Gå til innhold

Pillars of Eternity diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

 

 (..) men ser ikke helt vitsen med å tviholde på selv det negative.

 

Poenget er at ikke alle er enige med deg i at det er negativt. Da jeg først så diskusjoner om dette på spillets hjemmeside, virket de fleste faktisk å være enige i at få levels er positivt. Å gå opp i level 30 ganger med seks karakterer, altså til sammen 180 ganger (minus antall levels dine medhjelpere hadde da du møtte dem), vanner etter min mening ut den gode opplevelsen av å bli sterkere eller dyktigere. Selv om jeg også liker å bruke mye tid på karakterbygging både før spillet starter og underveis, er det aller best når det føles som en bragd hver gang du går opp et nivå.

 

I tillegg har de siste årenes inflasjon i antall levels ført til at man i ikke-lineære RPG-spill veldig ofte opplever enten en latterlig høy grad av level-scaling, eller at man for ofte føler seg altfor mektig i enkelte områder fordi man har gjort ting i "feil" rekkefølge.

 

 

Jeg er enig med sistnevnte. Få levels er positivt mer enn negativt. Jeg er lei av spill som behandler spilleren som en kid med konstant behov for instant gratification, og med en bar på skjermen som hele tiden viser hvor nært neste level man er. Det trekker fokuset bort fra selve spillet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grrr... har startet noen ganger på nytt, og hver eneste gang kuker lyden det til. Høres ut som om inventory eller noe sånt åpnes og lukkes flere om og om og om igjen. Tenk et gammelt lokomotiv i høy fart, så skjønner dere hva jeg mener. Har noen av dere opplevd dette? Jeg klarer ikke å spille sånn. Vanvittig irriterende lyd. :( Første karakter hadde ingen problemer, men hver eneste etter dette har fått denne bugen. Dermed får jeg ikke spilt før den blir ordnet. :(

Lenke til kommentar

Jeg er enig med sistnevnte. Få levels er positivt mer enn negativt. Jeg er lei av spill som behandler spilleren som en kid med konstant behov for instant gratification, og med en bar på skjermen som hele tiden viser hvor nært neste level man er. Det trekker fokuset bort fra selve spillet.

Fullt så enkelt er det nok ikke. Det kommer utelukkende ann på hvordan selve levelingen er gjennomført. Som jeg nevnte har Diable 3 80 levels, og vi får noe nytt hvert eneste level. Det er svært positivt. I Guild Wars 2 er level cap 80, og hver gang vi går opp i level får vi se hva som er nytt, og hva vi får neste gang. Dermed har vi en god grunn til å presse oss til neste level, og så til neste, og så til neste. De tar det faktisk så langt at mange ting er fjernet fra kartet før vi er gått opp en del i level, men de er ikke låst fra spilleren. Vistas, for eksempel, er utkikksposter osv høyt oppe vi kan finne for XP osv. Disse vises ikke på kartet før level 8, eller der omkring, men de er åpne fra level 1.

 

Sånt liker jeg. I motsatt gate har vi D&D. Der tar det en evighet å gå opp i level, og når det endelig skjer får vi fint lite igjen for det. Level cap er også svært lav, så karakteren blir aldri noe særlig annet enn den vi lagde i starten. En trollmann er og blir en trollmann. I Pillars kan trollmannen lære seg å sloss med sverd og skjold, så vi kan faktisk la en trollmann gå over til å bli en bra slosskjempe som ikke fokuserer spesielt på magi engang. Problemet er bare at når det er så få levels er det så få måter å bygge karakteren på. Hadde helt klart foretrukket å ha minst dobbelt så mange levels, og dermed langt flere muligheter for å lage en egen karakter. Jeg misliker sterkt å være låst til klassen jeg valgte i starten.

Lenke til kommentar

Grrr... har startet noen ganger på nytt, og hver eneste gang kuker lyden det til. Høres ut som om inventory eller noe sånt åpnes og lukkes flere om og om og om igjen. Tenk et gammelt lokomotiv i høy fart, så skjønner dere hva jeg mener. Har noen av dere opplevd dette? Jeg klarer ikke å spille sånn. Vanvittig irriterende lyd. :( Første karakter hadde ingen problemer, men hver eneste etter dette har fått denne bugen. Dermed får jeg ikke spilt før den blir ordnet. :(

Ja fikk den samme lyd feilen tidligere idag. Hvis du går inn i menyen under game og skrur av Show-ingame tutorials. Så slutter du spillet og går inn igjen så burde den forsvinne. Men da kan du ikke lenger se tutorials. Det er forøvrig den eneste buggen jeg har vært borti så langt.

Lenke til kommentar

Ja så det, så var egentlig ikke noe problem. Uansett syns det mest vanlige var lett og komme inn igjen uansett. Syns spells er veldig rotete, men det har jeg alltid syns med denne typen spill. Liker Ranger veldig godt egentlig, god damage, pet er bra som en soaker. 

