Gå til innhold

På ett kvartal solgte Apple like mye som Google gjør på et helt år


Anbefalte innlegg

 

 

Tja.. leste at Apple har sendt ut ca 1 milliard iOS enheter så langt.. det betyr at 1 av 7 av jordens befolkning har en Apple dings.. passe stor menighet det tenker jeg.. :)

Nja. Det er vel heller det at mange Apple-tilhengere kjøper omtrent alt de gir ut, hvilket vil si at de kjøper ny telefon hvert år. Å kjøpe Apple-produkter har blitt mer en greie i seg selv enn noe som gjøres fordi man trenger noe.

Apple Chief Executive Tim Cook, not surprisingly, argued that the demand is more than temporary. He said that fewer than 15% of recent iPhone buyers upgraded from other iPhones and that the majority switched from smartphones running Googles Android operating system.

 

We certainly believe there are legs to it, said Mr. Cook of the iPhone sales surge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og jeg har nylig kjøpt en elektrisk Mercedes selv om en Leaf koster mye mindre og går like langt. Akkurat det samme gjelder for gadgets. Pris er en del av vurderingen, men bare én av mange.

Antar det er B Electric du har kjøpt. Ser denne har en pris på 270 tusen. Og Leaf cirka 220. Er ikke allverden forskjell det for å få Mercedes komfort og kvalitet. Selv om alle som kjøper elbil kun gjør det av en eneste grunn, spare noen kroner.

Uansett er dette en liten avsporing og trolig ikke særlig relevant for de produktene denne tråden handler om.

Lenke til kommentar

Ser denne har en pris på 270 tusen. Og Leaf cirka 220. Er ikke allverden forskjell det for å få Mercedes komfort og kvalitet. Selv om alle som kjøper elbil kun gjør det av en eneste grunn, spare noen kroner.

Uansett er dette en liten avsporing og trolig ikke særlig relevant for de produktene denne tråden handler om.

Hvorfor er det et problem at ting med samme specs koster mer innen elektronikk når det er greit alle andre steder? Komfort og kvalitet teller der også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple Chief Executive Tim Cook, not surprisingly, argued that the demand is more than temporary. He said that fewer than 15% of recent iPhone buyers upgraded from other iPhones and that the majority switched from smartphones running Googles Android operating system.

Hysj, du ødelegger argumentet hans!

Lenke til kommentar

 

Apple Chief Executive Tim Cook, not surprisingly, argued that the demand is more than temporary. He said that fewer than 15% of recent iPhone buyers upgraded from other iPhones and that the majority switched from smartphones running Googles Android operating system.

Hysj, du ødelegger argumentet hans!

Den påstanden har androidfrelste apple hatere kommet med siden iphone 1. Men det har aldri stemt.

Lenke til kommentar

 

Tja.. leste at Apple har sendt ut ca 1 milliard iOS enheter så langt.. det betyr at 1 av 7 av jordens befolkning har en Apple dings.. passe stor menighet det tenker jeg.. :)

 

Nja. Det er vel heller det at mange Apple-tilhengere kjøper omtrent alt de gir ut, hvilket vil si at de kjøper ny telefon hvert år. Å kjøpe Apple-produkter har blitt mer en greie i seg selv enn noe som gjøres fordi man trenger noe.

De skiller seg altså ikke nevneverdig ut fra de som handler andre merker og modeller da...:-)

 

For å være litt mer seriøs, jeg tror de aller fleste kunder, uavhengig av plattform, stort sett handler de produktene som dekker behovet. Noen beholder dingsen lenge, andre bytter ofte. Android-enheter fungerer best innenfor sin verden, akkurat slik Apple-dingser fungere best innenfor sin verden. De to store plattformene fungerer nok greit for de fleste.

 

Men med fare for å gjenta meg selv, min datahverdag har blitt betydelig mer driftsstabil og problemfri etter overgangen fra Android/Windows til Apple for noen få år tilbake.

