Gå til innhold

I år skal apple komme med en helt ny Mac


Anbefalte innlegg

 

Mange undervurderer behovet for flere tilkoblinger

Og du driter jo totalt i at mange har helt andre bruksmønster enn deg?

Om alle tenkelige idiotiske bruksscenarietr skulle vært tatt hensyn til når man laget en ultraportabel, så hadde den vært 7 kilo, hatt 100 porter, og 22".

 

Dette er en maskin rettet mot ett eneste segment, folk som er på farten. Disse folka trenger ikke noe annet enn ladekabel i 99% av tilfellene. Dette vet apple. Jeg gjetter på at de har svært nøyaktige data om hvor mye Macbook Air brukerene bruker de andre portneen på maskinen. Og kan dermed temmelig nøyaktig si hva en bruker trenger.

 

Det er en grunn til at apple er verdens mest profitable selskap, og det er fordi de lager akkurat hva brukeren i en situasjon vil ha. Om det dere andre maser om hadde vært noe folk ville ha, så hadde Dell og andre vært verdenslederne.

 

her er det faktisk du som driter ,du gjør det faktisk ganske hardt også

 

Om man har behov for en ultralett maskin så betyr det ikke at alle kun klarer seg med en enste tilkobling , hvis man skal ta hensyn til alle omgivelsene

 

hva gjør man hvis man må ladde samtidig som man skal drive en presentasjon og fjernkontrollen til presentasjonen må kobles til med usb port. jo man må koble til laderen , koble en overgang ( anen type USB kontakt ) til mottakeren for fjernkontrollen

 

Så har man tidligere eksempel , der man sitter på et hotellrom og skal overføre bilder fra digital kamerat til en ekstern lagringsenhet

Da har man bruk for 2 usb tilkoblinger samtidig

( her ville jeg ha latt laderen være i fred slik at man i praksis har behov for 3 usb tilkoblinger )

 

Argumentet om at man bare kan skaffe seg en hubb.

men da blir jo denne maskinen mindre bærbar og man må ta med seg en ekstra dings

En hub vil jo også trekke lit strøm fra maskinen .

 

Da er det bedre at maskinen har innbygd hubb samtidig som markedet for slike maskiner blir lit mindre begrenset .

Begrenset marked betyr begrensede muligheter til å tjene penger

 

Du får det høres ut som disse ekstra portene er i veien når det elles bare vil være tomrom der

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
her er det faktisk du som driter ,du gjør det faktisk ganske hardt også

Eeeeh nei, etter å ha lest det du skrev så understreker jo det abre hele poenget mitt. Du skjønner ikke at andre kan ha et annet bruksmøsnter enn deg, og som dermed IKKE har de problemene som du drar frem.

 

Skjønner du det, at ikke alle er som deg?

 

 

Om man har behov for en ultralett maskin så betyr det ikke at alle kun klarer seg med en enste tilkobling , hvis man skal ta hensyn til alle omgivelsene

Hvis man skal ta hensyn til alle omgivelsene, så klarer man seg ikke med 20 tilkoblinger. Jeg skal ha 4 skjermer tilkoblet min maskin, altså trenger jeg 4 DVI porter. Jeg skal også ha mus, tastatur, trådløst headsett, to harddisker, ett tegnebrett, en printer og en scanner tilkoblet. Altså trenger jeg 7 USB porter. Da er vi på 11 allerede. Så små jeg jo ha mic inn og vanlig jack ut. 13 tilkoblinger. Så vil jeg gjerne ha digital lyd, påde optisk og SPDIF. 15 tilkoblinger. Og jeg trenger selvfølgelig internett. Og to thunderbolttilganger for skjermene på jobb. 18 tilkoblinger.

 

Og jeg har behov for en ultraportabel maskin fordi jeg tar den med meg på ferie av og til.

Evt så er jeg helt idiot, som ikke skjønner at en ultraportabel skal være ultraPORTABEL, og derfor må man vekk med alt unødvendig dritt. Det blir som å klage på at Hushovd ikke har lys og piggdekk på sykkelen når han sykkler Tour de France. For sman kan jo også sykkle i mørket, og på is!!

 

 

hva gjør man hvis man må ladde samtidig som man skal drive en presentasjon og fjernkontrollen til presentasjonen må kobles til med usb port. jo man må koble til laderen , koble en overgang ( anen type USB kontakt ) til mottakeren for fjernkontrollen

Apple sine fjernkontroller og mus er TRÅDLØSE! Aner du hva du snakker om eller bare trekker du idioti ut av ræva? Fordi ALLE bærbare laptopper fra Apple har hatt BLÅTANN i flere år!

