Gå til innhold

Var F-35A for Norge det beste valget [2015]


Var F-35A for Norge det beste valget?  

209 stemmer

  1. 1. Hvilket kampfly burde vi ha valgt?

  2. 2. Støtter du valget av kampfly?

  3. 3. Trenger Norge denne investeringen?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du tar feil. For jeg så et klipp på youtube, og der så F-35 mye bedre ut...

Vis du synes at IR systemet til lockhead er best etter å ha sett på videoene så er jo det selvfølgelig greit. Du kan heller ta opp diskusjonen med ir systemet når den slags informasjon kommer. Som sagt så tokk jeg min beslutning etter å ha sett på dem, ingen grunn til å latterlig gjøre det.

Lenke til kommentar

Jeg så nettopp et annet klipp på youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=_c6HsiixFS8

Som du ser så har amerikanerene fått regnbue i vannet sitt 1 år etter F-35 sin første flyging. Hvis vi ikke passer på så kan vi få regnbue i vannet vårt her i Norge også når F-35 begynner å fly her. :rofl:

 

Så nå har du også sett det på youtube så du vet hva som er fakta...

 

Har du kjøpt en Lamborghini Aventador til meg enda? Jeg ser frem mot byttehandelen vår.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor lenge jeg orker å ha denne diskusjonen lenger, jeg har lagt til kilder på at Jas Gripen ville vært det beste valget for Norge. Men samtidig støtter jeg valget f-35a, det er antallet og prisen jeg stusser på. I 1980 hadde vi 72 fly til å beskytte oss, da var vi 4,5 millioner. Nå er vi 5,1. Vi skal da ha mindre fly til å beskytte oss, til å sikre vår suverenitet. Landet har ikke blitt mindre, det er større. Folk er mer spredd en det de var før. Det bor folk mellom bakker og berg flere steder i landet. Vårt overvåkings fly p-30 Orion er så gammelt at det ikke er så ofte på overvåkning i Norge som det egentlig skal. Men på grunn av dette sprenge i budskjettet er det ventet at vi kan vende oss til det i de neste 10 årene. F-35a var bedre på ett tema, BAKKE. Det kunne være tungt berustet til bakke angrep samtidig som det kunne beskytte seg selv. Men den brøt både at den skulle være dobbelt så billig i drift og levetiden skulle være 45 år. F-35a er ett flott fly men regjeringen og da tidens luft forsvar gjorde feil som de burde beklage seg for Eurofighter og SAAB. Får håpe vi kjøper flere fly i tiden som kommer. For Norges luft areal er ikke lite men ett av de største i Europa. Å jeg håper at regjeringen blir mer selvstendig, ikke bøye seg ned for land som Kina og USA. ha dette i bakhodet.

Endret av SimUnic
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg har nå ganske raskt bladd meg tilbake fra starten av i tråden og jeg kan se liten til ingen kildehenvisning på påstandene dine, langt mindre en henvisning fra wikipedia.

 

"hemmelige fakta og kilder" - hva er det du babler om her rent konkret? Er vel mer projisering fra din side

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg ser ikke en eneste henvisning til wikipedia noe sted, hvis du har en kilde som underbygger påstandene dine er det normalt å henvise til disse slik at andre kan ettergå kildekritikken din. Du slenger rundt deg med påstander uten dekning. For eksempel at jeg kommer med "hemmelige fakta og kilder" (hva nå en det skal bety), kan du forklare hva i alle dager du mener med dette?

 

Som sagt virker det mer som om du projiserer dine egne feil på andre for å kompensere for at du selv ikke lever opp til det andre her i tråden ber deg gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke en eneste henvisning til wikipedia noe sted, hvis du har en kilde som underbygger påstandene dine er det normalt å henvise til disse slik at andre kan ettergå kildekritikken din. Du slenger rundt deg med påstander uten dekning. For eksempel at jeg kommer med "hemmelige fakta og kilder" (hva nå en det skal bety), kan du forklare hva i alle dager du mener med dette?

