Gå til innhold

Kjøreskole og valg av biler


poehzler

Anbefalte innlegg

Selv om det er urealistisk å gjennomføre ville det vært mange fordeler med at kjøreskolene brukte eldre biler.

Elevene ville lært mer basic kjørekunnskaper siden eldre biler har langt færre hjelpesystemer. Det hadde vært mer å mestre og de hadde lettere kunne kjørt andre biler etterpå.

I tillegg ville kostnadene til elever gått betydelig ned, men dette er jo ikke i skolenes interesse. De vil kun innføre flere obligatoriske ting som folk er nødt til å gjennomføre.

 

Så du mener at ingen biler i dag gir mulighet til å slå av disse systemene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du mener at ingen biler i dag gir mulighet til å slå av disse systemene?

For noen av dem, tar du flere systemer enn f.eks ESP og ABS når du napper ut sikringene. Du tar f.eks også speedometer, diverse målere, og andre ting.

Så ja, du kan ta ut sikringene, eller lage bryter for å gjøre det, men de fleste systeme er såpass intrigrert at det vil være en instrumentpris, og vid et viser seg å være speedometer, eller annet nødvendig, er den uakseptable.

Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig å skaffe gamle biler om kjøreskolene går inn for det.

De trenger ikke å kjøpe brukt, de kan kjøpe nye og la være å bytte dem ut etter bare 3 år.

De trenger ikke å byttes ut med en gang "ny bil"-lukta forsvinner.

Det vil fortsatt være den samme gamle bilen, med sterke og dominante kjøreegenskaper, vis det er en bil med sterke og dominante kjøreegenskaper.

Alder forandrer ikke dette. Spesielt ikke ved godt vedlikehold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg tok kjøretimer for rundt 5 år siden, så var bilen til kjøreskolen ("privatskole"), en 1980~ modell.

Var på kanten til at jeg byttet kjøreskole, men tenkte at det var nok en tilsvarende bil jeg skulle ha som førstegangsbil, så jeg fortsatte.

 

Etter 3-4 kjøretimer, så kjøpte han inn en helt ny bil, som var veldig forskjell i kjøreegenskapene (til det bedre, såklart).

 

Men da fikk jeg iallefall prøvd meg på begge variantene. Men må innrømme at den dag idag så er det veldig uvant og kjøre bensinbiler, da min dieselbil kjører fint i oppoverbakker på tomgang :p

Lenke til kommentar

Eksempelvis Mercedes kan man koble ESP og ABS og sånt helt ut på ved å kjøre den i Dyno-mode..

Det kan gjøres gjennom instrumentpanelet, og er relativt enkelt å gjøre om man skal teste litt.

 

Selv foretrekker jeg å kjøre med ESP "av", altså i en mindre følsom modus egentlig.. Da struper den ikke motoren ved hjulspinn lenger.

Lenke til kommentar

 

De vil kun innføre flere obligatoriske ting som folk er nødt til å gjennomføre.

Jaha, hvem har fortalt deg det?

 

Dette er allmenn kunnskap. De vil alltid presse på myndighetene for å fremme sin egen business. De kan bare kjøpe en rapport fra et firma som lager slikt som sier at nyoppkjørte har for lite kunnskap i ditten og datten. De vil da få myndigetene til å pålegge alle elever flere timer på kjøreskoler.

Og hvem tjener mer da? Bingo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som noen har nevt her om at eleven skal bruke forskjellige typer biler tror jeg bare vil skape mer problemer for elevene. Nybakt ut fra trafikalt grunnkurs så skal de klare å manøvrere seg i ørten forskjellige biler. Fra stor til liten, gammel til ny og sprek til slapp motor.

 

Det ville bare gjort hele opplæringen mye vanskligere. Hvertfall i starten, men og når det nærmer seg oppkjøring. Stressede elever som snart skal ha oppkjøring blir satt i en ny bil som de skal lære å "takle", alt for komplisert synes jeg. Kjør en bil på skolen, en annen hjemme og bruk kjøreskolebilen på oppkjøring. Ikke noe mer enn det, gjør ting enkelt for elevene.

 

Så får nye sjofører prøve seg på ulike biltyper på privaten, som sagt tidligere; bakkestart alene, start/stopp alene, gasspådrag osv. Det synes jeg blir den beste måten.

 

Kjøreskole elever har nok å stresse med i tillegg til at de evt skulle prøve seg på forksjellige typer biler. Husker jeg ble ganske stressa/forvirra når jeg bytta bil før jeg hadde lappen. Hvor tar bremsene? Hvor tar clutchen? Hvor langt på hvert gir? Hvor mye skal jeg ha på gassen? osv osv

 

Eg blei litt satt ut av å lesa meininga di her. Heila poenget med å køyra forskjellige bilar er jo for at veksling frå bil til bil blir mindre stressande og lettare for å tilvenna seg både gamle og nyare modellar.

