Gå til innhold

Kjøreskole og valg av biler


poehzler

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vil stille et spørsmål til dere alle, samtidig ber jeg om tips til tilpassing.

 

Jeg har nettopp stått på førerprøven og fått førerkortet. På trafikkskolen jeg brukte kjørte jeg en flott SUV av nyere type med sterk motor og mange flotte funksjoner som gjorde det relativt enkelt og behagelig å kjøre. Ble fort vant til bilens kjøreegenskaper osv.

 

Når jeg nå har kjørt med en av mine foreldres bil på egenhånd merker jeg at det er veldig stor forskjell på hvordan denne fungerer i trafikken. Det mest kritiske er vel hvor mye gass man må gi i bakker for å faktisk komme seg oppover.

Jeg opplevde at bilen på kjøreskolen var så sterk at den godt kunne ta seg opp relativt bratte bakker uten å bruke særlig gass i førstegir - det var med andre ord lettere å ikke kvele bilen.

 

Hadde nettopp min første kjøretur alene i en av mine foreldres bil, hvor jeg kjørte rundt i en av norges største byer. Her er det enkelte kryss og lignende hvor man står i oppoverbakke, og jeg kvalte bilen ved en anledning rett og slett fordi jeg var vant med å kjøre bilen på kjøreskolen.

 

Først vil jeg gjerne diskutere hvordan dette egentlig bør håndteres fra kjøreskolens ståsted. Bør man kanskje bruke forskjellige biler, slik at man faktisk er forberedt på å kjøre andre biler enn den ene man har kjørt opp med? Eller er det bare jeg som har en dårlig overgangsfase til annen bil?

 

Og hvilke generelle tips vil dere gi for å lettere kunne håndtere overgangen til andre biler? Igjen; er det bare meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av prinsipp burde egentlig kjøreskolene bruke biler som er nærmere realiteten for de fleste 18-åringer..

Altså 10-15 år gamle biler..

 

Men det er jo ikke videre realistisk, og for hver ny bil man kjører må man regne med å tilpasse seg den aktuelle bilen.

Ettersom man har kjørt noen biler vil dette gå greiere og greiere for hver gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det sjeldent vil føre til ulykker å kvele en bil i et kryss, eller ved fotgjengeroverganger og lignende.

 

Alikevel så er jeg enig med Snylter i at kjøreskolene kanskje skulle brukt biler som er realistiske for 18-åringer i dag. Og en splitter ny Range Rover med 4-hjulstrekk og sterk motor er ikke realiteten for de fleste som nettopp har kjørt opp.

 

Vil tro at hvis jeg skulle kjørt en helt annen bil enn de 2 jeg har kjørt til nå - kjøreskolens og familiens - så ville jeg ha hatt litt oppstartsfusk rent teknisk. Men det er klart at det mest sannsynlig aldri ville ført til noen ulykker.

 

Synes forresten det var overraskende at jeg synes det var mer nervøst på den første kjøreturen alene i storbyen enn jeg synes det var på selve oppkjøringa.

Lenke til kommentar

Det hadde nok aldri skjedd at trafikkskolene bytter til eldre biler, da det er hard konkurranse mellom trafikkskoler. Et alternativ hadde vært reguleringer av trafikkskolene, men ingen liker det.

 

Men tilvenning av bilen er fillesaker som man fort blir vandt til. Slik jeg forstår det så skal ikke trafikkskolene lære deg å bli erfaren i trafikken, men å gjøre deg trygg. Da burde det være et selvfølge å holde seg unna farlige situasjoner til man får tilvent seg bilen. Kvele bilen et par ganger er ikke farlig i seg selv, men hyppig kveling kan skape farlige situasjoner. Nå som du har sertifikatet så burde du selv vurdere om du er klar for å kjøre bilen.

Lenke til kommentar

Øvelseskjøring kan starte frå man er 16 år, eg vil sei det er opp til den enkelte i privat øving å prøve seg i flest mulig biler. Gamle som nye.

 

Det blir vanskelig for ein trafikkskole å gi erfaring i eit mangfold med biler.

 

Mykje privat øving i forskjellige biler gir ofte den beste forståelsen og kvaliteten.

 

Spørsmål til trådstarter: Var det først etter bestått førerprøve du fikk merke forskjell på bilen til gamlingene og trafikkskolen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av prinsipp burde egentlig kjøreskolene bruke biler som er nærmere realiteten for de fleste 18-åringer..

Altså 10-15 år gamle biler..

