Gå til innhold

Nyttårshilsen fra Apple: Gigantisk prishopp


Anbefalte innlegg

 

15-20% over natta er et veldig stort prishopp på denne type produkter i mine øyne. Har du noen eksempler på større prishopp for samme produkt når det har vært i "regulært salg" både før og etter?

 

AtW

Som jeg skriver, er prishoppet i realiteten 12-15% på varene som folk flest kjøper. Mac Pro er forbeholdt helt spesielle behov, og jeg holder derfor den utenfor.

 

Tilsvarende prishopp kan jeg nok klare å lete opp, men jeg har ingen spesifikke eksempler akkurat nå. Men for å se det fra den andre siden, så finner du sjeldent butikker som kaller 15% reduksjon av pris for et gigant-tilbud (f.eks i disse salg-tider), selv om 15% reduksjon faktisk utgjør "mer" enn 15% økning. Når jeg ser for meg en gigantisk økning, ser jeg for meg 50%+ økning.

 

Og når du sier "over natta", mener du da at det hadde vært mindre gigantisk hvis Apple gjennom hele høsten hadde justert prisen mot valutakursen hver eneste dag? De hadde likevel endt opp med en prisøkning på 15% fra 2014-Q3 til 2015-Q1.

 

 

En jevn økning er jo ikke i samme grad en gigantisk økning nei, fordi det er et mindre hopp. Det er mer dramatisk med samme bevegelse på kortere tid.

 

Og salg er noe annet, om noe er gigantisk er en relativ størrelse, relativt til hva som er vanlig, det er ikke vanlig med 50% økning, men 50% salg er mer vanlig. Men jeg ville feks sagt at 50% avslag på iphones uten nylansering ville jeg sagt er en gigantisk nedgang, mens halv pris på sokker på dressmann ikke er det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

15-20% over natta er et veldig stort prishopp på denne type produkter i mine øyne. Har du noen eksempler på større prishopp for samme produkt når det har vært i "regulært salg" både før og etter?

 

AtW

Som jeg skriver, er prishoppet i realiteten 12-15% på varene som folk flest kjøper. Mac Pro er forbeholdt helt spesielle behov, og jeg holder derfor den utenfor.

 

Tilsvarende prishopp kan jeg nok klare å lete opp, men jeg har ingen spesifikke eksempler akkurat nå. Men for å se det fra den andre siden, så finner du sjeldent butikker som kaller 15% reduksjon av pris for et gigant-tilbud (f.eks i disse salg-tider), selv om 15% reduksjon faktisk utgjør "mer" enn 15% økning. Når jeg ser for meg en gigantisk økning, ser jeg for meg 50%+ økning.

 

Og når du sier "over natta", mener du da at det hadde vært mindre gigantisk hvis Apple gjennom hele høsten hadde justert prisen mot valutakursen hver eneste dag? De hadde likevel endt opp med en prisøkning på 15% fra 2014-Q3 til 2015-Q1.

 

En jevn økning er jo ikke i samme grad en gigantisk økning nei, fordi det er et mindre hopp. Det er mer dramatisk med samme bevegelse på kortere tid.

 

Og salg er noe annet, om noe er gigantisk er en relativ størrelse, relativt til hva som er vanlig, det er ikke vanlig med 50% økning, men 50% salg er mer vanlig. Men jeg ville feks sagt at 50% avslag på iphones uten nylansering ville jeg sagt er en gigantisk nedgang, mens halv pris på sokker på dressmann ikke er det.

 

AtW

 

Jeg kom forøvrig på ett eksempel på seriøse prishopp på datakomponenter. Da harddisk-produsentene ble rammet av flom i 2011-2012, vil jeg si at prisene steg ganske dramatisk.

https://prisguiden.no/produkt/western-digital-caviar-green-2tb-32mb-cache-106859#anchor-price-history

https://prisguiden.no/produkt/western-digital-caviar-green-2-tb-64-mb-cache-wd20ears-118897#anchor-price-history

Dette var de første diskene jeg kom over. Jeg prøvde å finne noen som har vært på markedet i hele perioden frem til i dag, men jeg fant ikke noen på første forsøk.

