Gå til innhold

Nyttårshilsen fra Apple: Gigantisk prishopp


Anbefalte innlegg

 

 

Vi har kontaktet Apple for å finne ut hva prispåslaget skyldes. Gitt utviklingen den siste tiden er det naturlig å tenke seg at dette er en justering for nye valutakurser, men samtidig er altså dette noen av markedets mest kostbare enheter i utgangspunktet.

 

Hvorfor skulle det ha noe som helst å si at Apple har høy fortjeneste på produktene sine i utgangspunktet? Justering av priser på grunn av sterkt svekket kronekurs er vel noe Apple hadde gjort helt uavhengig av om de har høy eller lav fortjeneste på produktet. Realiteten er at med dagens kronekurs så tjener ikke Apple sin tiltenkte mengde med penger per produkt solgt i Norge, ergo justeres prisene for å imøtekomme dette. Har vel fint lite å si om de har 5, 10 eller 50% fortjeneste per produkt.

Joda. Men hvis/når kronekursen stiger igjen, tror du virkelig Apple kommer til å senke prisen igjen? Selvsagt ikke.

 

Dette er uheldig. Apple er allerede kjent for å være dyre. Dette hjelper ikke i det hele tatt. (Dette kommer fra en som liker flere Apple-produkter)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synd at disse jentene fortsatt er dumme nok til å kjøpe disse apple produktene.

 

Er vel også litt ironisk at de fleste som påstår at en "MacBook er bedre for gaming enn en dedikert stasjonær pc er bedre" fortsatt ikke har fullført skoleåret, dersom de er i 20-30 og oppover årene er det klart tydelig at det er noe som ikke virker helt i hodet. Skolen burde nok prioritere litt annerledes for å forhindre dette.

 

Er jo flott gjort av Apple da - å utnytte lavutdannede Osloungom til å kjøpe disse overprisete produktene.

 

Hehhehehee. Stå i kø for dette, jaaaa. /s

 

Alt kommer jo an på hva du vil bruke den til. Det finnes Apple-fans, Android-fans, Windows-fans, etc. Kan ikke folk like det de vil, uten at fanboys skal rakke ned på dem? Ja, Apple koster flesk, men de er ikke alt for overpriset, om du ser på konkurrenter innenfor både telefonmarkedet og PC-markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke noen her hater Apple

Nå tror jeg du tuller :)

 

Egentlig trist å se at så barnslige folk som de jeg har sitert under her, klarer å forville seg inn på et forum hvor vi forsøker å holde en saklig tone. Rart at noe så banalt som en mobiltelefon skal vekke slike følelser i folk?

 

OBS. Eksempler på barnslige sitater under, ikke min mening på noen måte

 

"Synd at disse jentene fortsatt er dumme nok til å kjøpe disse apple produktene."

 

"dersom de er i 20-30 og oppover årene er det klart tydelig at det er noe som ikke virker helt i hodet"

 

"Er jo flott gjort av Apple da - å utnytte lavutdannede Osloungom til å kjøpe disse overprisete produktene"

 

"Hehhehehee. Stå i kø for dette, jaaaa. /s"

 

"HAHAHAHAHAhahahhahaha... jadda..... HÆÆÆÆÆÆHHÆHHÆHÆHÆHÆHÆHÆHÆHÆHÆHÆHÆH! Afyyy! Jaggu kan de å ta seg betalt for dritten! Det verste er jo at crApple fansen er dumme nok til å betale alt for mye for produktene å XD "

 

"Lykke til med Dingzene Eplehuer "

 

"Hahahahhahahhahahhahahahhahaha!

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:"

 

"Bare en dum person, eller en veldig fanatisk tilhenger..."

 

"noen er dumme samtidig som de tror de har en sekk med tusenlapper de kan bruke fritt til alt muelig rart "

 

"INTET kan ha lyst på et såpass overpriset produkt med slike FORFERDELIGE (retina er ok) spesifikasjoner... "

Endret av Molekylet
  • Liker 4
Lenke til kommentar

At det er mange som har en form for irrasjonelt hat (av mangel på bedre ord) overfor Apple er nok riktig. Men med disse prisene så begynner anklagene om overpriset å bli mindre hule.

