Gå til innhold

Samsung satt under massivt press av iPhone 6


Anbefalte innlegg

Mobilbransjen er stort sett en pinglete gjeng som driver å kopierer hverandre. om det er plast eller metall. ios, Wp eller android så er alle produktene påfallende like og dårlige kopier av hverandre. Spesifikationene er like +/- noen megapiksler og mhz. Det er ingen virkelig innovasjon lenger og som en sammenligning blir det som å kjøpe en ny bil for å få sota vinduer og ny stereo. Ift feks en stationær dings som en pc eller en kul TV så vil en telefon alltid være bundet til en knøttliten skjerm, undermålig lyd osv. Eller hva med å lage en telefon som var umulig å ødelegge og som stort sett ikke begynte å krongle etter et halvt år?

 

 

 

Mobilbransjen er stort sett en pinglete gjeng som driver å kopierer hverandre. om det er plast eller metall. ios, Wp eller android så er alle produktene påfallende like og dårlige kopier av hverandre. Spesifikationene er like +/- noen megapiksler og mhz. Det er ingen virkelig innovasjon lenger ...

Såkalt smartmobil, eller mobil dataterminal som jeg heller vil kalle det, er en ganske ny dings. Det er tross alt bare 7-8 år siden Apple lanserte iPhone og la grunnlaget for denne type terminaler. Det er ingen god grunn til å forvente at det skal komme noen produktrevolusjon på såpass kort tid. Nå bruker alle aktørene ressurser til å lage gode løsninger rundt denne type teknologi. Innenfor dette området er det stor innovasjon og nye bruksområder og løsninger lanseres fortløpende.

 

 

 

Eller hva med å lage en telefon som var umulig å ødelegge og som stort sett ikke begynte å krongle etter et halvt år?

Jeg vet ikke hvordan dingser du har, men ingen dingser jeg har, eller noen andre jeg kjenner til, begynner å krongle etter et halvt år. Selv har jeg mine dingser tre-fire år, helt uten problemer. Mulig iPhone er mer stabil over tid enn andre, men jeg vil tro at produkter fra de andre i samme klasse også varer en god stund.

 

Å lage en elektronisk dings som er umulig å ødelegge tror jeg nok du bare kan glemme. Det lar seg ikke gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg kan jo spørre deg det samme. Slike grafer er temmelig uinteressante.

En ting jeg kom til å tenke på, hvor stor betydning har Apples salg for Samsungs resultat?

Om folk ikke kjøper en Samsung men en Apple istedet for så vil jo fortsatt Samsung tjene penger på dette siden de er en stor deleprodusent.

 

Om grafen var uinteressant så er det bare å ignorere denZ den var et svar på en påstand om at 2014 ikke var særlig bra utenom siste kvartal. Den motbeviser påstanden ganske godt.

Sant det du sier om deleprodusentsiden, men samsung er nok godt presset på pris. Men de er sikkert glad de leverer deler til apple, ellers så hadde jo regnskapet vært hakket værre.

Det er jo andelen av markedet som er den beste indikatoren på om det går bra eller ikke, mange selger mer i absolutte tall i et marked som vokser mye.

 

Forøvrig er jeg enig i andre at vinklingen er underlig her, basert på tallene er det ikke Apple som tar samsungs andeler, det er de andre android-produsentene.

 

AtW

Man kan sikkert spikke fliser rundt grafer og markedsandel/markedssegment, men når Apple presenterer verdensrekord i kvartalsoverskudd så vil jeg tro at det går ganske bra for dem...:-)

Lenke til kommentar

 

 

¨samsung ser på Apples suksess og tenker; hmm de har av metall og ikke vi. Hva gjør vi? Jo vi gjør akkurat sånn vi har gjort med hele galaxy serien, vi kopierer såklart!

Ja, det er helt sykt hvordan de holder på. De registrerte rettighetene til designen allerede før iphone var vist offentlig. Tenke seg til, å være så frekk...