 

Når det kommer til level cap så syns jeg 12 er lavt, ikke at det må være så mye høyere, men 18 er fint for ett slikt spill. Sjekket nettopp min siste Baldurs Gate 2 save og der ble jeg level 18. Du kan vel bli opp til 30 i Throne of Bhaal. Hvis man bruker 60 timer på å gå igjennom spillet, en 90% gjennomspilling og du bare blir lvl 12. Det er en level per 5 time, føles litt lite. Jeg er level 5 nå og syns ikke at jeg har fått velge ting som virkelig har endret spille stilen min eller gjort karakteren min utrolig mye bedre. Føler meg like svak nå som i starten. Så det er en liten negativ, men samtidig ikke. Liker vanskelighetsgraden, liker at jeg får deng hvis jeg går ned steder jeg ikke burde før senere level. :D

 

Spiller på Hard forresten. Hva prøver folket her? Noen som prøver seg på Trial of Iron eller Exploration tingen allerede?

Endret av Akrabra
Lenke til kommentar

 

 

Sånt liker jeg. I motsatt gate har vi D&D. Der tar det en evighet å gå opp i level, og når det endelig skjer får vi fint lite igjen for det.

 

Denne kjøper jeg ikke helt. En level1-wizard i Baldur's Gate er mye svakere enn en level1-fighter, mens en optimalt bygget level7-wizard er langt bedre enn en optimalt bygget level7-Fighter. Man kan få fryktelig mye igjen for hvert nivå man går opp.

 

Uansett blir vi ikke enige. Det er selvsagt forståelig at noen liker mange nivåer heller enn få, men det stemmer ikke at den eneste grunnen til at Obsidian valgte denne løsningen er for å gjøre spillet så gammeldags og nostalgisk som mulig. Det er som jeg har nevnt mange gode argumenter som taler for nivåsystemet de har gått for.

Lenke til kommentar

 

 

 

Sånt liker jeg. I motsatt gate har vi D&D. Der tar det en evighet å gå opp i level, og når det endelig skjer får vi fint lite igjen for det.

 

Denne kjøper jeg ikke helt. En level1-wizard i Baldur's Gate er mye svakere enn en level1-fighter, mens en optimalt bygget level7-wizard er langt bedre enn en optimalt bygget level7-Fighter. Man kan få fryktelig mye igjen for hvert nivå man går opp.

 

Uansett blir vi ikke enige. Det er selvsagt forståelig at noen liker mange nivåer heller enn få, men det stemmer ikke at den eneste grunnen til at Obsidian valgte denne løsningen er for å gjøre spillet så gammeldags og nostalgisk som mulig. Det er som jeg har nevnt mange gode argumenter som taler for nivåsystemet de har gått for.

 

Jeg vil også tro at siden de alt jobber med en ekspansjon til spillet så vil den utvide level fra 12 - 18 eller kanskje til og med 20 og samt legge til noe lignende Prestisje klasser *krysser fingrene*. Vil være mye og utforske på karakter utvikling fronten uansett. 

Lenke til kommentar

 

Jeg er enig med sistnevnte. Få levels er positivt mer enn negativt. Jeg er lei av spill som behandler spilleren som en kid med konstant behov for instant gratification, og med en bar på skjermen som hele tiden viser hvor nært neste level man er. Det trekker fokuset bort fra selve spillet.

Fullt så enkelt er det nok ikke. Det kommer utelukkende ann på hvordan selve levelingen er gjennomført. Som jeg nevnte har Diable 3 80 levels, og vi får noe nytt hvert eneste level. Det er svært positivt. I Guild Wars 2 er level cap 80, og hver gang vi går opp i level får vi se hva som er nytt, og hva vi får neste gang. Dermed har vi en god grunn til å presse oss til neste level, og så til neste, og så til neste. De tar det faktisk så langt at mange ting er fjernet fra kartet før vi er gått opp en del i level, men de er ikke låst fra spilleren. Vistas, for eksempel, er utkikksposter osv høyt oppe vi kan finne for XP osv. Disse vises ikke på kartet før level 8, eller der omkring, men de er åpne fra level 1.

 

Og dermed blir levels noe mer enn bare game mechanics, men et mål i seg selv. For instant gratification-typen er det viktig å ikke gå for lenge før dere får en ny søtsak å sutte på, mens jeg ser levels mer som en naturlig mekanikken i spillet, noe man ikke tenker på før på slutten av en session (som i pen and paper).

 

Diablo 3 og Guild Wars har ikke så mye til felles med dette spillet, og jeg er ikke noe fan av noen av de. De handler mer om å øke i levels og få bedre utstyr enn noe annet. Jeg vil heller sammenligne PoE med Planescape: Torment når det kommer til betydningen av levels og loot.

