Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ca pris på mc lappen?


Rubenevo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ved 18 år kan du ta A2, som gir førerrett for mellomtung motorsykkel. Det gjelder sykler som har motoreffekt ikke høyere enn 35 kW (ca 47 hester) eller 0,2 kW per kg egenvekt og som ikke er strupet ned mer enn 50% av original effekt, samt sykler som er registrert som mellomtung etter de gamle reglene. Du kan selvsagt også kjøre lettsykler med A2 i førerkortet. Når du har hatt A2 i to år kan du få A ved å ta et kurs som ikke krever oppkjøring, slik at det ikke lenger er noen begrensning på hvilke sykler du kan kjøre. Aldersgrensen for såkalt "direkte erverv", at du tar klasse A uten å være innom A2 først, er 24 år.

 

Prismessig kommer det selvsagt veldig an på hvor raskt du lærer, og ikke minst om du har anledning til å øvekjøre privat. Kjøretimer på sykkel er dyrere enn på bil. Obligatorisk opplæring forutsatt at du allerede har trafikalt grunnkurs (som du selvsagt har når du har lappen på bil) er:

 

- MC-kurs

- Teoriprøve

- Veiledningstime trinn 2

- Veiledningstime trinn 3

- Sikkerhetskurs bane (pluss baneleie)

- Sikkerhetskurs veg

- Oppkjøring (pluss leie av MC og utstedelse av førerkort)

 

Totalprisen på dette hos min lokale kjøreskole er 17595 eks. alle kjøretimer og eventuelle stryk. En kjøretime à 45 min koster hos dem 780 kr, en tilsynelatende ganske normal pris, og med en dobbelttime her og en dobbelttime der må du belage deg på ganske mange flere tusen enn dette, summa summarum. Obligatorisk opplæring plus tolv dobbelttimer, en stryk på teori og en stryk på oppkjøring, vil beløpe seg veldig tett oppunder 40k. Har du ingen å øvekjøre privat med bør du budsjettere noenlunde med dette.

 

edit; Det er ikke dermed sagt at det vil bli så dyrt, men det er surt å budsjettere for lavt også. For min del, som ikke hadde noen å øvekjøre med, er det meget mulig at totalbeløpet også oversteg 40k - da inkl en stryk og haugevis av kjøretimer. Om du har gode kontakter innen kjøreskolemiljøet og lærer fort er det sikkert ikke umulig å presse totalprisen ned mot det halve, men det er også slikt som er umulig for oss andre å beregne.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Mellom 17 000 og 21 000 havnet de fleste på sa kjørelæreren min i 2009

Da var prisen for en dobbelttime (2x45 min) 1300,- (dvs timepris 650,-)

 

Jeg ser timeprisen (45 min) på samme skole nå har økt til 800,- så rask prosentregning gir

 

800/650= 1,231 (23,1% høyere) som da betyr mellom 21 000 og 26 000

 

18 år - da er det A2 (mellomtung) som gjelder pga alder

__

Overgang fra klasse A2 til A forutsetter at du minimum har hatt 2 års førerrett i klasse A2. I tillegg må du gjennomføre et 7 timers obligatorisk kurs. Hvis du ønsker klasse A før det har gått to år, må du i tillegg gjennomføre ny, praktisk prøve.

Klassen gjelder motorsykkel med effekt inntil 35 kW og effekt/vekt inntil 0,2 kW/kg. Den gjelder MC med eller uten sidevogn, samt trehjuls motorsykkel med en effekt på høyst 15 kW.

___

Lenke til kommentar

Kommer selvsagt veldig an på hva du kan fra før og hvilke muligheter du har til å øve på egen hånd. Men det er mye bedre å budsjettere høyt enn å ikke ha råd til sykkel og utstyr etterpå, eller enda verre - å måtte avslutte opplæringen grunnet pengemangel. Regn med et sted mellom 25 og 40 tusen.

