Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Nei, det stemmer ikke. Gjennom Windows Update får jeg ikke disse skjermbildene. Da bruker jeg ikke Media Creation Tool, noe jeg ser at du gjør nå. Men det kan ikke jeg, for da får jeg error, som sagt. Jeg kommer aldri til de skjermbildene der.

 

Men slutt å gå gjennom Windows update da. Er en grunn til at det ikke funker. Bruk hva jeg har sagt du skal bruke i to dager nå, om ikke så gidder ikke jeg å hjelpe deg noe mer i alle fall. Du vil jo ikke få dette til du.

Så enten gjør som jeg har anbefalt, eller lykke til. Men slutt å spam forumet med alle mulige spørsmål da, for du har allerede fått svaret.

Om ikke har jeg gitt deg tilbud om å ta det på PM, kan f.eks hjelpe deg via Teamviewer f.eks. Men du må først høre på hva jeg sier. Om ikke er det jo nyttesløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nei, det stemmer ikke. Gjennom Windows Update får jeg ikke disse skjermbildene.

Det er allerede to dager siden, men jeg mener at jeg heller aldri så de skjermbildene der.

 

Hvis jeg var deg, så ville jeg brukt 'Windows Update'-metoden for å oppgradere.

Deretter ville jeg vente til Windows 10 ble aktivert på PC'en.

 

Så ville jeg ha gått inn i 'Recovery' settings og valgt 'Reset this PC' eller hva det nå heter, og satt den tilbake til 'Factory settings'. Da får du i praksis det samme som om du hadde installert Windows 10 på en tom harddisk, bare at det går raskere. 'Windows.old' kan fjernes, dersom den ikke forsvinner av seg selv.

 

 

Nå sier han jo at Windows update metoden ikke fungerer da, så hvordan skal han få det til må jeg spørre?

 

.iso fil er eneste løsning i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke helt denne tonen. Du har gjentatt og gjentatt at jeg gjør noe feil, men nå viser det seg altså at det stemmer det jeg sier, det går ikke an å gjøre clean install via Windows Update. Og jeg hører på det du sier, det er nettopp derfor jeg ba deg om å vise hva jeg gjorde galt da jeg prøvde å oppgradere via Windows Update. Og det har vi funnet ut nå, jeg gjorde ikke noe galt. Dessuten har du anbefalt flere ting, og siden ikke noe fungerer slik som du har sagt, så kommer jeg med oppfølgingsspørsmål. Selvfølgelig ønsker jeg å få dette til, men det er ikke alltid at brukerne på forumet her svarer nøyaktig på det jeg spør om. Men jeg er takknemlig for hjelp!

 

Edit: og Windows Update-metoden fungerer ikke til clean install, nei. Men jeg får oppdatert via Windows Update, men ikke clean. Men dette har jeg sagt mange ganger. Så hvis jeg etter en slik oppgradering kan tilbakestille, og få en like god clean install, så er det kanskje enklest.

Endret av 1-2-3-
Lenke til kommentar

Nå sier han jo at Windows update metoden ikke fungerer da, så hvordan skal han få det til må jeg spørre?

Windows Update-metoden fungerer når det gjelder oppgradering til Windows 10 - sier han -, men da får man automagisk en oppgradering av typen 'Behold alle mine filer, programmer og instillinger', ikke en 'clean install' direkte.

Lenke til kommentar

 

Men da du tilbakestilte, valgte du: "bare fjern filene mine" eller "fjern alt og slett alt på disken"? Sistnevnte er jo grundigere?

 

Jeg har ikke gjort tilbakestillingen selv - det var en ganske ny Win7-installasjon, så jeg hadde bare 4 filer i Downloads og ellers bare noen WinUpdate-patchfiler, men de ligger nå i 'Windows.old' og det er plass på disken, så den mappen skal få ligge der inntil den forsvinner om 30 dager (minus 2).

 

Hvis jeg skulle ha gjort tilbakestillingen, så ville jeg valgt det 'grundigste' alternativet, slik du er inne på. 

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke helt denne tonen. Du har gjentatt og gjentatt at jeg gjør noe feil, men nå viser det seg altså at det stemmer det jeg sier, det går ikke an å gjøre clean install via Windows Update. Og jeg hører på det du sier, det er nettopp derfor jeg ba deg om å vise hva jeg gjorde galt da jeg prøvde å oppgradere via Windows Update. Og det har vi funnet ut nå, jeg gjorde ikke noe galt. Dessuten har du anbefalt flere ting, og siden ikke noe fungerer slik som du har sagt, så kommer jeg med oppfølgingsspørsmål. Selvfølgelig ønsker jeg å få dette til, men det er ikke alltid at brukerne på forumet her svarer nøyaktig på det jeg spør om. Men jeg er takknemlig for hjelp!