Lenke til kommentar

Sånt liker jeg. I motsatt gate har vi D&D. Der tar det en evighet å gå opp i level, og når det endelig skjer får vi fint lite igjen for det. Level cap er også svært lav, så karakteren blir aldri noe særlig annet enn den vi lagde i starten. En trollmann er og blir en trollmann. I Pillars kan trollmannen lære seg å sloss med sverd og skjold, så vi kan faktisk la en trollmann gå over til å bli en bra slosskjempe som ikke fokuserer spesielt på magi engang. Problemet er bare at når det er så få levels er det så få måter å bygge karakteren på. Hadde helt klart foretrukket å ha minst dobbelt så mange levels, og dermed langt flere muligheter for å lage en egen karakter. Jeg misliker sterkt å være låst til klassen jeg valgte i starten.

 

 

Dette er en feil fremstilling av hva en wizard er i D&D.

Lenke til kommentar

 

Sjekket nettopp min siste Baldurs Gate 2 save og der ble jeg level 18. Du kan vel bli opp til 30 i Throne of Bhaal. Hvis man bruker 60 timer på å gå igjennom spillet, en 90% gjennomspilling og du bare blir lvl 12. Det er en level per 5 time, føles litt lite. Jeg er level 5 nå og syns ikke at jeg har fått velge ting som virkelig har endret spille stilen min eller gjort karakteren min utrolig mye bedre. Føler meg like svak nå som i starten. Så det er en liten negativ, men samtidig ikke. Liker vanskelighetsgraden, liker at jeg får deng hvis jeg går ned steder jeg ikke burde før senere level. :D

 

 

Men så skal det sies at man starter på rundt level 7 i BG2 da, ikke level 1. Så man går vel sjelden opp noe særlig mer enn 10-11 levels i BG2 uten bhaal. Liker progresjonen i bg spillene.

Lenke til kommentar

Som jeg sa handler det utelukkende om hva de gjør med levels, ikke hvor mange det er. Å ha level cap på 9 eller 99 spiller ingen rolle. Det som betyr noe er at levels føles interessant. Selvsagt er det noe å jage etter. Hvis det ikke var noe å jage etter er de uten betydning, og da kan de like gjerne fjerne levels fullstendig, og heller satse på andre ting. Ingen kan påstå at et spill automatisk blir bedre fordi level cap er lavere. Det er rent bullshit fan D&D fanboys. Men man kan heller ikke påstå at en høyere level cap er bedre.

 

Men man må heller ikke glemme at levels bare er en liten del av det store bildet. Prestige Classes er nevnt lengre oppe i tråden. Dette har ingenting med levels å gjøre, men er likevel minst like viktig for å utvikle karakteren bedre. Videre har vi jo Elder Scrolls, der levels er omtrent uten betydning, fordi man blir bedre av å faktisk bruke skills osv. Denger du ting med sverd, blir du bedre til å denge ting med sverd. Det er latterlig enkelt, men samtidig genialt. Å hatt et sånt system i Pillars 2 ville vært perfekt.

 

En annen måte å bygge en karakter på er å bruke noe i stil med gamle Might & Magic, der man ikke kan gå opp i level på egenhånd. I stedet må man finne en trener og betale ham eller henne for å lære oss nye ting. Det gir ikke bare mer mening enn å plutselig bli ekspert med å bruke bue helt ute av det blå uten engang å ha tatt i en bue før, men det gjør også utforsking mer interessant, siden man faktisk må finne de trenerne før man kan lære noe som helst. :)

 

Uansett, level cap i seg selv er uinteressant. Lav eller høy betyr fint lite. Det som betyr noe er at det må være en grunn til hvorfor man går opp i level, og hvert nye level må være en belønning i seg selv. Foretrekker dere en level cap på fem og få fem nytt skill pr level, eller en level cap på 25 og få ett nytt skill pr level? Det er i hovedsak det det dreier seg om her, ikke at "lavere er bedre". Noen foretrekker det ene, noen det andre, og strengt tatt har ingen feil.

Lenke til kommentar

Noen som har en enkel forklaring på interrupt vs concentration?

 

Er det slik at det hører til en egen  1-100 roll kun for å avgjøre om man klarer å avbryte f.eks en spell? Altså helt adskilt fra 1-100 roll som gjøres ved accuracy vs defense?

 

Eller er jeg ute på jordet?

Lenke til kommentar

Som jeg sa handler det utelukkende om hva de gjør med levels, ikke hvor mange det er. Å ha level cap på 9 eller 99 spiller ingen rolle.

Dette er feil. Det spiller stor rolle om det er 99 levels eller 9.

 

 

Det er rent bullshit fan D&D fanboys. Men man kan heller ikke påstå at en høyere level cap er bedre.

