Gå til innhold

På ett kvartal solgte Apple like mye som Google gjør på et helt år


Anbefalte innlegg

Jeg er selv egentlig ikke så opptatt av at Apple senker prisene sine så lenge de leverer den kvaliteten de gjør. De har fått noen riper i lakken både på maskinvare og programvare på noen lanseringer i den senere tid, men totaliteten er uansett mye bedre enn det jeg opplever på andre plattformer. Det er for meg verdt noen kroner.

 

Det er det der som gjør at jeg bekymrer meg for Apples kvalitetsproblemer på softwarefronten i det siste. Den eneste grunnen til at jeg gladelig betaler 30% mer for Apple-produkter er at jeg føler meg trygg på at det er den eneste smellen jeg får, og at jeg da kan være happy bruker i produktets forventede levetid. Forsvinner den tryggheten forsvinner også betalingsviljen - og når jeg kjenner etter er jeg ikke like trygg som før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg er selv egentlig ikke så opptatt av at Apple senker prisene sine så lenge de leverer den kvaliteten de gjør. De har fått noen riper i lakken både på maskinvare og programvare på noen lanseringer i den senere tid, men totaliteten er uansett mye bedre enn det jeg opplever på andre plattformer. Det er for meg verdt noen kroner.

 

Det er det der som gjør at jeg bekymrer meg for Apples kvalitetsproblemer på softwarefronten i det siste. Den eneste grunnen til at jeg gladelig betaler 30% mer for Apple-produkter er at jeg føler meg trygg på at det er den eneste smellen jeg får, og at jeg da kan være happy bruker i produktets forventede levetid. Forsvinner den tryggheten forsvinner også betalingsviljen - og når jeg kjenner etter er jeg ikke like trygg som før.

Jeg er forsåvidt enig. Det er leit at det har vært noen problematiske lanseringer av både maskinvare og programvare. Det er klart det er utfordrende å opprettholde kvaliteten med det massive volumet Apple nå skal levere, men jeg både håper og tror at kulturen i bedriften gjør at de kommer 100% tilbake på rett spor. De har hvert fall ressurser (penger/folk) til å få det til.

 

For min del er det uansett ikke aktuelt å gå tilbake til Android/Windows i overskuelig fremtid, til det hadde jeg mye flere problemer med de plattformene enn den stort sett problemfrie hverdagen jeg nå har med Apple...:-)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er selv egentlig ikke så opptatt av at Apple senker prisene sine så lenge de leverer den kvaliteten de gjør. De har fått noen riper i lakken både på maskinvare og programvare på noen lanseringer i den senere tid, men totaliteten er uansett mye bedre enn det jeg opplever på andre plattformer. Det er for meg verdt noen kroner.

Det er det der som gjør at jeg bekymrer meg for Apples kvalitetsproblemer på softwarefronten i det siste. Den eneste grunnen til at jeg gladelig betaler 30% mer for Apple-produkter er at jeg føler meg trygg på at det er den eneste smellen jeg får, og at jeg da kan være happy bruker i produktets forventede levetid. Forsvinner den tryggheten forsvinner også betalingsviljen - og når jeg kjenner etter er jeg ikke like trygg som før.

Jeg er forsåvidt enig. Det er leit at det har vært noen problematiske lanseringer av både maskinvare og programvare. Det er klart det er utfordrende å opprettholde kvaliteten med det massive volumet Apple nå skal levere, men jeg både håper og tror at kulturen i bedriften gjør at de kommer 100% tilbake på rett spor. De har hvert fall ressurser (penger/folk) til å få det til.

 

For min del er det uansett ikke aktuelt å gå tilbake til Android/Windows i overskuelig fremtid, til det hadde jeg mye flere problemer med de plattformene enn den stort sett problemfrie hverdagen jeg nå har med Apple...:-)

 

 

Et massivt volum med liten variasjon i hardware er jo det letteste å levere god software-kvalitet til?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Et massivt volum med liten variasjon i hardware er jo det letteste å levere god software-kvalitet til?

 

 

Uten tvil, så der har Apple gjort et veldig godt strategisk valg.

