Gå til innhold

I år skal apple komme med en helt ny Mac

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville klarat meg fint med bare én port. Men denne er ikke nok til å få meg til å ville bytte ut min rMBP 13. Men synes det er rart om de vil bruke USB-porten til å lade maskina. Vil det ikke da ta en evighet å lade maskina?

Hva med trådløs lading? Kunne jo være at denne har det. Anser alt som spekulasjon ifht til denne maskina inntil Apple faktisk lanserer den.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En port er ikke nok. skal jeg koble til en ekstern skjerm, så ønsker jeg jo gjerne å ha ett eksternt tastatur og en ekstern mus, ikke sitte å knatte på bærbartastaturet...

• Liker 1
Skrevet

Kult!

Morsomt at apple går for usb3 type C såpass fort. Håper bare dette er noe de også gjør med de andre macbookene sine ved refresh, ettersom det kan gi de andre produsentene det lille "dyttet" de trenger for å kvitte seg gamle type A en gang for alle :D

Liker også at når de først går for usb type C så gjør de "All in":

- selve laptopen er så bærbar som mulig når man er på farta (med så mye plass som mulig for batteri)

- bruk usb'en for å koble til ekstern skjerm når du er hjemme/på kontoret, og la skjermen ta seg av eksterne usb-tilkoblinger samt stømforsyning

Hmm.. Mulig jeg må vurdere å gå tilbake til OSX igjen snart.. Får vente å se hvordan denne faktisk blir i bruk, og hva andre produsenter evt svarer med :)

Skrevet

Skulle ikke tro det med portene var så vanskelig å løse. Enten med et mellomstykke med ekstra USB port ala det Dell har tilgjengelig til Venue nettbrettene sine, eller med ekstra USB porter på selve strømadapteren ala det f.eks. Sony hadde i sin tid (dog, den gang var den bare brukt til å lade).

Skrevet

Skulle ikke tro det med portene var så vanskelig å løse. Enten med et mellomstykke med ekstra USB port ala det Dell har tilgjengelig til Venue nettbrettene sine, eller med ekstra USB porter på selve strømadapteren ala det f.eks. Sony hadde i sin tid (dog, den gang var den bare brukt til å lade).

Det er ikke vanskelig, det er bare å ha flere porter i maskinen når det åpenbart er plass til det, istedet for å ta avgjørelser som går på bekostningen av brukbarheten uten at man tjener mer på det enn en minimal endring i utseende.

AtW

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville klarat meg fint med bare én port. Men denne er ikke nok til å få meg til å ville bytte ut min rMBP 13. Men synes det er rart om de vil bruke USB-porten til å lade maskina. Vil det ikke da ta en evighet å lade maskina?

Hva med trådløs lading? Kunne jo være at denne har det. Anser alt som spekulasjon ifht til denne maskina inntil Apple faktisk lanserer den.

Med usb 3.1 Type-C skal det vel være mulig å gi opp til 100W (20V 5A, hvis jeg husker rett), så tror ikke det er noe problem :)

Dette er jo noe av styrken i usb 3.1 Type-C - en kabel som har både stømlevering nok for laptop + ekstern skjerm, samt båndbredde nok til å erstatte den vanlige skjermkabelen.

I teorien kan man da ha en ekstern skjerm med et par tilkoblede usb-harddisker samt ekstern strøm, som du kobler til laptopen med en usb kabel, som så både lader laptopen, gir skjermbilde, og overfører data til/fra diskene.. Ganske kult synes nå jeg - en kabel som erstatter den klassiske kabelsalaten på skrivebordet :)

Ps. skriver basert på hva jeg mener å huske fra tidligere artikler rundt omkring, så er det noen faktafeil - gjerne rett på meg :D

Skrevet

Det er vel ikke noe nytt at du betaler mer for mindre? Dette gjelder da bl.a bil, sykkel restaurant osv.

Hadde ikke sagt noe om de i det minste hadde hatt en annen USB inngang på den andre siden av maskinen.

Skrevet

En port er ikke nok. skal jeg koble til en ekstern skjerm, så ønsker jeg jo gjerne å ha ett eksternt tastatur og en ekstern mus, ikke sitte å knatte på bærbartastaturet...

valid point sir

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt trenden. Jeg vil heller ha en 15-tommer skjerm i et 13-tommer kabinett, enn jeg vil ha 12-tommer i et 11-tommer kabinett. Mindre skjerm er uansett negativt.

• Liker 1
Skrevet

valid point sir

Apple har et veldig fint trådløst tastatur og en helt grei trådløs mus også.

• Liker 1
Skrevet

Det er fort å glemme at de har shippet med Blåtann en god stund nå. Touch musa har nå vært blåtann, tastaturet er vel blåtann?

De har vel funnet ut at folk flest brukte aldri de andre portene.

