Gå til innhold

På ett kvartal solgte Apple like mye som Google gjør på et helt år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, hvorfor skulle "fansen" bry seg? Så lenge de er fornøyde med produktene som tilbys og er villig til å betale prisen så er vel alle fornøyde? Eller skal de plutselig bli misfornøyde bare fordi fortjenesten er god for Apple?

 

Må også huske at Apple tjener penger på flere ledd her, de tjener jo latterlig mye på økosystemet og AppStore osv.. Det har jo ikke noe direkte med fortjeneste på produktene å gjøre.

Lenke til kommentar

http://youtu.be/v9JQsXPd41U?t=1m55s

 

Altså, folk kjøper jo alt det er et eple på for statusen som følger med. Ja, apple ser bra ut og ja det er jo noen gode produkter. Men det er et ekstremt overpriset produkt og man får et ekstremt begrenset bruk. Jeg kan fint kjøpe meg en iPod, men resten vil jeg si er for dyrt til å kunne se på som et smart kjøp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja, hvorfor skulle "fansen" bry seg? Så lenge de er fornøyde med produktene som tilbys og er villig til å betale prisen så er vel alle fornøyde? Eller skal de plutselig bli misfornøyde bare fordi fortjenesten er god for Apple?

 

Må også huske at Apple tjener penger på flere ledd her, de tjener jo latterlig mye på økosystemet og AppStore osv.. Det har jo ikke noe direkte med fortjeneste på produktene å gjøre.

 

Bare fordi jeg er villig til å betale en viss sum for et produkt, så betyr ikke det at jeg ikke hadde blitt glad om det kostet mindre.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://youtu.be/v9JQsXPd41U?t=1m55s

 

Altså, folk kjøper jo alt det er et eple på for statusen som følger med. Ja, apple ser bra ut og ja det er jo noen gode produkter. Men det er et ekstremt overpriset produkt og man får et ekstremt begrenset bruk. Jeg kan fint kjøpe meg en iPod, men resten vil jeg si er for dyrt til å kunne se på som et smart kjøp.

 

 

Hmm, logikken din gir ikke mening? Om alle kjøper hva som helst med eplelogo, hvorfor selges det ikke enda flere Appleprodukter? Apple selger veldig bra, sjokkerende bra med tanke på prisklassen de operer i, men de er ikke i nærheten av å selge så mye at man kan si at alle kjøper det.

 

Argumentet med at alle kjøper det på grunn av eplelogoen har jo ikke noe hold i virkeligheten, hvor er bevisene for dette? En staget video fra YouTube er vel ikke det beste bevismaterialet å komme med her.

 

Og hvis du mener at alle som kjøper Appleprodukter kjøper det på grunn av merkestatus og en "eplelogo", hvorfor øker da salget? Da burde jo Apple hatt temmelig statisk salg fra 2007 og til nå ettersom "alle" som "må" ha et produkt med eplelogo kjøper uansett. Hvordan har det seg at salget øker for hvert år? Hvorfor selger Apple så latterlig mye mer iPhone's enn de selger blant annet Mac'er? Om det kun går på merkestatus og "eplelogo" så skulle man tro at hvertfall en fjerdedel av alle som "må ha" iPhone også "må ha" andre Appleprodukter på grunn av eplelogoen?

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og hvis du mener at alle som kjøper Appleprodukter kjøper det på grunn av merkestatus og en "eplelogo", hvorfor øker da salget? Da burde jo Apple hatt temmelig statisk salg fra 2007 og til nå ettersom "alle" som "må" ha et produkt med eplelogo kjøper uansett. Hvordan har det seg at salget øker for hvert år? Hvorfor selger Apple så latterlig mye mer iPhone's enn de selger blant annet Mac'er? Om det kun går på merkestatus og "eplelogo" så skulle man tro at hvertfall en fjerdedel av alle som "må ha" iPhone også "må ha" andre Appleprodukter på grunn av eplelogoen?

 

 

Logikken din henger ikke på greip, det går opp og ned i markedsandeler også blant produkter som er åpenbart rene statusprodukt. At apple ikke er et statusprodukt pga økt salg er ingen følge.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg synes også det er merkelig at Apple fansen synes dette er bra. Dette viser jo at de tar veldig mye mere for produktene sine enn de må.

Det føles faktisk veldig fint å være kunde hos et firma som drives med et solid overskudd som de kan drive R&D for, noe de bygger en solid plattform for fremtiden med.

 

For min del er det bedre enn å være kunde hos et firma som enten taper penger eller tjener så lite at de må kutte kostnader der de kan.

Lenke til kommentar

 

Lurer litt på når pilene skal begynne å peke nedover, kan ikke holde på sånn for alltid, det blir uansett alltid nedgangstider (som i oljeindustrien.)

