Gå til innhold

I år skal apple komme med en helt ny Mac


Anbefalte innlegg

Mulig jeg har oversett det, men vet vi om den medfølgende laderen kommer til å ha ekstra USB-porter på seg? Jeg kunne se for meg at en lader med en liten innebygget USB-hub hadde løst alle problemer tilknyttet denne.

 

Løst alle problemer? Er ikke det å ta litt i? Ganske mange problemer som ikke hadde blitt løst særlig godt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Ja du må ha ett skikkelig spesielt segment eller skal vi si preferanser, både trådløst tastatur og mus leveres med iMac og brukes uten problem av alle jeg vet som bruker en slik, tror neppe noe fra Apple er noe for deg, og det rare er at du har visstnok kjøpt og brukt både trådløst og kablet, men du har ikke en Apple maskin siden du kun ville vurdert en MBP...

 

 

Stemmer at jeg ikke har en applemaskin, jeg har 2... (Hvis det skulle være av interesse for deg) jeg har en mac mini og en MBP. (Jeg sa jeg ville ikke vurdert noe MINDRE enn en MBP) Men det var omtrent så offtopic som jeg orker å gå. At folk får til å bruke ting betyr ikke nødvendigvis at det passer for alle. Det er mye rart jeg får til å bruke som jeg helst ikke bruker hvis jeg ikke må. Siden jeg sitter nok mange timer foran en PC hver dag og mesteparten av det jeg gjør innebærer at jeg knatter avgårde på ett tastatur, så blir det trådløse tastaturet til apple i overkant lite. Da passer det kablede tastaturet meg bedre, siden det er større og bedre å skrive på. (Hvis jeg må vri håndleddet i en unormal posisjon for å skrive, så merkes det når jeg har vært foran pc'n i 5-6 timer for å si det sånn)

 

Ok, misforstod eller tolket vel svaret ditt feil, beklager det...

Lenke til kommentar

 

Mulig jeg har oversett det, men vet vi om den medfølgende laderen kommer til å ha ekstra USB-porter på seg? Jeg kunne se for meg at en lader med en liten innebygget USB-hub hadde løst alle problemer tilknyttet denne.

 

Løst alle problemer? Er ikke det å ta litt i? Ganske mange problemer som ikke hadde blitt løst særlig godt.

 

AtW

 

Er det kanskje ikke en ide å vente til maskinen kommer? Så får vi se om den har alle de "problemene" mange påstår :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Mulig jeg har oversett det, men vet vi om den medfølgende laderen kommer til å ha ekstra USB-porter på seg? Jeg kunne se for meg at en lader med en liten innebygget USB-hub hadde løst alle problemer tilknyttet denne.

 

Løst alle problemer? Er ikke det å ta litt i? Ganske mange problemer som ikke hadde blitt løst særlig godt.

 

AtW

 

 

Feilformulerte meg litt, mente "mange av". Beklager.

Lenke til kommentar

 

 

Mulig jeg har oversett det, men vet vi om den medfølgende laderen kommer til å ha ekstra USB-porter på seg? Jeg kunne se for meg at en lader med en liten innebygget USB-hub hadde løst alle problemer tilknyttet denne.

 

Løst alle problemer? Er ikke det å ta litt i? Ganske mange problemer som ikke hadde blitt løst særlig godt.

 

AtW

 

Er det kanskje ikke en ide å vente til maskinen kommer? Så får vi se om den har alle de "problemene" mange påstår :-)

 

 

Jeg har all respekt for folk som ikke ønsker å diskutere produkter basert på rykter, jeg synes det kan være interessant dog, og da diskuterer man på basis av informasjonen som foreligger.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er fort å glemme at de har shippet med Blåtann en god stund nå. Touch musa har nå vært blåtann, tastaturet er vel blåtann?

De har vel funnet ut at folk flest brukte aldri de andre portene.

 

Hvordan har de funnet ut det?

 

AtW

 

"Send brukerinformasjon" er det noe som heter. De fleste Linuxdistroer har tydligvis det igjennom sin pakkebehandler. Windows bruker vel crashinformasjon for nøyaktig det samme.

iPhone spør om de vil sende inn brukerinformasjon når du sette opp telefonen. Det er godt mulig de la til det i Macene for noen år siden.

Det eller de gjetter. Det er godt mulig de gjetter.

Lenke til kommentar

 

 

Det er fort å glemme at de har shippet med Blåtann en god stund nå. Touch musa har nå vært blåtann, tastaturet er vel blåtann?

