Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ca pris på mc lappen?


Rubenevo

Anbefalte innlegg

Når du drar det helt ut av kontekst så høres det det ut som jeg ikke har noen form for forståelse nei. Men det er jo akkurat der du feiler og.

 

Kjørelæreren min sa at det var ganske unormalt at folk uten erfaring i fra motorsykkel/moped trengte mer enn 5-6 timer ekstra. Da et par timer kun på å lære seg å kjøre motorsykkelen og de 3-4 resterende på å terpe mer på småfeil som vil føre til stryk på oppkjøring.

Vist vi tar pakkeprisen til Wright, legger på 5 kjøretimer ekstra, tre forsøk på både teori og oppkjøring så kommer vi kjapt regnet i mitt hodet til 28.000,- i følge prislistene til Wright og Vegvesenet.

Da har man fortsatt 12.000,-, altså 15 kjøretimer, en firedobling av det antallet kjørelæreren selv sa at var normalt at folk uten erfaring trengte, til gode.

 

Om man er av en slik skikk at man MÅ ha disse 15 timene ekstra, eventuelt mer, så er det en eller annen plass det skurrer hardt. Godt mulig kjørelæreren er ubrukelig, men jeg tror nok i de fleste tilfellene så ligger det i folks egen evne til å ta til seg det som blir sagt fra både han.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Drar det ut av kontekst"? Sorry kompis, vi er i samme kontekst ennå.

Kjørelæreren min sa noe annet, men det blir uansett bare en anekdote.

Og jeg snakker ikke bare om manglende erfaring fra motorsykkel/moped, men fra trafikk i det hele tatt. Det er også fullt mulig.

 

Jeg tror også prisene varierer mer fra sted til sted enn man kanskje skulle tro. Hvis vi f.eks. ser på kalkulatoren til Bergen Bil&MC lander du på 17450 uten en eneste vanlig kjøretime. http://www.bilmc.no/prisutregning-mc.html Det er ikke uvanlig dyrt til å være Bergen.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Nei, det er vi ikke dessverre. Dette er bare noe du lurer deg selv til å tro i et håp om å ikke tape diskusjonen..

Samtlige som har svart i denne tråden har greid førerkortet med godt margin til 40.000,-, Faktisk er det ingen som har gitt uttrykk for at hverken dem eller sine venner har brukt mer enn 30.000,- på førerkortet på klasse A/A2.

 

Jeg kan og si at samtlige jeg kjenner til med førerkortet på motorsykkel ikke har passert 30.000,- og blant disse er det folk som knapt eller aldri har vært oppe på et tohjuls motorkjøretøy.

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen er konteksten. Å sitere noe du har sagt i denne tråden er ikke å "dra det ut av kontekst". Jeg tror heller det er du som bør legge ordbruken på et nivå du mestrer.

Skyt meg om jeg husker feil, men jeg mener srbz nevnte han landet på rundt 40. Det er to av oss, og vi utgjør en ganske stor del av de som har svart. Og selvfølgelig sitter det lenger inne å innrømme at man har brukt mye penger på lappen enn å skryte av at man fikk den billig, så jeg skal love deg at det er flere der ute.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

En kamerat av meg som også tok A2-lappen i sommer brukte ca. 21K kroner, jeg brukte litt under 25K kroner.

Vi hadde begge kjørt bil i 4 år og moped tidligere. Han hadde muligheten til å øvelseskjøre privat med egen sykkel, det hadde ikke jeg.

Jeg tviler på at en godt motivert person, som har førekort på bil fra før vil bruke over 30K kroner på MC-lappen hvis han/hun ikke stryker på oppkjøringen.

 

Tall for 2013 viser at 90% av oppkjøringene på A2 ble godkjent. Så da regner jeg med at omtrent 90% betaler under 30 tusen for førerkortet sitt.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Teoriprove+og+oppkjoring/Statistikk+teoriprove+og+oppkjoring

 



Lenke til kommentar

En kamerat av meg som også tok A2-lappen i sommer brukte ca. 21K kroner, jeg brukte litt under 25K kroner.

 

Vi hadde begge kjørt bil i 4 år og moped tidligere. Han hadde muligheten til å øvelseskjøre privat med egen sykkel, det hadde ikke jeg.

 

Jeg tviler på at en godt motivert person, som har førekort på bil fra før vil bruke over 30K kroner på MC-lappen hvis han/hun ikke stryker på oppkjøringen.

