Gå til innhold

Samsung satt under massivt press av iPhone 6


Anbefalte innlegg

Jeg kan jo spørre deg det samme. Slike grafer er temmelig uinteressante.

En ting jeg kom til å tenke på, hvor stor betydning har Apples salg for Samsungs resultat?

Om folk ikke kjøper en Samsung men en Apple istedet for så vil jo fortsatt Samsung tjene penger på dette siden de er en stor deleprodusent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan jo spørre deg det samme. Slike grafer er temmelig uinteressante.

En ting jeg kom til å tenke på, hvor stor betydning har Apples salg for Samsungs resultat?

Om folk ikke kjøper en Samsung men en Apple istedet for så vil jo fortsatt Samsung tjene penger på dette siden de er en stor deleprodusent.

Om grafen var uinteressant så er det bare å ignorere denZ den var et svar på en påstand om at 2014 ikke var særlig bra utenom siste kvartal. Den motbeviser påstanden ganske godt.

Sant det du sier om deleprodusentsiden, men samsung er nok godt presset på pris. Men de er sikkert glad de leverer deler til apple, ellers så hadde jo regnskapet vært hakket værre.

Lenke til kommentar

Samsung og Apple vil nok fortsette å konkurrere som de to dominerende aktørene en god stund fremover. Samsung i markedet fra billige til litt dyre telefoner, Apple den øvre enden av markedet fra mellomdyre til såkalt dyre telefoner. Volumet globalt er antagelig størst i den billige enden av markedet, men fortjenesten er antagelig lav.

 

De andre aktørene deler resten av markedet ganske broderlig seg i mellom...:-)

 

 

Hvordan ulike grafer svinger opp og ned vil helt sikkert variere fra år til år. Akkurat nå har Apple skikkelig vind i seilene, men det vil nok ikke vare evig. Men det slutter nok ikke å blåse kraftig medvind for Apple på noen år enda.

Lenke til kommentar

¨samsung ser på Apples suksess og tenker; hmm de har av metall og ikke vi. Hva gjør vi? Jo vi gjør akkurat sånn vi har gjort med hele galaxy serien, vi kopierer såklart!

 

Håper virkelig dette er troll. Det er ganske åpenbart at Apple har hentet MYE inspirasjonen til sine iPhone 6 fra produsenter som HTC og Sony. OG iOS har jo vært å porte funksjoner fra Android og windows phone i 2 år nå. Noe som er helt greit, og veldig bra for forbrukerne. Skjønner ikke at det skal være noe negativt, hverken den ene eller andre veien.

 

Å gå over til aluminium er jo den billigste måten å lage mobiler, mye billigere enn å lage plastvarianter. Håper de fortsatt kommer til å lage noen modeller der de beholder plast. De håpte nok på at folk ville realisere at aluminum ikke er det samme som kvalitet, og at plast er uendelig mye mer praktisk

Lenke til kommentar

 

¨samsung ser på Apples suksess og tenker; hmm de har av metall og ikke vi. Hva gjør vi? Jo vi gjør akkurat sånn vi har gjort med hele galaxy serien, vi kopierer såklart!

Håper virkelig dette er troll. Det er ganske åpenbart at Apple har hentet MYE inspirasjonen til sine iPhone 6 fra produsenter som HTC og Sony. OG iOS har jo vært å porte funksjoner fra Android og windows phone i 2 år nå. Noe som er helt greit, og veldig bra for forbrukerne. Skjønner ikke at det skal være noe negativt, hverken den ene eller andre veien.

Å gå over til aluminium er jo den billigste måten å lage mobiler, mye billigere enn å lage plastvarianter. Håper de fortsatt kommer til å lage noen modeller der de beholder plast. De håpte nok på at folk ville realisere at aluminum ikke er det samme som kvalitet, og at plast er uendelig mye mer praktisk

Erm.. Det siste der vil jeg gjerne se noen tall på.

Klarer ikke å se hvordan noe produsert i aluminum er billigere enn det samme produsert i plast. Det forklarer liksom ikke hvorfor alle billige Kina produkter alltid er laget av plast mens ekslusive og dyre produkter ofte er av aluminum.

Du vet hva som skal til for å smelte og forme aluminum? Holder ikke med en pizzaovn for å si det sånn. Den gjør susen på plast derimot

Endret av Revox
Lenke til kommentar

 

 

Det selges ennå enorme mengder dumme telefoner, men andelen er på tur ned på grunn av billige smarttelefoner. Billige smarttelefoner er et marked Apple ikke er i, og de har nok ikke tenkt å bli med der heller. Så Apple selger mer smarttelefoner i premiumsegmenter enn noensinne. Noen stagnasjon er det ikke. Blir for enkelt å se på den totale markedsandelen når man slår sammen hele gruppen slik.

