Gå til innhold

Pillars of Eternity diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

 

Man kunne vel da ha healet på samme måte som man er vant til i f.eks BG, men her må jo man heale to forskjellige ting. Unødvendig.

Rest spammen som man gjorde i BG og IW er bare en uting, slåss mot en ulv? Rest, bjørn? rest goblins? rest. Nå kan man bruke priesten sine spells til mer enn bare healing som man måtte gjort om man bare hadde HP og 4 camping supplies.

Problemet er å finne en bra balanse. Ulv? Rest. Bjørn? Rest. Skadeskutt kanin? Rest. Det blir bare kjedelig i lengden. Men å bare dose frem uten å bry seg om man blir litt skadet funker heller ikke. Utforsking skal være farlig, men ikke så mye at man konstant må hvile og avbryte utforskingen. Jeg synes Pillars har fått det til ganske bra. Endurance regenererer av seg selv, så man sparer litt rest der. Men samtidig kan man ikke utelukkende stole på Endurance. Systemet er ikke perfekt, men er det i praksis mulig å lage et "perfekt" system?

 

Og ta Diablo, for eksempel. I Diablo 1 og 2 er det bare å ladde opp med noen titalls healing potions og mana potions, så er man så godt sm udødelig. I Diablo 3 ble dette endret ved at fiender nå slipper health orbs osv som gir oss helse tilbake når de dør. Dette funker utmerket med vanlige fiender, men hva med bosser? Da kan det fort bli veldig lite health orbs, og dermed får man ikke noe healing i hele bosskampen. Aner ikke hvordan det funker i Diablo 3 pr dags dato, da det er lenge siden jeg har spilt det. Men har sett mange andre spill som bruker samme greia, og det funker som regel bare delvis. Et perfekt system er nok ikke mulig. Da må man i så fall blande sammen en hel drøss av måter å heale på og la spilleren bestemme det meste selv, men selv da blir det fort for komplisert. En barbar, fighter osv kan heale automatisk, prester kan kaste healing spells, en wizard bruker potions osv. Det kan i teorien funke, men det kan også bli mye rot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange RPG'r har løst dette ved å gjøre partymedlemmene sultne. Og da må du ha med deg rations ut i felten, og hvis rations går tom får du ikke hvilt, eller regainer ingen HP mens du hviler. Og rations skal ikke være sånn at man bare kjøper 99 stk i slengen. Hvem går rundt på tur med 99kg mat i ryggsekken, tross alt?

 

Det er jo naturlig at de spiser et kveldsmåltid før de legger seg tross alt. Kan ikke steke monsterburger hver dag heller, sikkert ikke sunt.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg synes rations som regel er en dårlig løsning. Det legger alt for mye hindring i veien for spilleren, ved å nekte oss å hvile når vi trenger det, uten å tilføre noe annet i stedet.

 

Enig her, dessuten får man ofte at følelsen av at folk må spise hele tiden. Sleng innpå en ration, spill 5 minutter og hiv innpå en ny.

 

Dessuten kan man gå ganske lenge uten et skikkelig måltid, klart man er sulten, men man fungerer relativt greit. Merket dette på flere øvelser i militæret. Vann mangel derimot blir man relativt raskt påvirket av.

Lenke til kommentar

Har gitt opp Pillars, fordi loade tidene har blitt enorme. 15 sekunder for og laste 2 etasje på en bygning ? fuck that.

 

Ser at 1.04 patchen har noe rundt load/save optimalisering, håper det hjelper.

 

Det er visst autosave'n som er problemet. Kan vente på patch, eller skru den av med en mod.

Lenke til kommentar

 

Har gitt opp Pillars, fordi loade tidene har blitt enorme. 15 sekunder for og laste 2 etasje på en bygning ? fuck that.

 

Ser at 1.04 patchen har noe rundt load/save optimalisering, håper det hjelper.

 

Det er visst autosave'n som er problemet. Kan vente på patch, eller skru den av med en mod.

 

 

Har lest det jeg og, gjorde ikke noe forandring på mine loadetider.

Jeg loader jo nesten aldri autosave.

 

De må gjøre noe strukturelt feil. Hvorfor lastet hele byen når man er i 2 etasje på en bygning feks?

Gå inn i ett hus: 15 sekunder. løpe bort til trappa, ny loadescreen til 2 etasje: nye 15 sekunder.

 

sukk.

Lenke til kommentar

Har gitt opp Pillars, fordi loade tidene har blitt enorme. 15 sekunder for og laste 2 etasje på en bygning ? fuck that.

 

Ser at 1.04 patchen har noe rundt load/save optimalisering, håper det hjelper.

Laste og save tidene ble litt frustrerende etterhvert ja. De siste 10 timene av spillet var slik for meg, regner med at det er problemer med å laste og lagre filene når de blir større og større. Akkurat som at når en Skyrim save var over 12mb var det flust av krasjing og frysing. 

Lenke til kommentar

+ storyen

+ Disengagement systemet

+ AoE spell systemet

 

- å kalle dette for "realtime RPG" er en stor indirekte løgn. Pause, position and act RPG er hva det egentlig er.

Er jo realtime i form av at det ikke er turbasert. Hadde vært traurig å holde styr på gruppa uten å kunne pause....

Lenke til kommentar

- å kalle dette for "realtime RPG" er en stor indirekte løgn. Pause, position and act RPG er hva det egentlig er.

Jeg pauser kun i bosskamper og mot ellers farlige fiender. I vanlige kamper skrur farten seg ned til halv automatisk, men etter at jeg har gikk kommandoer til laget skrur jeg tiden opp igjen til normalt.

Lenke til kommentar

 

Har gitt opp Pillars, fordi loade tidene har blitt enorme. 15 sekunder for og laste 2 etasje på en bygning ? fuck that.

 

Ser at 1.04 patchen har noe rundt load/save optimalisering, håper det hjelper.

Laste og save tidene ble litt frustrerende etterhvert ja. De siste 10 timene av spillet var slik for meg, regner med at det er problemer med å laste og lagre filene når de blir større og større. Akkurat som at når en Skyrim save var over 12mb var det flust av krasjing og frysing. 

 

 

 

Har satt meg selv til opt-in på beta releases, så nå har jeg testet 1.04. Lastetidene er bedre, men fremdeles alt for lange.

 

Orwandel: hvordan skrur man av auto-save? Fant ingenting i options...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...