 

Tall for 2013 viser at 90% av oppkjøringene på A2 ble godkjent. Så da regner jeg med at omtrent 90% betaler under 30 tusen for førerkortet sitt.

 

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Teoriprove+og+oppkjoring/Statistikk+teoriprove+og+oppkjoring

 

Helt enig i alt du sier. Det jeg prøver å få inn i skallen på Hansien er at det er folk som har andre forutsetninger også, uten at det trenger å være noe galt med dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er sant, vi har alle forskjellige forutsetninger for å ta førerkort.

Vi har forskjellig evne til konsentrasjon og læring.

Mange godt voksne personer tar førerkort på MC, de har gjerne god råd og ønsker derfor å ta flere kjøretimer.

Noen bruker kanskje over ett år på å ta lappen pga. det aldri passer å ta seg fri fra jobb. Noen steder i landet er det også nesten umulig å få kjøretimer på MC og da får man kanskje ikke nok kontinuitet i opplæringen.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Har-Downs-syndrom---tok-lappen-likevel-6472123.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne diskusjonen er konteksten. Å sitere noe du har sagt i denne tråden er ikke å "dra det ut av kontekst". Jeg tror heller det er du som bør legge ordbruken på et nivå du mestrer.

Skyt meg om jeg husker feil, men jeg mener srbz nevnte han landet på rundt 40. Det er to av oss, og vi utgjør en ganske stor del av de som har svart. Og selvfølgelig sitter det lenger inne å innrømme at man har brukt mye penger på lappen enn å skryte av at man fikk den billig, så jeg skal love deg at det er flere der ute.

Når du velger å dra to setninger ut av et helt innlegg ødelegger du innleggets opprinnelige betydning. Derav dra ting ut av kontekst. I mitt tilfelle siktet jeg på det innlegget du dro disse to setningene ut av. Ikke hele diskusjonen.

 

 

Helt enig i alt du sier.

Fascinerende at når en person fremlegger en påstand om at så mange som 90% endte på et totalbeløp under 30.000,- for å ta førerkortet på klasse A2 så velger du å si deg enig tiltross for at du la selv frem en påstand som indikerer på det motsatte bare et inlegg før han:

Skyt meg om jeg husker feil, men jeg mener srbz nevnte han landet på rundt 40. Det er to av oss, og vi utgjør en ganske stor del av de som har svart. Og selvfølgelig sitter det lenger inne å innrømme at man har brukt mye penger på lappen enn å skryte av at man fikk den billig, så jeg skal love deg at det er flere der ute.

Det jeg prøver å få inn i skallen på Hansien er at det er folk som har andre forutsetninger også, uten at det trenger å være noe galt med dem.

Hva skal du ha inn i skallen min? Om du leser avslutningen av mitt første innlegg i denne tråden skriver jeg det ganske så klart og tydelig at jeg skjønner at andre folk gjerne har andre forutsetninger for å ta et førerkort. Riktignok annerledes formulert, men likevel skrevet rett frem og forståelig nok så de fleste bør greie å skjønne hvor jeg vil hen.

 

Jeg står for mitt tidligere utsagn at en eller annen plass skurrer det når prislappen passerer det dobbelte av hva pakkeprisen hos en kjøreskole er. Enten er personen på ingen måte skikket til å håndtere et slikt kjøretøy, personen tunglært eller lite engasjert eller en dårlig kjørelærer.

Og jeg presiserer det atter en gang. Det er noe helt annet å overskride pakkeprisen og det å fordoble denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sagt det jeg mener om kostnadene rundt dette med å ta lappen på klasse A, så den diskusjonen legger jeg død for min del.

 

Jeg kan derimot komme med noen generelle opplysninger rundt det og ta lappen på klasse A og hvilket intrykk JEG fikk.

 

Det er ikke så enkelt at lappen på klasse A blir en en lek selv om man har kjørt bil i 20 år. Det å ta lappen på tung motorsykkel krever i mine øyne langt mer av føreren enn en som tar lappen på bil. Den trafikale forståelsen er riktignok til stede for en som har hatt lappen på bil i mange år, men det er ikke det som er utslagsgivende i mine øyne for at man skal klare klasse A på noen bedre måte enn andre.