 

 

 

Registrerte Samsung rettigheter på designet til Galaxy A-serien før iPhone 5 ble vist frem? Det har jeg vanskelig for å tro. Det er jo tross alt iPhone 5, og ikke iPhone 6 / 6 Plus som var Apple sin første telefon i unibody metall.

 

 

Selvsagt gjorde de ikke det. Men det forandrer ikke det faktum at stort sett alle Samsung-modeller er mer lik en av Samsung-forgjengerne enn en av konkurrentene. Den telefonen Samsung registrerte designrettighetene på i 2006 er så lik den første iphone at det er helt skummelt å se. Det er helt utrolig at Samsung kunne bli dømt til å betale erstatning for Galaxy S på grunn av likheter med iphone når man ser hva Samsung hadde på merittlisten allerede før iphone kom på markedet. Apple var også langt fra først ute med unibody-telefoner om noen skulle ha trodd det.

Lenke til kommentar

 

Problemet til Samsung er vel ikke det totale volumet, men heller det at salget av "toppmodeller" stuper og da følger fortjenesten / inntjeningen med på kjøpet. I og med at inntjeningen har falt med over 60%, med volumet ser ut til å være det samme så kan jo det bare bety en ting; salget av telefoner med grei / god fortjeneste stuper, mens salget av telefoner med dårlig fortjeneste øker.

 

Det at volumet opprettholdes burde vel egentlig bare mangle? Nå som nærmest alle anskaffer seg en Androidtelefon til 200-500 kr som reservetelefon, som billigtelefon, som "ha med på fest" telefon og som de som bare skal ha en billig telefon osv istedenfor en Nokia dumbphone som de gjorde for 1-2 år tilbake så skulle det vel bare mangle at volumet øker? I og med at Samsung produserer soleklart flest av disse billigmodellene så er det vel logisk at det tar en stor del av dette markedet, og at volumet da ikke øker er jo urovekkende for Samsung for det indikerer jo bare at salgstallet av de dyrere modellene faller drastisk.

 

 

Sammenligning av markedsandeler blir jo også temmelig meningsløst når du sammenligner telefoner som er i prisklassen 4000 kr+, primært 5500 kr+ med telefoner som selges for under 500 kr. Hvor mange iOS brukere og iPhone brukere tror du ikke kan ha funnet på å plukke opp en Galaxy Young til et par hundrekroner som reservetelefon, det vil jo da telle som 1:1 mot markedsandelene til tross for at det ene er en telefon som stortsett ikke blir brukt, ikke fører til noe fornuftig inntjening for utviklere og økosystemet til Android eller noe som helst.

 

 

Her ligger vel også veldig mye av årsaken til at så stor prosentandel av Androidtelefoner kjører gammel programvare, og hvorfor så liten prosentandel er registrert koblet opp mot Google PlayStore og mot Internett generelt og hvorfor inntjeningen for utviklere via PlayStore er såpass dårlig sett opp imot markedsandel kontra iOS.

 

 

Kilde?

Lenke til kommentar

 

 

Det at volumet opprettholdes burde vel egentlig bare mangle? Nå som nærmest alle anskaffer seg en Androidtelefon til 200-500 kr som reservetelefon, som billigtelefon, som "ha med på fest" telefon og som de som bare skal ha en billig telefon osv istedenfor en Nokia dumbphone som de gjorde for 1-2 år tilbake så skulle det vel bare mangle at volumet øker? I og med at Samsung produserer soleklart flest av disse billigmodellene så er det vel logisk at det tar en stor del av dette markedet, og at volumet da ikke øker er jo urovekkende for Samsung for det indikerer jo bare at salgstallet av de dyrere modellene faller drastisk.

