Gå til innhold

Pillars of Eternity diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

PoE-header.jpgUtvikler/utgiver - Obsidian Entertainment / Kickstarter

 

Slippdato - 26 Mars 2015

 

Pillars of Eternity er et isometrisk rollespill som fokuserer på bruk av infinity engine og drar inspirasjon fra Baldurs Gate, Icewind Dale, Planescape Torment og da selvfølgelig Dungeons and Dragons.

 

Bak prosjektet har vi selvfølgelig de som gjør Obsidian til ett fantastisk studio. Josh Saywer og Chris Avellone.

 

Pillars Wiki - http://pillarsofeternity.gamepedia.com/Pillars_of_Eternity_Wiki

 

 

En video fra PC gamer der Saywer viser deler av spillet og forklarer målet med det.

Endret av Akrabra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Backet dette med nok på Kickstarter til å få en fysisk Collector's Edition tilsendt, men har hørt av andre som har gjort det samme med f.eks. Wasteland 2 at de ikke alltid faktisk finner veien. Blir spennende å se om den kommer. Skal jo ha det uansett, spørsmålet blir hvor lenge jeg klarer å vente på å eventuelt få det i posten.

Lenke til kommentar

Jeg har også backet dette, men en demo fra Obsidian for noen uker siden skuffet meg litt. Kampsystemet så spennende ut, men områdene virket generiske, kjedelige og livløse, selv i storbyen. Har langt større tro på Torment fra inXile.

Føler alltid at Obsidian har vært veldig flinke til å bygge verdener, og få de til å virke levende. Ligger mest i små detaljene. Husker spesielt i New Vegas at de hadde lagd ett eget seddel system for NCR, med full portrett, serienummer osv. Veldig imponerende.

 

Gameplay messig har det vært mye rustent, men jeg syns NWN 2 er veldig godt konstruert på den fronten, både start oppsett og videre, samt kampsystemet. Håper de har plukket en del inspirasjon fra det.

 

Hvor fikk du demo fra? Og hvor lang var den?

Lenke til kommentar

Enig i at Obsidian er blant de beste i klassen når det gjelder rollespill, men Neverwinter Nights 2 er vel blant deres svakeste produksjoner. God historiefortelling, forferdelig kunstig intelligens. Jeg fikk Twitch-demoen på E-mail fordi jeg er backer, og du finner den enkelt på rpgcodex.net. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Backet dette med nok på Kickstarter til å få en fysisk Collector's Edition tilsendt, men har hørt av andre som har gjort det samme med f.eks. Wasteland 2 at de ikke alltid faktisk finner veien. Blir spennende å se om den kommer. Skal jo ha det uansett, spørsmålet blir hvor lenge jeg klarer å vente på å eventuelt få det i posten.

Har aldri backet noe på Kickstarter, men preordret Elemental: War of Magic rett fra utviklerne da det ble annonsert. Etter det glemte jeg fullstendig av hele greia, før det mange måneder senere ramlet ned i postkassen i en svær boks. :) Det samme gjorde Path of Exile. Valgte å støtte det med nok til å få soundtrack, kart osv i fysisk utgave, men glemte av hele greia. Fikk selve spillet i digital form, så alt det andre skrotet trengte jeg ikke. Har fortsatt soundtracket liggende her et sted (urørt), men har liten interesse av det. Men det kom da frem til slutt. :)

 

On-topic er jeg interessert i Pillars, men ikke nok til å kjøpe det ennå. Har brent meg alt for mange ganger på det der. Det siste er nok både Wasteland 2 og Divinity: Original Sin. Likte betaen av begge to, men når jeg fikk fullversjonen ble det ikke helt det samme. Wasteland 2 lover svært bra, men det er så mye gørrkjedelig tekst å bla seg gjennom, alt for mange stats å sette seg inn i osv. Det var morsomt på 80- og 90-tallet, men nå på mine eldre dager går jeg fort lei av å sitte å lese tekst hele dagen. Vi får se. Blir nok å prøve Pillars, men det må være mye kamp helt fra starten. En laaaaaaang, gørrkjedelig drapsgåte helt i starten av spillet som i Divinity gidder jeg ikke vurdere engang. Jeg hadde jo absolutt null kjennskap til verden, folkene og alt det der i D:OS, så jeg klarte ikke å bry meg om det som skjedde.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke spilt Divinity-serien selv, men D:OS hadde vel litt "lore" bygget rundt seg fra de foregående spillene?