 

De fleste som tar tung lappen (A) har ikke kjørt en tohjuling på flere år (man må jo være 24 år for å ta lappen på tung og de fleste har nok kjørt bil frem til da og ikke moped, selv om unntak finnes)og det hjelper lite å forstå trafikkbildet når man ikke eier balanse samt kjører motorsykkel som man har kjørt bil. Med motorsykkel så er balanse, kjøreteknikk og sist men ikke minst riktig plassering i veibanen det som gjør at man blir en god MC fører. I tillegg har man langt flere krefter å temme. Man er ekstremt mye mer sårbar i trafikken som mc fører og det er det kjøreskolelærerne vil prente inn i hodet ditt.

 

Man blir også opplært til at man faktisk kjører motorsykkel og videre i opplæringen lærer man faktisk også å kjøre mer aktivt med nedlegg i sving, gasspådrag etc. For med motorsykkel så har man muligheter man ikke har med en bil og det er nemlig å kunne foreta ufarlige forbikjøringer der en bil ikke har sjans til å rekke det etc.

 

Hvis jeg feks. ligger bak en bil med henger fullt av avfall etc. så vil jeg ikke under noen omstendighet ligge bak denne bilen i frykt for at noe av lasten kan blåse av å treffe meg eller sykkelen. Dermed så må jeg ta helt andre avgjørelser enn det en bilist må gjøre. De fleste som kjører vogntog/trailere/buss etc. er faktisk veldig dyktige og jeg stoler langt mer på dem enn en random bilist, men å ligge på landevei med et vogntog bak meg er det absolutt værste jeg kan gjøre. Ved en bråbrems fra min side så vil vogntoge valse rett over meg og med stor sannsynlighet drepe meg på et sekund, da et vognog ikke har sjans til å stoppe, selv med godkjent avstand fra meg.

 

Derfor så pleier jeg å dra på litt ekstra for å unngå å ha dem så nærme meg.

 

En annen ting man også må huske på som mc fører er at man stort sett er like fersk hvert år man tar frem sykkelen for sesongen, derav er det mange mc ulykker på vårparten. Man tror man er like god som når man satt den bort før vinteren, men balansen må innøves på nytt, hvert år.

 

Så det å kjøre motorsykkel krever at man er langt mer våken i trafikken enn bilister. Bilister som taster på telefonen, sjekker været på iPad'en eller gjør andre ting mens dem kjører er et sant helvete for oss motorsyklister. VELDIG mange bilister er opptatt med helt andre ting en kjøringen og du vil aldri se en mcfører sitte å fikle med telefonen eller andre ting når han/hun kjører. Det stopper seg vel egentlig selv sån sett, men en MC fører følger uten tvil mer med i trafikken enn en bilist og det MÅ man også gjøre.

 

Det hjelper lite hvem som får skylden i et sammenstøt når man kjører MC også da det alltid er mc føreren som får svi. Derfor så må vi mc førere tenke helt annerledes enn det bilister gjør.

 

Konklusjonen er at hvis man kjører MC slik man kjører bil, så lever man ikke veldig lenge. Det kan jeg love deg.

 

Man kan ta et eksempel:

Hvis man setter en blodfersk 18-åring med billappen og en 50 år gammel erfaren bilist på en motorsykkel for første gang så kan jeg med en gang si at denne 50 åringen ikke lever veldig lenge. Det å kjøre motorsykkel handler om noe helt annet enn å suse av gårde på fire hjul.

 

PS! Dette innlegget var ikke myntet til noen konkrete personer her i tråden, men heller myntet til de der ute som tror at det hjelper så veldig med å ha hatt billappen i mange år når man skal kjøre mc. Det er ikke så opplagt som det høres ut som...faktisk.

 

EDIT:

Jeg kan også legge til eksempler flere av dere sikkert har sett. Mopedister får tydligvis ikke den samme opplæringen som mc førerere for her ser man tydelig at både plassering og kjøørestil er så feil som den kan få blitt.

 

Hvor ofte har du ikke sett en mopedist stille seg med fremhjulet omtrent oppi støtfangeren på bilen forran i kø? Her er alle fluktmuligheter spolerte og det kan skape farlige situasjoner. Så har du den klassiske "balansere på hvitstripa"-kjøringen. Bilene kjører forbi mens mopedisten nærmest febrislk prøver og balansere på den stripen. Det skaper farlige situasjoner først og fremst for mopedisten, men også for bilene generelt da du i en bileiers øyne har gitt han/hun grønt lys i å kjøre forbi.