Lenke til kommentar

En jevn økning er jo ikke i samme grad en gigantisk økning nei, fordi det er et mindre hopp. Det er mer dramatisk med samme bevegelse på kortere tid.

Så du mener at Apple ville fått mer goodwill av å faktisk holde inntjeningen konstant hele høsten (kontinuerlig prisjustering), fremfor å la forbrukerene handle til "redusert pris" frem til prisjustering?
Lenke til kommentar

endrebjo, Apple er et stort, profesjonelt selskap. De kan valutasikring, så at de har latt forbrukerne handle til "redusert pris" er din udokumenterte påstand. De fleste selskap opererer med faste priser i et marked over en viss tidsperiode, der valutasvingninger er beregnet inn og eventuelt sikret for.

Lenke til kommentar

 

 

At det er mange som har en form for irrasjonelt hat (av mangel på bedre ord) overfor Apple er nok riktig. Men med disse prisene så begynner anklagene om overpriset å bli mindre hule.

 

Tror mye handler om sjalusi, fordi man har lyst på en iPhone selv men har ikke råd. Hadde ikke penger betydd noe hadde jeg nok kjøpt iPhone selv, men kan ikke forsvare det i forhold til pris. Er veldig fornøyd med HTC One dog.

 

Lol

Hadde jeg ville hatt en epledings hadde jeg bare gått og kjøpt det. Har bare ikke lyst på noe sånt.

Valutaendringer skjer selvsagt av og til, og det er jo et perfekt skalkeskjul for å skru allerede høye priser enda mer opp, perfekt timing egentlig.

 

 

 

Trenger ikke nødvendigvis å være direkte sjalusi ovenfor andre som har / eier / kjøper Apple-produkter. Tviler ikke et sekund på at du kunne kjøpt deg et komplett sett med Appleprodukter om du ønsket deg det, og det er jo forståelig at ikke alle har interesse av Apple sine produkter og løsninger og heller velger andre alternativer.

 

Men at det må være en slags form for sjalusi for at Apple selger såpass bra som de gjør, med de marginene og den fortjenesten de har er jo veldig tydelig bare av tråden her.

Lenke til kommentar

...De fleste selskap opererer med faste priser i et marked over en viss tidsperiode, der valutasvingninger er beregnet inn og eventuelt sikret for.

Ikke i en tidsperiode men innenfor en viss valutavariabel. Hvis valutaen varierer utenfor "normale" svingninger, så må jo bedriftene justere for dette, uavhengig av hvor lang tidsperiode det har gått.

 

Som mange sier må vi nok forvente noe økning i det generelle prisnivået her til lands dersom valutakursen holder seg slik den er nå over tid.

Lenke til kommentar

Et prishopp på 14-15 % er det en fornuftig prisjustering ?

 

her i Nordland er prisen på kollektivtrafikken juster med 15% økning

 

det som er merkelig er at så mange er villig til betale flere tusen kr ekstra for noe de tror virker bedre en konkurrentene, og med argumentet at det bare viker ( helt til batteriet må byttes ) .

da er man også uten telefon i noen uker eller at man drar frem pengesekken igjen

 

det med dumme personer og pengesekken tidligere i tråden var ikke bare ment til applefans men til alle som kjøper alt for dyre telefoner

Lenke til kommentar

Kroneksempel på søppeljournalistikk når man ikke klarer å formidle at dette er en generell økning på varer vi importerer.

 

Noen ganger stusser jeg litt på hvordan tek.no ønsker å profilere seg. Dette fremmer jo ikke at man blir tatt som en seriøs aktør.

 

Det er greit at man ønsker å generere klikk osv. men fremfor utstrakt bruk av oppblåste halvsannheter hvorfor ikke bare skli helt over i fantasien og generere ennå mer klikk?

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

?..

 

det som er merkelig er at så mange er villig til betale flere tusen kr ekstra for noe de tror virker bedre en konkurrentene, ...

Er det egentlig så merkelig? Eller er det sånn innen det aller meste av de tingene vi kjøper?

 

Ta biler for eksempel. Noen kjøper biler som koster flere hundre tusen mer enn en ganske lik bil fra en billigere produsent. Da snakker vi prisforskjeller da, ikke en tusenlapp eller to eller tre som skille de ulike mobiltelefonene fra hverandre...