 

Edit: og Windows Update-metoden fungerer ikke til clean install, nei. Men jeg får oppdatert via Windows Update, men ikke clean. Men dette har jeg sagt mange ganger. Så hvis jeg etter en slik oppgradering kan tilbakestille, og få en like god clean install, så er det kanskje enklest.

 

Men hvorfor snakker vi om Windows update metoden? Når jeg gang på gang nevner .iso metoden?

 

Når Windows update metoden ikke fungerer til clean install, hvorfor fortsette å bruke den da? Hvorfor ikke bruke .iso metoden der den FUNGERER???

Lenke til kommentar

Spørsmål til myhken om lisensnøkkel. Kanskje du har noe info om dette:

 

Hvis man har kjøpt en full lisens av W7 eller W8 med unik nøkkel, som ikke er knyttet til HW/OEM, så kan den vel flyttes mellom maskiner så lenge den bare er installert på en maskin av gangen?

 

Når man oppgraderer til W10, så mister man altså denne muligheten siden det ikke lenger finnes en unik nøkkel? Betyr det i så fall at den gamle lisensen (W7 eller W8) slettes og ikke lenger kan brukes til noe?

 

Har ikke funnet noen andre så langt som har tatt opp dette.

Lenke til kommentar

 

 

Men hvorfor snakker vi om Windows update metoden? Når jeg gang på gang nevner .iso metoden?

 

Når Windows update metoden ikke fungerer til clean install, hvorfor fortsette å bruke den da? Hvorfor ikke bruke .iso metoden der den FUNGERER???

 

 

I mange reklamesammenhenger står det ofte "Your mileage may vary" når man ikke kan garantere samme resultat til alle.

 

1-2-3- forklarte i post# 1047 at ISO-metoden ga ham feilmelding: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1630853&page=53&do=findComment&comment=22660780

Lenke til kommentar

Hvis man har kjøpt en full lisens av W7 eller W8 med unik nøkkel, som ikke er knyttet til HW/OEM, så kan den vel flyttes mellom maskiner så lenge den bare er installert på en maskin av gangen?

 

Når man oppgraderer til W10, så mister man altså denne muligheten siden det ikke lenger finnes en unik nøkkel? Betyr det i så fall at den gamle lisensen (W7 eller W8) slettes og ikke lenger kan brukes til noe?

 

Har ikke funnet noen andre så langt som har tatt opp dette.

 

  • The transfer rights are just the same on Windows 10 as was on Windows 7 and 8.1. So if your PC is running a retail version of Windows 10, you can still transfer your Windows 10 operating system to another PC provided Windows 10 has been uninstalled on your other PC. Of course, if you're running an OEM version of Windows 10, then it's locked on that device.

 

Herfra: http://www.winbeta.org/news/here-are-straightforward-license-terms-eula-windows-10

 

edit: Ah. Dette sier faktisk ingenting direkte om hva dersom man oppgraderer fra Win7/8.1 retail version ...

Men jeg mener å ha lest annetsteds at hvis du oppgraderer fra en retail version, så får du i praksis en retail version av Windows 10, bortsett fra at du ikke har noen Product Key du kan bruke til å installere Windows 10 på en annen PC. Da må man vel ta med seg harddisken og bruke den som systemdisk i den nye PC'en - og håpe at man blir benådet av aktiveringsserveren, da.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Spørsmål til myhken om lisensnøkkel. Kanskje du har noe info om dette:

 

Hvis man har kjøpt en full lisens av W7 eller W8 med unik nøkkel, som ikke er knyttet til HW/OEM, så kan den vel flyttes mellom maskiner så lenge den bare er installert på en maskin av gangen?

 

Når man oppgraderer til W10, så mister man altså denne muligheten siden det ikke lenger finnes en unik nøkkel? Betyr det i så fall at den gamle lisensen (W7 eller W8) slettes og ikke lenger kan brukes til noe?

 

Har ikke funnet noen andre så langt som har tatt opp dette.

 

Har diskutert dette i noen tråder, men kan svare igjen. Du har i prinsippet helt rett. Det er det Microsoft sier. Ofrer du en Win7/8 retail key til den gratis Win10 oppdateringen, så mister du rettigheten til å bruke den nøkkelen noe mer.

