Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er det bare å sette seg ned med mange klyper salt og velge om man vil tro det man leser:

http://winsupersite.com/windows-10/windows-10-upgrade-and-installation-faq-we-figured-out-who-pays-and-who-doesnt

 

bl.a.:

Q. If I purchased my copy of Windows 7 or 8/8.1 as a retail license from either a brick-and-mortar store or an online store, then I upgrade to Windows 10, can I transfer that upgrade to a new computer under the retail licensing?

 

A. YES

 

... følg med, følg med ...

Lenke til kommentar

Hvor lang tid vil det ta å få oppdateringen min? :)

 

 

Og hvis jeg en gang skal kjøpe ny pc, hvordan oppgraderer jeg til W10 på den da? Får jeg product key på epost?

 

1) Det kan ta uker. Microsoft har sagt minst en uke til, kjenner jeg dem rett, blir det fort to og tre uker.

 

2) Kjøper du en ny pc, kjøper du jo en med Windows 10 på?

For nei, du får ingen nøkkel med den gratis oppgraderingen. Den gjelder kun for EN pc, den du oppgraderer. Kan ikke flyttes. Hardware kan ikke endres. Det er betingelsene for å ta imot en gratis oppgradering.

Lenke til kommentar

 

Hvor lang tid vil det ta å få oppdateringen min? :)

 

 

Og hvis jeg en gang skal kjøpe ny pc, hvordan oppgraderer jeg til W10 på den da? Får jeg product key på epost?

 

1) Det kan ta uker. Microsoft har sagt minst en uke til, kjenner jeg dem rett, blir det fort to og tre uker.

 

2) Kjøper du en ny pc, kjøper du jo en med Windows 10 på?

For nei, du får ingen nøkkel med den gratis oppgraderingen. Den gjelder kun for EN pc, den du oppgraderer. Kan ikke flyttes. Hardware kan ikke endres. Det er betingelsene for å ta imot en gratis oppgradering.

 

Er det ingen måte å få den nå? Kjenner mange som allerede har fått den.

Lenke til kommentar

Her er det bare å sette seg ned med mange klyper salt og velge om man vil tro det man leser:

http://winsupersite.com/windows-10/windows-10-upgrade-and-installation-faq-we-figured-out-who-pays-and-who-doesnt

 

bl.a.:

Q. If I purchased my copy of Windows 7 or 8/8.1 as a retail license from either a brick-and-mortar store or an online store, then I upgrade to Windows 10, can I transfer that upgrade to a new computer under the retail licensing?

 

A. YES

 

... følg med, følg med ...

 

Jeg har sett den siden, men de svarene over det du postet er mer riktig. For du kan ikke flytte den gratis oppgraderingen, for du har ingen nøkkel, og den er kun låst mot hardware iden din.

 

Jeg har testet ut dette i virkeligheten, med ekte Wn 8 retail nøkler. Har oppgradert til Win10, men får selvsagt ingen nøkkel.

Prøvd å klone disken og flytte til ny hardware, det fungerte ikke.

Det som har fungert, er å bruke samme Win 8 nøkkel på en ny pc og ta en gratis oppgradering til. Men ut i fra hva Microsoft sier, så kan det bli kluss av slikt (ikke nå, men senere)

 

Men folk får gjøre som de vil. Jeg trodde helt til nå nylig at man kunne flytte Win 7/8 retail nøkkelen til en ny pc, ev ta en ny oppgradering til W10 og det var lovlig, men det er det altså ikke. Men det fungerer.

 

Den siden du referer til er ikke en offisiell Microsoft side, så når du har funnet det samme hos Microsoft, da har du noe å poste,

(ikke det han MVP duden skriver på det forumet, som alle så har referert til etterpå). For han tok feil.