 

Jeg blåser i hvorfor kvaliteten er god/dårlig, og hvor vanskelig det er for produsenten å opprettholde den. Det er utelukkende produsentens problem og ikke mitt. Jeg er villig til å betale mye mer for god kvalitet, både opplevd og reell, og for gjennomtenkte produkter. Apple er for tiden best på å levere dette. At Microsoft og Google med sine "overalt, alltid"-strategier har gjort verden vanskelig for seg selv er Microsofts og Googles problem.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt morsomt at folk vel å fortsatt kjøpe Apple produkt slik som dei held på. Eks; tvinger folk til å oppgradere til ny modell ved å ta vekk fleire funksjonar med oppdateringar. (Sjølv om funksjonen egentlig virkar fint på den gamle..)

Lagar produkt som er berekna til å vare i ei viss periode(eks. ipod).

Personleg syns ikkje eg programvaren står i stil med pris, men folk må få bruke pengane som dei vil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Litt morsomt at folk vel å fortsatt kjøpe Apple produkt slik som dei held på. Eks; tvinger folk til å oppgradere til ny modell ved å ta vekk fleire funksjonar med oppdateringar. (Sjølv om funksjonen egentlig virkar fint på den gamle..)

Lagar produkt som er berekna til å vare i ei viss periode(eks. ipod).

Personleg syns ikkje eg programvaren står i stil med pris, men folk må få bruke pengane som dei vil.

 

Litt usikker på hva du mener - man kan jo uansett la være å oppdatere og beholde det man hadde. Jeg kan ikke huske å ha mistet funksjonalitet ved oppdatering, men det er klart - jeg har ikke alltid fått alt det nye. Er det det du mener?

 

Og "lage produkt som er beregna til å vare i en viss periode"? Hva mener du her? At komponentene har en levetid? At ny software ikke er like rask som den gamle?

 

Jeg forstår ikke. Forklar gjerne.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg er selv egentlig ikke så opptatt av at Apple senker prisene sine så lenge de leverer den kvaliteten de gjør. De har fått noen riper i lakken både på maskinvare og programvare på noen lanseringer i den senere tid, men totaliteten er uansett mye bedre enn det jeg opplever på andre plattformer. Det er for meg verdt noen kroner.

 

Det er det der som gjør at jeg bekymrer meg for Apples kvalitetsproblemer på softwarefronten i det siste. Den eneste grunnen til at jeg gladelig betaler 30% mer for Apple-produkter er at jeg føler meg trygg på at det er den eneste smellen jeg får, og at jeg da kan være happy bruker i produktets forventede levetid. Forsvinner den tryggheten forsvinner også betalingsviljen - og når jeg kjenner etter er jeg ikke like trygg som før.

Jeg er forsåvidt enig. Det er leit at det har vært noen problematiske lanseringer av både maskinvare og programvare. Det er klart det er utfordrende å opprettholde kvaliteten med det massive volumet Apple nå skal levere, men jeg både håper og tror at kulturen i bedriften gjør at de kommer 100% tilbake på rett spor. De har hvert fall ressurser (penger/folk) til å få det til.

For min del er det uansett ikke aktuelt å gå tilbake til Android/Windows i overskuelig fremtid, til det hadde jeg mye flere problemer med de plattformene enn den stort sett problemfrie hverdagen jeg nå har med Apple...:-)

Et massivt volum med liten variasjon i hardware er jo det letteste å levere god software-kvalitet til?

 

AtW

Det er hvert fall enklere, og antagelig smartere, enn konkurrentene har valgt. Derfor er det også litt synd med ripene de har fått i lakken, men jeg har tillit til at de løser de relativt små kvalitetsproblemene de har hatt, og kommer helt tilbake på det velkjente Apple-sporet.

Lenke til kommentar

 

Altså, folk kjøper jo alt det er et eple på for statusen som følger med. Ja, apple ser bra ut og ja det er jo noen gode produkter. Men det er et ekstremt overpriset produkt og man får et ekstremt begrenset bruk. Jeg kan fint kjøpe meg en iPod, men resten vil jeg si er for dyrt til å kunne se på som et smart kjøp.

 

Er det virkelig så mye status i å kjøpe epleprodukter?

Man ser jo bare på kommentarfeltene hvor fælt folk mobber Apple-brukerne ;-).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt morsomt at folk vel å fortsatt kjøpe Apple produkt slik som dei held på. Eks; tvinger folk til å oppgradere til ny modell ved å ta vekk fleire funksjonar med oppdateringar. (Sjølv om funksjonen egentlig virkar fint på den gamle..)

Lagar produkt som er berekna til å vare i ei viss periode(eks. ipod).

Personleg syns ikkje eg programvaren står i stil med pris, men folk må få bruke pengane som dei vil.

Hvilken programvare tenker du på da?