Finnes det noen tall/statistikk som konkret påviser at salget av rimelige smarttelefoner har økt mer enn totalmarkedet?

http://iphone.appleinsider.com/articles/13/11/12/idc-data-shows-66-of-androids-81-smartphone-share-are-junk-phones-selling-for-215

 

 

Haha, det var statistikken sin det. Når de har kommet frem til at en apple-telefon i snitt selges for over 6500kr ut til forhandler jamført norsk pris i dag, så er det nok verdt å ta en liten sjekk på sine kilder. Men med tanke på hva denne siden normalt representerer skal man kanskje ikke være så overrasket.

Lenke til kommentar

 

 

Stagnert? De delger mobiler som aldri før, men har stagnert. Får det ikke helt til å stemme..

Makedsandel 2013 = 15.5%, 2014 = 15% ...

Apple kan fortsatt ha solgt flere telefoner i 2014 enn 2013 selv om markedsandelen har gått ned.

 

Det var salgstall i artikkelen også. Det ser ut til at de aller fleste har solgt mer enn tidligere, og at Samsung mer har stått i ro enn å gå særlig tilbake på totalsalget.

Lenke til kommentar

 

Nei sier du det.

Har det gått oppover helt siden null?

Fantastisk.

Åj åj åj kjempe bidrag. Har du ellers noe fornuftig å komme med?

Det kunne jo f.eks. Ha gått veldig bra i 2013 så gått ned noe i 2014. Hva i all verden er det du vaser med?

 

 

Det kan helt fint gå ned i 2015 selv om det historisk sett har steget. Husk at Apple nesten aldri har klart å øke like mye som markedet har økt, og for det meste har økt langt mindre.

Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før, og jeg sier det Igjen; fjern TouchWiz!!

Hvorfor det? Jeg elsker liker touchwiz meget. For meg er Touchwiz det jeg finner enklest å navigere i, men jeg har ikke noe problem med å bruke andre android skall heller, eller WP for den saks skyld.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Trist å lese denne "krigen" mellom de som har iPhone og de som har Samsung. Hver sin smak, mener nå jeg og har både Note 4 og iPhone 6. Begge er sterke på sine måter. Begge er bra. Ikke noe mer å krangle om egentlig.

Lenke til kommentar

Og Apple sa at store skjermer var uaktuelt, for noen få år siden.

 

Ser ut som brukerne var sterkt uenig i det...

 

Og med tanke på rekordstor fortjeneste, så kommer Apple sin kraftige prisjustering i et grelt lys, imho.

 

 

Hoppet i salg skyldes vel mer inntoget i Asia og ikke større skjermstørrelse? Det at Apple for første gang har avtaler med store operatører har jo fort til kjempesalg i markeder de normalt ikke har solgt så bra. Asia er ikke et marked hvor telefoner uten binding og subsidie selger så alt for bra grunnet mangel på økonomiske muskler.

 

Apple har jo også et stort luksus problem i den forstand at de ikke klarer å produsere nok telefoner i forhold til etterspørsel. iPhone 6 og 6 Plus er det jo fremdeles dårlig tilgang på selv 4-5 måneder etter lansering, og det til tross for at de har produsert i et større volum enn noen gang. Ikke lett å selge mer når du rett og slett ikke har nok telefoner å sende ut.

 

Dette er vel også mye av grunnen til at de ikke har avtaler med flere operatører enn de har, på grunn av de rett og slett ikke klarer å levere et stort nok volum.

 

 

 

Og hvorfor kommer prisjusteringen i et grelt lys? De tjener jo ikke mer på iPhone solgt i Norge nå enn de gjorde før på grunn av svak krone. Og fortjenesten skyldes vel primært økt salg, og ikke økt fortjeneste per telefon? De håver jo også inn mer penger via økosystemet som AppStore osv enn noen gang osv..

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

 

¨samsung ser på Apples suksess og tenker; hmm de har av metall og ikke vi. Hva gjør vi? Jo vi gjør akkurat sånn vi har gjort med hele galaxy serien, vi kopierer såklart!

Ja, det er helt sykt hvordan de holder på. De registrerte rettighetene til designen allerede før iphone var vist offentlig. Tenke seg til, å være så frekk...