 

Men det er jo ikke videre realistisk, og for hver ny bil man kjører må man regne med å tilpasse seg den aktuelle bilen.

Ettersom man har kjørt noen biler vil dette gå greiere og greiere for hver gang.

 

Det er urealistisk at de skulle bytte til så gamle biler.

Dette har flere årsaker. Kjøreskolelæreren skal tilbringe hele sitt ykesaktive liv i bilen, og da holder det ikke med en gammel skranglekasse. For å unngå unngå diverse belastningsskader og vond rygg er det viktig at han sitter behagelig.

Disse bilene skal jo også kjøres av amatører, og selv om kjørelæreren er aldri så årvåken, så kan ulykker skje.

Da er det viktig at bilen er moderne og sikker, med gode setebelter, airbag, deformasjonssoner osv.

 

Gamle biler er ikke realistisk. Men de trenger ikke den kraftigste motoren. Elevene bør ikke venne seg til 200 hestekrefter, når deres første bil sannsynligvis har rundt 100 eller mindre.

 

 

Ja, det er forskjell på bilene. Jeg hadde mye av min føreropplæring i Opel Astra med en 5 hesters Briggs & Stratton motor. Nesten umulig å kjøre uten å kvele når man er helt fersk.

 

Etter mitt syn så kan det være nyttig for eleven å kjøre mange forskjellige biler, så han lærer at det er forskjell på dem. Det er stor forskjell på dem, selv om alle har ratt og pedaler og ser nesten like ut inni.

 

Husk at det kan være lurt å gire ned i stedet for å gi veldig mye gass i oppoverbakker.

Motoren skal ikke nesten kveles, den trives bedre på litt høyere turtall.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Man er ikke ferdig utlært fører når man har fått førerkortet, man er bare kvalifisert for å lære videre på egen hånd!

 

Spesielt det med clutching tror jeg kommer seg etterhvert når du har prøvd litt ulike biler. Jeg har i over ett år kjørt en bil som hadde sliten/feilstilt clutch som tok alt for seint og da var det som regel et par kvelinger i løpet av måneden. Bilen som jeg hadde etterpå hadde jeg ikke kvelt en eneste gang de månedene jeg hadde den.

 

Kjøreskoler kunne med fordel ha hatt noen eldre biler for realismen sin skyld, mtp videre bilkjøp for de utskolerte, men samtidig så kan det være vel så viktig å lære seg nye systemer som befinner seg i nye biler og hvordan man bruker disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Spørsmål til trådstarter: Var det først etter bestått førerprøve du fikk merke forskjell på bilen til gamlingene og trafikkskolen?

 

Neida. Merket forskjell første gang jeg hadde prøvd begge to, men mot oppkjøringa så hadde jeg ikke så veldig mye kjøring med foreldres bil, fordi det gikk relativt greit på timene jeg hadde med kjøreskolen. Derfor er det først nå jeg har fått testet meg selv i de utallige situasjonene man kan havne i.

 

Er forøvrig enig med de som sier at man ikke er ferdig utlært når man har fått førerkortet. Selv om jeg kan finne på å gjøre tekniske småfeil i trafikken, vil jeg på ingen måte si at jeg utgjør noen fare for at det oppstår ulykker.

 

Men det er klart, det vil kanskje være fornuftig for en nybakt sjåfør å teste den aktuelle bilen i litt forskjellige situasjoner. Tar du en bakkestart i en bakke uten særlig trafikk før du begir deg ut i bymiljøet er vel mye allerede gjort! Det tar jo ikke mer enn én gang med samme feil, så er det stort sett fikset på.

Lenke til kommentar

Å bruke eldre bilar er problematisk sidan lærekjøyrebilane er spesialtilpassa for formålet.

 

Undervisninga er basert på at du skal lære å kjøyre sikkert, øvelse og erfaring skal du skaffe deg på eigahand. Det hadde fort blitt dyrt om du skulle bli teknisk god før du får ta lappen. Men det er mulig kjøyreskulane skulle vært flinkare til understreke at ein ikkje er utlært sjølv om ein no har lov til å kjøyre.

Lenke til kommentar

Selv om man har sertfikatet så er det jo fortsatt lov å øvelsekjøre med foreldre sammen med bilen...

 

Når man først har sertifikatet mener jeg det gir mest å øvelseskjøre alene... egentlig før man har lappen også men da er det ikke lovlig.

 

Føler man seg usikker på en bil og bakkestart tar det kun noen minutter å venne seg til den med en bakke.