Jeg har sammenlignet priser med Finalcut Pro mot Adobe Premiere Pro og Apple Aperture mot Adobe Lightroom. Apple er relativt billige i forhold. Spesielt på Finalcut Pro vs. Adobe Premiere.

Lenke til kommentar

Er det virkelig så mye status i å kjøpe epleprodukter?

 

Apple har mange millioner kunder. Noen av de syns antagelig det er en viss status, men jeg tipper de fleste kjøper fordi de syns produktene er bedre enn konkurrentene.

 

 

Man ser jo bare på kommentarfeltene hvor fælt folk mobber Apple-brukerne ;-).

Ja, det er fascinerende hvilke følelser IT-produkter fra Apple kan slippe løs.

Det meste er jo litt komisk, men innimellom kommer det noen man virkelig kan lure litt på...:-)

Lenke til kommentar

 

Er det virkelig så mye status i å kjøpe epleprodukter?


Apple har mange millioner kunder. Noen av de syns antagelig det er en viss status, men jeg tipper de fleste kjøper fordi de syns produktene er bedre enn konkurrentene.

 

 

Jeg har 16 års erfaring som IT-konsulent nå og kan desidert Windows-plattformen best... Men jeg ble så lei av all knotingen privat at jeg har kun Apple-produkter hjemme nå, med unntak av nettverksutstyr etc. da.

 

Spør du meg, så synes jeg Apple får litt for mye pepper. Man velger jo såklart etter hvilke fordeler produktene gir en og alle er ikke like.

En bonde kjøper seg heller ikke en Ferrari for å pløye åkeren, bare fordi det er "bedre" ;-).

 

 

 



Man ser jo bare på kommentarfeltene hvor fælt folk mobber Apple-brukerne ;-).


Ja, det er fascinerende hvilke følelser IT-produkter fra Apple kan slippe løs.
Det meste er jo litt komisk, men innimellom kommer det noen man virkelig kan lure litt på...:-)

 

 

Ja, det viser jo hvor mye status det ligger i hva man velger. Android-brukerne skal jo såklart ikke føle seg noe dårligere. Apple får jo sykt mye oppmerksomhet også da :-).

Lenke til kommentar

Er ikke dette litt som å sammenligne epler og pærer?

Google lever jo først og fremst av å selge reklame, ikke dingser. Det er jo klart at når selskap x lanserer en ny populær dings, vil salget øke (ref grafen tidligere i tråden som viser tydelige topper og bunner). For selskap y som selger reklame, vil denne grafen være langt jevnere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er ikke dette litt som å sammenligne epler og pærer?

Google lever jo først og fremst av å selge reklame, ikke dingser. Det er jo klart at når selskap x lanserer en ny populær dings, vil salget øke (ref grafen tidligere i tråden som viser tydelige topper og bunner). For selskap y som selger reklame, vil denne grafen være langt jevnere.

Enig. Skjønner ikke hvorfor man sammenligner disse to selskapene på en slik måte. De driver egentlig med forskjellige ting og er jo egentlig ikke direkte konkurrenter. Angående Android vs iOS så vil jeg si at mobilprodusentene er større konkurrenter.

 

Google er et mye "bredere" selskap. De eksperimenterer mer med nye ting og løsninger i motsetning til Apple som har sine iDingser som de fornyer hvert år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...De eksperimenterer mer med nye ting og løsninger i motsetning til Apple som har sine iDingser som de fornyer hvert år.

Det er vel forholdsvis historieløst og rimelig galt. Apple har æren for mye mer enn noen iDingser...:-)

 

Apple er et av de største selskapene innen utvikling av nye IT-løsninger. Sammen med selskap som Google, IBM, Microsoft og noen få andre. Alle disse store lokomotivene bidrar sterkt, på hver sin måte, til at vi kan bruke teknologien som vi kan i våre dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

...De eksperimenterer mer med nye ting og løsninger i motsetning til Apple som har sine iDingser som de fornyer hvert år.

Det er vel forholdsvis historieløst og rimelig galt. Apple har æren for mye mer enn noen iDingser...:-)

 

Apple er et av de største selskapene innen utvikling av nye IT-løsninger. Sammen med selskap som Google, IBM, Microsoft og noen få andre. Alle disse store lokomotivene bidrar sterkt, på hver sin måte, til at vi kan bruke teknologien som vi kan i våre dager.