Klasse A var det første "ordentlige" sertifikatet jeg tok, jeg hadde ingen øvelsesmuligheter og strøk en gang (dyrt!). Brukte nok i overkant av 45k. Men når du gir gass på din egen jævla motorsykkel spiller summen liten rolle.

Lenke til kommentar

Jeg tok A-tung lappen nå i sommer hos Wright og den totale summen inkludert det biltilsynet (eller hva dte kalles i dag) skulle ha så kunne jeg se at jeg totalt hadde blitt trukket 27.128,- fra kortet. Det skal sies at jeg ikke fikk fullført 100% da jeg startet ganske sent (slutten av august) 2013. Dette viste jeg dog om,

 

Jeg tok derfor en frivillig landeveiskjøring på 4-timer i tillegg for å "komme i gang". Det viktigste for meg var å bestå oppkjøringen og ikke bli fortest mulig ferdig.

 

Så man kan vel trekke fra ca. 3.000,- på summen nevnt over.

 

Jeg har vanskelig for å tro at du kommer opp i 40.000,- eller mer. Følger du med i timene og tar til deg informasjon så tror jeg du fint klarer dette for under 30.000,- med god margin. Altså forutsatt at du består på første forsøk både på teori og oppkjøring.

 

Teori er helt unødvendig å stryke på. Det er rett og slett bare å lese. Å stryke på teorien er rett og slett sløvt. På oppkjøring er det jo en del andre faktorer som spiller inn så her er det fort gjort å stryke, såesielt om du ikke har noen trafikkerfaring fra tidligere.

 

Jeg kjenner/vet om flere som har tatt sykkellappen og ingen av disse har passert 30.000,- og noen har klart det for litt under 20.000,- Kommer vel litt ann på hvilken trafikkskole du velger og seriøsiteten/prisene dem byr på.

 

Har ikke kjørt motorsykkel veldig lenge, men har kjørt 24.000km. siden 3.juni i år så har blitt noen mil på veien. Motorsykkel er et farlig og morsomt redskap man skal ha stor respekt for. Jeg er veldig glad for at jeg ikke tok MC lappen før i godt voksen alder.

 

Jeg tror at godt voksne har en del naturlige "sperrer" og tenker litt mer konsekvenser enn det yngre gjør. Jeg har trynet en dusin ganger på sykkel/moped og jeg har også hatt mine uhell med bil i yngre alder. Men de siste 15 årene har jeg vert helt skadefri, selv på MC ryggen, selv om jeg har vert borti noen ubehagelige situasjoner.

 

Lykke til med MC lappen! :)

Lenke til kommentar

Men du tok A-lappen i godt voksen alder og med mange år som bilist på CV-en. Jeg forstår ikke helt hvorfor det er så viktig for deg å "krangle prisen ned". Vi vil jo rekruttere flere motorsyklister, og jeg tror vi kan være enige om at det er verdt pengene i alle fall, men man bør jo ha rom i budsjettet. Teorien er bare barnemat, men oppkjøringsstryk kan hende den beste. Og vi må ikke underslå at attenåringer faktisk er umodne.

Som jeg sa i den andre tråden hvor dette ble diskutert: Per 2013 bruker nordmenn i gjennomsnitt 30000 kroner på å ta billappen (http://www.klikk.no/motor/bil/article872999.ece). I og med at alt med MC-lappen koster mer, er det helt innafor å anbefale et budsjett på 40000 og vel så det.

Når det er sagt, tror jeg trådstarter har en fordel i at han nettopp har tatt billappen, og er enig i at han godt kan slippe med under 30.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Men du tok A-lappen i godt voksen alder og med mange år som bilist på CV-en. Jeg forstår ikke helt hvorfor det er så viktig for deg å "krangle prisen ned". Vi vil jo rekruttere flere motorsyklister, og jeg tror vi kan være enige om at det er verdt pengene i alle fall, men man bør jo ha rom i budsjettet. Teorien er bare barnemat, men oppkjøringsstryk kan hende den beste. Og vi må ikke underslå at attenåringer faktisk er umodne.

