Gå til innhold

Nyttårshilsen fra Apple: Gigantisk prishopp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Nesten 10,000,- for den dyreste iPhone 6 Plus (som har fjorårets spesifikasjoner, for å ikke snakke om manglende funksjoner, på samtlige områder). Hahahahhahahhahahhahahahhahaha! :rofl:

 

 

 

Om en liker å sitte å nerde over tall og nummer på et spec ark så er det helt klart mer å humre å kose seg med når det kommer til Android telefoner.

 

Men når det kommer til bruker opplevelsen med disse telefonene så er det ingenting som tilsier at en iPhone med lavere spec leverer en dårligere eller tregere ytelse. Dem gir den samme raske bruker opplevelsen og har vel fortsatt den beste ytelsen og grafikk når det kommer til spill.

 

Men nesten 10.000kr for en telefon er galskap. Tilogmed 8500kr som iPhone 6 Plus 64gb koster er galskap. Og prisen for den rimeligste iPhone 6 er også på kanten nå...

 

Men en får håpe kronen kommer til normalen igjen slik at en slipper enda flere overraskelser. For så fort butikker går tom for varer som blir kjøpt inn i dollar så vil prisen skyte i været der også.

 

Sony Z3 er økt med 1000kr også...første av mange er jeg redd for.

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

 

 

Nesten 10,000,- for den dyreste iPhone 6 Plus (som har fjorårets spesifikasjoner, for å ikke snakke om manglende funksjoner, på samtlige områder). Hahahahhahahhahahhahahahhahaha! :rofl:

 

 

 

Om en liker å sitte å nerde over tall og nummer på et spec ark så er det helt klart mer å humre å kose seg med når det kommer til Android telefoner.

 

Men når det kommer til bruker opplevelsen med disse telefonene så er det ingenting som tilsier at en iPhone med lavere spec leverer en dårligere eller tregere ytelse. Dem gir den samme raske bruker opplevelsen og har vel fortsatt den beste ytelsen og grafikk når det kommer til spill.

 

Men nesten 10.000kr for en telefon er galskap. Tilogmed 8500kr som iPhone 6 Plus 64gb koster er galskap. Og prisen for den rimeligste iPhone 6 er også på kanten nå...

 

Men en får håpe kronen kommer til normalen igjen slik at en slipper enda flere overraskelser. For så fort butikker går tom for varer som blir kjøpt inn i dollar så vil prisen skyte i været der også.

 

Sony Z3 er økt med 1000kr også...første av mange er jeg redd for.

 

 

Hvor rask en telefon er, er ikke det eneste som teller. Har du for eks. tenkt på det faktum at iPhone 6 Plus på sine 5,5" har en oppløsning på 1080P, mens alle andre konkurrenter med samme størrelse har 1440P (nesten dobbelt så mange piksler)? Hva med det faktum at iPhone ikke har støtte for SD-kort? Bare 1,2 Megapiksel frontkamera? Er ikke vanntett? Vesentlig dårligere byggekvalitet enn sine konkurrenter (Apple har i flere år nå skrytt av å være bedre her, men har ganske så sikkert blir bevist å være dårligere enn de fleste andre)?

 

Faktum er at iPhone 6 Plus i helhet på ingen måter har spesifikasjoner som slår ut sine konkurrenter, og koster allerede mye, mye mer. Du sa selv at 8500,- er galskap. Jeg er enig. Og nå øker de det til 9600,-. Det er en farse!

Endret av La Menthe
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Synd at disse jentene fortsatt er dumme nok til å kjøpe disse apple produktene.

 

Er vel også litt ironisk at de fleste som påstår at en "MacBook er bedre for gaming enn en dedikert stasjonær pc er bedre" fortsatt ikke har fullført skoleåret, dersom de er i 20-30 og oppover årene er det klart tydelig at det er noe som ikke virker helt i hodet. Skolen burde nok prioritere litt annerledes for å forhindre dette.

