Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det lov å lese data fra en kastet harddisk?


unwill

Anbefalte innlegg

Hei,

 

I mitt sameie er det noen som har kastet en haug med søppel ved søppelkassene (der hvor vi har skiltet med at det forbudt å hensette avfall).

 

Dette fører til en del merkostnader siden vi da må finne noen til å rydde opp.

 

Blant avfallet fant jeg en datamaskin, og inni er det en harddisk. Har jeg lov til å prøve å lese harddisken for å prøve å finne eieren?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken lovhjemmel er det som ilegger et forbud mot at en finner av en kastet harddisk, forsettlig "knekker" passordet og siden henter ut data?

 

Ja den skulle jeg også ha hatt svar på gitt.

 

Det er ihvertfall slik jeg forstår det...

 

Skal politi gå gjennom privat avfall så må de ha tillatelse til dette eller det må være skjellig grunn til mistanke.

 

Når det er ulovlig for politi så skjønner jeg ikke at hvem som helst kan gjøre det.

Lenke til kommentar

Det er ikke lov å ta andres søppel.

Derom strides de lærde. Hvis det er ulovlig (og det må avgjøres konkret - det kan være på det du kaster i en privat søppelkasse, i en offentlig postkasse og det du ikke kaster rett sted overhodet men setter ved siden av) så kan du ikke se på det som er på disken, men jeg er ikke sikker på om det er straffbart. Det å forføye over disken er sraffbart etter § 391, men selve datainnbruddet er jeg ikke sikker på. Det kommer an på hva som ligger i "uberettiget skaffer seg adgang til data", jf. strl. § 145. Uansett vil det alltid være straffbart dersom du må bryte tekniske sperrer for å lese disken.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

*frirettslig tolkning*

 

Generelt sett når du hiver søppel går eindomsretten for søppelet fra deg til renovasjonsselskapet.

Når søppelet i stedet er etterlatt på et "ulovlig" sted, vil jeg mene det er noe a la det samme som en dereliksjon. Plasseringen av søppelet peker mot at eier ikke har intensjoner om å plukke det opp igjen. Altså er eiendomsretten oppgitt og det er fritt vilt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei,

 

I mitt sameie er det noen som har kastet en haug med søppel ved søppelkassene (der hvor vi har skiltet med at det forbudt å hensette avfall).

 

Dette fører til en del merkostnader siden vi da må finne noen til å rydde opp.

 

Blant avfallet fant jeg en datamaskin, og inni er det en harddisk. Har jeg lov til å prøve å lese harddisken for å prøve å finne eieren?

 

 

 

Er nok strengt forbudt. Ville helst bare formatert den, og så brukt den, da vil du nok ikke bryte noen lover. Men det er jo ikke så sannsynlig at politiet kommer til å raide huset ditt for at du har en Harddisk som en gang tilhørte noen andre.

 

Det er dog en grunn til at en blir anbefalt å ødelegge harddisker før en hiver dem, da det er ganske enkelt med rette kunnskap få data ut.

Lenke til kommentar

 

Hei,

 

I mitt sameie er det noen som har kastet en haug med søppel ved søppelkassene (der hvor vi har skiltet med at det forbudt å hensette avfall).

 

Dette fører til en del merkostnader siden vi da må finne noen til å rydde opp.

 

Blant avfallet fant jeg en datamaskin, og inni er det en harddisk. Har jeg lov til å prøve å lese harddisken for å prøve å finne eieren?

 

 

 

Er nok strengt forbudt. Ville helst bare formatert den, og så brukt den, da vil du nok ikke bryte noen lover. Men det er jo ikke så sannsynlig at politiet kommer til å raide huset ditt for at du har en Harddisk som en gang tilhørte noen andre.

 

Det er dog en grunn til at en blir anbefalt å ødelegge harddisker før en hiver dem, da det er ganske enkelt med rette kunnskap få data ut.

 

 

Hvorfor det... han vil ikke ha maskinen selv men vil finne eieren, det er jo hele poenget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hvorfor det... han vil ikke ha maskinen selv men vil finne eieren, det er jo hele poenget.

 

Ah, leste ikke hele innlegget.

 

Vil dog bare hevet den da en ikke har rett til å ta i bruk en annens harddisk, uavhengig av grunn. Det kan godt ligge sensitiv informasjon som trådstarter ikke skal ha tilgang til.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke lov å ta andres søppel.

Det å forføye over disken er sraffbart etter § 391, men selve datainnbruddet er jeg ikke sikker på. Det kommer an på hva som ligger i "uberettiget skaffer seg adgang til data", jf. strl. § 145. Uansett vil det alltid være straffbart dersom du må bryte tekniske sperrer for å lese disken.

 

Mener du § 392?

 

Så blir det vel en rettstridsvurdering her som ellers.

Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke lov å ta andres søppel.

Det å forføye over disken er sraffbart etter § 391, men selve datainnbruddet er jeg ikke sikker på. Det kommer an på hva som ligger i "uberettiget skaffer seg adgang til data", jf. strl. § 145. Uansett vil det alltid være straffbart dersom du må bryte tekniske sperrer for å lese disken.

 

 

Mener du § 392?

 

Så blir det vel en rettstridsvurdering her som ellers.

 

Ja. Og forutsetningen for det du siterer var jo at man ved å kaste noe ikke derelinkverer det i rettslig forstand, slik at man fortsatt anses eier.
Lenke til kommentar

Dette var spennende viten. Kjenner noen til praksis rundt eventuell straffeforfølgelse for brudd på de oven nevnte bestemmelsene? Kanskje noen som har blitt "tatt" eller kjenner til noen som har blitt tatt?

Altså: En finner av en kastet harddisk, som forsettlig "knekker" passordet og siden henter ut data, blir tatt og får straffereaksjoner?

 

Er det noen som har noen tanker om politiets resurskapasitet i slike enkeltsaker? Det vil si både å etterforske ulovlig søppelkasting og ulovligheten ved selve diskusjonstemaet.

 

Jeg tenker ellers at TS sin ide ganske enkelt går inn under skjult sivil ulydighet. Jeg hadde uten videre gått inn på harddisken og hentet ut de data jeg ønsker, for å siden dumpe søpla på terskelen til gjerningspersonen.

Lenke til kommentar

Dette var spennende viten. Kjenner noen til praksis rundt eventuell straffeforfølgelse for brudd på de oven nevnte bestemmelsene? Kanskje noen som har blitt "tatt" eller kjenner til noen som har blitt tatt?

Altså: En finner av en kastet harddisk, som forsettlig "knekker" passordet og siden henter ut data, blir tatt og får straffereaksjoner?

 

Er det noen som har noen tanker om politiets resurskapasitet i slike enkeltsaker? Det vil si både å etterforske ulovlig søppelkasting og ulovligheten ved selve diskusjonstemaet.

 

Jeg tenker ellers at TS sin ide ganske enkelt går inn under skjult sivil ulydighet. Jeg hadde uten videre gått inn på harddisken og hentet ut de data jeg ønsker, for å siden dumpe søpla på terskelen til gjerningspersonen.

 

Politiet har vel blitt tatt flere ganger... husker jeg leste en episode men finner den ikke igjen. Politi ble ikke straffet men bevisene ble underkjent og kunne ikke brukes.

 

For at noen skal bli tatt og straffeforfulgt for noe slikt må det nok være noe viktig innhold på diskene eller at innholdet blir brukt på en "dårlig" måte. Har ikke noe eksempel på det nei....

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...