Som jeg sa i den andre tråden hvor dette ble diskutert: Per 2013 bruker nordmenn i gjennomsnitt 30000 kroner på å ta billappen (http://www.klikk.no/motor/bil/article872999.ece). I og med at alt med MC-lappen koster mer, er det helt innafor å anbefale et budsjett på 40000 og vel så det.

Når det er sagt, tror jeg trådstarter har en fordel i at han nettopp har tatt billappen, og er enig i at han godt kan slippe med under 30.

Jeg krangler ikke... ?

 

Jeg snakker ut fra erfaring og hva JEG har opplevd. Jeg har aldri til dags dato hørt om noen i min omgangskrets som har brukt nermere 40.000.- på A-lappen. To av dem er ganske ferske A2-førere og dissa havnet godt under 30.000,- selv uten nevneverdig øvekjøring.

 

I mine øyne så skremmer man bort evt. nye MC førere ved å oppgi slike skyhøys summer. Jeg forstår ikke helt hvor du har fått dem fra, men har man betalt 40.000,- for MC lappen så er man enten blitt lurt eller så har man gitt fullstendig F og ikke fulgt med i timen. Jeg tok 4 kjøretimer ekstra pålydende ca. 3.000,- og jeg havnet UNDER 30.000,-

 

Jeg vil heller si at hvis man setter av 30.000,- til dette, og man følger med i timen så vil man med stor sannsynlighet sitte igjen med penger til overs. Selv uten nevneverdig erfaring. Men det krever at man ikke stryker på teori og oppkjøring.

 

Edit:

Her har du en pakkeløsning:

https://wright.no/departments/overview/5/Fredrikstad

 

Sleng på evt. en stryk på oppkjøring, og ett par stryk på teorien samt en del ekstra kjøretimer. Allikevel holder du deg under 30.000,-

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Din erfaring må ses i lys av din alder og modenhet. Du er nærmere 40 og erfaren trafikant, og likevel brukte du 27000. Din omgangskrets er sannsynligvis i samme situasjon. Det er fint at du forteller om egne opplevelser, men når du vil ha det til at det må være noe galt når folk bikker 40000, da begynner det å nærme seg "krangling" selv om jeg skriver det med hermetegn. Du må være enig i at det er bedre å budsjettere med for mye enn for lite. Helvetes dyrt er det uansett.

Lenke til kommentar

Din erfaring må ses i lys av din alder og modenhet. Du er nærmere 40 og erfaren trafikant, og likevel brukte du 27000. Din omgangskrets er sannsynligvis i samme situasjon. Det er fint at du forteller om egne opplevelser, men når du vil ha det til at det må være noe galt når folk bikker 40000, da begynner det å nærme seg "krangling" selv om jeg skriver det med hermetegn. Du må være enig i at det er bedre å budsjettere med for mye enn for lite. Helvetes dyrt er det uansett.

Som jeg skrev så kjenner jeg blandt annet to som nylig tok A-2 lappen og ingen av disse bikket 30.000,-. Se linken jeg ga deg med denne pakkeløsningen til under 20.000,- Der har du alt du trenger for å få førerkort på klasse A.

 

Sleng på noen ekstra timer, en stryk på oppkjøring etc. så holder du deg fortsatt langt under 30.000,-

 

Reelt sett så betalte ikke jeg 27.000,- for som jeg også skrev så tok jeg frivillige 4 timer ekstra for å "komme i gang". Trekk fra ca. 3.000,- så har du den reelle summen jeg betalte. Altså 24.000,-

 

Grunnen til at det ble dyrere for meg var at jeg ikke tok denne pakkeløsningen da jeg heller ville betale litt og litt da jeg uansett ikke ble ferdig dette året.

 

Så ja, jeg står fast ved at noe har gått alvorlig galt hvis man bikker 40.000,- Men så klart, i kombinasjon med en dyr kjøreskole, en del ekstra timer samt 2-3 stryk på oppkjøring etc. så nærmer man seg fort 40.000,-

 

Jeg er forøvrig enig med deg at det kan være smart og budsjettere med for mye, men så lenge man spør om pris, så regner jeg med at prisen er viktigere enn det å faktisk begynne på A-lappen og da er det ikke sikkert man har 40.000,- å budsjettere med. Man må jo faktisk ha pengene man budsjetterer med.