 

Er jo flott gjort av Apple da - å utnytte lavutdannede Osloungom til å kjøpe disse overprisete produktene.

 

Hehhehehee. Stå i kø for dette, jaaaa. /s

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Nesten 10,000,- for den dyreste iPhone 6 Plus (som har fjorårets spesifikasjoner, for å ikke snakke om manglende funksjoner, på samtlige områder). Hahahahhahahhahahhahahahhahaha! :rofl:

 

 

Om en liker å sitte å nerde over tall og nummer på et spec ark så er det helt klart mer å humre å kose seg med når det kommer til Android telefoner.

 

Men når det kommer til bruker opplevelsen med disse telefonene så er det ingenting som tilsier at en iPhone med lavere spec leverer en dårligere eller tregere ytelse. Dem gir den samme raske bruker opplevelsen og har vel fortsatt den beste ytelsen og grafikk når det kommer til spill.

 

Men nesten 10.000kr for en telefon er galskap. Tilogmed 8500kr som iPhone 6 Plus 64gb koster er galskap. Og prisen for den rimeligste iPhone 6 er også på kanten nå...

 

Men en får håpe kronen kommer til normalen igjen slik at en slipper enda flere overraskelser. For så fort butikker går tom for varer som blir kjøpt inn i dollar så vil prisen skyte i været der også.

 

Sony Z3 er økt med 1000kr også...første av mange er jeg redd for.

Hvor rask en telefon er, er ikke det eneste som teller. Har du for eks. tenkt på det faktum at iPhone 6 Plus på sine 5,5" har en oppløsning på 1080P, mens alle andre konkurrenter med samme størrelse har 1440P (nesten dobbelt så mange piksler)? Hva med det faktum at iPhone ikke har støtte for SD-kort? Bare 1,2 Megapiksel frontkamera? Er ikke vanntett? Vesentlig dårligere byggekvalitet enn sine konkurrenter (Apple har i flere år nå skrytt av å være bedre her, men har ganske så sikkert blir bevist å være dårligere enn de fleste andre)?

 

Faktum er at iPhone 6 Plus i helhel på ingen måter har spesifikasjoner som slår ut sine konkurrenter, og koster allerede mye, mye mer. Du sa selv at 8500,- er galskap. Jeg er enig. Og nå øker de det til 9600,-. Det er en farse!

Må vel tenke at dette er en trend. INTET kan ha lyst på et såpass overpriset produkt med slike FORFERDELIGE (retina er ok) spesifikasjoner...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan inte vara lätt att vara innköpare nu i alla fall.

Såg bara lite snabbt att sek mot nok är ca det samma med sek som något högre, men us dollar mot sek eller mot nok är det större skillnad på. Finns säkert andra valutor med ännu märkligare siffror om man bara letar.

 

Man kan fort göra 3-5% med valutaaffärer med nästan 100% säkerhet just nu.

Lenke til kommentar

Hva i svarteste helsikken?? Prisene er jo helt hinsides. Er veldig glad for at jeg er ferdig med Apple-kjøp for en stund. MBPr 15" plukket jeg opp for 14 999 hos lefdal, iPhone 6+ 64GB plukket jeg opp for 5990,-, og for iPad Air betalte jeg 4290,- for rundt ett år siden. Den får vare en stund til.

 

Prishoppet på Macbook Pro er jo helt ekstremt. Maskinen som regelmessig var på salg hos de store elektrovarehusene til 13 990, selges nå til 19 590...

Lenke til kommentar

 

 

 

Nesten 10,000,- for den dyreste iPhone 6 Plus (som har fjorårets spesifikasjoner, for å ikke snakke om manglende funksjoner, på samtlige områder). Hahahahhahahhahahhahahahhahaha! :rofl:

 

 

 

Om en liker å sitte å nerde over tall og nummer på et spec ark så er det helt klart mer å humre å kose seg med når det kommer til Android telefoner.