 

Wasteland 2 synes jeg at var greit nok, selv om jeg tok et langt opphold etter jeg kom til noen helt sinnsyke roboter som jeg ikke klarte å få has på. Jeg har også støttet Jagged Alliance Flashback, og det har også gitt meg en del gode stunder. Dette har jeg lagt litt på hyllen for tiden siden jeg jobber 100% og studerer 75% utenom det igjen. Så den typen spill med turbasert kamp har jeg en del til overs for.

 

Men det er vel nettopp dette med kampene som er en forskjell fra de nevnte. De tre andre spillene var jo Turn-based med action points og så videre. Pillars of Eternity er jo "real-time-with-pause" slik at allerede der vil kanskje kampene virke litt mer dynamiske.

 

Når det er sagt mistenker jeg at også PoE vil gi en hel masse lesing. De har tross alt laget en helt ny verden med en helt ny historie, trossystem og så videre. Dette blir ikke gjort bare fordi at de synes det er kjekt, det vil jo være en del av det å få oss spillerne til å tro på den verdenen, men håpet er jo at de kan porsjonere det ut slik som spillene i Baldurs Gate eller Icewind Dale seriene gjorde.

 

Jeg er spent på Torment: Tides of Numenara. Numenara-settingen er veldig spennende (har spilt litt penn-og-papir-varianten av dette) men jeg tror nok at det også her vil være en del lesing. Så vi gamle kroker blir vel nødt til å pusse støvet av lesebrillene

Lenke til kommentar

Jeg har spilt alt i Divinity-serien unntatt det Dragon Commander-greiene, men hvert eneste spill er svært annerledes enn resten. Det første minner mye om Diablo (men med lite kamper i forhold). Det andre er et tredjepersons adventurespill, og det tredje er det Dragon Commander-greiene jeg ikke er helt sikker på hva er. D:OS er et rollespill i stil med Baldur's Gate, og alt det der. :)

 

Det jeg mislikte mest med D:OS er at det skulle være en stor, åpen verden, men det er bare halvveis sant. Eller først og fremst er det en liten tutorial der du blir nødt til å gå rett frem, til du etterhvert kommer til en by. Du får dermed en svært kort innføring i hva spillet har å by på, og det lover svært bra. Man får til og med en stor kamp med mange fiender og noen midlertidige medhjelpere. Men etter et kvarter, tyve minutter befinner man seg i en by der man må løse en mordgåte. Jeg brukte flere timer på å utforske her, snakke med folk og surre rundt uten mål og mening før jeg løse denne mordgåten. Problemet er at da jeg kom til byen hadde jeg null kjennskap til verdenen, folkene her og alt det der, så jeg gikk bare rundt og ventet på at spillet skulle starte. Jeg fikk heller ikke ta avbrekk og sloss litt her og der. Det gjorde at det tok alt for lang tid før spillet var i gang, så da jeg endelig fikk forlate byen var jeg drittlei hele spillet.

 

Men så var det dette med "åpen verden", da. Det stemmer ikke. Da jeg løste mordgåten og fant morderen fikk jeg ikke gå dit, fordi det området er alt for høyt level. Bare det sier jo sitt. Du bruker noen timer på å finne morderen, og når du endelig gjør det må du ta en lang pause i questen? WTF? Så i stedet dro jeg andre steder, men ble drept gang på gang på gang av fiender på alt for høyt level. Det viste seg etterhvert (via forums og guider) at det er kun étt sted jeg kan gå, men ingen i spillet sier meg hvor det er. Dermed har man en "stor, åpen verden" man ikke får utforske som man vil, men blir tvunget ned en trang korridor. Stor turnoff.