 

Dette er et mål som kan gjennomførast for dei som har mulighet for å køyra fleire forskjellige biler. Eg er rimelig sikker at me snakker om opplæringsforløpet fram mot førerkort? Frå ein er 16 til 18år etter ønska forhold. Det er snakk om to år erfaring bare der.

 

Å bytta mellom fleire biler dagen før ein skal til førerprøve når dette er nytt for kandidaten, sjølvsagt blir det eit stressmoment. Men den erfaringa skal finna sted tidligare i forløpet.

 

Ikkje alle har muligheten, men dei som kan skaffa seg god erfaring i forskjellige køyretøy må for all del nytta den muligheten!

 

Eksempelvis Mercedes kan man koble ESP og ABS og sånt helt ut på ved å kjøre den i Dyno-mode..

Det kan gjøres gjennom instrumentpanelet, og er relativt enkelt å gjøre om man skal teste litt.

 

Selv foretrekker jeg å kjøre med ESP "av", altså i en mindre følsom modus egentlig.. Da struper den ikke motoren ved hjulspinn lenger.

 

ESP struper ikkje motoren ved hjulspinn. ESP - Elektronisk StabiliseringsProgram. Genialt system som du absolutt ikkje bør køyra utan.

 

At nokon foretrekker å køyra utan Traction Controll eller Antispinn derimot, forstår eg.

 

 

De vil kun innføre flere obligatoriske ting som folk er nødt til å gjennomføre.

Jaha, hvem har fortalt deg det?

 

Dette er allmenn kunnskap. De vil alltid presse på myndighetene for å fremme sin egen business. De kan bare kjøpe en rapport fra et firma som lager slikt som sier at nyoppkjørte har for lite kunnskap i ditten og datten. De vil da få myndigetene til å pålegge alle elever flere timer på kjøreskoler.

Og hvem tjener mer da? Bingo.

 

 

Du har god allmenn kunnskap. Det har vel aldri i historien våre ein trafikkskole som har komt med krav om fleire obligatoriske deler. Dette er noko myndighetene har kontroll på. Trafikkskulen er sjølvsagt plassen du må gjennomføra opplæringa på. Uttalelsen din er lika god som at eg kan sei den eneståande mattelæraren eg hadde på vidaregåande skule skreiv pensummet sjølv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

(...)

 

Eg blei litt satt ut av å lesa meininga di her. Heila poenget med å køyra forskjellige bilar er jo for at veksling frå bil til bil blir mindre stressande og lettare for å tilvenna seg både gamle og nyare modellar.

 

Dette er et mål som kan gjennomførast for dei som har mulighet for å køyra fleire forskjellige biler. Eg er rimelig sikker at me snakker om opplæringsforløpet fram mot førerkort? Frå ein er 16 til 18år etter ønska forhold. Det er snakk om to år erfaring bare der.

 

Å bytta mellom fleire biler dagen før ein skal til førerprøve når dette er nytt for kandidaten, sjølvsagt blir det eit stressmoment. Men den erfaringa skal finna sted tidligare i forløpet.

 

Ikkje alle har muligheten, men dei som kan skaffa seg god erfaring i forskjellige køyretøy må for all del nytta den muligheten!

 

Bare for å utdype litt, selfølgelig forstår eg poenget med å kjøra forksjellige biler. Eg synes selv det var gøy og lærerikt og bytte fra en liten og ny mini-cooper til den store gamle Caravellen hjemme. Det gjorde meg ingenting og jeg fikk en følelse for stor samt liten bil, hvordan de oppførte seg, forskjellen på mange hjelpesystemer kontra Caravellen med kun servostyring av eneste hjelpemiddel :tease: Satt på spissen, men det var omtrent sånn.

 

Tror eg mulighens ikkje var heilt klar på det eg skreiv, men eg snakket om opplæringen av flere biltyper på kjøreskolen og at det burde være en obligatorisk. Det synes eg ikkje kjøreskolen burde ta seg av, det burde heller skje hjemme/annet sted.

 

Hadde "faget", ulike biltyper, vært en del av opplæringen så hadde opplæringen tatt mye lengre tid, noe som og hadde resultert i mye lengre kjøretid på skolen - resultert i dyrere å få lappen. Ikke så gunstig for studenter (vidergående/uni) som må dekke mesteparten eller alt selv.

 

Det var det jeg mente med innlegget mitt, ikke at erfaring med flere biltyper var et minus for folk. Bare at det ikke skulle være noe kjøreskolen skulle tatt ansvar for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Eksempelvis Mercedes kan man koble ESP og ABS og sånt helt ut på ved å kjøre den i Dyno-mode..