Skrevet

valid point sir

Ja, virker som det er mange i denne tråden som ikke kjenner til Apple sine produkter, og at det meste kan gjøres trådløst i en eller annen form

Skrevet

Det er fort å glemme at de har shippet med Blåtann en god stund nå. Touch musa har nå vært blåtann, tastaturet er vel blåtann?

De har vel funnet ut at folk flest brukte aldri de andre portene.

Hvordan har de funnet ut det?

AtW

Skrevet

Sett bortifra på jobb så kan jeg ikke huske sist gang jeg plugget noe i maskinen hjemme.

Kjipt om du skal plugge i usb duppedingser som minnepenner og ekstern disk og kan ikke plugge i begge samtidig.

Bruker enten interveven eller via hjemmespindelen.

Skrevet

valid point sir

Apple har ett veldig fint kablet tastatur, det trådløse liker jeg ikke (Jeg kjøpte det og endte opp med å gi det til fruen som syntes det var så nett og fint)... Den trådløse musen til apple er horribel. (Det er forsåvidt den kablede musen til apple også) Bluetoothtastatur har en egen evne til å være horrible... (De skal være små og nette, altså ikke veldig egnet til å jobbe lenge på i mine øyne.)

Poenget er: Jeg har 2 bruksområder for bærbaren, 1: Når jeg ikke har den tilkoblet en ekstern skjerm, da er det greit at den er liten og nett. 2: Når den er tilkobet en ekstern skjerm, da er det viktig at jeg får koblet til minimum en skjerm, ett skikkelig tastatur (som jeg enda har tilgode å finne i blåtann) og en skikkelig mus (nei, apple sin holder ikke mål)

Jeg hadde nok vurdert en Lenovo Lavie Z HZ550 før jeg hadde kjøpt en bærbar med en USB port, men i mitt segment. Så blir det ikke noe mindre enn MBP vurdert.

Skrevet

valid point sir

Apple har ett veldig fint kablet tastatur, det trådløse liker jeg ikke (Jeg kjøpte det og endte opp med å gi det til fruen som syntes det var så nett og fint)... Den trådløse musen til apple er horribel. (Det er forsåvidt den kablede musen til apple også) Bluetoothtastatur har en egen evne til å være horrible... (De skal være små og nette, altså ikke veldig egnet til å jobbe lenge på i mine øyne.)

Poenget er: Jeg har 2 bruksområder for bærbaren, 1: Når jeg ikke har den tilkoblet en ekstern skjerm, da er det greit at den er liten og nett. 2: Når den er tilkobet en ekstern skjerm, da er det viktig at jeg får koblet til minimum en skjerm, ett skikkelig tastatur (som jeg enda har tilgode å finne i blåtann) og en skikkelig mus (nei, apple sin holder ikke mål)

Jeg hadde nok vurdert en Lenovo Lavie Z HZ550 før jeg hadde kjøpt en bærbar med en USB port, men i mitt segment. Så blir det ikke noe mindre enn MBP vurdert.

Ja du må ha ett skikkelig spesielt segment eller skal vi si preferanser, både trådløst tastatur og mus leveres med iMac og brukes uten problem av alle jeg vet som bruker en slik, tror neppe noe fra Apple er noe for deg, og det rare er at du har visstnok kjøpt og brukt både trådløst og kablet, men du har ikke en Apple maskin siden du kun ville vurdert en MBP...

Gjest Slettet+5132
Skrevet

Mulig jeg har oversett det, men vet vi om den medfølgende laderen kommer til å ha ekstra USB-porter på seg? Jeg kunne se for meg at en lader med en liten innebygget USB-hub hadde løst alle problemer tilknyttet denne.

Skrevet

Ja du må ha ett skikkelig spesielt segment eller skal vi si preferanser, både trådløst tastatur og mus leveres med iMac og brukes uten problem av alle jeg vet som bruker en slik, tror neppe noe fra Apple er noe for deg, og det rare er at du har visstnok kjøpt og brukt både trådløst og kablet, men du har ikke en Apple maskin siden du kun ville vurdert en MBP...

Stemmer at jeg ikke har en applemaskin, jeg har 2... (Hvis det skulle være av interesse for deg) jeg har en mac mini og en MBP. (Jeg sa jeg ville ikke vurdert noe MINDRE enn en MBP) Men det var omtrent så offtopic som jeg orker å gå. At folk får til å bruke ting betyr ikke nødvendigvis at det passer for alle. Det er mye rart jeg får til å bruke som jeg helst ikke bruker hvis jeg ikke må. Siden jeg sitter nok mange timer foran en PC hver dag og mesteparten av det jeg gjør innebærer at jeg knatter avgårde på ett tastatur, så blir det trådløse tastaturet til apple i overkant lite. Da passer det kablede tastaturet meg bedre, siden det er større og bedre å skrive på. (Hvis jeg må vri håndleddet i en unormal posisjon for å skrive, så merkes det når jeg har vært foran pc'n i 5-6 timer for å si det sånn)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...