 

Det du forteller er regelrett, "kjør bare forbi meg. det er god plass, for jeg ligger her på hvitstripa". Mens billisten tenker "Her kan jeg bare kjøre forbi for mopedisten har gjort klart inntrykk av at han/hun vil ha meg forbi grunnet plasseringen.

 

Men selv om man kjører på hvitstripen, så mp bilisten svinge unna litt og dermed må han over i motgående kjørefelt okke som og det er da det kan bli ekstra farlig.

 

Mopedister tar ofte også veldig lett på sikkerheten. Greit nok, det går ikke fort, men velter man i 50-60km/t så skal jeg love deg at det gjør vondt. Så hvorfor kjører mopedister rundt med kortbukser, sandaler og en flott liten singlett?

 

her må det være noe fundamentalt galt med opplæringen. Lover og regler rundt dette bør også skjerpes. Hjelm er riktignok påbudt, men man kan jo faktisk kjøre bare i bikini hvis man vil det. Hårreisende.

 

Det finnes også sorte får blandt oss MC førere, men de aller fleste av oss som har MC som hobby bruker masse penger på sikkerheten. Unntakene er de som kjører mc to ganger i året og eller de som aldri har vært ute for en mc ulykke før.

 

Jeg har heller ikke vert i noen mc ulykke før, men jeg trynet på moped en gang og jeg ble såpass skrubbet opp på beina at jeg reiv av ett par sener. Det var i 40km/t. At man i dag 20 år etter ikke har kommet noe lenger med bekledning for mopedister synes jeg er veldig rart.

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har sagt det jeg mener om kostnadene rundt dette med å ta lappen på klasse A, så den diskusjonen legger jeg død for min del.

 

Jeg kan derimot komme med noen generelle opplysninger rundt det og ta lappen på klasse A og hvilket intrykk JEG fikk.

 

Det er ikke så enkelt at lappen på klasse A blir en en lek selv om man har kjørt bil i 20 år. Det å ta lappen på tung motorsykkel krever i mine øyne langt mer av føreren enn en som tar lappen på bil. Den trafikale forståelsen er riktignok til stede for en som har hatt lappen på bil i mange år, men det er ikke det som er utslagsgivende i mine øyne for at man skal klare klasse A på noen bedre måte enn andre.

 

De fleste som tar tung lappen (A) har ikke kjørt en tohjuling på flere år (man må jo være 24 år for å ta lappen på tung og de fleste har nok kjørt bil frem til da og ikke moped, selv om unntak finnes)og det hjelper lite å forstå trafikkbildet når man ikke eier balanse samt kjører motorsykkel som man har kjørt bil. Med motorsykkel så er balanse, kjøreteknikk og sist men ikke minst riktig plassering i veibanen det som gjør at man blir en god MC fører. I tillegg har man langt flere krefter å temme. Man er ekstremt mye mer sårbar i trafikken som mc fører og det er det kjøreskolelærerne vil prente inn i hodet ditt.

 

Man blir også opplært til at man faktisk kjører motorsykkel og videre i opplæringen lærer man faktisk også å kjøre mer aktivt med nedlegg i sving, gasspådrag etc. For med motorsykkel så har man muligheter man ikke har med en bil og det er nemlig å kunne foreta ufarlige forbikjøringer der en bil ikke har sjans til å rekke det etc.

 

Hvis jeg feks. ligger bak en bil med henger fullt av avfall etc. så vil jeg ikke under noen omstendighet ligge bak denne bilen i frykt for at noe av lasten kan blåse av å treffe meg eller sykkelen. Dermed så må jeg ta helt andre avgjørelser enn det en bilist må gjøre. De fleste som kjører vogntog/trailere/buss etc. er faktisk veldig dyktige og jeg stoler langt mer på dem enn en random bilist, men å ligge på landevei med et vogntog bak meg er det absolutt værste jeg kan gjøre. Ved en bråbrems fra min side så vil vogntoge valse rett over meg og med stor sannsynlighet drepe meg på et sekund, da et vognog ikke har sjans til å stoppe, selv med godkjent avstand fra meg.

 

Derfor så pleier jeg å dra på litt ekstra for å unngå å ha dem så nærme meg.