 

Som sagt virker det mer som om du projiserer dine egne feil på andre for å kompensere for at du selv ikke lever opp til det andre her i tråden ber deg gjøre.

 

Han har satt opp en tabell som han mener beviser at Gripen er minst like bra som F-35 og han har sett to reklamefilmer på youtube. Det er ifølge han selv mer enn godt nok som bevis for hans påstander. Jeg er i utgangspunktet positiv til en diskusjon om både flykjøpet og forsvaret, men jeg tror ikke "SimUnic" er en person det er så mye å hente på å ha en slik diskusjon med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II

http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_JAS_39_Gripen

Her er kildene

Det er ikke for å være frekk, men dere disser meg for å ikke oppgi kilde som jeg gjør. Selv om det flere ganger har vært en blogg eller ett forum der forfatteren selv har kommet med fakta der han legger igjen kilde(noe som jeg ikke har sett fra dere). Som sagt vil jeg høre hva slags fakta som gjorde at dere velger å støtte F-35a i den graden dere gjør. Men ikke kom å si at Jas Gripen er ett dårlig fly. Det utvikles nå en ny gripen samtidig med F-35 programmet, der har De byttet ut og fornyet mye. Det ser ut til å bli fantastiske fly begge to, men begge har sine fordeler og det skal jeg ikke legge skjul på. F-35a har en evne til å være godt rustet til bakke angrep samtidig som den kan beskytte seg selv i luften til en vis grad. På jas gripen 39 E/F har de samme mulighet men uten ett rom på innsiden får den ikke med like mye som det F-35 gjør. I luften har Jas Gripen 39 med sine turn vinger foran(husker ikke navnet på disse) og sitt lette design en bedre evne til dogfight, så der trekker Jas det lengste trådet. Radaren til F-35A er en APG-81 AESA mens Jas Gripen sin er en Raven AESA, der sier mange at F-35a sin er så mye bedre. Ja den er bedre men ikke med så mye. Jas Gripen kan ta av fra en normal norsk motor vei og lande uten problemer, så lenge den er 600 meter med mest mulig rett vei. Ja dette kan F-35 b og C og men F-35A har litt større problemer med å komme opp i take off fart på 600 - 800 meter. Men så klart er veien lang nokk skal jeg ikke avskrive A versjonen. Begge flyene ville vært gode kjøp for Norge, men når vi tenker økonomisk så ville jo Jas Gripen vært det beste(enig?), da ville ikke vi trengt å kutte andre prosjekter som vi nå må. Men uansett hvilke fly vi ville kjøpt ville det vært 52. Å dette forstår jeg ikke. Vårt LUFT ROM er ett av de største i Europa. Vi beskyttet det helt greit med 74 F-16 men hvordan skal det gå med 52 f-35a? eller Jas gripen. Dette vil vi ikke merke noe til før fientlige fly inntar vårt luft rom. Ja vi ville vell ikke klart oss uansett mot russland med 100 fly men vi ville beholdt vårt gode fly bidrag på oppdrag som i Libya. Forsvaret blir mindre og mindre. Det vil alltid være viktig med ett godt forsvar, men jeg er sikker på at vi vil bli større igjen når populasjonen stiger. Men det er nå når stemningen mellom de skandinaviske landene og Russland er så spent jeg er beskymret. Håper vi kan diskutere mer fakta relatert etter dette, både jeg og dere. Liker en god diskusjon men når alle parter og jeg fyrer oss opp og kommer med rene kommentar felt med kritikk mot en annens personlig het har vi bommet litt på tema. Dette skal jeg bli bedre på og håper å se bedring hos dere å.

 

 

Endret av SimUnic
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette innlegget er direkte skremmende http://www.dn.no/meninger/debatt/2015/03/03/2152/Forsvar/forsvaret-ved-en-skillevei men setter det som jeg har mast om i noen innlegg her i perspektiv..

