Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Julebord betalt for men dro ikke


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Min kjæreste skulle på et julebord fra universitetet som ble arrangert av studenter. Det var ikke noe formell på påmelding, kun at en betalte inn pengene så var en meldt på. Det kostet 400kr som jeg synes er mye penger for noe man ikke dro på så jeg vil hun skal spørre om å få disse tilbake. Det dro cirka 150stk ditt så jeg tviler at de har brukt over 60 000kr på mat. Uansett er det jo andre som har spist maten hennes nå siden det ble kjøpt inn. Men de som arrangerer er vanskelige og sier "mwn vi har jo allerede brukt pengene"

 

Er det noe hun kan gjøre? For en fattig dtudent er 400kr mye så skjønner ikke hvorfor hun i det hele tatt meldte seg på, og er ihvertfall mye penger for noe man ikke dro på

 

Anonymous poster hash: 85b4b...65a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså skjønner godt reaksjonene deres og er enig selv, men som sagt det var aldri noe avtale om noe, heller bare gir pengene så møtes vi neste uke. Kan uansett ikke tenke meg de har brukt 60 000kr på mat så ser ikke problemet om å være litt grei og gi tilbake 400kr til en fattig student som på forhånd sa klsrt ifra hun ikke kunne komme dessverre fordi hun var syk. Og uansett om maten var kjøpt og de virkelig brukte 60 000kr på maten så hadde det ikke vært noe problem å ta det tilbake til butikken. Nå har jo andre spist mat for pengene hennes og er pengene totalt kastet bort. Dete hadde vel likt å fått tilbake pengene dersom dere hadde vært i samme situasjon?

 

Anonymous poster hash: 85b4b...65a

Lenke til kommentar

Altså skjønner godt reaksjonene deres og er enig selv, men som sagt det var aldri noe avtale om noe, heller bare gir pengene så møtes vi neste uke. Kan uansett ikke tenke meg de har brukt 60 000kr på mat så ser ikke problemet om å være litt grei og gi tilbake 400kr til en fattig student som på forhånd sa klsrt ifra hun ikke kunne komme dessverre fordi hun var syk. Og uansett om maten var kjøpt og de virkelig brukte 60 000kr på maten så hadde det ikke vært noe problem å ta det tilbake til butikken. Nå har jo andre spist mat for pengene hennes og er pengene totalt kastet bort. Dete hadde vel likt å fått tilbake pengene dersom dere hadde vært i samme situasjon?

 

Anonymous poster hash: 85b4b...65a

 

Du sier at du ikke kan tenke deg at de har brukt 60 000 kr på mat... du sier også at andre har spist mat for hennes penger.

 

Begge "påstandene" her kan ikke være sanne... med andre ord er det nok mulig noen som sitter igjen med en god fortjeneste.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hei. Min kjæreste skulle på et julebord fra universitetet som ble arrangert av studenter. Det var ikke noe formell på påmelding, kun at en betalte inn pengene så var en meldt på. Det kostet 400kr som jeg synes er mye penger for noe man ikke dro på så jeg vil hun skal spørre om å få disse tilbake. Det dro cirka 150stk ditt så jeg tviler at de har brukt over 60 000kr på mat. [

Studentene skal vel ha noe drikke til maten..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sykdom er ikke et panacea som gir fritak fra alle verdens forpliktelser. Heller ikke her.

 

Det er for øvrig flere kostnader ved et julebord enn bare mat. Alkohol, serveringspersonalet, leie av lokaler, eventuell musikk/platerytter - dette er noen eksempler på hvilke kostnader som skal dekkes.

 

400 kr per hode synes jeg var relativt rimelig sammenlignet med det jeg kjenner til av julebordkostnader fra egen og tidligere arbeidsplasser.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Henrik2k, jeg har også arrangert noen julebord.

Da ikke i studentsammenheng, men i foreningssammenheng..

 

Sist jeg arrangerte dette var i 2009, prisen pr. pers var da 280,- og inkluderte kun mat..

Ja, det ble et overskudd av det, totalt ca 70 gjester genererte ca 1000,- i overskudd etter at alle utgifter var gjort opp for.

Utgiftene våre bestod av:

-Mat (mesteparten av utgiftene)

-Engangsservise

-Pynt og juggel til lokalet

Lenke til kommentar

Hadde du lagt på en null kunne jeg ha forstått det, men 400 kroner..