 

Derfor så er det mer sdruelig å budsjettere med 30.000,- i mine øyne. Da vil man med stor sannsynlighet ha penger til overs, selv med noen bommerter.

 

Derimot så legger ikke en MC sensor vekt på de samme tingene som en sensor for klasse B (bil) gjør. På motorsykkel er sporvalg særdeles viktig.

Lenke til kommentar

Du velger altså å overse statistikken jeg viser til som fastslår gjennomsnittsprisen på billappen til 30000, og at det meste ved MC-lappen er dyrere (timer, kurs, oppkjøring ..). OK. Du snakker ut fra erfaring, det gjør jeg også. Men jeg har tallene til å støtte opp under erfaringen og resonnementet mitt. Min opplæring foregikk ikke under helt optimale forhold, men det er ingenting unormalt med det. Alle er forskjellige.

Igjen, jeg sier ikke at det er umulig eller sågar usannsynlig å klare seg med under 30000, og kanskje klarer trådstarter det også, men det er fullt mulig å bruke 40+ på et helt normalt løp. Det står jeg ved, og blir ærlig talt litt oppgitt av at du ikke gir deg på "alvorlig galt", for det er alt for sterke ord. Litt suboptimalt, helt klart, men som sagt kan man ikke regne med at alt skal gå på skinner. Det jeg vil er at folk ikke skal tenke "OK, jeg har 30000", og så måtte avbryte hele greia fordi det viser seg å være for lite.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Andre får ta seg av statistikken. Jeg snakker hele tiden om personlige erfaringer gjort av meg selv eller blitt fortalt av venner etc.

 

Hvis man bruker normal sunn folkevett og spør om priser flere steder for så og danne seg et bilde av hvor seriøs kjøreskolen er etc. samt følger med i timen så tror jeg nok uansett man havner godt under 30.000,-

 

Dessuten så spør trådstarter hva prisen "antagelig" vil ligge på. Da vil jeg fortsatt si at man "antagelig" og med stor sannsynlighet klarer seg med 30.000,-

 

Når jeg var på den første teoritimen hvor også de som skulle ta Lett lappen var med så skjønner jeg godt at noen bruker 40.000,- Der var mobiltelefoner og fnising langt viktigere enn å følge med i timen. Hvis man faktisk ikke engang prøver å følge med, så skal jeg være enig i at 40.000,- kan nåes fort.

 

Men jeg forutsetter at man faktisk gjør sitt beste og tar man A-2 lappen så er man kanskje mer "moden".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da jeg var tok lappen på A i sommer endte jeg på 16.500,- for alt det obligatoriske og en enkeltime til oppvarming før oppkjøringen.

 

40.000,- for klasse A høres så drøyt ut i min bok at jeg tør påstå at de som ender med slike summer antageligvis ikke er interessert nok eller skikket til å håndtere slike kjøretøy.

 

En ting er å gjøre en feil eller to for mye på teorien samt tulle til oppkjøringen, være fersk på tohjuls kjøretøy at man trenger en del ekstra timer eller gjøre som Bjerknez og ta noen timer ekstra frivillig. Men totalkostnadene tipper jo ikke 30.000,- på slikt en gang.

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jada, jeg skjønner du er stolt. Det burde ikke være nødvendig å gjenta, men siden du åpenbart hoppet over det:gjennomsnittspris på klasse B er 30000, og siden alt er dyrere på sykkel er det ingenting rart med at noen med lite erfaring bruker vel så mye på klasse A, særlig hvis det er første sertifikatet (da er jo en del av summen trafikalt grunnkurs etc, noe det nok er vanligst at A-elever allerede har). Andre på forumet har også kommet opp i slike summer. Det sitter nok langt inne å innrømme det, men jeg tar støyten, samtidig som dere som har brukt lite gladelig skryter,så bildet blir lett skjevt. Det jeg lurer på er hvor fiendtligheten kommer fra. Uskikket meg i rattata, forsikringsbonusen min er uenig.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Eneste jeg er stolt over i forbindelse med førerkortet er at jeg til dags dato har greid alt på første forsøk, ikke at jeg har sluppet vekk med en lavere prislapp enn andre. For jeg har selv greid å vært såpass nyansert og åpen mot meg selv at jeg frivillig har tatt en ekstra time eller to i tillegg til at jeg har dratt god nytte av øvelsekjøring med familie eller venner som har stilt opp for dette.