 

Inntil rundt fem år siden hadde jeg alt annet enn Apple, men jeg ble så lei av problemer med ulike deler av systemene (Windows og Android stort sett) at jeg byttet ut alt jeg hadde til Apple. Etter det har jeg nesten ikke opplevd problemer og alt bare fungerer strålende sammen. Virkelig en datadrøm for min del etter nesten 20 år med andre systemer og masse små og store problemer.

 

På jobben gikk vi for Android for en god del år siden, men måtte bytte til iPhone for det ble alt for dyrt å drifte Android med alle de dagene og timene de ikke fungerte. Hvis en telefon koster 8000 og lever i 3 år, så koster den drøyt 7 kroner pr dag. En telefon til 5000 koster rundt 4,5 kroner pr dag. Det skal ikke mye feil til for å bruke opp 2,5 kroner pr dag i "sparte" innkjøpskostnader...

 

For en god del år siden solgte jeg datautstyr for en del av de større produsentene, typisk i den noe dyrere enden av skalaen. Mange innkjøpere forsto ikke konseptet om livstidskostnader/driftskostnader/ROI...de skulle bare se en lavest mulig pris på produktfakturaen. Ofte er det ganske dyrt å kjøpe noe billig...

 

 

Men dette ligger ganske langt på siden av valutakurser...hehe...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kroneksempel på søppeljournalistikk når man ikke klarer å formidle at dette er en generell økning på varer vi importerer.

 

Noen ganger stusser jeg litt på hvordan tek.no ønsker å profilere seg.

Nei, det er det ikke, det er ingen generell økning på 15% på importvarer.

 

AtW

 

Prisene må opp

 

De siste månedene har den norske kronen sett et solid fall mot så godt som alle valutaene vi handler mot, hovedsakelig på grunn av den lave oljeprisen. Den russiske rubelen har også fått en solid trøkk, noe som ledet til at Apple satte opp prisene med 35 prosent i landet, men det er først nå vi begynner å merke virkningene av den lave krona på forbrukerelektronikk her til lands. Sånn sett er det litt tilfeldig at det var akkurat ved årsskiftet at prisene til Apple skøyt opp, men snart vil nok andre følge etter.

 

– I likhet med alle andre som kjøper varer fra utlandet blir også vi i Elkjøp påvirket av valutaforhold og utviklingen her. De siste ukene og månedene har kronen fått kraftig juling, noe som fører til at varene vi kjøper inn blir dyrere. Derfor vil man nok kunne se at prisene på enkelte av våre varer kan bli høyere fremover, sier Schmidt.

 

Også Komplett ser for seg at prisene nå må opp

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

Kroneksempel på søppeljournalistikk når man ikke klarer å formidle at dette er en generell økning på varer vi importerer.

Noen ganger stusser jeg litt på hvordan tek.no ønsker å profilere seg.

 

Nei, det er det ikke, det er ingen generell økning på 15% på importvarer.

 

AtW

Ikke enda, men det burde ikke komme som noen stor overraskelse dersom det kommer ganske kjapt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

rogkas:

Det har allerede skjedd hos enkelte leverandører i god tid før Apple, men det er ikke like "god" søppeljournalistikk å skrive om andre aktører som har gjort dette :)

 

atw:

Du ser også tilsvarende økninger på annen elektronikk.

Crucial MX100 2.5" 7mm 512GB har økt fra 1550,- til 1900,- i tidsrommet krona har svekket seg mot valuta vi handler med.

 

Apple produktene har holdt seg stabil i pris på tross av sterke valutasvingninger siste halvåret men nå tar de altså konsekvensen av dette. Fornuftig.

Jeg kan forvente at en forumbruker ikke følger med (no harm intended), men en journalist som skriver for tek.no bør være litt mer orientert.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

endrebjo, Apple er et stort, profesjonelt selskap. De kan valutasikring, så at de har latt forbrukerne handle til "redusert pris" er din udokumenterte påstand. De fleste selskap opererer med faste priser i et marked over en viss tidsperiode, der valutasvingninger er beregnet inn og eventuelt sikret for.