Apple er jo ikke en industri i seg selv, så å sammenligne med oljebransjen blir litt feil.

 

Apple kommer vel ikke til å sitte på tronen for alltid, men med tall som disse ser det ikke ut til at de går mot harde tider i nærmeste fremtid. Men i og med at de selger mye "luksus" er de jo utsatt for generelle økonomiske kriser. Med over en billion i banken, kan de nok seile i hard vær uannsett.

Kan jo flate seg ut. Jeg tror de har folk som tenker på det. Det er fortsatt noen områder de ikke har beseiret enda. Men det er nå slik at de lager kvalitets produkter. Det gjør Samsung også hvis man ser i helheten. Selv om Samsung flater ut nå så har de folk som tenker på det. Både apple og samsung og google kommer til å vinne terreng på andre områder. Ser at samsung har kommet inn i kamera området som har satt de andre i tenkeboksen med en modell som overasket alle. Kansje apple gjør det også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Tja.. leste at Apple har sendt ut ca 1 milliard iOS enheter så langt.. det betyr at 1 av 7 av jordens befolkning har en Apple dings.. passe stor menighet det tenker jeg.. :)

Lenke til kommentar

Det er vel nok slik at for enkelte så er Apple en livsstil

disse påvirker mange andre

i tillegg driver Apple å påvirker folket

 

så da blir det nok statusen ved å ei noe dyrt som gjør et utslag her

 

og hvis mange må ha siste utgave hele tiden så taper de neppe penger på det heller

 

men hva sier statistikken om de som kjøper brukte Apple dingser ?

Lenke til kommentar

hvis det forsetter så så blir fallet den totale døden når det kommer

 

nå er det et begrenset antall personer som er intresert i kjøpe aple dingser så for pokker hvordan klar de da øke omsetningen hele tiden ?

 

 

Skjønte ikke så mye av den første setningen der? Mener du at hvis salget skulle begynne å falle, så er det døden for Apple? Får ikke setningen din til å henge på greip.

 

Den siste setningen din er jo bare flåsete, hva er argumentasjonen for at det er et begrenset antall personer som er interessert i å kjøpe Appleprodukter? Salgstallene indikerer vel at det er flere som er interessert i å kjøpe mobiltelefoner fra Apple enn noe annet merke/produsent i markedet.

Lenke til kommentar

Det er klart det ikke hadde gjort noe om Apples produkter var billigere, men samtidig er det pr. i dag ikke et problem for kundene at de koster det de gjør. Beviset? At Apple solgte mer enn noensinne i Q4-14 med de prisene de har i dag. Det finnes ikke "feil" priser i et marked som dette, bare markedspriser. Hadde ikke folk syntes Apples produkter var verdt det hadde de kjøpt noe annet.

 

Personlig tror jeg de nærmer seg et smertepunkt i Norge på telefonene. Jeg ga 7K for min iPhone 6, og det føltes i overkant. Men fortsatt innafor - jeg vurderte ikke konkurrentene seriøst.

 

Jeg tror mange av de som stadig snakker om hvor dyre Apples produkter er undervurderer folks betalingsvilje for produkter de av en eller annen grunn foretrekker. Jeg har ingen problemer med å betale dobbelt så mye for den juicen jeg vil ha foran first price, og jeg kjøper gjerne klær som koster fem ganger så mye som like høy teknisk kvalitet fra Dressmann. Og jeg har nylig kjøpt en elektrisk Mercedes selv om en Leaf koster mye mindre og går like langt. Akkurat det samme gjelder for gadgets. Pris er en del av vurderingen, men bare én av mange.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

...bare for å legge til litt på det Audun skriver...

 

Mobiltelefoner koster mellom 2.000 og 10.000 for omtrent alle sammen. Hovedtyngden ligger antagelig mellom 4.000 og 8.000 kroner. Prisforskjellen mellom de ulike modellene er altså bare noen få kroner i forhold til forskjellene mellom ytterpunktene på for eksempel biler...eller klokker for den saks skyld. Da er det, som Audun skriver, viktigere at noe fungerer stabilt og passer inn i resten av det den skal brukes til enn om den koster noen småkroner i forskjell.

 

Det samme gjelder for PC'er. Med samme kvalitet på design, byggekvalitet og driftsstabilitet koster de ulike modellene nesten det samme. Igjen kjøper man det man liker best.

 

Jeg er selv egentlig ikke så opptatt av at Apple senker prisene sine så lenge de leverer den kvaliteten de gjør. De har fått noen riper i lakken både på maskinvare og programvare på noen lanseringer i den senere tid, men totaliteten er uansett mye bedre enn det jeg opplever på andre plattformer. Det er for meg verdt noen kroner.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...