 

Problemet ditt er altså konstruert opp fra problemer som aldri kommer til å oppstå, med mindre du sitter med en windows pc fra 1998.

 

 

Så har man tidligere eksempel , der man sitter på et hotellrom og skal overføre bilder fra digital kamerat til en ekstern lagringsenhet

Da har man bruk for 2 usb tilkoblinger samtidig

( her ville jeg ha latt laderen være i fred slik at man i praksis har behov for 3 usb tilkoblinger )

 

1 - Ultraportable PCer er neppe særlig relevante for dem som sitter på hotellrom og overfører bilder.

 

2 - Moderne kameraer har TRÅDLØST INTERNETT! OMG! Da sender man det bare rett til maksina uten noe stress!

 

3 - Om det er skikkelig lurt, så sender kameraet bildene rett i dropbox, så kan man åpne dem direke på maskina uten å måtte gjøre en dritt.

 

4 - Om om man absolut skal følge det håpløst gammeldagse fremgangsmåten som du insisterer på så legger man først bildene fra Minnekortet til maskinen, og så fra maskinen til den eksterne enheten.

 

(5 - Men hvilken idiot drar med seg en svær ekstern disk på hotellet, når det hade vært mye lettere å bare bytte minnekort i kameraet.)

 

 

Argumentet om at man bare kan skaffe seg en hubb.

men da blir jo denne maskinen mindre bærbar og man må ta med seg en ekstra dings

En hub vil jo også trekke lit strøm fra maskinen

Du er så håpløst opphengt i problemer med den teknologien du selv bruker og kan tenke deg, at du overhode ikke er i stand til å forestille deg at andre kan ha et liv som ikke er avhengig av å ha 3 enheter koblet til maskinen samtidig.

 

Jeg bruker en Macbook Pro på jobb, og jeg kan faktisk ikke huske en eneste gang jeg har hatt bruk for USB i jobbsammenheng. Absolut all kommunikasjon foregår via internett, trådløst.

 

Greit, jeg bruker en ekstern skjerm på kontoret, men utenom strøm, så kunne jeg faktisk klart emg helt utmerket uten noe annet. Og om man er av den typen som jobber mye på farten, så er minimal størrelse og vekt så latterlig mye mer nyttig enn den ekstra USBporten som man bruker 1 gang i skuddåret.

 

 

Da er det bedre at maskinen har innbygd hubb samtidig som markedet for slike maskiner blir lit mindre begrenset .

Begrenset marked betyr begrensede muligheter til å tjene penger

Ja, her tar sannelig Apple skammelig feil. Verdens mest profitable selskap tar feil når de begrenser markedet, mens en internettkis fra Norge har skjønnt alt!

 

De begrenser ikke markedet. Det de har gjort, er at de har gjort RESEARCH, og funnet ut at den ekstra USBporten ikke er kritisk for at produktet skal fungere for brukeren. Og de har heller ikke funnet (åpenbart) noen annen god grunn for å beholde den. Og da må den vekk.

 

 

Du får det høres ut som disse ekstra portene er i veien når det elles bare vil være tomrom der

De er i veien for tomrommet. Det er nettopp det. Tomrom er bra! Med mindre man har noe viktig å ha der. Disse ekstra USB greiene er åpenbart viktige, med mindre man har behov for dem, og da er uansett ikke en Macbook Air den maskinen man trenger.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Eeeeh nei, etter å ha lest det du skrev så understreker jo det abre hele poenget mitt. Du skjønner ikke at andre kan ha et annet bruksmøsnter enn deg, og som dermed IKKE har de problemene som du drar frem.

 

Skjønner du det, at ikke alle er som deg?

det er jo det stikk motsatte jeg florteler deg , hvordan klar du å tolke det så feil ?

 

 

Hvis man skal ta hensyn til alle omgivelsene, så klarer man seg ikke med 20 tilkoblinger. Jeg skal ha 4 skjermer tilkoblet min maskin, altså trenger jeg 4 DVI porter. Jeg skal også ha mus, tastatur, trådløst headsett, to harddisker, ett tegnebrett, en printer og en scanner tilkoblet. Altså trenger jeg 7 USB porter. Da er vi på 11 allerede. Så små jeg jo ha mic inn og vanlig jack ut. 13 tilkoblinger. Så vil jeg gjerne ha digital lyd, påde optisk og SPDIF. 15 tilkoblinger. Og jeg trenger selvfølgelig internett. Og to thunderbolttilganger for skjermene på jobb. 18 tilkoblinger.

 

Og jeg har behov for en ultraportabel maskin fordi jeg tar den med meg på ferie av og til.