 

 

 

Registrerte Samsung rettigheter på designet til Galaxy A-serien før iPhone 5 ble vist frem? Det har jeg vanskelig for å tro. Det er jo tross alt iPhone 5, og ikke iPhone 6 / 6 Plus som var Apple sin første telefon i unibody metall.

Lenke til kommentar

 

 

 

Stagnert? De delger mobiler som aldri før, men har stagnert. Får det ikke helt til å stemme..

Makedsandel 2013 = 15.5%, 2014 = 15% ...

Apple kan fortsatt ha solgt flere telefoner i 2014 enn 2013 selv om markedsandelen har gått ned.

 

Det var salgstall i artikkelen også. Det ser ut til at de aller fleste har solgt mer enn tidligere, og at Samsung mer har stått i ro enn å gå særlig tilbake på totalsalget.

 

 

 

Problemet til Samsung er vel ikke det totale volumet, men heller det at salget av "toppmodeller" stuper og da følger fortjenesten / inntjeningen med på kjøpet. I og med at inntjeningen har falt med over 60%, med volumet ser ut til å være det samme så kan jo det bare bety en ting; salget av telefoner med grei / god fortjeneste stuper, mens salget av telefoner med dårlig fortjeneste øker.

 

Det at volumet opprettholdes burde vel egentlig bare mangle? Nå som nærmest alle anskaffer seg en Androidtelefon til 200-500 kr som reservetelefon, som billigtelefon, som "ha med på fest" telefon og som de som bare skal ha en billig telefon osv istedenfor en Nokia dumbphone som de gjorde for 1-2 år tilbake så skulle det vel bare mangle at volumet øker? I og med at Samsung produserer soleklart flest av disse billigmodellene så er det vel logisk at det tar en stor del av dette markedet, og at volumet da ikke øker er jo urovekkende for Samsung for det indikerer jo bare at salgstallet av de dyrere modellene faller drastisk.

 

 

Sammenligning av markedsandeler blir jo også temmelig meningsløst når du sammenligner telefoner som er i prisklassen 4000 kr+, primært 5500 kr+ med telefoner som selges for under 500 kr. Hvor mange iOS brukere og iPhone brukere tror du ikke kan ha funnet på å plukke opp en Galaxy Young til et par hundrekroner som reservetelefon, det vil jo da telle som 1:1 mot markedsandelene til tross for at det ene er en telefon som stortsett ikke blir brukt, ikke fører til noe fornuftig inntjening for utviklere og økosystemet til Android eller noe som helst.

 

 

Her ligger vel også veldig mye av årsaken til at så stor prosentandel av Androidtelefoner kjører gammel programvare, og hvorfor så liten prosentandel er registrert koblet opp mot Google PlayStore og mot Internett generelt og hvorfor inntjeningen for utviklere via PlayStore er såpass dårlig sett opp imot markedsandel kontra iOS.

Endret av RamGuy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mobilbransjen er stort sett en pinglete gjeng som driver å kopierer hverandre. om det er plast eller metall. ios, Wp eller android så er alle produktene påfallende like og dårlige kopier av hverandre. Spesifikationene er like +/- noen megapiksler og mhz. Det er ingen virkelig innovasjon lenger og som en sammenligning blir det som å kjøpe en ny bil for å få sota vinduer og ny stereo. Ift feks en stationær dings som en pc eller en kul TV så vil en telefon alltid være bundet til en knøttliten skjerm, undermålig lyd osv. Eller hva med å lage en telefon som var umulig å ødelegge og som stort sett ikke begynte å krongle etter et halvt år?

Lenke til kommentar

 

Jeg kan jo spørre deg det samme. Slike grafer er temmelig uinteressante.

En ting jeg kom til å tenke på, hvor stor betydning har Apples salg for Samsungs resultat?

Om folk ikke kjøper en Samsung men en Apple istedet for så vil jo fortsatt Samsung tjene penger på dette siden de er en stor deleprodusent.

Om grafen var uinteressant så er det bare å ignorere denZ den var et svar på en påstand om at 2014 ikke var særlig bra utenom siste kvartal. Den motbeviser påstanden ganske godt.

Sant det du sier om deleprodusentsiden, men samsung er nok godt presset på pris. Men de er sikkert glad de leverer deler til apple, ellers så hadde jo regnskapet vært hakket værre.

 

 

Det er jo andelen av markedet som er den beste indikatoren på om det går bra eller ikke, mange selger mer i absolutte tall i et marked som vokser mye.

 

Forøvrig er jeg enig i andre at vinklingen er underlig her, basert på tallene er det ikke Apple som tar samsungs andeler, det er de andre android-produsentene.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...