 

 

Sammenligning av markedsandeler blir jo også temmelig meningsløst når du sammenligner telefoner som er i prisklassen 4000 kr+, primært 5500 kr+ med telefoner som selges for under 500 kr. Hvor mange iOS brukere og iPhone brukere tror du ikke kan ha funnet på å plukke opp en Galaxy Young til et par hundrekroner som reservetelefon, det vil jo da telle som 1:1 mot markedsandelene til tross for at det ene er en telefon som stortsett ikke blir brukt, ikke fører til noe fornuftig inntjening for utviklere og økosystemet til Android eller noe som helst.

 

 

Her ligger vel også veldig mye av årsaken til at så stor prosentandel av Androidtelefoner kjører gammel programvare, og hvorfor så liten prosentandel er registrert koblet opp mot Google PlayStore og mot Internett generelt og hvorfor inntjeningen for utviklere via PlayStore er såpass dårlig sett opp imot markedsandel kontra iOS.

 

 

Kjenner meg i liten grad igjen, jeg kjenner nesten ingen som har en egen telefon av denne typen de har kjøpt som reservetelefon, de som har det har gjerne en gammel modell de ikke bruker lenger, og noen få har en billig-nokia. Den store brorparten bruker sin normale telefon på fest.

 

 

EDIT: forøvrig er jeg uansett usikker på hvor representativt norgesmarkedet egentlig er, det er viktigere hva folk tenker i større asiatiske land feks, kanskje tenker de det samme som oss, men ikke nødvendigvis.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Mobilbransjen er stort sett en pinglete gjeng som driver å kopierer hverandre. om det er plast eller metall. ios, Wp eller android så er alle produktene påfallende like og dårlige kopier av hverandre. Spesifikationene er like +/- noen megapiksler og mhz. Det er ingen virkelig innovasjon lenger og som en sammenligning blir det som å kjøpe en ny bil for å få sota vinduer og ny stereo. Ift feks en stationær dings som en pc eller en kul TV så vil en telefon alltid være bundet til en knøttliten skjerm, undermålig lyd osv. Eller hva med å lage en telefon som var umulig å ødelegge og som stort sett ikke begynte å krongle etter et halvt år?

 

Det er interessant det du skriver her. Ikke fordi det nødvendigvis er sant, men fordi det viser litt hvordan forbrukerne i dag tenker. Ta en 5 år gammel telefon (siden forbrukermyndighetene har besluttet at en mobiltelefon er forventet å vare i 5 år) og en helt ny modell, og se på utførelse, prosesseringskraft, skjermkvalitet, brukervennlighet, funksjonalitet... Ja, det er nesten så det er vanskelig å finne paralleller i noen del av samfunnet. Bilbransjen har ikke klart noe tilsvarende på 40 år. PC-bransjen har ikke klart noe tilsvarende på 10 år. Mobilbransjen har brukt 5 år. Hva er det egentlig du forventer skal skje?

Lenke til kommentar

 

EDIT: forøvrig er jeg uansett usikker på hvor representativt norgesmarkedet egentlig er...

Det er vel gode grunner til å tro at det norske markedet er svært lite representativt som eksempel på det globale markedet.

 

- Vi er et bitte, bitte, bitte lite marked

- Vi er "verdens rikeste land"

 

Da er det ganske feil å se hva vi gjør her opp i vår boble og bruke det som referanse for resten av verden...:-)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kan jo spørre deg det samme. Slike grafer er temmelig uinteressante.

En ting jeg kom til å tenke på, hvor stor betydning har Apples salg for Samsungs resultat?

Om folk ikke kjøper en Samsung men en Apple istedet for så vil jo fortsatt Samsung tjene penger på dette siden de er en stor deleprodusent.

Om grafen var uinteressant så er det bare å ignorere denZ den var et svar på en påstand om at 2014 ikke var særlig bra utenom siste kvartal. Den motbeviser påstanden ganske godt.

