Jump to content

Simen Edelseter

Medlemmer
  • Content Count

    302
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

26 :)

About Simen Edelseter

  • Birthday 12/07/1998

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

3526 profile views
  1. Norge valgte i 2008, etter en grundig prosses, å kjøpe 48 kampfly av modellen F35A etter at forsvarets kommite, bestående av en rekke spesialister, kunkluderte med at F-35A var det eneste flyet som "besto" de norske kravene. Blandt annet kravene om at f-16 sine opprative kostnader på 60 000 kr i timen skulle halveres, og at den skulle være konkeranse dyktig de neste 40 årene. «Norske fly experter fremstår som uproffesjonelle og kunskaps løse» Tidligere øverstkommanderende for Luftforsvaret, Tomas Colin Archer. Nye opplysniger rundt Norges valg av kampfly, tyder på at valg prossesen som tokk over 4 år, allerede var fikset. I 2006 underskriver Norge en «intensjonsavtale»(eks: Jeg har intensjoner om å vaske klær i morgen, men det kan hende at jeg ikke gjør det om jeg kommer sent hjem) med lockhead martin om f-35. Senere i 2008 presenterer den Norge komiteen opplysninger om Jas gripen som hevdet at flyets opprative evne var mangelfull, hvordan de kom frem til eller fikk opplysningene ønsket de ikke komentere og ville heller ikke vise frem sitt regnestykke. Senere i 2008 kommer Norge med en påstand om at 44 kampfly av typen Jas gripen vil de neste 40 årene ha en opprativkostnad på 165 – 170 billioner NOK, mens svenske kalkulasjoner, etter mer enn 100 000 fly timer’s erfaring med Jas gripen C\D, responderte med at det ville koste 55 billioner NOK. Det er en pver 300% forskjell som fustrerer både Forsvarsmakten og Saab AB. Altså SAAB’s kalkulasjoner sier at det vil koste 1\3 av det forsvarets komite påstår. Under valget i 2008 sa Norge at de hadde fått et tilbud fra lockhead Martin, dette uten å vise til et presist nummmer. Senere I 2010 ble det oppgitt at både Storbritannia, Norge, Australia og Italia ikke hadde fått oppgitt ett tall på hva dette vil koste. Etter opplysninger fra Lockhead Martin har Prisen stiget siden 2009 fra 180 milliarder til 260 milliarder i 2015, fortsatt har norge enda ikke fått en slutt sum på hva dette vil koste. Men for alle nasjoner blir dette det mest kostbare kjøpe i deres historie. Dette er for flere oppsynvekkende med tanken på at summen kun er fordelt på 52 kampfly. Sent i 2007 går forsvaret ut og sier at Jas gripen 39 ikke kunne gi russlands femte generasjons jager su-30 noe særlig til kamp. Forsvaret ga heller ikke nå noen kilde eller kalkulasjoner om hvordan de fant det ut. Saab går ut sent i 2008 med denne konferansen. Saab’s CEO Ake Svensson gikk ut i presse konferanse og komenterte utsagnet: - Påstanden om at Gripen ikke oppfyller de operative kravene som kreves av den norske luftforsvaret er viktig å forstå. Det viser seg også å være grunnlagt på simuleringer tidligere ukjent for oss. Til vår forståelse er disse simuleringer basert på ufullstendig informasjon om ytelse, rett og slett fordi slik informasjon om Gripen har verken blitt kommunisert til oss heller ikke bedt om fra oss eller den svenske regjeringen. Den norske bedømmelseskomiteen har dermed ikke hatt tilgang til parametere som er nødvendige for å nå de annonserte resultatene. Norges evaluerings gruppe har kommet med en antagelsen om at nesten halvparten av flyflåten vil krasje i 35 år. Dette er helt ubegrunnet hvis den anvendes til Gripens [operative] statistikk. Vi vet heller ikke hva slags eller hvor de har fått slik informasjon fra. Videre til dette er det en rekke spørsmål som den norske evalueringsgruppe har valgt ikke å svare på, for eksempel hvilke konkrete valutakursen ble brukt, hva prisen ble brukt for å beregne kjøp av ytterligere fly, hva andre hensyn i beregningen som hadde anskaffelsen pris som grunnlag for beregning og hvor mye våpen anskaffelser ble anslått til. " "Vi har nå nå videre til ett markeder der det er en reell interesse for å vurdere Gripen basert på våre tilbud og en ekte og gjensidig interesse for å etablere langsiktig industrielt samarbeid." Wikileaks-dokumentene viser at Norge’s F-16 erstatning konkurranse var lureri, og at USA brukte sine våpen eksportlovgivning som en måte å hindre konkurranse. Innholdet i de lekkede dokumentene er ett 2008 møte mellom Sveriges forsvarsminister Sten Tolgfors og USAs ambassadør Michael Wood, hvor Tolgfors ba om tillatelse til å kjøpe en amerikansk-laget Active Elektronisk Skannet Array (AESA) radarsystem for Gripen. Som svar, amerikanske diplomatiske kabler inkludert en anbefaling om at USA bruker sine våpen eksportlovgivning. "Gitt denne potensielle effekten av AESA på Norge konkurransen, og muligens Danmark konkurranse ... vi foreslår å utsette beslutningen om AESA slipp for Gripen før etter Norge beslutning i desember." Dette ble satt for at gripen ikke kunne stille med sitt nye radar system før etter Norge og Danmark hadde valgt nytt kampfly, dette gjorde de for å sikre konkuransen. Disse avsløringene ble ikke gitt før 2012 til det Norske folk. Danskene som ser på f-35 har favoriserte den som nytt kampfly restartet dems valg prosses etter det Danske folks og andre politikeres ønske, trolig etter å ha sett på hva som skjedde i Norge.
×
×
  • Create New...