 

Wasteland 2 var morsomt en stund, og jeg digger kampene der. Men som i D:OS tok det for lang tid før spillet kom i gang. Ta Baldur's Gate, for eksempel. I det første forlater du den knøttlille byen etter noen minutter, og etter det går det mye i en blanding av kamp og dialog i lang tid. I Baldur's Gate 2 starter man som fange, bryter seg løs og utforsker en stor labyrint. Denne er nesten for lang på feil måte, fordi det tar så lang tid før man er ute av den. Men det gjør at man føler man "spiller" helt fra start, og spillet åpner seg enormt når man ser dagslys. Det er en hårfin balanse begge Baldur's Gate-spillene klarte utmerket, men jeg føler D:OS og Wasteland 2 feilet der. Men jeg kommer til å gi Wasteland 2 en ny sjanse etterhvert, så vi får se. Sliter med grense på nedlasting nå, men det ordner seg snart. Mulig jeg like greit installerer det på en laptop, så jeg kan spille det på sengen når jeg likevel tar det med ro og har god tid. Hvorfor ikke nyte et godt spill i stedet for en god bok til en forandring? :)

 

Angående turbasert vs sanntidskamper foretrekker jeg ikke den ene foran den andre. Sanntidskamper kan være mer hektiske og engasjerende, mens tursbaserte kamper gir mye mer rom for strategi. Det har gått en del timer i X-Com i løpet av årene, for å si det sånn. :) Ellers har vi jo Fire Emble, Advance Wars, Disgaea, Project X Zone og så videre. Elsker spill med sånne kamper. Det siste på treet for meg er Codename: S.T.E.A.M. på 3DS, fra folkene bak Fire Emblem. Det er et tredjepersons strategispill i stil med X-Com og alt det der (men utelukkende kamper, og null basebygging), og selv det funker helt fint. Jeg kunne nok derfor godt ha tenkt meg PoE som rent turbasert. Men siden det går å sette på pause blir det jo delvis turbasert likevel. :)

 

En ting jeg virkelig savner er et "actionbasert turbasert" spill som gamle Final Fantasy. Disse er strengt tatt sanntid, men hver person bruker tid på å "ladde opp" angrep. Dette gjør at alle kampene er turbaserte, men den første som ladder opp angrepet får angripe. Dermed blir det en hektisk kamp der man hele tiden må vurdeere hvor kraftige angrep osv man vil gjøre. Sterkere angrep gjør mer skade, men til gjengjeld gjør det at det tar lengre tid å "ladde opp" neste. Dermed kan fienden angripe opp til flere ganger med små angrep på rad uten at man kan gjøre noe. Hadde vært tøft med noe sånt i et spill som PoE. :)

 

Torment har jeg dessverre liten tro på. Var ikke helt overbevist om det forrige, og spesielt slutten var rimelig nedtur. Akkurat som i f.eks Deus Ex er det mange forskjellige slutter, men man får jo velge slutten man vil ha helt på, øh, slutten. Alt man gjorde før har dermed fint lite betydning for hvilken slutt man får. Det var mye mer interessant i Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura, der omtrent ALT man gjorde ble oppsummert på slutten. :)

 

Men uansett, det er ikke selve lesingen som plager meg. Det er nok mer å gjøre lesingen interessant nok til å gidde å sette kampene på pause over lengre tid. :)

Lenke til kommentar

Jeg backet også denne på Kickstarter. Jeg holder fortsatt Baldur's Gate som et av mine favorittspill, så håper dette blir bra. Jeg kjøpte omtrent alle Obsidian-spill i begynnelsen, men mistet litt troen på deres tekniske ferdigheter, spesielt etter Alpha Protocol. Jeg har alltid likt fortellerstilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har forslag til lignende spill som kan spilles mens jeg venter på Pillars?. Har selvfølgelig spilt alt Bioware, Black Isle og Obsidian før. Noe annet der ute ?

 

Har du spilt Troika-spillene Arcanum, eller Temple of Elemental Evil?

 

http://www.gog.com/game/arcanum_of_steamworks_and_magick_obscura

http://www.gog.com/game/the_temple_of_elemental_evil

 

Ellers så har man jo Shadowrun: Dragonfall fra i fjor som er litt i samme stilen.

 

http://www.gog.com/game/shadowrun_dragonfall_directors_cut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...