Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ca pris på mc lappen?


Rubenevo

Anbefalte innlegg

Bra du oppdaterer! Leker med tanken på å ta klasse A neste år, om jeg velger å prioritere pengene dit, men herregud så dyrt det er. Jeg mistenker at jeg trenger 2-5 timer utenfor det obligatoriske og havner da sikkert en plass i mellom 22 og 25 tusen da. Fryktelig dyrt bare for å få et førerkort. 


Finnes det noen pakkepriser? Selv 18000 hadde vært mer overkommelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å oppdatere tråden med et par år;

Min totalpris (inkl. teoribok og gebyrer til baneleie og Statens Vegvesen) etter at jeg bestod oppkjøring i går 02.08.2017:Kr. 22 382,-. Dette er altså for tung-lappen, klasse A. Jeg har hatt førerkort klasse B i 10 år, samt klasse M i ca 12 år (uten å ha kjørt moped de siste 10 årene).

Opplæringen tok jeg hos Wright og hadde kun to ordinære kjøretimer utover det obligatoriske.

Prisen forutsetter selvfølgelig godkjent teoriprøve og oppkjøring på første forsøk.

Da traff jeg spikeren på hodet :)

Gratulerer!

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hei! Jeg tok nylig lappen på Tung MC og vil dele hva jeg har lært, opplevd, og hva det kostet for meg.

 

Jeg tok Tung MC lappen direkte og har kjørt mye moped før jeg begynte opplæring, jeg anbefaler absolutt å øvekjøre med moped(helst ikke scooter) så mye som mulig fremfor å lære deg å kjøre MC for 700-1000 kr timen. Moped kan kjøpes brukt veldig billig, årsavgift og forsikring er også veldig rimlig, for meg kostet det 400kr året for ansvarsforsikring.

 

Det er lettere å kjøre Tung MC enn det er å kjøre en moped, det er i hovedsak pga mangel på kraft på en moped, vektforskjellen har lite å si så lenge sykkelen står og du ikke behandler en tung MC som en tråsykkel, den veier somregel over 200kg og den må holdes rett om man går med sykkelen, kjører sakte, rygger osv.

 

Det er klart enklest å ta hele lappen hos samme kjøreskole, men det kan være mye penger å spare ved å velge og vrake kurs hos forskjellige skoler, Jeg endte opp med å betale 13 000 for det obligatoriske som er pålagt av statens vegvesen.

 

Liste over obligatorisk opplæring, Tung MC

 

Trinn 1 er Trafikalt Grunnkurs

 

Trinn 2

900.- MC Grunnkurs 

800.- Trinnvurdering Trinn 2 (Obl. Kjøretime)

 

Trinn 3

3500.- Sikkerhetskurs Bane (Presis Kjøreteknikk)

800.- Trinnvurdering Trinn 3 (Obl. Kjøretime)

 

Trinn 4

4500.- Sikkerhetskurs Vei

2500.- Leie av Skole-MC + Utstyr til oppkjøring

 

Leie av MC er vanvittig dyrt for hva du får, jeg vil anta det er fordi kun kjøreskoler har de syklene som statens vegvesen krever at du bruker til oppkjøring. I min mening burde vegvesenet tillate kjøring av normale sykler, da sensor pleier å kjøre egen sykel under oppkjøring, og burde absolutt aldri sitte på med noen som skal kjøre opp, Passasjerer er noe man bør vente med til man har kjørt MC i minst noen mnd aktivt.

 

Mange skoler tilbyr Sikkerhetskurs Vei for 4500-5000 kr, og mange tilbyr det for opp mot og over 6000 kr. Banekurs kan koste 3500-5000++ Inkl bane-avgift

Kjøretimer for MC er ca.700-1000 kr

MC Grunnkurset er ca. 750-2000 kr. over 1000 kr for dette kurset er veldig mye, da de kan ha 16 elever på kurset, det tar 1 lærer litt over 2 timer

Mange skoler opplyser IKKE om bane-avgiften og du kan bli tvunget til å betale dette på stedet eller senere, for meg er dette ett faresignal, unngå slike skoler. (Bane-avgiften er oftest inkl)

Det er svært få skoler som har billige priser på komplett kjørepakker, det er som regel lite og kanskje ingen rabatt på pakker.Kjøreskoler er generelt veldig lite glad i å gi rabatt. 

 

Tillegg 21.06.18: Kjørepakker som gir kun det obligatoriske burde ikke koste over 14 000.- kr.

Teoriprøven - Anbefaling - Betal for dagspass hos noen som tilbyr teoriprøver på nett, ta prøver til du får minst 90% rett hver gang, Helst 100%.

 

Håper dette kommer til nytte for noen :)

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar

Og det gikk sømløst? Regner med at alt registreres hos SVV fra kjøreskolene uansett (trinn osv). Men det var ingen kjøreskoler som var vanskelige på at du bare ville ta enkelte ting hos de? At de prøvde seg på den "Vi må ha en kjøretime for se hvor nivået ditt ligger"?

 

Det var litt av det, og da er det bare å snu ryggen til, den obligatoriske læreplanen fra SVV dekker dems rygg om noe skulle skje, de har forsikring på alt og det er en betalt tjeneste som de burde være glade for å tilby. Man er selv ansvarlig om man kjører dårlig og stryker oppkjøringen, Skolene er ment for å veilede, ikke kommandere og kreve.

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...