 

Jeg har brukt iPhone siden før det ble lansert i Norge, og har i dag en iPhone 6 Plus 64 GB. Telefonen er rett og slett ikke verdt 8590, som er hva dagens pris ligger på. Selv prisen før økningen var tvilsom gitt konkurransen, men nå begynner det å bli grotesk. Det kan hende tilsvarende telefoner også for en stor økning, men det gjenstår å se. Inntil videre er det helt kurant av tek.no og andre å lage historier med den vinkelen at Apple øker prisene, selv om den like irrasjonelle Apple-fansen (se første setning) mener at kritikk mot Apple burde være strengt verboten.

 

Faktum er at Apple har valgt å øke prisene kraftig. Selskapet er markedsledend i Norge, og med høyest priser fra før av. Økningen kommer før andre produsenter. Det må være lov å omtale dette i ikke-panegyriske ordelag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Vi har kontaktet Apple for å finne ut hva prispåslaget skyldes. Gitt utviklingen den siste tiden er det naturlig å tenke seg at dette er en justering for nye valutakurser, men samtidig er altså dette noen av markedets mest kostbare enheter i utgangspunktet.

 

Hvorfor skulle det ha noe som helst å si at Apple har høy fortjeneste på produktene sine i utgangspunktet? Justering av priser på grunn av sterkt svekket kronekurs er vel noe Apple hadde gjort helt uavhengig av om de har høy eller lav fortjeneste på produktet. Realiteten er at med dagens kronekurs så tjener ikke Apple sin tiltenkte mengde med penger per produkt solgt i Norge, ergo justeres prisene for å imøtekomme dette. Har vel fint lite å si om de har 5, 10 eller 50% fortjeneste per produkt.

Joda. Men hvis/når kronekursen stiger igjen, tror du virkelig Apple kommer til å senke prisen igjen? Selvsagt ikke.

 

Dette er uheldig. Apple er allerede kjent for å være dyre. Dette hjelper ikke i det hele tatt. (Dette kommer fra en som liker flere Apple-produkter)

 

Eh. Dette har de justert opp og ned mange ganger før. Så dersom krona får sterkere verdi, så vil de også senke prisene igjen.

Lenke til kommentar

At det er mange som har en form for irrasjonelt hat (av mangel på bedre ord) overfor Apple er nok riktig. Men med disse prisene så begynner anklagene om overpriset å bli mindre hule.

 

Tror mye handler om sjalusi, fordi man har lyst på en iPhone selv men har ikke råd. Hadde ikke penger betydd noe hadde jeg nok kjøpt iPhone selv, men kan ikke forsvare det i forhold til pris. Er veldig fornøyd med HTC One dog. Endret av kimare
Lenke til kommentar

 

At det er mange som har en form for irrasjonelt hat (av mangel på bedre ord) overfor Apple er nok riktig. Men med disse prisene så begynner anklagene om overpriset å bli mindre hule.

 

Tror mye handler om sjalusi, fordi man har lyst på en iPhone selv men har ikke råd. Hadde ikke penger betydd noe hadde jeg nok kjøpt iPhone selv, men kan ikke forsvare det i forhold til pris. Er veldig fornøyd med HTC One dog.

 

Lol

Hadde jeg ville hatt en epledings hadde jeg bare gått og kjøpt det. Har bare ikke lyst på noe sånt.

Valutaendringer skjer selvsagt av og til, og det er jo et perfekt skalkeskjul for å skru allerede høye priser enda mer opp, perfekt timing egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

At det er mange som har en form for irrasjonelt hat (av mangel på bedre ord) overfor Apple er nok riktig. Men med disse prisene så begynner anklagene om overpriset å bli mindre hule.

 

Tror mye handler om sjalusi, fordi man har lyst på en iPhone selv men har ikke råd. Hadde ikke penger betydd noe hadde jeg nok kjøpt iPhone selv, men kan ikke forsvare det i forhold til pris. Er veldig fornøyd med HTC One dog.

 

Applehatet går mange år tilbake. Tipper de fleste voksne har råd til en mobil til over 6.500 kr. Jeg kan fritt velge mobil på jobben, men har ennå ikke valgt Apple. 6-ern ser dog fristende ut.

Lenke til kommentar

 

At det er mange som har en form for irrasjonelt hat (av mangel på bedre ord) overfor Apple er nok riktig. Men med disse prisene så begynner anklagene om overpriset å bli mindre hule.

 

Tror mye handler om sjalusi, fordi man har lyst på en iPhone selv men har ikke råd. Hadde ikke penger betydd noe hadde jeg nok kjøpt iPhone selv, men kan ikke forsvare det i forhold til pris. Er veldig fornøyd med HTC One dog.