De har vel funnet ut at folk flest brukte aldri de andre portene.

 

Hvordan har de funnet ut det?

 

AtW

 

"Send brukerinformasjon" er det noe som heter. De fleste Linuxdistroer har tydligvis det igjennom sin pakkebehandler. Windows bruker vel crashinformasjon for nøyaktig det samme.

iPhone spør om de vil sende inn brukerinformasjon når du sette opp telefonen. Det er godt mulig de la til det i Macene for noen år siden.

Det eller de gjetter. Det er godt mulig de gjetter.

 

 

Antar at Apple skaffer seg en del informasjon om hvordan folk bruker Mac og OS X gjennom dette:

 

privacy.png

 

Er ikke avkrysset hos meg, men om jeg ikke husker helt feil er dette noe man får spørsmål om når man tar i bruk en ny Mac eller installerer OS X på nytt - og valget kan selvsagt endres i ettertid.

 

 

Når det gjelder spekulasjonene i artikkelen virker de noe tvilsomme, og er forhåpentligvis ikke helt riktige. Burde være mulig å få plass til både MagSafe og minst 2 USB-C porter. Selvsagt synd om DP/Thunderbolt utelates, siden USB 3.1 har kun halve båndbredden ift. Thunderbolt 2, og kun 1/4 av kommende Thunderbolt 3, men så lenge Apples større maskiner beholder Thunderbolt er nok det til å leve med og kanskje et greit differensieringspunkt.

En 12" skjerm er uansett for liten til å være brukbar, synes jeg, så samme kan det egentlig være med hele greia...Apple burde heller lage en ny 17" MacBook Pro. ;)

Endret av Newton
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nettopp. Er det noe Apple vet er det hvordan folk bruker maskinene.

 

Om ryktene stemmer vil ikke dette bli en maskin for tyngre brukere, men en ekte ultraportabel som passer for de som trenger dét. Så kan de som trenger noe annet velge andre maskiner. Apple er gode på segmentering, det at Air og Pro er så like som de er i dag er en anomalitet.

Lenke til kommentar

En 12" skjerm er uansett for liten til å være brukbar, synes jeg, så samme kan det egentlig være med hele greia...Apple burde heller lage en ny 17" MacBook Pro. ;)

En plass mellom 11 og 13 er den minste størrelse du kan ha før du krymper tastaturet. Poenget er vel å sikte på den minstestørrelsen. Dog, de ser ut til å ville være litt vel minimalistiske ved å droppe en rad ekstra enn hva de fleste laptop tastetur går hen.

Lenke til kommentar

En plass mellom 11 og 13 er den minste størrelse du kan ha før du krymper tastaturet. Poenget er vel å sikte på den minstestørrelsen. Dog, de ser ut til å ville være litt vel minimalistiske ved å droppe en rad ekstra enn hva de fleste laptop tastetur går hen.

Om det stemmer at de går for et forminsket tastatur er jeg skeptisk. Tastaturer har en riktig størrelse, og den bør man ikke tulle med. 12" er nok i massevis for en god del bruksområder, og altfor lite for mange andre. Dette er ikke en maskin som skal løse alle problemer for alle. Den kommer nok til å ha relativt lav ytelse, høy pris og lite plass også skal dere se.

Lenke til kommentar

Tja, artikkelbildene i kilden påstår i hvertfall dette. Liker ikke de ekstremt minimalistiske piltastene. Men tror ikke brukerne vil bry seg så hardt.

Jepp, men dette er jo bare spekulasjoner. Dessuten er pilene faktisk større enn på dagens MBA.

 

Om denne maskinen blir som det spekuleres tror jeg ikke den er egnet som eneste maskin for meg (har en MBA 13" som eneste i dag), men det kan hende jeg går for en slik til reising pluss en pro til hjemmebruk dersom utviklingen fortsetter mot å gjøre det uproblematisk å skifte device midt i oppgaver.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Nettopp. Er det noe Apple vet er det hvordan folk bruker maskinene.

 

Om ryktene stemmer vil ikke dette bli en maskin for tyngre brukere, men en ekte ultraportabel som passer for de som trenger dét. Så kan de som trenger noe annet velge andre maskiner. Apple er gode på segmentering, det at Air og Pro er så like som de er i dag er en anomalitet.

 

Det er ikke sånn at ultrportable ikke trenger porter, ingen her klager på at maskinen er ultraportabel.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke sånn at ultrportable ikke trenger porter, ingen her klager på at maskinen er ultraportabel.