Eller se her:

 

310715_win10_017.jpg

 

Windows 10 er Retail, men det hjelper jo ingen ting. For jeg har ingen nøkkel til den, den er bundet opp mot hardware iden på denne pcen, og win8 nøkkelen er brukt opp i Microsoft sine øyne. Men ja, det står retail, så de har rett i det, kunne stått OEM.

Men i praksis så har jeg fått en OEM lisens. (eller jeg har jo ikke fått en lisens engang)

Lenke til kommentar

Er det ingen måte å få den nå? Kjenner mange som allerede har fått den.

 

 

 

Hyggelig at du tar deg tid til å lese tråden, bla deg tilbake noe sider bare, eller les førsteposten i tråden. Så har du fått svaret ditt. Ikke spør det samme spørsmålet 100 andre før deg har gjort, fordi du ikke gidder å lese førsteposten eller bla deg litt tilbake i tråden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Hvor lang tid vil det ta å få oppdateringen min? :)

 

 

Og hvis jeg en gang skal kjøpe ny pc, hvordan oppgraderer jeg til W10 på den da? Får jeg product key på epost?

 

1) Det kan ta uker. Microsoft har sagt minst en uke til, kjenner jeg dem rett, blir det fort to og tre uker.

 

2) Kjøper du en ny pc, kjøper du jo en med Windows 10 på?

For nei, du får ingen nøkkel med den gratis oppgraderingen. Den gjelder kun for EN pc, den du oppgraderer. Kan ikke flyttes. Hardware kan ikke endres. Det er betingelsene for å ta imot en gratis oppgradering.

 

Er det ingen måte å få den nå? Kjenner mange som allerede har fått den.

 

 

 

 

Ingen grunn til å vente, er bare å sette i gang nå;

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Lenke til kommentar

Jeg ble litt ivrig da jeg leste paragraf 4.b. i denne EULA'en - http://www.microsoft.com/en-us/Useterms/Retail/Windows/10/UseTerms_Retail_Windows_10_English.htm - men EULA'en gjelder vel en 'ren' Win10 Retail utgave, og selv om det står 'Retail' i boksen slik Myhken viser, så er det vel ikke helt det vi har fått ..

 

Men jeg nekter å tro at Windows 10 er mer 'kresen' enn Windows 7/8.1 var når det gjelder hardware-konfigurasjon. Hardware ryker av og til, og et nytt skjermkort (f.eks.) for å erstatte det som brant opp, må da Windows 10 akseptere. [slik Windows 7 nylig gjorde i mitt tilfelle.] Kanskje systemet må aktiveres på nytt - og kanskje aktiveringsserverne er under press om dagen, slik at man ikke får testet det ordentlig? Jeg tror ennå ikke vi har alle svarene.

Lenke til kommentar

Jeg ble litt ivrig da jeg leste paragraf 4.b. i denne EULA'en - http://www.microsoft.com/en-us/Useterms/Retail/Windows/10/UseTerms_Retail_Windows_10_English.htm - men EULA'en gjelder vel en 'ren' Win10 Retail utgave, og selv om det står 'Retail' i boksen slik Myhken viser, så er det vel ikke helt det vi har fått ..

 

Men jeg nekter å tro at Windows 10 er mer 'kresen' enn Windows 7/8.1 var når det gjelder hardware-konfigurasjon. Hardware ryker av og til, og et nytt skjermkort (f.eks.) for å erstatte det som brant opp, må da Windows 10 akseptere. [slik Windows 7 nylig gjorde i mitt tilfelle.] Kanskje systemet må aktiveres på nytt - og kanskje aktiveringsserverne er under press om dagen, slik at man ikke får testet det ordentlig? Jeg tror ennå ikke vi har alle svarene.

 

Men hvordan skal du få aktivert når det eneste beviset på at du har rett på en gyldig Win10 installasjon er hardware IDen? Det er ingen ting som lagres på pcen (jeg har wiped disken fra egen CD, har ikke UEFI aktiv, så ingen ting lagres der).

Bruker ikke Microsoft konto, så ingen ting lagres der.