Det er teorien.

 

Praksis er at jeg f.eks har brukt samme nøkkel på 5 ulike virtuelle pcer, og fått aktivert alle til Windows 10 uten problem. Kan da også kjøre virtuelle pcer med gammelt OS og aktivert nøkkel, til og med den er brukt til Win10 oppgraderingen.

 

MEN, man vet aldri hva Microsoft finner på. Plutselig ender man opp med både ugyldig Win7/8 nøkkel og ikke aktivert win10.

Skjer det, skjer det ofte ca 6 måneder etter at aktiverings serveren til Microsoft har fanget opp at her jukser du. I Win10 tilfellet tenker jeg at man ikke mister aktiveringen før etter ett år, så man virkelig er blitt vant til å bruke Win10, og at man da MÅ kjøpe en kopi.

I tillegg til at du har fått svartelistet den gamle nøkkelen til 7/8.x

 

Men det er alt for tidelig å si hva som vil skje. Som sagt, tror ikke får se noen slike konsekvenser på 6 - 12 måneder fra nå.

 

Så gjør det på egen risk. Bare husk at aktiveringsserveren registrerer ting LENGE før den aktivt gjør noe, så å bare prøve nå og la det gå noen måneder, for å så slette gammelt OS f.eks, kan være forsent. Og konsekvensene blir da de samme, som om begge var aktive der og da.

Lenke til kommentar

Myhken,

 

Grunnen til at vi snakker om Windows Update-metoden er at du gang på gang har sagt at jeg kan gjøre clean install gjennom denne metoden, og denne metoden også er den enkleste. Men nå er det konstatert at det ikke går an å få clean install på denne måten.

 

Nebrewfoz,

 

Jeg fikk feilmelding da jeg valgte "oppgrader denne PC-en nå". Jeg har ikke prøvd USB/DVD-metoden.

Endret av 1-2-3-
Lenke til kommentar

 

Hvis man har kjøpt en full lisens av W7 eller W8 med unik nøkkel, som ikke er knyttet til HW/OEM, så kan den vel flyttes mellom maskiner så lenge den bare er installert på en maskin av gangen?

 

Når man oppgraderer til W10, så mister man altså denne muligheten siden det ikke lenger finnes en unik nøkkel? Betyr det i så fall at den gamle lisensen (W7 eller W8) slettes og ikke lenger kan brukes til noe?

 

Har ikke funnet noen andre så langt som har tatt opp dette.

 

  • The transfer rights are just the same on Windows 10 as was on Windows 7 and 8.1. So if your PC is running a retail version of Windows 10, you can still transfer your Windows 10 operating system to another PC provided Windows 10 has been uninstalled on your other PC. Of course, if you're running an OEM version of Windows 10, then it's locked on that device.

 

Herfra: http://www.winbeta.org/news/here-are-straightforward-license-terms-eula-windows-10

 

 

Høres bra ut. Men hvordan får man installert på en annen maskin uten en unik nøkkel? Etter hva jeg forstår så blir alle oppgraderte W10-maskiner aktivert med samme nøkkel, omtrent som en volum-lisens. Da skulle det jo gå an å installere W10 på nytt med denne nøkkelen?

 

Er jeg litt i tåka nå?

Lenke til kommentar

 

edit: Ah. Dette sier faktisk ingenting direkte om hva dersom man oppgraderer fra Win7/8.1 retail version ...

Men jeg mener å ha lest annetsteds at hvis du oppgraderer fra en retail version, så får du i praksis en retail version av Windows 10, bortsett fra at du ikke har noen Product Key du kan bruke til å installere Windows 10 på en annen PC. Da må man vel ta med seg harddisken og bruke den som systemdisk i den nye PC'en - og håpe at man blir benådet av aktiveringsserveren, da.

 

 

Det blir du ikke, for da stemmer ikke hardware IDen, som er den eneste aktivering "nøkkelen" i den gratis Windows 10 oppdateringen, med den der du oppgraderte første gang. Så da får du en uaktivert Windows 10.

tilbudet gjelder bare EN pc.

 

Du ofrer Win 78 nøkkelen din ved å ta det gratis tilbudet. Ønsker du ikke å gjøre det, må du ikke oppgradere til Win10. Så heller kjøpe Win10.

 

Jeg også trodde man fikk beholde rettighetene, men slik ble det ikke, derfor fjernet jeg f.eks den infoen fra førsteposten, og tok bort stickyen min ang samme tema. Infoen fikk jeg fra en MVP på et Microsoft forum, så skulle jo tro han hadde litt peil, men det hadde han ikke.