Sant det du sier om deleprodusentsiden, men samsung er nok godt presset på pris. Men de er sikkert glad de leverer deler til apple, ellers så hadde jo regnskapet vært hakket værre.

 

 

Forøvrig er jeg enig i andre at vinklingen er underlig her, basert på tallene er det ikke Apple som tar samsungs andeler, det er de andre android-produsentene.

 

AtW

 

 

 

Tror vel vinklingen er mer rettet mot at Apple stjeler all fortjeneste i markedet? Inntjeningen til Samsung har tilsynelatende stupt med 60%, men volumet minker ikke så det tyder vel på at salget av modeller som gir profitt har tapt seg voldsomt? Samtidig så forsetter Apple å fosse frem og selger i det dyreste prissegmentet som bare det, et segment som det da ser ut til at Samsung taper stort terreng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

¨samsung ser på Apples suksess og tenker; hmm de har av metall og ikke vi. Hva gjør vi? Jo vi gjør akkurat sånn vi har gjort med hele galaxy serien, vi kopierer såklart!

Så Apple har enerett på å bruke metall? Jøss.

 

 

Slapp av, det er bare i sauefjøset det er sånn. For alle oss andre så er dette her "metal unibody"

 

il_fullxfull.69150058.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og Apple sa at store skjermer var uaktuelt, for noen få år siden.

 

Ser ut som brukerne var sterkt uenig i det...

 

Og med tanke på rekordstor fortjeneste, så kommer Apple sin kraftige prisjustering i et grelt lys, imho.

 

 

Hoppet i salg skyldes vel mer inntoget i Asia og ikke større skjermstørrelse? Det at Apple for første gang har avtaler med store operatører har jo fort til kjempesalg i markeder de normalt ikke har solgt så bra. Asia er ikke et marked hvor telefoner uten binding og subsidie selger så alt for bra grunnet mangel på økonomiske muskler.

 

Apple har jo også et stort luksus problem i den forstand at de ikke klarer å produsere nok telefoner i forhold til etterspørsel. iPhone 6 og 6 Plus er det jo fremdeles dårlig tilgang på selv 4-5 måneder etter lansering, og det til tross for at de har produsert i et større volum enn noen gang. Ikke lett å selge mer når du rett og slett ikke har nok telefoner å sende ut.

 

Dette er vel også mye av grunnen til at de ikke har avtaler med flere operatører enn de har, på grunn av de rett og slett ikke klarer å levere et stort nok volum.

 

 

 

Og hvorfor kommer prisjusteringen i et grelt lys? De tjener jo ikke mer på iPhone solgt i Norge nå enn de gjorde før på grunn av svak krone. Og fortjenesten skyldes vel primært økt salg, og ikke økt fortjeneste per telefon? De håver jo også inn mer penger via økosystemet som AppStore osv enn noen gang osv..

 

 

Fordi prisstigningen er langt større enn endringen i valutakursen skal tilsi. Når man tar det i betraktning sammen med at de allerede tjener langt mer per enhet enn andre gjør, så synes ihvertfall jeg det setter Apple i et dårlig lys. griskhet er en dårlig egenskap, og Apple fremståer derfor som ekstra griske.

 

Men dette er min mening. Andre er fritt til å ha andre meninger om akkurat dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Og Apple sa at store skjermer var uaktuelt, for noen få år siden.

 

Ser ut som brukerne var sterkt uenig i det...

 

Og med tanke på rekordstor fortjeneste, så kommer Apple sin kraftige prisjustering i et grelt lys, imho.

 

Hoppet i salg skyldes vel mer inntoget i Asia og ikke større skjermstørrelse? Det at Apple for første gang har avtaler med store operatører har jo fort til kjempesalg i markeder de normalt ikke har solgt så bra. Asia er ikke et marked hvor telefoner uten binding og subsidie selger så alt for bra grunnet mangel på økonomiske muskler.