Lenke til kommentar

 

 

Tja.. leste at Apple har sendt ut ca 1 milliard iOS enheter så langt.. det betyr at 1 av 7 av jordens befolkning har en Apple dings.. passe stor menighet det tenker jeg.. :)

Nja. Det er vel heller det at mange Apple-tilhengere kjøper omtrent alt de gir ut, hvilket vil si at de kjøper ny telefon hvert år. Å kjøpe Apple-produkter har blitt mer en greie i seg selv enn noe som gjøres fordi man trenger noe.

Apple Chief Executive Tim Cook, not surprisingly, argued that the demand is more than temporary. He said that fewer than 15% of recent iPhone buyers upgraded from other iPhones and that the majority switched from smartphones running Googles Android operating system.

 

We certainly believe there are legs to it, said Mr. Cook of the iPhone sales surge.

 

 

Må si det overrasker meg at tallet er så lite, det betyr jo også at mjaoriteten av iphone-eiere bytter bort fra iphone.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Tja.. leste at Apple har sendt ut ca 1 milliard iOS enheter så langt.. det betyr at 1 av 7 av jordens befolkning har en Apple dings.. passe stor menighet det tenker jeg.. :)

Nja. Det er vel heller det at mange Apple-tilhengere kjøper omtrent alt de gir ut, hvilket vil si at de kjøper ny telefon hvert år. Å kjøpe Apple-produkter har blitt mer en greie i seg selv enn noe som gjøres fordi man trenger noe.

 

Apple Chief Executive Tim Cook, not surprisingly, argued that the demand is more than temporary. He said that fewer than 15% of recent iPhone buyers upgraded from other iPhones and that the majority switched from smartphones running Googles Android operating system.

 

We certainly believe there are legs to it, said Mr. Cook of the iPhone sales surge.

 

Må si det overrasker meg at tallet er så lite, det betyr jo også at mjaoriteten av iphone-eiere bytter bort fra iphone.

 

Gjør det? Om du ser på veksten kan det like godt bety at de fleste beholder telefonen noen år, og at vi i Norge som bytter hele tida er særtilfeller.

 

Man vet med sikkerhet at Apple har veldig god kunderetention, så din tolkning stemmer ikke. Men det kan hende Cook bruker en eller annen form for merkelig matte for å komme frem til tallet - for jeg også synes det er for lavt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Tja.. leste at Apple har sendt ut ca 1 milliard iOS enheter så langt.. det betyr at 1 av 7 av jordens befolkning har en Apple dings.. passe stor menighet det tenker jeg.. :)

Nja. Det er vel heller det at mange Apple-tilhengere kjøper omtrent alt de gir ut, hvilket vil si at de kjøper ny telefon hvert år. Å kjøpe Apple-produkter har blitt mer en greie i seg selv enn noe som gjøres fordi man trenger noe.

 

Apple Chief Executive Tim Cook, not surprisingly, argued that the demand is more than temporary. He said that fewer than 15% of recent iPhone buyers upgraded from other iPhones and that the majority switched from smartphones running Googles Android operating system.

 

We certainly believe there are legs to it, said Mr. Cook of the iPhone sales surge.

 

Må si det overrasker meg at tallet er så lite, det betyr jo også at mjaoriteten av iphone-eiere bytter bort fra iphone.

 

Gjør det? Om du ser på veksten kan det like godt bety at de fleste beholder telefonen noen år, og at vi i Norge som bytter hele tida er særtilfeller.

 

Man vet med sikkerhet at Apple har veldig god kunderetention, så din tolkning stemmer ikke. Men det kan hende Cook bruker en eller annen form for merkelig matte for å komme frem til tallet - for jeg også synes det er for lavt.