 

Beslutningen om å kjøpe F35 er og blir direkte horribel og kan se ut til å være tatt av politikere og beslutningstakere i forsvaret som ikke har fotfeste i virkeligheten. Vi kjøper 56 fly som det allerede 5 år (!!) før det er operativt er klart at det ikke vil være politisk vilje til å holde i luften. Dette belyser igjen min frustrasjon over hva forsvaret egentlig driver med: Det kjøpes inn topp moderne utstyr ("det beste som finns") men bare for å legge det i bøyen eller lagre det?? Eller for bruk i utenlandsoperasjoner.... -Hvorfor tar ikke FO dette inn over seg og kjøper utstyr som vi ihverfall har råd til å operere her i landet?

 

Ang flykjøpet: "Alle" viste at LM og amerikanerene kom med løfter som var tilpasset hva Norge ville høre. -Innkjøpsprisen er en ting og status og leverings dato er en annen historie.. men når Norges beslutningstakere plannlegger med åpne øyne få kjøpe ett fly med operasjonel time pris på $35,000 så blir ting skandaløst sett i perspektiv av den politiske viljen alle viste var da og fortsatt er dominerenede. Det er godt at F35 er en "styrkemultiplikator" eller hva uttrykket som LM har funnet på og som Flesvik og andre liker å strø om seg, men er usikker på om det er nok at vi har 50 moderne angrepsfly stående i oppvarmede hangarer på Ørlandet til å skremme noen fra å true Norge. -å fly dem vil ikke bli aktuelt, det er det ikke penger til... like lite som det er aktuelt å seile fregatene våre eller kjøpe nye ubåter. -Det vi bruker penger på er nytt utstyr som skal brukes i Afganistan til å skyte/bombe ungdommer med skrullete ideer! -Ett effektivt forsvar av steinrøysa ser det ut til at ingen i maktposisjoner vektlegger. (Ja, bekjempe terror er viktig, men litt usikker på om det er nødvendig for Norge å "ta lederrollen" som politikerene liker å si... I 2001 stillte vi med ett feltsykehus og amerikanerne var fornøyde med det og...)

 

Tanken på at en om en hadde hatt litt realitets oppfatning i 2008, kunne en kjøpt for samme pris som antydes nå (for 56 F35) omtrent 70 Gripen NG, hatt ett veldig troverdig flyforsvar og ikke minst alle flyene ville vært operative i 2018. At de i tillegg ville ha fløyet 7 timer for samme pris som en får fly 1(!!!) time i en f35 er bonus.

 

Hjelp og phu! Da var frustrasjonen ute for i dag og jeg går å tar meg en kaffe... God helg!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette innlegget er direkte skremmende http://www.dn.no/meninger/debatt/2015/03/03/2152/Forsvar/forsvaret-ved-en-skillevei men setter det som jeg har mast om i noen innlegg her i perspektiv..

 

Beslutningen om å kjøpe F35 er og blir direkte horribel og kan se ut til å være tatt av politikere og beslutningstakere i forsvaret som ikke har fotfeste i virkeligheten. Vi kjøper 56 fly som det allerede 5 år (!!) før det er operativt er klart at det ikke vil være politisk vilje til å holde i luften. Dette belyser igjen min frustrasjon over hva forsvaret egentlig driver med: Det kjøpes inn topp moderne utstyr ("det beste som finns") men bare for å legge det i bøyen eller lagre det?? Eller for bruk i utenlandsoperasjoner.... -Hvorfor tar ikke FO dette inn over seg og kjøper utstyr som vi ihverfall har råd til å operere her i landet?