Å avskrive andres poenger som bullshit og meningsmotstandere som D&D fanboys er latterlig svak argumentasjon. Det er et ikke-argument.

 

 

Prestige Classes er nevnt lengre oppe i tråden. Dette har ingenting med levels å gjøre, men er likevel minst like viktig for å utvikle karakteren bedre.

Du kommer ikke med noen argumenter for hvorfor Prestige Classes er minst like viktig som levels. Argumentet gir ingen mening.

 

 

Videre har vi jo Elder Scrolls, der levels er omtrent uten betydning, fordi man blir bedre av å faktisk bruke skills osv. Denger du ting med sverd, blir du bedre til å denge ting med sverd. Det er latterlig enkelt, men samtidig genialt. Å hatt et sånt system i Pillars 2 ville vært perfekt.

Levels er ikke omtrent uten betydning i TES. Det har betydning på et utall måter.

Du argumentere ikke for hvordan et slikt system ville vært perfekt i Pillars 2.

 

 

En annen måte å bygge en karakter på er å bruke noe i stil med gamle Might & Magic, der man ikke kan gå opp i level på egenhånd. I stedet må man finne en trener og betale ham eller henne for å lære oss nye ting. Det gir ikke bare mer mening enn å plutselig bli ekspert med å bruke bue helt ute av det blå uten engang å ha tatt i en bue før, men det gjør også utforsking mer interessant, siden man faktisk må finne de trenerne før man kan lære noe som helst. :)

Spillmekaniske systemer i spill trenger ikke å gi mening sammenlignet med vår verden. Levels, eller erfaringsnivå, er en statisk måte å representere den naturlige progresjonen man får ved erfaring. Man trenger ikke alltid en trener for å bli bedre i noe man allerede kan. Mengdetrening gir også resultater.

 

Å lete etter trenere hver gang man har nok erfaringspoeng til å øke ett nivå sees også på av mange som et irritasjonsmoment. Det er en balansegang mellom tedium og moro, ikke bare positivt.

 

 

Uansett, level cap i seg selv er uinteressant. Lav eller høy betyr fint lite. Det som betyr noe er at det må være en grunn til hvorfor man går opp i level, og hvert nye level må være en belønning i seg selv. Foretrekker dere en level cap på fem og få fem nytt skill pr level, eller en level cap på 25 og få ett nytt skill pr level? Det er i hovedsak det det dreier seg om her, ikke at "lavere er bedre". Noen foretrekker det ene, noen det andre, og strengt tatt har ingen feil.

Noen foretrekker det ene, mens andre foretrekker det andre. Men du fortsetter å uttale at forskjellen ikke har noen betydning, men du argumenterer ikke for hvorfor det ikke har noen betydning. Det har stor betydning på mange måter, flere nevnt allerede tidligere i tråden.

Lenke til kommentar

Vel, for å diskutere spillet generelt sett så har jeg nå nettopp puslet meg gjennom 3 timer på enkleste vanskelighetsgrad. Og den er foreløpig vanskelig nok den. Det fascinerer meg at den noe slitne bærbare maskinen jeg har klarer å drive Pillars på FullHD uten noen større problemer av det tekniske faget.

 

Først og fremst så skjønner jeg fremdeles ikke det systemet Steam kjører med trading cards. Jeg har fått et trading card på Durance, noe som er fair siden jeg nettopp har møtt han. Jeg har derimot fått to på Pallegina. Henne har jeg ikke truffet enda.

 

Men uavhengig av det: har dere andre opplevd at i det dere flytter items fra stash til noen av folkene i partyet så forsvinner de av og til? Jeg mistet et ganske solid våpen samt en Brigandine-rustning på denne måten. Litt småsurt. Enda litt usikker på hvordan jeg liker systemet med Camping supplies. På den ene siden så hjelper det jo på at man ikke gjør slik som i Icewind Dale og BG, camper for hver lille skit. På den andre siden ser det ut til at det nesten er litt for vanskelig å få tak i de så langt. Men dette kan sikkert ordne seg. Verdenen virker gjennomtenkt og flott, og jeg liker blant annet hvordan de har arbeide med Druide-klassen (er en Dwarf Druid i denne første gjennomspillingen). Konseptet med Hollowborn (uten å si noe mer om det) er også fascinerende.

 

Jeg har enda ikke helt sett resultatene av å [stay silent] i enkelte konversasjoner med åndene, men jeg gjør det dann og vann fremdeles. Det blir rett og slett spennende å følge videre.

Lenke til kommentar

Snipp

Vet ikke hva som er verst jeg.

 

På den ene siden ønsker en person mer argumentasjon for påstander som jeg tenker er ok å be om på et forum hvor diskusjon står i fokus, selv om det kan virke litt skarpt rettet. På den andre siden går du rett på person og predikerer hvordan personen vil reagere, og ikke på en særlig positiv måte heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...