Det kan gjøres gjennom instrumentpanelet, og er relativt enkelt å gjøre om man skal teste litt.

 

Selv foretrekker jeg å kjøre med ESP "av", altså i en mindre følsom modus egentlig.. Da struper den ikke motoren ved hjulspinn lenger.

ESP struper ikkje motoren ved hjulspinn. ESP - Elektronisk StabiliseringsProgram. Genialt system som du absolutt ikkje bør køyra utan.

 

At nokon foretrekker å køyra utan Traction Controll eller Antispinn derimot, forstår eg.

 

Dette har du nok på sett og vis rett i, men samtidig ikke.

Det er på svært mange biler slik at du ikke får slått av antispinn uten å slå av ESP, Mercedes er blant disse.

 

Hvorvidt det faktisk er slik at dette er del av ESP skal jeg ikke uttale mge om, men det er altså i praksis slik for brukeren av bilen.

 

Uansett, å kjøre uten ESP er da helt uproblematisk.

Jeg har kjørt uten ESP i nærmere 20 år, og kommer nok til å fortsette med ESP i en mindre sensitiv innstilling enn normalt (det er det som i praksis skjer når man "slår av" ESP på min bil)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Javisst, det burde våre heilt uproblematisk å køyra utan nokon hjelpesystem. Når hjelpesystem slår inn er jo det stort sett eit bevis på at du treng hjelp, dermed har du køyrt deg i ein situasjon du skulle unngått.

 

Det går an å køyra eit heilt liv utan å ha bruk for slik som ESP.

Eg vil ikkje fortelja deg kva du skal gjera, men eg har testa veldig mykje system for å finne godt ut korleis hjelpa fungerer, ESP sa eg tidligere at me fint kunne klart oss utan. Idag likestiller eg det med ABS.

Lenke til kommentar

Nå begynner jo eldre bruktbiler å få mye av den gode teknologien som man finner i moderne biler, slik som stabilitets kontroll, hill assistance, clutch delay og ABS. Det siste skriket innenfor sikkerhetsfunksjoner er lite avgjørende for hvordan bilen er å kjøre, slik som automatisk bremsing.

 

Egentlig synes jeg at ungdommer burde holde seg langt borte fra gamle skraphauger og kjøpe seg bil når de har råd til noe som er sikkert. Det er mye å spørre om, men jeg ville heller ventet noen år fremfor å kjøpe en dødsfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå begynner jo eldre bruktbiler å få mye av den gode teknologien som man finner i moderne biler, slik som stabilitets kontroll, hill assistance, clutch delay og ABS. Det siste skriket innenfor sikkerhetsfunksjoner er lite avgjørende for hvordan bilen er å kjøre, slik som automatisk bremsing.

 

Egentlig synes jeg at ungdommer burde holde seg langt borte fra gamle skraphauger og kjøpe seg bil når de har råd til noe som er sikkert. Det er mye å spørre om, men jeg ville heller ventet noen år fremfor å kjøpe en dødsfelle.

 

Den største dødsfellen til de fleste ungdommer er nok dem selv og ikke bilen... gamle skraphauger som du sier er helt greit å kjøre med så lenge de er i ok teknisk stand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den største dødsfellen til de fleste ungdommer er nok dem selv og ikke bilen... gamle skraphauger som du sier er helt greit å kjøre med så lenge de er i ok teknisk stand.

 

Jeg hadde aldri satt en uerfaren sjåfør i en 80-talls Opel Corsa om det setter ting i perspektiv.

 

Forskjellen mellom en ulykke og en dødsulykke er veldig avhengig av bilene som blir kjørt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Den største dødsfellen til de fleste ungdommer er nok dem selv og ikke bilen... gamle skraphauger som du sier er helt greit å kjøre med så lenge de er i ok teknisk stand.

 

Jeg hadde aldri satt en uerfaren sjåfør i en 80-talls Opel Corsa om det setter ting i perspektiv.

 

Forskjellen mellom en ulykke og en dødsulykke er veldig avhengig av bilene som blir kjørt.

 

 

Så lenge bilene er i bra teknisk så ser jeg ikke problemet... bedre med en gammel Corsa som virker enn en hvilken som helst bil med dårlige bremser.

 

Når man først kommer i en ulykke i høy fart kan sikkerheten på bilen spille en rolle så klart... men det hjelper ikke om du er aldri så erfaren hvis bilen ikke gjør som den får beskjed om.

 

Forskjellen mellom en gammel Corsa i god teknisk stand og en hvilken som helst annen bil i dårlig teknisk stand kan være forskjellen på dødsulykke og at man ikke kommer i en farlig situasjon en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...