 

Men når det kommer til bruker opplevelsen med disse telefonene så er det ingenting som tilsier at en iPhone med lavere spec leverer en dårligere eller tregere ytelse. Dem gir den samme raske bruker opplevelsen og har vel fortsatt den beste ytelsen og grafikk når det kommer til spill.

 

Men nesten 10.000kr for en telefon er galskap. Tilogmed 8500kr som iPhone 6 Plus 64gb koster er galskap. Og prisen for den rimeligste iPhone 6 er også på kanten nå...

 

Men en får håpe kronen kommer til normalen igjen slik at en slipper enda flere overraskelser. For så fort butikker går tom for varer som blir kjøpt inn i dollar så vil prisen skyte i været der også.

 

Sony Z3 er økt med 1000kr også...første av mange er jeg redd for.

 

 

Hvor rask en telefon er, er ikke det eneste som teller. Har du for eks. tenkt på det faktum at iPhone 6 Plus på sine 5,5" har en oppløsning på 1080P, mens alle andre konkurrenter med samme størrelse har 1440P (nesten dobbelt så mange piksler)? Hva med det faktum at iPhone ikke har støtte for SD-kort? Bare 1,2 Megapiksel frontkamera? Er ikke vanntett? Vesentlig dårligere byggekvalitet enn sine konkurrenter (Apple har i flere år nå skrytt av å være bedre her, men har ganske så sikkert blir bevist å være dårligere enn de fleste andre)?

 

Faktum er at iPhone 6 Plus i helhel på ingen måter har spesifikasjoner som slår ut sine konkurrenter, og koster allerede mye, mye mer. Du sa selv at 8500,- er galskap. Jeg er enig. Og nå øker de det til 9600,-. Det er en farse!

 

Han snakket om iPhone 6+ 64GB, som har økt fra 7500 til 8500. Men ja, det er galskap. Jeg er glad jeg kjøpte min iPhone 6+ 64GB hos NetCom for 5990. Den telefonen hadde i dag kostet meg 2500 kroner ekstra.

 

Men jeg vet ikke hvor du har det fra at byggekvaliteten er dårligere på iPhone, enn andre telefoner. Hvis du sikter til BendGate, blir det ganske idiotisk. Forskjellen ligger i forholdet mellom tykkelse og størrelse, som gjør ethvert fysisk objekt mer utsatt for bøying. Det faktum, sammen med at den er produsert i aluminium, og ikke plast, gjør at den ikke spretter tilbake til sin opprinnelige form når den blir bøyd.

 

Men vil det si dårlig byggekvalitet? Nei. Samsung Galaxy S4 er et eksempel på dårlig byggekvalitet. Jeg hadde Samsung S4 frem til helt nylig, da jeg kjøpte iPhone 6+. For all del, S4 var en fin telefon med god ytelse etc., men byggekvaliteten var dårlig. Den sølvfargede plastlisten som omslutter telefonen begynte å flasse etter få måneder. Plastikkdekselet ble svært lett stipete, og bakdekselet ble veldig løst. Alt etter bare ett års normalt bruk, og var en av årsakene til at jeg valgte å gå tilbake til iPhone.

 

Nå har jeg bygget argumentet mitt på at du sikter til BendGate, og sammenlignet med min erfaring med Samsung. Det er ikke nødvendigvis det du sikter til, så jeg er veldig nysgjerrig på hva du egentlig snakker om, når du mener iPhone har dårligere byggekvalitet enn sine konkurrenter.

 

Men ja, disse prisøkningene er enorme. Jeg synes også at det blir tåpelig når selskapet med helt klart størst profittmargin, også er først med å øke prisene, og i mange tilfeller overdrevent mye. Som andre har skrevet her, ligger nå iPhone sine priser (i apple sine butikker riktignok, netcom selger fortsatt iPhone 6 16GB, og iPhone 6+ 64GB til henholdsvis 4500 og 6000 kroner) ekstremt høyt, og forsvarer på ingen måte det man får igjen for pengene. Å måtte ut med minimum 7500 kroner for iPhone 6+ med kun 16 GB (som er ubrukelig, etter 3 uker med leking med slow-mo funksjonen, var mitt bildebibliotek på over 15GB), eller i praksis 8500 kroner for en brukbar iPhone 6+, er latterlig.

