at F-35 kan supercruise i mach 1,2? Og at Gripen sitt IR våpensystem er bedre enn F-35 sitt må du nok utdype (men det kommer du jo ikke til å gjøre).

 

Men siden du har så stor tiltro til en slik liste så har jeg laget en selv:

 

Lamborghini Aventador vs Lada Niva

Drivstoffforbruk:

17,6 MPG < 25,5 MPG

Antall dører:

2 < 5

Antall seter:

2 < 5

Kommer seg frem i terrenget:

Vil sette seg fast i nesten alt utenom asfalt < kommer seg meget bra frem

Sikkerhet:

Ingen EURO NCAP test = Ingen EURO NCAP test

Parkering og smidighet (størrelse):

4,7 x 2,2 meter < 4,2 x 1,7 meter

Produksjon:

2011 til i dag < 1977 til i dag

Motor:

750 hk > 80 hk

Bagasjeromm:

Veldig lite plass til bagasje < Stor og romslig plass til masse

Pris:

5,5 mill på finn < 16 k på finn

 

Som du ser så vant Lada'en med en god margin. Jeg vil foreslå en byttehandel. Hva med at jeg kjøper en Lada Niva, også kjøper du en Lamborghini Aventador også kan vi bytte? Som du ser fra lista så vil jo du få en bedre deal ut av det....

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Om man tror en slik vurdering kan leses utifra enkle tabeller tror jeg man har bommet ganske grovt i utgangspunktet.

 

 

 

Nei, var f-35 det beste kjøpet, nei sier tabellen

Tabellen viser veldig grunnleggende kampfly egenskaper

Er da mange feil i din tabell også...

 

Det er som sagt en Grunnleggende tabell som viser at Jas Gripen vinner på vise punkter og har mer vinn enn tap

 

Hvis det er feil så kan du kanskje si hva feilen er: det ønsker jeg og wiki så inderlig å vite

 

Feilen ligger i å tro at to fly kan sammenlugnes ved en tabloid tabell, Hadde det vært så enkelt hadde etteretningsoperatørene hatt en ekstremt enkel jobbø

 

Kan du ikke lese, dette er det grunnleggende altså 1/4 av det man må se på.

 

Herzeleid, kan ikke du skrive noe ordentlig for en gangs skyld, har ikke gjort det en gang under hele diskusjonen. Du holder deg til tolkninger fra tv-en. Neste gang du sier noe med F-35 eller Jas Gripen burde du ha litt fakta som støtter det. Eller viste du ikke det om debatt diskusjon?

 

 

Jeg har prøvd å forklare dette for deg mange ganger. Ingen av oss er flyeksperter, men de som er det og faktisk skal bruke flyene her til lands er veldig klare på at F-35 er Gripen overlegent. Det er det jeg forholder meg til. Man kan godt være uenig i det, men enn så lenge har jeg større tillit til ekspertene, flyverne og forsvaret enn til en 16 år gammel gutt på internett :)

 

Hehe, håper du respekterer alderen. Alder betyr ikke mangel på kunnskap. Du kunne godt tatt en fly test om deler og fly selv på penn å papir og jeg ville sikkert fått 98 - 100% riktig :mellow: Så jeg har lest og vært litt rundt å fått kunnskap, på grunn av interesse. Vis dette er det du ville frem til gjennom alle de innleggene du har her så er det ikke noe vits å være på diskusjon, på en diskusjon vil vi gjerne se hvorfor du har den meningen du har. Men vis du støtter valget uten å ha synspunkter eller fakta som gjør at du vil det valget så er det veldig uinteressant for oss andre å lese. Da kunne jeg like så godt gått i gata å spurt. som sagt jeg startet denne tråden for å se hvilke egenskaper med flyet som gjør at man støtter valget. Å for å kunne gi folk som ikke har noe kunnskap om valget eller om fly. Den tabellen er fair og favoriserer ingen av dem. Jeg ser på tallene at de er høye der de skal være høye å da støtter jeg det flyet som har det.

 

 

Alder trenger ikke si all verden om kunnskap, men gitt din alder har du åpenbart ikke rukket å ta noen relevant utdannelse i forhold til kampflyvalget og poenget mitt er at hva du personlig synes er best, og hvordan du tolker en tabell ikke er så skrekkelig interessant så lenge ekspertisen konkluderer som de gjør.