Evt så er jeg helt idiot, som ikke skjønner at en ultraportabel skal være ultraPORTABEL, og derfor må man vekk med alt unødvendig dritt. Det blir som å klage på at Hushovd ikke har lys og piggdekk på sykkelen når han sykkler Tour de France. For sman kan jo også sykkle i mørket, og på is!!

 

den beskrivelsen passer ikke til an som bare har bruk for en ultralett bærbar

man drar ikke med seg så mye utstyr når man er ute og reiser

( men det er kanskje flyttelasset du dra rund på ?)

 

 

Apple sine fjernkontroller og mus er TRÅDLØSE! Aner du hva du snakker om eller bare trekker du idioti ut av ræva? Fordi ALLE bærbare laptopper fra Apple har hatt BLÅTANN i flere år!

 

Problemet ditt er altså konstruert opp fra problemer som aldri kommer til å oppstå, med mindre du sitter med en windows pc fra 1998.

og når man ikke finner det riktige usyret som funger på blå tann ?

det er ikke så mye å velge blant.

 

Du tror virkelig at alt av trådløst er blå tann når det nesten ikke finnes enheter som bruker det

 

har man for lite minekort så har man behov for å flytte bildene over på et annet lagringsmedie.

 

forreste hvilke av de ikke helt ultramoderne videokameraene eller fotoapparatene har innebygd automatisk trådløs overføring

Da må kameraet ha eget Internett abonnement

 

det er mye som skal virke , som har en lei tendens til å ikke virke i et kritisk øyeblikk

Lenke til kommentar

 

Og noen ting er bare dårlie, fordi ingen har bruk for dem, de fungerer ikke til noe, osv. Så lenge produktet treffer en målgruppe er det forsåvidt et bra produkt, for målgruppen, med målgruppens begrensinger og krav.

 

 

Kanskje du bare er i feil målgruppe? DU har jo målgruppen som ikke trenger fungerende produkter.... Og nei, det er ikke et bra produkt bare det treffer en målgruppe. Om mågruppa den treffer er Jens 45 fra kløfta, og ingen andre. Det er helt meningsløst å drive å unnskylde alle mangler med "man er ikke i målgruppa".

 

AtW

Lenke til kommentar

 

her er det faktisk du som driter ,du gjør det faktisk ganske hardt også

Eeeeh nei, etter å ha lest det du skrev så understreker jo det abre hele poenget mitt. Du skjønner ikke at andre kan ha et annet bruksmøsnter enn deg, og som dermed IKKE har de problemene som du drar frem.

 

Skjønner du det, at ikke alle er som deg?

 

 

Om man har behov for en ultralett maskin så betyr det ikke at alle kun klarer seg med en enste tilkobling , hvis man skal ta hensyn til alle omgivelsene

Hvis man skal ta hensyn til alle omgivelsene, så klarer man seg ikke med 20 tilkoblinger. Jeg skal ha 4 skjermer tilkoblet min maskin, altså trenger jeg 4 DVI porter. Jeg skal også ha mus, tastatur, trådløst headsett, to harddisker, ett tegnebrett, en printer og en scanner tilkoblet. Altså trenger jeg 7 USB porter. Da er vi på 11 allerede. Så små jeg jo ha mic inn og vanlig jack ut. 13 tilkoblinger. Så vil jeg gjerne ha digital lyd, påde optisk og SPDIF. 15 tilkoblinger. Og jeg trenger selvfølgelig internett. Og to thunderbolttilganger for skjermene på jobb. 18 tilkoblinger.

 

Og jeg har behov for en ultraportabel maskin fordi jeg tar den med meg på ferie av og til.

Evt så er jeg helt idiot, som ikke skjønner at en ultraportabel skal være ultraPORTABEL, og derfor må man vekk med alt unødvendig dritt. Det blir som å klage på at Hushovd ikke har lys og piggdekk på sykkelen når han sykkler Tour de France. For sman kan jo også sykkle i mørket, og på is!!

 

 

hva gjør man hvis man må ladde samtidig som man skal drive en presentasjon og fjernkontrollen til presentasjonen må kobles til med usb port. jo man må koble til laderen , koble en overgang ( anen type USB kontakt ) til mottakeren for fjernkontrollen

Apple sine fjernkontroller og mus er TRÅDLØSE! Aner du hva du snakker om eller bare trekker du idioti ut av ræva? Fordi ALLE bærbare laptopper fra Apple har hatt BLÅTANN i flere år!

 

Problemet ditt er altså konstruert opp fra problemer som aldri kommer til å oppstå, med mindre du sitter med en windows pc fra 1998.