 

Bjerknez skriver det jo egentlig fint i innlegget over meg at forståelsen for at enkelte gjerne er nødt til å ha flere timer samt flere forsøk på teori og oppkjøring ved å ikke engasjere seg selv. Jeg kjenner og til et tilfelle der en person trengte 12(!!) forsøk på teoriprøven før denne personen greide dette, og det sier seg selv at denne personen neppe har vært interessert i å øve da..

 

Bonusene mine og indikerer på at jeg har kjørt skadefritt fra dag en av. Det er jo ikke vanskelig å unnlate å koble inn forsikringen heller om man er ute for småuhell.. Hva var poenget ditt her?

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Nå skal vi ikke diskutere teknikalitetene rundt en bemerkning, jeg er fullt klar over at det er mulig ikke å rapportere skader til forsikringsselskapet.

 

Jeg vil bare ha meg frabedt tøvet om at det må være noe galt med oss som har brukt litt penger på MC-lappen. Jeg nailet teorien på 11 minutter. Jeg er engasjert, og selv om jeg er litt usikker på hva du mener med "nyansert og åpen mot meg selv" er jeg nokså sikker på at jeg er det også. Å ta lappen var drømmen. Men jeg begynte på opplæringen som 27-åring og hadde ikke kjørt noe særlig siden jeg øvelseskjørte bil ti år tidligere. For å leke litt Sherlock er du 25 år og har flesteparten av dine innlegg i bilkategorien. Det skulle forbause meg om du ikke har hatt lappen siden du fylte atten, og har kjørt mye. Og om det ikke stemmer er ikke det så farlig, poenget er at folk har vidt forskjellige bakgrunner og forutsetninger, uten at det er noe galt med dem av den grunn. Dere sier det jo til og med selv - noen lærer ikke like bra og trenger flere forsøk - men det er da helt normalt! Og derfor bør man kanskje ikke satse på å klare det på lavt budsjett. Er det greit? For jeg føler litt på stemningen at det motsatte av en eller annen grunn er tilfelle.

Lenke til kommentar

Tøv? Når pakkeprisen hos Wright er på 20.000,- for alt det obligatoriske og litt til, og du mener det er reelt at man fint kan nå det dobbelte så kan jeg på ingen annen måte se at dette er av noen annen grunn enn et fravær av engasjement til å bedrive opplæring på fritiden eller at man ikke har noe på en motorsykkel å gjøre. Og jeg vil tro at førstnevnte isåfall er problemet i mange tilfeller.

Lenke til kommentar

Er ikke alle som har anledning til å øvelseskjøre på fritiden. Og å overskride pakkeprisen er det da ingenting unormalt med, snarere tvert imot, de er først og fremst markedsføring. Hvis du "på ingen annen måte kan se" andre grunner til at folk kan bruke mer eller mindre tid på ting, er det du som trenger briller. Jeg har jo selv angitt flere mulige grunner, men kanskje du ikke leser det jeg skriver?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Å overskride pakkeprisen og det å fordoble den er to vidt forskjellige ting spør du meg. Jeg føler at jeg tidligere har gitt klare nok uttrykk for at jeg har full forståelse for at andre gjerne trenger noen timer ekstra enten fordi de vil eller fordi de må. Om du skal videre sette meg i den båsen at jeg indikerer på at det er unormalt å bruke mer enn det koster for å ta det obligatoriske kan du få lov til å diskutere videre med deg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...