Så lenge Apple i det norske markedet har utgifter i dollar (produksjon i utlandet) og inntekter i kroner, så har den faktiske inntjeningen gått ned denne høsten. Det er ikke en udokumentert påstand, men et faktum. Jeg sier ikke at Apple har gått med underskudd i Norge, men at marginene i løpet av høsten har blitt mindre.

Vi har også eksempler på norske nettbutikker uten noe særlig lager i Norge (f.eks Multicom og Proshop) som har måttet skru opp prisene gjennom høsten for å dekke de økte innkjøpskostnadene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som ofte kjennetegner diskusjoner i slike tråder rundt Apple er høy kompetanse og saklighet fra den ene siden som legger mye energi i å ha en saklig og informativ diskusjon. Mens den andre siden ofte preges av farlig ignoranse og kunnskapsløshet i argumentasjonen og dermed tyr til skittkasting fremfor argumentasjon.

 

Hva blir ofte resultatet av slikt? Hvordan fremstiller det den "den andre siden"?

 

Hvordan fremstiller det nettverket og forumet at trolling er tillatt så lenge det er snakk om Apple?

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

?..

 

det som er merkelig er at så mange er villig til betale flere tusen kr ekstra for noe de tror virker bedre en konkurrentene, ...

Er det egentlig så merkelig? Eller er det sånn innen det aller meste av de tingene vi kjøper?

 

Ta biler for eksempel. Noen kjøper biler som koster flere hundre tusen mer enn en ganske lik bil fra en billigere produsent. Da snakker vi prisforskjeller da, ikke en tusenlapp eller to eller tre som skille de ulike mobiltelefonene fra hverandre...

 

Inntil rundt fem år siden hadde jeg alt annet enn Apple, men jeg ble så lei av problemer med ulike deler av systemene (Windows og Android stort sett) at jeg byttet ut alt jeg hadde til Apple. Etter det har jeg nesten ikke opplevd problemer og alt bare fungerer strålende sammen. Virkelig en datadrøm for min del etter nesten 20 år med andre systemer og masse små og store problemer.

 

På jobben gikk vi for Android for en god del år siden, men måtte bytte til iPhone for det ble alt for dyrt å drifte Android med alle de dagene og timene de ikke fungerte. Hvis en telefon koster 8000 og lever i 3 år, så koster den drøyt 7 kroner pr dag. En telefon til 5000 koster rundt 4,5 kroner pr dag. Det skal ikke mye feil til for å bruke opp 2,5 kroner pr dag i "sparte" innkjøpskostnader...

 

For en god del år siden solgte jeg datautstyr for en del av de større produsentene, typisk i den noe dyrere enden av skalaen. Mange innkjøpere forsto ikke konseptet om livstidskostnader/driftskostnader/ROI...de skulle bare se en lavest mulig pris på produktfakturaen. Ofte er det ganske dyrt å kjøpe noe billig...

 

 

Men dette ligger ganske langt på siden av valutakurser...hehe...

 

Nå er det også noe som heter at man lærer seg hvordan tingene skal gjøres.

ofte er det slik at feilen som oppstår skyldes menneskelige feil

 

android og windows , rat at ikke linux er tatt med , har mye fleksibilitet i systemet som gjør at man må velge de rette programmene , men også de rett innstillingene ,

 

Macos ( eller Ios) gir deg ikke så alt for mange valg på den fronten .

Da kan man ikke rote seg bort og gjør feil som får systemet til få få falit

Dette på godt og vondt

 

 

Hvorfor skal Apple som allerede må ha gode marginer på grunn av prisene ( når man sameligner med andre aktører på pris ,kvalitet og muligheter ) øke prisen mere en prisstigingen ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Typisk at vi knapt hører om kursfallet for den norske krona i nyhetene, mens skremselspropagandaen om Russland fortsetter til det kjedsommelige. Ironisk nok så er vel USAs utenrikspolitikk/sanksjoner og OPEC-landenes priskrig en langt større trussel mot norsk økonomi og uavhengighet enn det Russland er. Nok en grunn til å boikotte NRK og TV2-nyhetene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...