 

Apple har jo også et stort luksus problem i den forstand at de ikke klarer å produsere nok telefoner i forhold til etterspørsel. iPhone 6 og 6 Plus er det jo fremdeles dårlig tilgang på selv 4-5 måneder etter lansering, og det til tross for at de har produsert i et større volum enn noen gang. Ikke lett å selge mer når du rett og slett ikke har nok telefoner å sende ut.

 

Dette er vel også mye av grunnen til at de ikke har avtaler med flere operatører enn de har, på grunn av de rett og slett ikke klarer å levere et stort nok volum.

 

 

 

Og hvorfor kommer prisjusteringen i et grelt lys? De tjener jo ikke mer på iPhone solgt i Norge nå enn de gjorde før på grunn av svak krone. Og fortjenesten skyldes vel primært økt salg, og ikke økt fortjeneste per telefon? De håver jo også inn mer penger via økosystemet som AppStore osv enn noen gang osv..

Fordi prisstigningen er langt større enn endringen i valutakursen skal tilsi. Når man tar det i betraktning sammen med at de allerede tjener langt mer per enhet enn andre gjør, så synes ihvertfall jeg det setter Apple i et dårlig lys. griskhet er en dårlig egenskap, og Apple fremståer derfor som ekstra griske.

 

Men dette er min mening. Andre er fritt til å ha andre meninger om akkurat dette.

Så litt på kronekursen, og siden i oktober ser den ut til å ha økt med ca 20-25% alt etter hvilken dag man bestemmer seg for, og apple økte prisene med ca 16-17%. Eller har du noe andre tall siden du kom med den påstanden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Samsung er kjent for sine plastikk mobiler og jeg synes det er på tide de lærer.

Apple har hele tiden forstått hva kvalitet og brukervennlighet betyr .

Lærer samsung disse triksene vil de ta tilbake markedsandeler.

Ser bare forskjellen på min note3 kontra min Sony z3 og sony ligger jo milevis foran....

Lenke til kommentar

Samsung er kjent for sine plastikk mobiler og jeg synes det er på tide de lærer.

Apple har hele tiden forstått hva kvalitet og brukervennlighet betyr .

Lærer samsung disse triksene vil de ta tilbake markedsandeler.

Ser bare forskjellen på min note3 kontra min Sony z3 og sony ligger jo milevis foran....

 

Jeg er enig i at Sonys telefoner framstår som bedre sånn situasjonen er i dag, men de selger jo også mye dårligere....

 

AtW

Lenke til kommentar

Samsung er kjent for sine plastikk mobiler og jeg synes det er på tide de lærer.

Apple har hele tiden forstått hva kvalitet og brukervennlighet betyr .

Lærer samsung disse triksene vil de ta tilbake markedsandeler.

Ser bare forskjellen på min note3 kontra min Sony z3 og sony ligger jo milevis foran....

Lærer hva?

Jeg er ganske fan av bakdekselet til Note 3, men sier ikke nei takk til metallrammen til Note 4. Er det noe problem med kvaliteten på de senere Samsung modellene? Møter stadig kunder som har skiftet fra S2 til noe annet og sier de savner S2en pga påliteligheten. Skjønner at de kan miste litt oversikten når de går over til noe med nyere android eller ios.

 

Av erfaringer fra jobben jeg har hatt i 3 mnd så er det ikke nødvendigvis noe enklere å ha med en iphone(random epleprodukt) enn noen andre merker. Bare det å sette opp e-post på iphone kan vise seg å være et helvete i forhold til en android telefon. En Google-konto er også mye enklere å ha med å gjøre enn en Apple-ID.

Har f.eks fått inn 10+ Apple-TVer med feil på disse 3 mndene. Har til gode å se en Chromecast på disken.

 

Nå er kundene jeg har med å gjøre i 40-1xx årene så det kan jo ha en del å si. For meg er i hvertfall brukervennligheten og kvaliteten på produktene til Apple ganske oppskrytt.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...