Nei, men det er heller ikke sånn at det er et ubetinget gode å legge til så mange porter som mulig. Tipper Apple fortsetter på planen sin om å fjerne alle porter, eller i det minste standardisere på en eneste type til alt.

 

Jeg ser ingen grunn til å ha noe mer iallfall. Nesten alt på denne typen maskin kan løses trådløst, og det lille som mangler fikser man via usb. Tipper det (om denne maskinen er reell) kommer gode løsninger på det meste. Og for de som ikke finner en løsning med denne maskina finnes det alternativer. Pro, f.eks.

 

Jeg er selvsagt ikke uenig i at det garantert er plass til flere porter i maskinen. Men du vet hva Apple sier - kunsten er å si nei ;)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Det er ikke sånn at ultrportable ikke trenger porter, ingen her klager på at maskinen er ultraportabel.

Nei, men det er heller ikke sånn at det er et ubetinget gode å legge til så mange porter som mulig. Tipper Apple fortsetter på planen sin om å fjerne alle porter, eller i det minste standardisere på en eneste type til alt.

 

Jeg ser ingen grunn til å ha noe mer iallfall. Nesten alt på denne typen maskin kan løses trådløst, og det lille som mangler fikser man via usb. Tipper det (om denne maskinen er reell) kommer gode løsninger på det meste. Og for de som ikke finner en løsning med denne maskina finnes det alternativer. Pro, f.eks.

 

Jeg er selvsagt ikke uenig i at det garantert er plass til flere porter i maskinen. Men du vet hva Apple sier - kunsten er å si nei ;)

 

 

Det er ikke et ubetinget gode, men det er jaggu ikke langt unna, det eneste argumentet er å sette utseende langt over funksjon. Hele poenget med en ultraportabel er fleksibilitet på reise, med kun en port kan du ikke engang gjøre noe så enkelt som å bruke maskina til en presentasjon samtidig som strømmen er koblet i, uten en slags "dockingstasjon", som gjør portabiliteten dårligere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er ikke et ubetinget gode, men det er jaggu ikke langt unna, det eneste argumentet er å sette utseende langt over funksjon. Hele poenget med en ultraportabel er fleksibilitet på reise, med kun en port kan du ikke engang gjøre noe så enkelt som å bruke maskina til en presentasjon samtidig som strømmen er koblet i, uten en slags "dockingstasjon", som gjør portabiliteten dårligere.

Er spent på hvordan det der der løst (igjen, om spekulasjonene stemmer).

 

Dagens VGA/DVI/HDMI-adaptere til iPad/iPhone har passthrough til lightning, så der funker det fint. For meg hadde dette, i kombinasjon med en god dockingløsning til kontorbruk, holdt i massevis.

 

Tror Apple forsøker å gjøre mot varierte porter som de gjorde mot diskettstasjonen, serieporten og dvd/cd-romen. Det var mye kritikk da også, men det har gått fint. Så får vi se om de bommer denne gangen, eller om det går bra igjen.

 

Hele poenget med ultraportabel er forøvrig ikke fleksibilitet på reise - jeg vil si at det er like viktig at den er liten og lett å ha på fanget, f.eks. Og at den er lett å få i veska på vei til/fra jobb. På lenger reise tar jeg gjerne med et adapter eller to, må uansett ha med power brick.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Tja, det kan hende det har noen strukturelle fordeler for kassa kanske? Pluss at de estetiske fordelene ikke kan avskrives helt de heller. De teller også med.

 

Er ikke sikker på at jeg synes dette er lurt, men det var jeg ikke da cd og serial ble kutta heller, så jeg er åpen for at jeg tar feil.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Personlig bryr jeg meg ikke så mye om antall porter, jeg kobler ekstra ting til laptopen min i betydelig mindre grad nå enn før (jeg sier ikke at det ikke kan være et negativt moment for andre). Det er for all del ikke noe positivt for meg å ha færre tilkoblinger, men jeg stiller meg ganske nøytral til det hele.

 

Det er én ting som virkelig fenger meg: man har en helt standard USB-inngang for ladning. Dette er noe jeg har ventet på lenge for laptoper generelt.

 

Det som derimot irriterer meg er at de har gjort tastaturet mindre, det vil si de har gjort avstanden mellom knappene mindre. Jeg har rett nok litt klønete fingre, og synes virkelig ikke at avstanden på en Macbook skal bli mindre. Antall porter klarer jeg å komme meg unna, men tastaturkvaliteten er noe som er nær umulig å "fikse" på en laptop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...