Lenke til kommentar

Alder trenger ikke si all verden om kunnskap, men gitt din alder har du åpenbart ikke rukket å ta noen relevant utdannelse i forhold til kampflyvalget og poenget mitt er at hva du personlig synes er best, og hvordan du tolker en tabell ikke er så skrekkelig interessant så lenge ekspertisen konkluderer som de gjør.

Hvem er dine eksperter?

 

Dine påstander er ikke nødvendigvis feil, men gjør oppmerksom på følgende problem med argumentasjonen:

 

Thus, the appeal to authority is not a generally reliable argument for establishing facts.

http://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_authority Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Om man tror en slik vurdering kan leses utifra enkle tabeller tror jeg man har bommet ganske grovt i utgangspunktet.

 

 

 

Nei, var f-35 det beste kjøpet, nei sier tabellen

Tabellen viser veldig grunnleggende kampfly egenskaper

Er da mange feil i din tabell også...

 

Det er som sagt en Grunnleggende tabell som viser at Jas Gripen vinner på vise punkter og har mer vinn enn tap

 

Hvis det er feil så kan du kanskje si hva feilen er: det ønsker jeg og wiki så inderlig å vite

 

 

Feil ja: hva med å ta med ekstern drivstoff tank på rekkevidde kun på det ene flyet? Eller at å ta av fra en motorvei liksom skal være like nyttig som stealth? (ikke det at jeg ser hvorfor F35 heller ikke skal kunne ta av fra en motorvei...). Eller en så enkelt ting som at du ikke vet at 4 + 6 = 10? Eller at F-35 kan supercruise i mach 1,2? Og at Gripen sitt IR våpensystem er bedre enn F-35 sitt må du nok utdype (men det kommer du jo ikke til å gjøre).

 

Men siden du har så stor tiltro til en slik liste så har jeg laget en selv:

 

Lamborghini Aventador vs Lada Niva

Drivstoffforbruk:

17,6 MPG < 25,5 MPG

Antall dører:

2 < 5

Antall seter:

2 < 5

Kommer seg frem i terrenget:

Vil sette seg fast i nesten alt utenom asfalt < kommer seg meget bra frem

Sikkerhet:

Ingen EURO NCAP test = Ingen EURO NCAP test

Parkering og smidighet (størrelse):

4,7 x 2,2 meter < 4,2 x 1,7 meter

Produksjon:

2011 til i dag < 1977 til i dag

Motor:

750 hk > 80 hk

Bagasjeromm:

Veldig lite plass til bagasje < Stor og romslig plass til masse

Pris:

5,5 mill på finn < 16 k på finn

 

Som du ser så vant Lada'en med en god margin. Jeg vil foreslå en byttehandel. Hva med at jeg kjøper en Lada Niva, også kjøper du en Lamborghini Aventador også kan vi bytte? Som du ser fra lista så vil jo du få en bedre deal ut av det....

 

Haha, beste jeg har sett. Litt sur etter lista? Vis du vil komme med sånn info om F-35A må du vise til kilder, jeg kan godt komme med egne tall til Gripen 39 E. Men uten kilde er det jo verdiløst. 4+6=10, skulle den være sårende? Stealth er alt det folk snakker om, "jas gripen?, nei den er ikke stealth. F-35 er mye bedre pågrunn av denne egenskapen". F-35 b og C kan ta av fra en normal norsk motor vei ikke f-35A som er den Norge kjøper. Den når ikke take off fart på 800 meter. Av det jeg kan se fra utgivelses videon til lockhead martin og SAAB AB er det saab sitt bilde og kvalitet som kommer best ut. Dette er jo en beslutning tatt etter å ha sett en video, det er ikke gitt ut nokk information om dem til at de kan sammenlignes. så der har du det.

 

Vis du har noe mer å si fra din egen fantasi så hver så snill å si det, men legg igjen link til kildene du henviser deg til sånn som dette:

Lockhead Martin video(4:10 i videoen) https://www.youtube.com/watch?v=e1NrFZddihQ

SAAB AB video(1:21 i videoen) https://www.youtube.com/watch?v=oKlQyPOiRuE

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...