 

En annen ting man også må huske på som mc fører er at man stort sett er like fersk hvert år man tar frem sykkelen for sesongen, derav er det mange mc ulykker på vårparten. Man tror man er like god som når man satt den bort før vinteren, men balansen må innøves på nytt, hvert år.

 

Så det å kjøre motorsykkel krever at man er langt mer våken i trafikken enn bilister. Bilister som taster på telefonen, sjekker været på iPad'en eller gjør andre ting mens dem kjører er et sant helvete for oss motorsyklister. VELDIG mange bilister er opptatt med helt andre ting en kjøringen og du vil aldri se en mcfører sitte å fikle med telefonen eller andre ting når han/hun kjører. Det stopper seg vel egentlig selv sån sett, men en MC fører følger uten tvil mer med i trafikken enn en bilist og det MÅ man også gjøre.

 

Det hjelper lite hvem som får skylden i et sammenstøt når man kjører MC også da det alltid er mc føreren som får svi. Derfor så må vi mc førere tenke helt annerledes enn det bilister gjør.

 

Konklusjonen er at hvis man kjører MC slik man kjører bil, så lever man ikke veldig lenge. Det kan jeg love deg.

 

Man kan ta et eksempel:

Hvis man setter en blodfersk 18-åring med billappen og en 50 år gammel erfaren bilist på en motorsykkel for første gang så kan jeg med en gang si at denne 50 åringen ikke lever veldig lenge. Det å kjøre motorsykkel handler om noe helt annet enn å suse av gårde på fire hjul.

 

PS! Dette innlegget var ikke myntet til noen konkrete personer her i tråden, men heller myntet til de der ute som tror at det hjelper så veldig med å ha hatt billappen i mange år når man skal kjøre mc. Det er ikke så opplagt som det høres ut som...faktisk.

 

EDIT:

Jeg kan også legge til eksempler flere av dere sikkert har sett. Mopedister får tydligvis ikke den samme opplæringen som mc førerere for her ser man tydelig at både plassering og kjøørestil er så feil som den kan få blitt.

 

Hvor ofte har du ikke sett en mopedist stille seg med fremhjulet omtrent oppi støtfangeren på bilen forran i kø? Her er alle fluktmuligheter spolerte og det kan skape farlige situasjoner. Så har du den klassiske "balansere på hvitstripa"-kjøringen. Bilene kjører forbi mens mopedisten nærmest febrislk prøver og balansere på den stripen. Det skaper farlige situasjoner først og fremst for mopedisten, men også for bilene generelt da du i en bileiers øyne har gitt han/hun grønt lys i å kjøre forbi.

 

Det du forteller er regelrett, "kjør bare forbi meg. det er god plass, for jeg ligger her på hvitstripa". Mens billisten tenker "Her kan jeg bare kjøre forbi for mopedisten har gjort klart inntrykk av at han/hun vil ha meg forbi grunnet plasseringen.

 

Men selv om man kjører på hvitstripen, så mp bilisten svinge unna litt og dermed må han over i motgående kjørefelt okke som og det er da det kan bli ekstra farlig.

 

Mopedister tar ofte også veldig lett på sikkerheten. Greit nok, det går ikke fort, men velter man i 50-60km/t så skal jeg love deg at det gjør vondt. Så hvorfor kjører mopedister rundt med kortbukser, sandaler og en flott liten singlett?

 

her må det være noe fundamentalt galt med opplæringen. Lover og regler rundt dette bør også skjerpes. Hjelm er riktignok påbudt, men man kan jo faktisk kjøre bare i bikini hvis man vil det. Hårreisende.

 

Det finnes også sorte får blandt oss MC førere, men de aller fleste av oss som har MC som hobby bruker masse penger på sikkerheten. Unntakene er de som kjører mc to ganger i året og eller de som aldri har vært ute for en mc ulykke før.

 

Jeg har heller ikke vert i noen mc ulykke før, men jeg trynet på moped en gang og jeg ble såpass skrubbet opp på beina at jeg reiv av ett par sener. Det var i 40km/t. At man i dag 20 år etter ikke har kommet noe lenger med bekledning for mopedister synes jeg er veldig rart.

Er enig med deg i det meste du skriver, men du har glemt det viktigste. Og det er som følger: "Alle bilister er ute etter å kjøre deg ned!" Og da mener jeg alle...