 

Ang flykjøpet: "Alle" viste at LM og amerikanerene kom med løfter som var tilpasset hva Norge ville høre. -Innkjøpsprisen er en ting og status og leverings dato er en annen historie.. men når Norges beslutningstakere plannlegger med åpne øyne få kjøpe ett fly med operasjonel time pris på $35,000 så blir ting skandaløst sett i perspektiv av den politiske viljen alle viste var da og fortsatt er dominerenede. Det er godt at F35 er en "styrkemultiplikator" eller hva uttrykket som LM har funnet på og som Flesvik og andre liker å strø om seg, men er usikker på om det er nok at vi har 50 moderne angrepsfly stående i oppvarmede hangarer på Ørlandet til å skremme noen fra å true Norge. -å fly dem vil ikke bli aktuelt, det er det ikke penger til... like lite som det er aktuelt å seile fregatene våre eller kjøpe nye ubåter. -Det vi bruker penger på er nytt utstyr som skal brukes i Afganistan til å skyte/bombe ungdommer med skrullete ideer! -Ett effektivt forsvar av steinrøysa ser det ut til at ingen i maktposisjoner vektlegger. (Ja, bekjempe terror er viktig, men litt usikker på om det er nødvendig for Norge å "ta lederrollen" som politikerene liker å si... I 2001 stillte vi med ett feltsykehus og amerikanerne var fornøyde med det og...)

 

Tanken på at en om en hadde hatt litt realitets oppfatning i 2008, kunne en kjøpt for samme pris som antydes nå (for 56 F35) omtrent 70 Gripen NG, hatt ett veldig troverdig flyforsvar og ikke minst alle flyene ville vært operative i 2018. At de i tillegg ville ha fløyet 7 timer for samme pris som en får fly 1(!!!) time i en f35 er bonus.

 

Hjelp og phu! Da var frustrasjonen ute for i dag og jeg går å tar meg en kaffe... God helg!!

 

Dette går jo først og fremst på politikerne og deres manglende vilje til å betale for et forsvar med det ambisjonsnivået de selv krever.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men vi har vel gjennom 20 år+ sett at den viljen finnes ikke noe sted i det politiske sfæren på stortinget.. Verken på sosialistisk eller borgerlig side. Da blir det helt meningsløst å handle på øverste hylle av militært utstyr sammen med nasjoner som bruker 10x mer på forsvar enn oss..

 

-Hadde vært interesant å sett anslag på hvor mange F35 som vil være klare til å løse oppdrag effektivt i 2025 basert på dagens langtids prognoser for forsvarsbudsjettet? Uten å ha den kunnskapen, så tipper jeg at de vil kunne telles på en hånd. Da er det godt at F35 er en stykemultiplikator... haha.

Lenke til kommentar

Ja, men vi har vel gjennom 20 år+ sett at den viljen finnes ikke noe sted i det politiske sfæren på stortinget.. Verken på sosialistisk eller borgerlig side. Da blir det helt meningsløst å handle på øverste hylle av militært utstyr sammen med nasjoner som bruker 10x mer på forsvar enn oss..

 

-Hadde vært interesant å sett anslag på hvor mange F35 som vil være klare til å løse oppdrag effektivt i 2025 basert på dagens langtids prognoser for forsvarsbudsjettet? Uten å ha den kunnskapen, så tipper jeg at de vil kunne telles på en hånd. Da er det godt at F35 er en stykemultiplikator... haha.

 

Er enig i dette, men jeg håper vi fortsetter å opprettholde ambisjonsnivået, og at den senere tidens hendelser får politikerne til å justere bevilgningene deretter. Vi har ikke evnene og viljen til å opprettholde noe volum for å kompensere for å ikke investere i bra utstyr. Om vi i tillegg kutter ut ambisjonen om å ha godt utstyr sitter vi plutselig uten noen "edge" i det hele tatt. Og angående styrkemultiplikator er det mange "dyre" kapasiteter som er det. Det er grunner til at vi har forskjellige kapasiteter som oppklaring, stridsvogner, skarpskyttere osv. Nettopp fordi de er styrkemultiplikatorer som samlet sett gir høyere avdeling mer enn man ville fått av å investere i "dumt infanteri".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...