 

 

Jeg vurderte det, men det virker lite sannsynlig, for 2 år siden (som virker om et greit estimat for utskiftingstakt), så var salget omlag halvparten av i dag, så med 15% er det godt under en tredjedel av de som faktisk kjøper en ny iphone, synes det høres rart ut.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vurderte det, men det virker lite sannsynlig, for 2 år siden (som virker om et greit estimat for utskiftingstakt), så var salget omlag halvparten av i dag, så med 15% er det godt under en tredjedel av de som faktisk kjøper en ny iphone, synes det høres rart ut.

Det tror jeg helt sikkert at ikke stemmer. Apple gir ikke ut tall for dette, men i undersøkelsene jeg har sett angir gjerne 80-90% at de kommer til å kjøpe iPhone også neste gang. Trenger ikke stemme helt det heller, men _så_ stor er ikke forskjellen.

 

Lurer på hvor de fikk 15% fra - man lyver ikke i denne typen presentasjoner, så på en eller annen måte stemmer tallet.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Hvorfor er det et problem at ting med samme specs koster mer innen elektronikk når det er greit alle andre steder? Komfort og kvalitet teller der også.

 

Skjønner ikke hvor du vil hen her.

Har du konkrete eksempel? Komfort innen elektronikk, bob-bob.

Det meste av prisforskjellen kan de nok forsvare fordi folk er villig til å betale 50 % mer for noe som ser og føles dyrere ut enn konkurrentene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du konkrete eksempel? Komfort innen elektronikk, bob-bob.

Det meste av prisforskjellen kan de nok forsvare fordi folk er villig til å betale 50 % mer for noe som ser og føles dyrere ut enn konkurrentene.

Touchpaden på Apples laptoper. Smooth scrolling i OS fordi GUI ligger i egen tråd. Bra tastatur. Liten power brick. Diskret ladelys som ikke holder en våken. Maskin som våkner fra dvale umiddelbart. Oppdateringer som skjer mens man sover. Sømløs backup i bakgrunnen. OS-level backup av data fra alle programmer. Enkle og gode privacy-kontroller. Null spørsmål om "hvilken app vil du bruke til x" når du klikker på lenker. Tosidig ladekabel. Kamera som tar gode bilder med en gang uten styr. Magsafe.

 

Trenger du mer?

Endret av Audun_K
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

hvis det forsetter så så blir fallet den totale døden når det kommer

 

nå er det et begrenset antall personer som er intresert i kjøpe aple dingser så for pokker hvordan klar de da øke omsetningen hele tiden ?

 

 

Skjønte ikke så mye av den første setningen der? Mener du at hvis salget skulle begynne å falle, så er det døden for Apple? Får ikke setningen din til å henge på greip.

 

Den siste setningen din er jo bare flåsete, hva er argumentasjonen for at det er et begrenset antall personer som er interessert i å kjøpe Appleprodukter? Salgstallene indikerer vel at det er flere som er interessert i å kjøpe mobiltelefoner fra Apple enn noe annet merke/produsent i markedet.

 

Det jeg menr er at hvis omsetningen går ned så skjer det fort

 

Forøvrig så er det enkelte ting som irriterer meg når dert gjelder forholdet mellom Apple og de som produserer for dingser tiltenkt brukt sammen med iphone eller andre Apple produkter

Alle må støtte Apple , mens Apple trenger ikke støtte konkurrentene på noen måte når det gjelder hardwaren

 

jeg er også sikker på at Apple utnytter grådig muligheten når mange må hele tiden ha den nyeste dingsen fordi den er nyere en den gamle , på samme måte som mange må ha siste mote

 

 

Det som er betenkelig er at noen er villig til betale 5-10 ganger "normal" pris for noe som anslagsvis er opptil 5% bedre.

 

De fleste file som oppstår er jo bruker feil ( må ikke forveksles med tungvint "navigering" gjennom valgene ) . da blir det lit merkelig å skylde produktet

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg menr er at hvis omsetningen går ned så skjer det fort

Eller sakte. Eller middels.

 

Jeg tror egentlig Apple (og alle andre selskaper som driver med denne typen varer) er veldig klar over at intet tre vokser inn i himmelen, og at man ikke kan fortsette å vokse i stor fart uendelig. Det går jo ikke an.