 

 

Så har man tidligere eksempel , der man sitter på et hotellrom og skal overføre bilder fra digital kamerat til en ekstern lagringsenhet

Da har man bruk for 2 usb tilkoblinger samtidig

( her ville jeg ha latt laderen være i fred slik at man i praksis har behov for 3 usb tilkoblinger )

 

1 - Ultraportable PCer er neppe særlig relevante for dem som sitter på hotellrom og overfører bilder.

 

2 - Moderne kameraer har TRÅDLØST INTERNETT! OMG! Da sender man det bare rett til maksina uten noe stress!

 

3 - Om det er skikkelig lurt, så sender kameraet bildene rett i dropbox, så kan man åpne dem direke på maskina uten å måtte gjøre en dritt.

 

4 - Om om man absolut skal følge det håpløst gammeldagse fremgangsmåten som du insisterer på så legger man først bildene fra Minnekortet til maskinen, og så fra maskinen til den eksterne enheten.

 

(5 - Men hvilken idiot drar med seg en svær ekstern disk på hotellet, når det hade vært mye lettere å bare bytte minnekort i kameraet.)

 

 

Argumentet om at man bare kan skaffe seg en hubb.

men da blir jo denne maskinen mindre bærbar og man må ta med seg en ekstra dings

En hub vil jo også trekke lit strøm fra maskinen

Du er så håpløst opphengt i problemer med den teknologien du selv bruker og kan tenke deg, at du overhode ikke er i stand til å forestille deg at andre kan ha et liv som ikke er avhengig av å ha 3 enheter koblet til maskinen samtidig.

 

Jeg bruker en Macbook Pro på jobb, og jeg kan faktisk ikke huske en eneste gang jeg har hatt bruk for USB i jobbsammenheng. Absolut all kommunikasjon foregår via internett, trådløst.

 

Greit, jeg bruker en ekstern skjerm på kontoret, men utenom strøm, så kunne jeg faktisk klart emg helt utmerket uten noe annet. Og om man er av den typen som jobber mye på farten, så er minimal størrelse og vekt så latterlig mye mer nyttig enn den ekstra USBporten som man bruker 1 gang i skuddåret.

 

 

Da er det bedre at maskinen har innbygd hubb samtidig som markedet for slike maskiner blir lit mindre begrenset .

Begrenset marked betyr begrensede muligheter til å tjene penger

Ja, her tar sannelig Apple skammelig feil. Verdens mest profitable selskap tar feil når de begrenser markedet, mens en internettkis fra Norge har skjønnt alt!

 

De begrenser ikke markedet. Det de har gjort, er at de har gjort RESEARCH, og funnet ut at den ekstra USBporten ikke er kritisk for at produktet skal fungere for brukeren. Og de har heller ikke funnet (åpenbart) noen annen god grunn for å beholde den. Og da må den vekk.

 

 

Du får det høres ut som disse ekstra portene er i veien når det elles bare vil være tomrom der

De er i veien for tomrommet. Det er nettopp det. Tomrom er bra! Med mindre man har noe viktig å ha der. Disse ekstra USB greiene er åpenbart viktige, med mindre man har behov for dem, og da er uansett ikke en Macbook Air den maskinen man trenger.

 

 

 

 

Hele poenget med en ultraportabel er at du har den med deg, da har du gjerne ikke med en egen mus, du må klare deg med den som er på stedet, som kanskje ikke er apples bærbare mus. Og hvorfor skulle man ikke trenge bilder på et hotellrom når man har en ultraportabel? Hva slags folk mener du egentlig er den typen folk som trenger ultraportable? Hint, det er ofte folk som reiser endel, og dermed sitter endel på hotellrom, på steder med variabelt nett, kanskje i utlandet. Du baserer deg på situasjonen der du kontrollerer omgivelsene, akkurat den luksusen du IKKE har når du er på reise.

 

Minnimal størrelse og vekt hemmes ikke i det hele tatt av å ha et par ekstra porter, vekten vil ikke øke det gram, ei heller størrelsen. Og tomrom er fint det, men mye mindre fint enn en brukbar port når du har en føkkings port fra før, man kan ikke bruke en eneste ekstern enhet om man må lade samtidig.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

I år skal apple komme med en helt ny Mac

Det hadde vært mildt sagt merkelig om hvilken som helst produsent skulle la være å lansere nye maskiner et helt år. Med andre ord, jeg ser ikke helt nyheten i at de skal lansere en ny maskin i løpet av året.. "Breaking News, stop the press - det blir jul i år også".

 

Eller er dette et spark til konkurrentene ved å insinuere at de lanserer halvnye maskiner?

 

Helt ny refererer vel til at maskinen er redesignet, i motsetning til bare små oppgraderinger som å bytte til en litt bedre prosessor. Jeg tror det er flere år der Apple kun har kommet med små oppgraderinger av innmaten uten at design eller funksjonalitet er forandret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...