 

Dersom det er noe rettningslinje ser jeg at folk diskuterer julebord priser. Der jeg jobber budsjeterer vi 1500 per hode avdelingsvis, det skal holde til drikke før og under måltidet, samt måltidet (forett, hovedrett og desert) samt eventuell underholdning.

Endret av Priim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har arrangert MANGE julebord til 125 og 150 pers som student og kan fortelle deg at med mindre det var 5-retter OG alkohol inkludert så er 400,- pr pers noe dem tjener GROVT på. Vi gikk i null på ca 150 pr pers og da hadde vi leid enormt lokale i sentrum, storkjøkken og to kokker som lagde mat hele dagen....

Din erfaring er nok enten foreldet, eller så har du både drevet ulovlig og arrangert ganske tamme greier. Dersom det ikke er alkohol inkludert er 400 verken unormalt dyrt eller spesielt billig, men det er uansett beside the point: Når du betaler for et slikt arrangement så har du inngått en bindende avtale, og du har ikke noe refusjonskrav uansett om arrangøren tjener penger på det eller ikke. Synd, trist, leit.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dette er off-topic, men det er langt ifrå umogleg å bruke opp 60 000 kr på å arrangere julebord for 150 stk.

Leige av lokale: ca 5000

Artist: ca 5000

Vakter: ca 5000

Mat til 150 stk: ca 30 000 (regner her 200 kr per pers, med forett og dessert så skal det godt gjerast å få det billegare)

3 einheiter alkohol per pers: 15 000

 

Å vips er vi oppe i 60 000, i tillegg skal ein kanskje ha servitørar, vaskehjelp, lønn til arrangør, osv.

 

 

Mange av utgiftene som arrangøren har er utgifter som arrangøren har inngått forpliktande avtale om.

På same måte som at dere ikkje har rett på å få refundert dei 400 kr fordi ho ikkje kunne møte, så har heller ikkje arrangøren rett til å få refundert sine utgifter til lokale, mat og artist berre fordi at ingen av dei påmeldte gjestane møtte opp.

 

Det arrangøren kunne gjort annaleis er at dei kunne tatt betalt i døra for dei som faktisk møter opp, men då løper dei risikoen ved å gå i tap. Det er også godt mulig at dei måtte ta seg vesentlig meir betalt per persjon for å kompansere for denne risikoen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei.

Saken er nå ute av verden og jeg har akseptert det ikke er mulig å få pengene tilbake.

 

For meg har det uansett null betydning, det er bare jeg som ble veldig sur på kjæresten for å ha kastet 400kr ut av vinduet som hun like godt kunne brukt på noe annet, når hun allerede ikke har råd. Alt er jo studielån og hun jobber ikke så...

 

Tråden ble skrevet litt i sinne, men selv kan jeg forstå at det ikke er mulig. Mest irriterende for min del er at hun ikke tok dette seriøst og ikke en gang vurderte å spørre om å få pengene tilbake, og at selv om hun visste det ikke gikk å få tilbake pengene på forhånd dro hun ikke likevel. (Vi ble enige hun skulle dra hvis det ikke var mulig)

 

Takker for alle svarene.



Anonymous poster hash: 85b4b...65a
Lenke til kommentar

@eskhyo

Du har ingenting å basere ditt innlegg på. Du kjenner meg ikke, og vet ikke hvordan jeg er. Når kjæresten min maser om at hun har lite penger og ikke har god råd og ikke bruker de lite pengene hun ikke har på riktig måte, og så kaster hun bort 400kr på julebord, så er det klart jeg blir irritert. Du må da kunne skjønne det?

 

Uansett trengs ikke tråden å bli flyttet til samlivsforumet. Vi har et supert forhold, og trenger ikke noe "rådgivning" fra noen. Er absolutt ikke noe kontrollerende type siden det tydeligvis virker sånn ifølge enkelte av dere. Spørsmålet var, og er at om det var mulig å få tilbake disse pengene.

 

Jeg er absolutt ikke egoistisk. Jeg reiser langt til kjæresten min hver gang jeg skal besøke henne, og det er ingenting jeg ikke gjør for henne. Jeg er absolutt ikke kontrollerende, jeg var bare irritert at hun sløser med penger. Du har ingenting du skulle sagt på meg om jeg er god kjæreste eller er godt menneske for du kjenner meg absolutt ikke.

 

Meningene dine om meg kan du holde for deg selv med mindre du faktisk har noe konkret å gå ut ifra, eskhyo



Anonymous poster hash: 85b4b...65a
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...