 

Hvor godt de planlegger for den uunngåelige nedturen varierer nok mer. Backberry og Nokia takla det jo ikke akkurat bra, HTC har gjort en god jobb, og det blir spennende å se på Samsung.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Det jeg menr er at hvis omsetningen går ned så skjer det fort

Eller sakte. Eller middels.

 

Jeg tror egentlig Apple (og alle andre selskaper som driver med denne typen varer) er veldig klar over at intet tre vokser inn i himmelen, og at man ikke kan fortsette å vokse i stor fart uendelig. Det går jo ikke an.

 

Hvor godt de planlegger for den uunngåelige nedturen varierer nok mer. Backberry og Nokia takla det jo ikke akkurat bra, HTC har gjort en god jobb, og det blir spennende å se på Samsung.

 

 

Det kommer an på hvor høyt opp de er når de nærmer seg stupet

Lenke til kommentar

 

 

hvis det forsetter så så blir fallet den totale døden når det kommer

nå er det et begrenset antall personer som er intresert i kjøpe aple dingser så for pokker hvordan klar de da øke omsetningen hele tiden ?

 

 

Skjønte ikke så mye av den første setningen der? Mener du at hvis salget skulle begynne å falle, så er det døden for Apple? Får ikke setningen din til å henge på greip.

 

Den siste setningen din er jo bare flåsete, hva er argumentasjonen for at det er et begrenset antall personer som er interessert i å kjøpe Appleprodukter? Salgstallene indikerer vel at det er flere som er interessert i å kjøpe mobiltelefoner fra Apple enn noe annet merke/produsent i markedet.

Det jeg menr er at hvis omsetningen går ned så skjer det fort

 

Forøvrig så er det enkelte ting som irriterer meg når dert gjelder forholdet mellom Apple og de som produserer for dingser tiltenkt brukt sammen med iphone eller andre Apple produkter

Alle må støtte Apple , mens Apple trenger ikke støtte konkurrentene på noen måte når det gjelder hardwaren

 

jeg er også sikker på at Apple utnytter grådig muligheten når mange må hele tiden ha den nyeste dingsen fordi den er nyere en den gamle , på samme måte som mange må ha siste mote

 

 

Det som er betenkelig er at noen er villig til betale 5-10 ganger "normal" pris for noe som anslagsvis er opptil 5% bedre.

 

De fleste file som oppstår er jo bruker feil ( må ikke forveksles med tungvint "navigering" gjennom valgene ) . da blir det lit merkelig å skylde produktet

Her var det så mye rart at det ikke er lett å vite hvor man skal begynne. Så da er det kanskje like greit å ikke begynne i det hele tatt. Annet enn altså å komme forundringen om mye rart...:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Litt morsomt at folk vel å fortsatt kjøpe Apple produkt slik som dei held på. Eks; tvinger folk til å oppgradere til ny modell ved å ta vekk fleire funksjonar med oppdateringar. (Sjølv om funksjonen egentlig virkar fint på den gamle..)

Lagar produkt som er berekna til å vare i ei viss periode(eks. ipod).

Personleg syns ikkje eg programvaren står i stil med pris, men folk må få bruke pengane som dei vil.

Litt usikker på hva du mener - man kan jo uansett la være å oppdatere og beholde det man hadde. Jeg kan ikke huske å ha mistet funksjonalitet ved oppdatering, men det er klart - jeg har ikke alltid fått alt det nye. Er det det du mener?

 

Og "lage produkt som er beregna til å vare i en viss periode"? Hva mener du her? At komponentene har en levetid? At ny software ikke er like rask som den gamle?

 

Jeg forstår ikke. Forklar gjerne.

Antar du har fått med deg at Apple blei masse saksøkt når det kom fram at dei laga ipod som var berekna å vare i 18 mnd. Når selskap driv på som dette kun for å tene pengar, blir man jo skeptisk.