 

Så da gjenstår kun det Microsoft sier skal gjenstå, at hardware IDen sendes inn til aktiveringssserveren, og lagres der.

Så når du ev. si må formatere disken eller bytte disk, så installerer du Windows 10 på nytt. Så lenge hardware iden fortsatt stemmer (her kan det blir problemer med SSD disker) så får du aktivert. Om ikke, så får du ikke aktivert.

Husk jeg har ikke begynt å teste dette nå den 29., jeg fikk tak i RTM .iso filene ca to uker før det, så da var ikke serverene så belastet som nå.

 

Hva som hardware iden egentlig består av, vil selvsagt ikke Microsoft gå ut med, for det kan jo misbrukes. Men CPU, og MAC adresse på nettkortet (som ev. byttes ut når du bytter hovedkort) går igjen i ryktene. Men trolig mange flere ting som utgjør iden.

Tydeligvis SSD disker, for noen som har byttet SSD disk etter å ha oppgradert (og dermed skulle få lett aktivert Win10 igjen) ikke får aktivert win10.

 

Men om noen måneder er nok ting mye klarere på dette området. Da har en rapportert feil ved bytte av SSD, en ved feil av bytte av ditt og datt, og man kan lage seg et bilde av hva hardware iden består av. Men at den kan flyttes til noen ny pc, bare glem det.

 

To helt like pcer har ikke den samme hardware iden, siden den henter ut seriernummer fra CPUen bl.a (ryktene skal ha det til det).

Lenke til kommentar

Men hvis man kjøper "ren" windows home eller pro, så kan man bytte hardware? Eller?  :hmm:

 

Blir fryktelig mange windowslisenser på meg hvis ikkje jeg kan bytte hovedkort og slikt ofte...

 

Ja, kjøper du windows 10, følger de rettighetene som hører til din utgave selvsagt med. Altså Win10 OEM = en pc, Win10 Retail (fullversjon) = kan flyttes. Vet ikke om det finnes noen oppgraderingsversjon enda?

 

Her fra Eula betingelsene til win10:

 

 

b.      Frittstående programvare. Hvis du anskaffet deg programvaren som en frittstående programvare (og også hvis du oppgraderte fra programvare du anskaffet som en frittstående programvare), kan du overføre programvaren til en annen enhet som tilhører deg. Du kan også overføre programvaren til en enhet som eies av en annen person, hvis (i) du er den første lisensierte brukeren av programvaren, og (ii) den nye brukeren godtar vilkårene i denne avtalen. Du kan bruke sikkerhetskopien vi tillater deg å lage, eller mediet som programvaren ble levert på, til å overføre programvaren. Når du overfører programvaren til en annen enhet, må du alltid fjerne programvaren fra den forrige enheten. Du kan ikke overføre programvaren for å dele lisenser mellom enheter.

Lenke til kommentar

Med kun 2GiB RAM så er det vel ikke noe å hente på å legge inn 64-bit da det vil ta litt mer lagringsplass, men systemet ditt støtter 64-bit så det er jo helt opp til deg. Har selv lagt inn Windows 10 64-bit på systemer med 2GiB RAM og det fungerer helt fint det.

 

Du har jo 64bit CPU så da ville jeg lagt inn 64bit W10 - ikke 32 som du har nå.

 

Det er nok bare boot-passordet som en kan slippe ATW....

 

Prøvde først med 64, men det godtok den ikke siden det var 32 fra før. Så da innstallerte jeg 32 bit.

 

Pc'en har hatt Vista opprinnelig, og så har jeg hatt W 10 preview på den noen mndr.

 

Gikk helt fint å innstallere nå, men det ble ikke spurt etter product nøkkel. Hadde ventet det(?)

 

Ser at det lagt seg en nøkkel inn av seg selv, ganske lik men ikke helt lik den som var der. Har masse nuller i de to midterste.

Er det som det skal være?

Er meningen noen andre skal ha denne Pc'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...