 

Selv om jeg er en fornøyd eier av iPhone 6+ 64GB, og MacBook Pro Retina 15" (kjøpt til forholdsvis fornuftige priser), mener jeg at alle og enhver som faktisk velger å kjøpe noen av disse produktene til disse prisene, må være fullstendig forskrudd i hodet. Jeg håper virkelig at apple.no opplever et ekstremt drastisk kutt i salg, som gjør at de tvinges til å senke prisene sine litt. Jeg håper resultatet av dette blir at de innser at det simpelthen ikke er mulig å opprettholde den høye salgsmarginen i det norske markedet, slik valutakursene er nå.

 

Når det er sagt, så tror jeg dessverre ikke at det blir slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, det er med en viss glede jeg skriver fra sammen maskinen som nettopp hadde 2k prishopp.

 

Men alvorlig talt - 10k for en telefon?

"problemet" er vel at jeg har lagt merke til at den gjennomsnittlige iPhone brukeren har ikke fjerneste anelse hva han/hun eier av mobil, eller kjøper. Altså gjerne ikke dere som er teknisk kyndige. Det blir noe a-la "hadde iphone før så..." eller "synes den er veldig fin" eller "kompisen/typen/damen/kollegaen/alle i firmaet mitt har en iPhone", gjerne fordi at vedkommende rett og slett ikke vet bedre.

 

Til alle barnslig aggresive eplehatere her - ta heller tiden til rette og opplys potensielle iPhone kjøpere at det finnes for eksempel billigere mobiler, som både tåler vann, og har bedre specs, og kan ha MER minne enn den aller dyreste iPhone for bare en 1000-lapp ekstra og microSDXC, har bedre kamera, skjerm, etc. Med andre ord konstruktiv kritikk og fakta, enn bare ondsinnet sarkasme.

Tro det eller ei men mange mennesker har ikke peiling, blir kanskje mobbet rett og slett pga de gikk inn i Eplefellen, så det siste de trenger er idiotisk latter og rett og slett mobbing. Stigmatisering fører ofte til bare mer stigmatisering, og hvis "rådene" man får er stygg latter blir samme teknisk ukyndige brukere gjerne sittende med iPhone neste gang også fordi de ikke vet bedre, og ble aldri skikkelig forklart fordelene med å velge noe annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Men en får håpe kronen kommer til normalen igjen slik at en slipper enda flere overraskelser. For så fort butikker går tom for varer som blir kjøpt inn i dollar så vil prisen skyte i været der også.

 

Sony Z3 er økt med 1000kr også...første av mange er jeg redd for.

 

Norge er i utgangspuktet veldig billig på elektronikk, og hvis man ser det i forhold til inntekt er elektronikk latterlig billig her! Desverre så lever nok de fleste i en boble hvor man tror at dette er normalen, noe som ikke nødvendigvis stemmer.

 

Med endringene i Norsk økonomi, så burde det ikke overraske noen om absolutt alt blir dyrere, permanent! Og det ville ikke vært noe unaturlig med det.

Lenke til kommentar

HAHAHAHAHAhahahhahaha... jadda..... HÆÆÆÆÆÆHHÆHHÆHÆHÆHÆHÆHÆHÆHÆHÆHÆHÆH! Afyyy! Jaggu kan de å ta seg betalt for dritten!

Det verste er jo at crApple fansen er dumme nok til å betale alt for mye for produktene å XD

 

Og hva er så artig i det? Alle bruker pengene sine på det de vil. Om du synes at Apple er drit fint, bruk det passer best for deg. Jeg bruker 0kr på windows eller android. Hvis jeg fikk windows eller android gratis så kjøpte jeg Apple produkter uansett. Jeg liker det. Bare vent når nye Samsung , LG HTC blir lansert i Norge å se hva blir prisen når disse produktne skal kjøpes inn med dagens dollar kurs.