Når det gjeld funskjonar som forsvinn, hugsar eg ikkje nøyaktig kva den heitte, men var ein video der ein brukar oppdaterte iphonen sin og kunne ikkje bruke ein ios app. Han fekk beskjed at den kun fungerte på nyaste modell. Deretter prøvde han den same appen på ein som ikkje var oppdatert, funka fint.

 

For all del, apple er sikkert bra det, men syns dei satsar for hardt på at man "må" ha alle apple produkta(tlf,pc etc.) for å kunne fungere best.

Klart, det er jo enklare med 1 type produkt som samkøyrer, men dei gjer det vanskelegare.

Min iPod er minst 9 år, har vært brukt masse disse årene og funker som juling ennå.

 

Merkelig med en eksisterende appen som ikke fungerer, har hatt mine iPhoner i to år mellom hver modell, har hele tiden oppdatert til nyeste iOS.

Aldri opplevd at en eksisterende app aldri har fungert, men den nye helse-appen som kom med iOS 8 fungerte ikke på min forrige iPhone 5 siden den manglet nødvendig prosessor.

Lenke til kommentar

 

 

hvis det forsetter så så blir fallet den totale døden når det kommer

 

nå er det et begrenset antall personer som er intresert i kjøpe aple dingser så for pokker hvordan klar de da øke omsetningen hele tiden ?

 

 

Skjønte ikke så mye av den første setningen der? Mener du at hvis salget skulle begynne å falle, så er det døden for Apple? Får ikke setningen din til å henge på greip.

 

Den siste setningen din er jo bare flåsete, hva er argumentasjonen for at det er et begrenset antall personer som er interessert i å kjøpe Appleprodukter? Salgstallene indikerer vel at det er flere som er interessert i å kjøpe mobiltelefoner fra Apple enn noe annet merke/produsent i markedet.

 

Det jeg menr er at hvis omsetningen går ned så skjer det fort

 

 

Det er jo også en påstand, men hva baserer du det på? Forventer du at salget av iPhones skal gå fra hundretalls millioner til et fåtalls millioner over natta?

 

Du må jo heller ikke glemme at Apple tjener gigantiske summer på økosystemet, de hover inn penger igjennom salg via AppStore, både direkte via Appsalg og In-App salg tjener Apple temmelig gode prosenter på. Så selv om salget av telefoner skulle gå ned, så vil Apple fremdeles håve inn penger på økosystemet, dette økosystemet vil jo ikke dø ut samtidig med et eventuelt nedgang i salget. I og med at det er så mange hundretalls millioner av aktive iOS brukere så vil jo Apple ha en sikker inntektskilde via AppStore og økosystemet rundt selv den dagen salget skulle begynne å svikte.

 

Apple er jo også i en særstilling i forhold til mange andre da de har fortjeneste / inntjening på alt de tilbyr, de tjener penger på økosystemet rundt iOS, de tjener penger på økosystemet rundt Mac OS X, de tjener penger på salg i alle produktlinjer, alt fra iPhone, til iPad, til Mac osv.. Alle kategorier genererer gode inntekter, hvor de fleste andre har en del utgiftsposter som opprettholdes av inntektskilder i andre ledd så tjener Apple tilsynelatende penger på alt de driver med, så selv om iPhone står for en stor del av fortjenesten så vil jo ikke Apple være i nærheten av å tape penger om salget av iPhone skulle stupe allerede i morgen, samtidig så har de en kapital nå som er så abnorm at de har økonomiske muskler til å kunne drifte seg ut fra temmelig beksvarte tider over en veldig, veldig lang periode.

 

Du må heller ikke glemme at Apple er relativt sett et ganske så lite selskap, de er langt færre ansatte enn konkurrenter som Google, Microsoft og Samsung. Likevel så har de en inntjening og fortjeneste som er absurd høy, de tjener vel mer enn Google og Microsoft gjør til sammen.