Lenke til kommentar

Flere som har problemer med at Win10 krasjer etter login? etter å ha lastet ned de siste oppdateringene krasjer Windows 10 her på min Fujitsu Siemens NH532, jeg fant ut at ved å deaktivere Geforce driveren i maskinen så fungerer den igjen og jeg kan starte maskinen uten at den fryser etter logon.

 

Her står det forøvrig litt om det

 

http://www.theregister.co.uk/2015/07/28/windows_10_update_nvidia_driver_conflict/

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar

http://www.winbeta.org/news/here-are-straightforward-license-terms-eula-windows-10

 

Høres bra ut. Men hvordan får man installert på en annen maskin uten en unik nøkkel? Etter hva jeg forstår så blir alle oppgraderte W10-maskiner aktivert med samme nøkkel, omtrent som en volum-lisens. Da skulle det jo gå an å installere W10 på nytt med denne nøkkelen?

 

Er jeg litt i tåka nå?

 

 

Leste du svaret mitt?

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1630853&p=22661865&do=findComment&comment=22661865

 

Det Nebrewfoz kommer med stemmer ikke lengre. Det har vært rykter om det, en MVP i et Microsoft forum har sagt at slik skal det bli, og jeg har informert om det tidligere her på forumet og på bloggen (skal inn å slette det der snart).

 

Du kan ikke flytte din gratis oppgradering til Win10, og du har ofret Win7/8 nøkkelen din. Sikkert et planlagt stunt fra Microsoft, for da mister du en retail nøkkel, og ender opp med å kjøpe en Win10 retail nøkkel senere.

Lenke til kommentar

 

Spørsmål til myhken om lisensnøkkel. Kanskje du har noe info om dette:

 

Hvis man har kjøpt en full lisens av W7 eller W8 med unik nøkkel, som ikke er knyttet til HW/OEM, så kan den vel flyttes mellom maskiner så lenge den bare er installert på en maskin av gangen?

 

Når man oppgraderer til W10, så mister man altså denne muligheten siden det ikke lenger finnes en unik nøkkel? Betyr det i så fall at den gamle lisensen (W7 eller W8) slettes og ikke lenger kan brukes til noe?

 

Har ikke funnet noen andre så langt som har tatt opp dette.

 

Har diskutert dette i noen tråder, men kan svare igjen. Du har i prinsippet helt rett. Det er det Microsoft sier. Ofrer du en Win7/8 retail key til den gratis Win10 oppdateringen, så mister du rettigheten til å bruke den nøkkelen noe mer.

Det er teorien.

 

Praksis er at jeg f.eks har brukt samme nøkkel på 5 ulike virtuelle pcer, og fått aktivert alle til Windows 10 uten problem. Kan da også kjøre virtuelle pcer med gammelt OS og aktivert nøkkel, til og med den er brukt til Win10 oppgraderingen.

 

MEN, man vet aldri hva Microsoft finner på. Plutselig ender man opp med både ugyldig Win7/8 nøkkel og ikke aktivert win10.

Skjer det, skjer det ofte ca 6 måneder etter at aktiverings serveren til Microsoft har fanget opp at her jukser du. I Win10 tilfellet tenker jeg at man ikke mister aktiveringen før etter ett år, så man virkelig er blitt vant til å bruke Win10, og at man da MÅ kjøpe en kopi.

I tillegg til at du har fått svartelistet den gamle nøkkelen til 7/8.x

 

Men det er alt for tidelig å si hva som vil skje. Som sagt, tror ikke får se noen slike konsekvenser på 6 - 12 måneder fra nå.

 

Så gjør det på egen risk. Bare husk at aktiveringsserveren registrerer ting LENGE før den aktivt gjør noe, så å bare prøve nå og la det gå noen måneder, for å så slette gammelt OS f.eks, kan være forsent. Og konsekvensene blir da de samme, som om begge var aktive der og da.

 

 

Ble to tråder på denne nå, men gir deg litt feedback på svaret ditt.

 

Det logiske måtte da bli at den gamle nøkkelen som hørte til en full-lisens for W7/W8 ikke blir nullet ut, men kan brukes senere hvis man ønsker å installere W10 på nytt på en annen maskin. Da bryter ikke MS sine egne betingelser, etter hva jeg kan forstå.

 

Men ikke alltid at logikken stemmer med virkeligheten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...