Joda, men poenget mitt er at Apple hovedsakelig konsentrerer seg om sine eksisterende produkter og integrering mellom Apple software. De kommer jo selvfølgelig opp med nye produkter men det er som oftest produkter som fungerer best med andre Appleprodukter. Endret av DaveSaves™
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Litt morsomt at folk vel å fortsatt kjøpe Apple produkt slik som dei held på. Eks; tvinger folk til å oppgradere til ny modell ved å ta vekk fleire funksjonar med oppdateringar. (Sjølv om funksjonen egentlig virkar fint på den gamle..)

Lagar produkt som er berekna til å vare i ei viss periode(eks. ipod).

Personleg syns ikkje eg programvaren står i stil med pris, men folk må få bruke pengane som dei vil.

Litt usikker på hva du mener - man kan jo uansett la være å oppdatere og beholde det man hadde. Jeg kan ikke huske å ha mistet funksjonalitet ved oppdatering, men det er klart - jeg har ikke alltid fått alt det nye. Er det det du mener?

 

Og "lage produkt som er beregna til å vare i en viss periode"? Hva mener du her? At komponentene har en levetid? At ny software ikke er like rask som den gamle?

 

Jeg forstår ikke. Forklar gjerne.

Antar du har fått med deg at Apple blei masse saksøkt når det kom fram at dei laga ipod som var berekna å vare i 18 mnd. Når selskap driv på som dette kun for å tene pengar, blir man jo skeptisk.

Når det gjeld funskjonar som forsvinn, hugsar eg ikkje nøyaktig kva den heitte, men var ein video der ein brukar oppdaterte iphonen sin og kunne ikkje bruke ein ios app. Han fekk beskjed at den kun fungerte på nyaste modell. Deretter prøvde han den same appen på ein som ikkje var oppdatert, funka fint.

 

For all del, apple er sikkert bra det, men syns dei satsar for hardt på at man "må" ha alle apple produkta(tlf,pc etc.) for å kunne fungere best.

Klart, det er jo enklare med 1 type produkt som samkøyrer, men dei gjer det vanskelegare.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Litt morsomt at folk vel å fortsatt kjøpe Apple produkt slik som dei held på. Eks; tvinger folk til å oppgradere til ny modell ved å ta vekk fleire funksjonar med oppdateringar. (Sjølv om funksjonen egentlig virkar fint på den gamle..)

Lagar produkt som er berekna til å vare i ei viss periode(eks. ipod).

Personleg syns ikkje eg programvaren står i stil med pris, men folk må få bruke pengane som dei vil.

Litt usikker på hva du mener - man kan jo uansett la være å oppdatere og beholde det man hadde. Jeg kan ikke huske å ha mistet funksjonalitet ved oppdatering, men det er klart - jeg har ikke alltid fått alt det nye. Er det det du mener?

 

Og "lage produkt som er beregna til å vare i en viss periode"? Hva mener du her? At komponentene har en levetid? At ny software ikke er like rask som den gamle?

 

Jeg forstår ikke. Forklar gjerne.

Antar du har fått med deg at Apple blei masse saksøkt når det kom fram at dei laga ipod som var berekna å vare i 18 mnd. Når selskap driv på som dette kun for å tene pengar, blir man jo skeptisk.

Når det gjeld funskjonar som forsvinn, hugsar eg ikkje nøyaktig kva den heitte, men var ein video der ein brukar oppdaterte iphonen sin og kunne ikkje bruke ein ios app. Han fekk beskjed at den kun fungerte på nyaste modell. Deretter prøvde han den same appen på ein som ikkje var oppdatert, funka fint.

 

For all del, apple er sikkert bra det, men syns dei satsar for hardt på at man "må" ha alle apple produkta(tlf,pc etc.) for å kunne fungere best.

Klart, det er jo enklare med 1 type produkt som samkøyrer, men dei gjer det vanskelegare.

Er det ikke bedre å ha litt peiling, eventuelt sjekke om ting, før man kommer med ville påstander? Så slipper man å se ut som en fjott.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja.. leste at Apple har sendt ut ca 1 milliard iOS enheter så langt.. det betyr at 1 av 7 av jordens befolkning har en Apple dings.. passe stor menighet det tenker jeg.. :)

Nja. Det er vel heller det at mange Apple-tilhengere kjøper omtrent alt de gir ut, hvilket vil si at de kjøper ny telefon hvert år. Å kjøpe Apple-produkter har blitt mer en greie i seg selv enn noe som gjøres fordi man trenger noe.

Endret av Dellers
  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...