 

Apple sitter på kapital til å ekspandere som selskap og ekspandere sine satsningsområder i fremtiden, og det faktum at de driver å bygge et svært nytt hovedkvarter som skal huse langt flere ansatte i forhold de kan huse i dag, og dagens hovedkvarter skal vel også videreføre så det ligger i kortene at Apple har store planer om å ekspandere og det vil jo trolig bety at de kommer til å satse på flere produktlinjer, raskere produktutvikling og produktoppdateringer og ekspander til nye produktkategorier i fremtiden. Ergo vil Apple trolig få flere ben å stå på fremover, det er ingenting som tyder på at det skal gå bakover med Apple.

 

 

Må heller ikke glemme at Apple ser ut til å klare planer om å drive R&D og utvikling av flere essensielle komponenter internt aka "in-house". Apple hyrer ekspertise innen utvikling SoC (CPU+GPU) som står for dagens satsning bak Apple sin AX SoC som er veldig konkurransedyktig, de ser også ut til å skulle utvikle GSM, WLAN og flere brikker og løsninger internt. Dette vil potensielt øke muligheten for fortjeneste da de kan slippe enda flere utgifter med å kunne ordne dette internt på egenhånd, samtidig så vil dette kunne gi dem flere bein å stå på i potensielt tøffere tider da de kan begynne å lease ut dette til andre produsenter i markedet ved behov og da bli en direkte konkurrent til Qualcomm, Broadcom osv..

 

 

Men for all del, du skal så absolutt få lov til å tro at Apple skal kjøre utfor stupet når som helst. Men per nå ser det vel ytterst lite som tyder på det. Apple opplever jo ikke samme konkurransen i markedet som øvrige produsenter da de tilbyr noe unikt med iOS og sitt eget økosystem, mens samtlige konkurrenter alle spiller på samme plattform, nemlig Android.

 

 

 

Forøvrig så er det enkelte ting som irriterer meg når dert gjelder forholdet mellom Apple og de som produserer for dingser tiltenkt brukt sammen med iphone eller andre Apple produkter. Alle må støtte Apple , mens Apple trenger ikke støtte konkurrentene på noen måte når det gjelder hardwaren

 

jeg er også sikker på at Apple utnytter grådig muligheten når mange må hele tiden ha den nyeste dingsen fordi den er nyere en den gamle , på samme måte som mange må ha siste mote

 

 

Det som er betenkelig er at noen er villig til betale 5-10 ganger "normal" pris for noe som anslagsvis er opptil 5% bedre.

 

De fleste file som oppstår er jo bruker feil ( må ikke forveksles med tungvint "navigering" gjennom valgene ) . da blir det lit merkelig å skylde produktet

 

 

Betale 5-10x så mye? Her må du ta deg en bolle. I hvilken verden betaler du 10x så mye for et Appleprodukt kontra et tilsvarende produkt fra en annen produsent? Skal du føre en halvveis saklig diskusjon så er det greit om man holder seg litt mer faktabaserte og edruelig tall og ikke fantasi tall man finner på etter eget godt befinnende. At Apple ligger i det øvrige prissjiktet er det ingen tvil om, men hold nå tallene noe edruelig.

 

Det er heller ikke sånn at alle "må" legge opp til støtte for Apple og Appleprodukter, det er dog sånn at ettersom Apple er så populært og selger så forsvinnende mye så blir det fryktelig dårlig butikk av tredjepart å ikke legge opp til støtte for de mest populære produktene i verden. Skylder du på Apple for at de har blitt for populære og rett og slett gjør det for bra så de ender opp med å være for relevant i verden?

 

 

Hvorfor du blander inn brukerfeil i utregningen din forstår jeg ikke, hva har brukerfeil med hvorvidt folk ønsker og kjøper Appleprodukter? Er vel irrelevant om det er brukerfeil som gjør de misfornøyde med andre produkter, de må vel få lov til å kjøpe Appleprodukter uansett grunnlag? Eller har ikke folk lov til å kjøpe nøyaktig de produktene de selv ønsker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...