Lenke til kommentar

At kjøreskolene skulle gått for eldre biler fordi det passer 18-åringer "bedre" ville bare vært dumt. Eller at de må tilpasse seg bedre. Bilene er dyre, så kjøreskolene kan jo ikke kjøpe biler så de kan dekke alle krav/kjørestiler/osv. Det er et hardt marked, og enkelte elever er såpass høye på pæra (gjerne de med høye krav og mye penger), at de går for kjøreskolen med den flotteste bilen.

 

Et eksempel her på Østlandet er en kjøreskole som bruker en Ducati 848 som skolesykkel. Rimelig latterlig, men de drar kunder i fleng fordi elevene kan prøve og bruke en eksklusiv sykkel.

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som noen har nevt her om at eleven skal bruke forskjellige typer biler tror jeg bare vil skape mer problemer for elevene. Nybakt ut fra trafikalt grunnkurs så skal de klare å manøvrere seg i ørten forskjellige biler. Fra stor til liten, gammel til ny og sprek til slapp motor.

 

Det ville bare gjort hele opplæringen mye vanskligere. Hvertfall i starten, men og når det nærmer seg oppkjøring. Stressede elever som snart skal ha oppkjøring blir satt i en ny bil som de skal lære å "takle", alt for komplisert synes jeg. Kjør en bil på skolen, en annen hjemme og bruk kjøreskolebilen på oppkjøring. Ikke noe mer enn det, gjør ting enkelt for elevene.

 

Så får nye sjofører prøve seg på ulike biltyper på privaten, som sagt tidligere; bakkestart alene, start/stopp alene, gasspådrag osv. Det synes jeg blir den beste måten.

 

Kjøreskole elever har nok å stresse med i tillegg til at de evt skulle prøve seg på forksjellige typer biler. Husker jeg ble ganske stressa/forvirra når jeg bytta bil før jeg hadde lappen. Hvor tar bremsene? Hvor tar clutchen? Hvor langt på hvert gir? Hvor mye skal jeg ha på gassen? osv osv

Lenke til kommentar

Er enig i at biler oppfører seg litt forskjellig, men får da være grenser. Det er snakk om en liten tilvenningssak, litt uvant men fryktelig likt. Det å gire ordentlig er bare en brøkdel av totalen, resten burde man kunne greit hvis man skal ha oppkjøring. (Altså vite hvordan bilen fungerer, trafikkforståelse etc).

Lenke til kommentar

Tilvendings sak. Alle biler er forskjellig der. De kan ikke ta hendsyn til til lommeboka til hver enkel person der ute. Noen må nøye seg med en 1990 Mod golf når du får egen som ikke er like fin i fisken å da kan det være litt mer gass som må til uten å kvele den. Noen får ny bil av mor å far å andre må kjøpe seg en egen bil for penger de har spart. Skal lære deg hvordan en bil fungere i trafikken å reglene rundt det.

Lenke til kommentar

Av prinsipp burde egentlig kjøreskolene bruke biler som er nærmere realiteten for de fleste 18-åringer..

Altså 10-15 år gamle biler..

10-15 lander oss på 2000 til 2005. Mer enn en hel generasjon etter ABS og mange mye fint kom i biler. Og det er veldig mange sterke 2005 biler rundt på veiene, så fremt de er vedlikeholdt sånn som de skal.

Lenke til kommentar

Av prinsipp burde egentlig kjøreskolene bruke biler som er nærmere realiteten for de fleste 18-åringer..

Altså 10-15 år gamle biler..

 

Men det er jo ikke videre realistisk, og for hver ny bil man kjører må man regne med å tilpasse seg den aktuelle bilen.

Ettersom man har kjørt noen biler vil dette gå greiere og greiere for hver gang.

10-15 år? Da havner man 2000 til 2005. Det er veldig finer biler. Spesielt ved vedlikehold. Vanlig med ABS og mye fint utstyr der.

Gamle biler er realistisk for kjøreskoler, men man har ingen sikker måte å skaffe gamle biler på. Er utstyr slit over vedlikehold, kan de være umulig å reparere.

Lenke til kommentar

Selv om det er urealistisk å gjennomføre ville det vært mange fordeler med at kjøreskolene brukte eldre biler.

Elevene ville lært mer basic kjørekunnskaper siden eldre biler har langt færre hjelpesystemer. Det hadde vært mer å mestre og de hadde lettere kunne kjørt andre biler etterpå.

I tillegg ville kostnadene til elever gått betydelig ned, men dette er jo ikke i skolenes interesse. De vil kun innføre flere obligatoriske ting som folk er nødt til å gjennomføre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...