 

 

Tror det er mer fanboy tendenser egentlig. Personer med en normal tankegang henger seg ikke opp i ting som disse personene. Og det er noe som går på psyken til personene det gjelder. Jeg ville ikke vært overasket om dem mest iherdige fanboys faktisk ville fått endel diagnoser om dem testet seg. Eller viser andre former for ustabilitet i sosiale sammenheng.

 

Og så har en selvfølgelig unger som bare skriver piss for the lulz.

 

Men for å si det slik. Det er en grunn til at det er et overflod av kommentarer ifra personer som ikke liker Apple i artikler om Apple. Og så si ingen kommentarer ifra folk som ikke liker Android i artikler om Android...

Lenke til kommentar

Hvor er de GIGANTISKE prishoppene som overskriften lovet?!?! Samtlige økninger ligger rundt 12-15% utifra tallene jeg finner i artikkelen, bortsett fra Mac Pro som økte 20%.

Mener artikkelforfatter virkelig at 15% er et GIGANTISK prishopp? Kanskje vedkommende er i slekt med finans-journalistene som for én måned siden hevdet at 15% svekkelse av valutaen var en fullstendig kollaps? Hvilke krigstyper skal vi egentlig ta i bruk den dagen når prisene hopper 50%, eller valuaten svekkes 50%? Har vi i det hele tatt flere ord igjen i det norske vokabularet etter at journalister har svidd av alt kruttet på "filleting"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

At det er mange som har en form for irrasjonelt hat (av mangel på bedre ord) overfor Apple er nok riktig. Men med disse prisene så begynner anklagene om overpriset å bli mindre hule.

 

Tror mye handler om sjalusi, fordi man har lyst på en iPhone selv men har ikke råd. Hadde ikke penger betydd noe hadde jeg nok kjøpt iPhone selv, men kan ikke forsvare det i forhold til pris. Er veldig fornøyd med HTC One dog.

 

 

Kanskje hos noen, men som flere er inne på, mange har fint råd til apple-mobil, men det betyr ikke at man synes det er verd pengene.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor er de GIGANTISKE prishoppene som overskriften lovet?!?! Samtlige økninger ligger rundt 12-15% utifra tallene jeg finner i artikkelen, bortsett fra Mac Pro som økte 20%.

Mener artikkelforfatter virkelig at 15% er et GIGANTISK prishopp? Kanskje vedkommende er i slekt med finans-journalistene som for én måned siden hevdet at 15% svekkelse av valutaen var en fullstendig kollaps? Hvilke krigstyper skal vi egentlig ta i bruk den dagen når prisene hopper 50%, eller valuaten svekkes 50%? Har vi i det hele tatt flere ord igjen i det norske vokabularet etter at journalister har svidd av alt kruttet på "filleting"?

 

15-20% over natta er et veldig stort prishopp på denne type produkter i mine øyne. Har du noen eksempler på større prishopp for samme produkt når det har vært i "regulært salg" både før og etter?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er uansett noe galt når elkjøp selger iphone 4 for over 2000kr!.

 

Men seriøst skjønner at apple ønsker å tyne mest mulig ut av fanboysa, "Vi må jo tjene pengær" Ganske sykt hele opplegget med iphone, det rareste er de folka som forsvarer denne høye prisen uansett (før eller etter prisstigningen)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

15-20% over natta er et veldig stort prishopp på denne type produkter i mine øyne. Har du noen eksempler på større prishopp for samme produkt når det har vært i "regulært salg" både før og etter?

 

AtW

Som jeg skriver, er prishoppet i realiteten 12-15% på varene som folk flest kjøper. Mac Pro er forbeholdt helt spesielle behov, og jeg holder derfor den utenfor.

 

Tilsvarende prishopp kan jeg nok klare å lete opp, men jeg har ingen spesifikke eksempler akkurat nå. Men for å se det fra den andre siden, så finner du sjeldent butikker som kaller 15% reduksjon av pris for et gigant-tilbud (f.eks i disse salg-tider), selv om 15% reduksjon faktisk utgjør "mer" enn 15% økning. Når jeg ser for meg en gigantisk økning, ser jeg for meg 50%+ økning.

 

Og når du sier "over natta", mener du da at det hadde vært mindre gigantisk hvis Apple gjennom hele høsten hadde justert prisen mot valutakursen hver eneste dag? De hadde likevel endt opp med en prisøkning på 15% fra 2014-Q3 til 2015-Q1.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...