Lenke til kommentar

 

 

HAHAHAHAHAhahahhahaha... jadda..... HÆÆÆÆÆÆHHÆHHÆHÆHÆHÆHÆHÆHÆHÆHÆHÆHÆH! Afyyy! Jaggu kan de å ta seg betalt for dritten!

Det verste er jo at crApple fansen er dumme nok til å betale alt for mye for produktene å XD

 

 

Dette er jo et resultat av at den norske krona er mye mindre verdt en før, en prisøkning på det mest av importere varer er nok noe vi må forbedrede oss på fra de fleste fronter er jeg redd. Dette handler jo ikke om at Apple er ute etter høyere inntjening per produkt, det handler om at dollar er så mye mer verdt kontra norsk krone nå enn hva den var for bare 6 mnd, så de 5690 kr Apple tok for iPhone 6 for 6 mnd er verdt mye mindre idag, ergo må prisene justeres om de skal oppretteholde samme fortjeneste per produkt som tidligere.

 

Det suger balle for oss nordmenn, men dette er temmelig elementær økonomi og ikke noe som vil være unikt Apple i tiden fremover, det tror jeg vi kan føle oss veldig sikre på. Krona er mye svakere enn den har vært på mange år iforhold til de fleste relevante valutaer, inkluder dollar og euro. Det blir fort et problem med importerer varer da produsenter har null interesse av å tjene mindre på nordmenn nå enn tidligere da våre norske kroner nå dessverre er verdt mindre enn før.

 

Skal du ikke på E24 for å forsvare eplet ditt nå? Nei var stengt for kommentering der nå ja. My bad.

 

 

 

En kraftig overpriset telefon øker ytterligere i pris? Hvorfor ikke?
iPhone 6 Plus i 128 GB-utgave...koster hele 9600 kroner.

 

 

Nesten 10,000,- for den dyreste iPhone 6 Plus (som har fjorårets spesifikasjoner, for å ikke snakke om manglende funksjoner, på samtlige områder). Hahahahhahahhahahhahahahhahaha!

:rofl: :rofl: :rofl::rofl::rofl:

Skal du ikke på E24 for å forsvare eplet ditt nå? Nei var stengt for kommentering der nå ja. My bad.

 

 

La stakkaren være i fred. Det er ingen som tar de sørgelige rettferdiggjørende spammingene hans seriøst lenger.

 

 

 

 

 

 

Vi har kontaktet Apple for å finne ut hva prispåslaget skyldes. Gitt utviklingen den siste tiden er det naturlig å tenke seg at dette er en justering for nye valutakurser, men samtidig er altså dette noen av markedets mest kostbare enheter i utgangspunktet.

 

 

Hvorfor skulle det ha noe som helst å si at Apple har høy fortjeneste på produktene sine i utgangspunktet? Justering av priser på grunn av sterkt svekket kronekurs er vel noe Apple hadde gjort helt uavhengig av om de har høy eller lav fortjeneste på produktet. Realiteten er at med dagens kronekurs så tjener ikke Apple sin tiltenkte mengde med penger per produkt solgt i Norge, ergo justeres prisene for å imøtekomme dette. Har vel fint lite å si om de har 5, 10 eller 50% fortjeneste per produkt.

 

 

Ridderen er på plass :)

 

 

 

 

Nå har jeg vel ikke sagt at det nye prisnivået er fornuftig? Alt jeg har forsøkt å få frem er forklaring bak hvorfor prisene har økt. Greit at det går sport i angrep på person, men er jo greit å faktisk sitere innlegg som er relevant for her har jeg ikke forsvart de nye prisene på noen som helst måte. Sier seg selv at opp mot 10'000 kr for en mobiltelefon er temmelig langt på viddene, uansett selskap.

 

Blir jo spennende å følge med på om vi får en prisøkning fra andre produsenter, og hvorvidt krona fortsetter å svekkes og hvilke ringvirkninger dette vil få her i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...