Lenke til kommentar

Og til dere som akkurat har tatt eller holder på med lappen.. Blir det fortalt dere skal prøve å oppnå øyekontakt med bilister i kryss f.ex. slik dere er sikker på bilisten ser dere?

Kan ikke huske jeg lærte akkurat det, men har du mulighet så skader det jo ikke å ta en titt for å se om bilisten faktisk kikker ut av ruta og ikke ned på en mobiltelefon etc. Når du kommer til et kryss hvor en bil skal ut på veien du befinner deg på og han står rolig, så hold et øyne med hjulene/felgene på bilen. Der ser du lett om han siger fremover eller ei.

 

Etter hvert som du blir varm i trøya og mer trygg på deg selv så vil det være ganske naturlig og følge med på alt slikt, men jeg kan som sagt ikke huske at dette var noe "pensum".

Lenke til kommentar

Jeg bruker og å se på hjula på bilen. Øyekontakt er ikke noe å lite på. Har opplevd mange ganger at bilførere ser meg rett i øya, ler og kjører. Men jeg må si at sykkelkjøring har gjort meg til en bedre bilist. Vi leser trafikkbildet på en helt annen måte.

Har sett så mye rar og skremmende oppførsel av bilister at jeg kunne skrevet bok om det. Har til og med fått tærne overkjørt av en bil i en rundkjøring. Han skiftet elegant fil, fra indre til ytre uten å ta større notis av at jeg låg i ytre. Måtte slå i sideruta for han ikke skulle kjøre meg ned. Da stoppet han og gav meg huda full fordi jeg ikke kunne å kjøre i rundkjøringer. Nyttet ikke å prøve å forklare at når man skal rett frem, med 2 filer inn og 1 fil ut, så skal man ligge i ytterfil. Og at man har vikeplikt når man skal skifte fil. Synest litt synd på kona og jentungen i baksetet, men han kan være glad dei satt på.

Har og fått et utall sneiper, godtepapir og diverse rusk flagrende rundt øra. Sågar en som hang utav sideruta og tømte ei box med cola i fleisen min. Men det gjør han ikke en gang til...

Men nå er det snart vår og tørr asfalt. I går måtte jeg bare ned i garasjen og trø i gang etpar stykker, så det ikke blir noe tull til våren.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt ett par opplevelser jeg kunne klart meg uten med tanke på uvørne billister men ikke i nærheten av det du beskriver her. Bilister flest har ikke den fjerneste anelse om hvordan det er å kjøre sykkel og i dems hode så smetter vi lett unna hvis det skulle oppstå hindringer i veien etc. Sannheten er at vi mc førere har større problemer med kritiske unnamanøvrer enn det bilister har for vi har ikke 4 hjul som hjelper oss å holde balansen.

 

Jeg tror hovedproblemet er at bilistene missoppfatter hvordan det er å kjøre motorsykkel. Dem tenker nok litt sån att "Den bilen rekker jeg ikke... ops.. et vogntog..den venter jeg vertfall på... der tror jeg det kommer en motorsyklist. Jaja, jeg prøver, for han kan jo evt. lett svinge unna eller unngå meg..."

 

Bilistene må forstå at vi motorsyklister er ekstremt sårbare i trafikken. Det er rett og slett uvitenhet samt en god dose uoppmerksomhet i form av SMS skriverier etc. som gjør bilister farlige for oss motorsyklister tror jeg.

 

Når det er sagt, så kan jeg også forstå de bilistene som ser på oss motorsyklister som traffikale pøbler. For DEM så sniker vi i trafikken, skremmer dem ofte med skyhøye og plutselige turtall rett ved sideruta slik at dem skvetter etc. I tillegg så leser bilister om mange mc ulykker og drar den konklusjonen at vi motorsyklister kjører for fort, uten å tenke på hva som EGENTLIG er årsaken til ulykkene.

 

Jeg tror rett og slett våre komne ungdommer som skal ta lappen på bil i dag bør ha litt grunnleggende opplæring for hovrdan det er å kjøre i trafikken som motorsyklist. Altså ikke til og fra butikken med mopeden, men hvordan det er å faktisk ligge i 80km/t når en bilist plutselig finner ut at han skal ut av krysset når vi kommer kjørende.

 

Så jeg har nok ikke så fiendtlig oppfattning av bilister som det du har, selv om man alltid vil møte på drittsekker fra tid til annen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...