Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

 

 

 

3. Jo det går, du gjør bare noe feil. Velg "ingenting" og du har en clean install. Det blir ikke enklere enn det.

 

 

Det går definitivt ikke an via Windows Update, nei. Har prøvd det to ganger. Dette med å velge "ingenting" er det jeg har prøv flere ganger! Men det er lettere sagt enn gjort. Det er umulig via Windows Update, og det går heller ikke an hvis man velger "oppgradere denne PC-en nå" vi Media Creation Tool, for da får jeg error. Eneste mulighet er nå .iso-metoden. Da gjør jeg som du foreslår. Jeg kjører Media Creation Tool, bruker en USB-pinne og installerer fra Windows 7 (det gamle OS-et.) Da trenger jeg ikke produktnøkkel. Riktig?

 

 

Ja riktig, MEN..

 

Men du må åpne den minnepennen inne i fra det Windows'et du skal oppgradere og kjøre setup-filen på minnepennen derifra får å unngå produktnøkkel-problematikk. Slik har jeg forstått at ting er skrudd sammen.

 

"inne i fra det Windows'et du skal oppgradere og kjøre setup-filen på minnepennen derifra..."

 

Hva legger du egentlig i det? "Inne i fra" Windows 7? Er det en spesiell mappe?

 

På et av skjermbildene til myhken står det jo: "Pass på at du har produktnøkkelen når du er klar til å installere."

Endret av 1-2-3-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Du behøver ingen DVD-plate. Du kan starte .ISO-filen fra Win8.1 fordi den har innebygget .ISO-støtte. Du får åpnet den som om den var en DVD, altså et virtuellt DVD-drev. Så starter du setup slik som myhken forteller.

 

 

Jeg har ikke Windows 8.1. Jeg har Windows 7.

 

 

Men du har en minnepenn? Bruk Windows 7 USB tool til å "brenne" .iso filen fra http://www.microsoft.com/en-us/software-download

/windows10 til minnepennen. Så er det den du bruker i Windows 7. Kjør setup.exe filen fra minnepennen via Windows 7, så skal dette gå så bra. OM hardwaren din godkjennes av Win10 da.

Lenke til kommentar

 

"inne i fra det Windows'et du skal oppgradere og kjøre setup-filen på minnepennen derifra..."

 

Hva legger du egentlig i det? "Inne i fra" Windows 7? Er det en spesiell mappe?

 

På et av skjermbildene til myhken står det jo: "Pass på at du har produktnøkkelen når du er klar til å installere."

 

 

Du starter Windows 7, setter inn minnepennen som du nå har laget etter siste innlegget mitt til deg.

Du åpner windows utforsker, åpner minnepennen, og starter setup.exe. Det er det jeg mener.

 

jeg foreslår at du tar resten på PM med meg, blir en kjempe forvirrende tråd dette her. Jeg garanterer at det er en liten ting du gjør feil, eller at som jeg har nevnt 100 ganger nå, så er det noe hardware win10 ikke liker.

 

310715_win10_012.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med fare for å forvirre enda mer...

 

Når jeg ønsker å kjøre en Windows iso fra inne i et os så tar jeg rett og slett å høyreklikker iso fila og pakker den ut med winrar. Så dobbeltklikker jeg setup.exe og starter installasjonen :)

Hvis du har Windows 8, så høyreklikk på ISO filen og velg "Mount/monter". ISO filen blir da mountet i et virtuelt drev. Du kan også pakke ut ISO filen med Winrar :)

Lenke til kommentar

Jeg prøvde som sagt å oppgradere via Windows Update i går. Det gikk fint, bortsett fra at jeg ikke fikk clean install. Så det er nok ikke noe krasj mellom hardwaren og Windows 10.

 

Var nok bare du som overså den lille lilla skriften under "behold alt av filer /apper/ innstillinger. Der kunne du ha endret til "ingenting". Lett å overse, men den var der, stol på meg, har gjort så mange oppgraderinger nå at den er ikke borte kun hos deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med fare for å forvirre enda mer...

 

Når jeg ønsker å kjøre en Windows iso fra inne i et os så tar jeg rett og slett å høyreklikker iso fila og pakker den ut med winrar. Så dobbeltklikker jeg setup.exe og starter installasjonen :)

 

Du trenger ikke noe ekstra Winrar'e-krumspring.

 

Windows 8.1 støtter .ISO rett ut av boksen. Hva Windows 7 gjør, har jeg faktisk ikke satt meg inn i, eller tenkt særlig over. Fordi jeg har lenge hatt ymse verktøy som støtter .ISO likevel på min Windows 7.

 

 

 

Jeg prøvde som sagt å oppgradere via Windows Update i går. Det gikk fint, bortsett fra at jeg ikke fikk clean install. Så det er nok ikke noe krasj mellom hardwaren og Windows 10.

 

 

Synes det er en vesentlig informasjon, jo mere vi får vite, jo bedre kan vi forstå.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Med fare for å forvirre enda mer...

 

Når jeg ønsker å kjøre en Windows iso fra inne i et os så tar jeg rett og slett å høyreklikker iso fila og pakker den ut med winrar. Så dobbeltklikker jeg setup.exe og starter installasjonen :)

Hvis du har Windows 8, så høyreklikk på ISO filen og velg "Mount/monter". ISO filen blir da mountet i et virtuelt drev. Du kan også pakke ut ISO filen med Winrar :)

 

 

Har du selv pakket den ut med Winrar og kjørt en komplett oppgradering den veien, så du vet at det faktisk er noe som virker i praksis og ikke bare i teorien? Ang mounting er helt riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Med fare for å forvirre enda mer...

 

Når jeg ønsker å kjøre en Windows iso fra inne i et os så tar jeg rett og slett å høyreklikker iso fila og pakker den ut med winrar. Så dobbeltklikker jeg setup.exe og starter installasjonen :)

Hvis du har Windows 8, så høyreklikk på ISO filen og velg "Mount/monter". ISO filen blir da mountet i et virtuelt drev. Du kan også pakke ut ISO filen med Winrar :)

 

 

Har du selv pakket den ut med Winrar og kjørt en komplett oppgradering den veien, så du vet at det faktisk er noe som virker i praksis og ikke bare i teorien? Ang mounting er helt riktig.

 

Jeg har pakket ut OS ISO filer, og andre ISO filer, mange ganger i jobb sammenheng. ISO er en arkiv fil, det er helt uproblematisk.

Lenke til kommentar

 

Jeg prøvde som sagt å oppgradere via Windows Update i går. Det gikk fint, bortsett fra at jeg ikke fikk clean install. Så det er nok ikke noe krasj mellom hardwaren og Windows 10.

 

Var nok bare du som overså den lille lilla skriften under "behold alt av filer /apper/ innstillinger. Der kunne du ha endret til "ingenting". Lett å overse, men den var der, stol på meg, har gjort så mange oppgraderinger nå at den er ikke borte kun hos deg.

 

 

Da skal jeg jammen prøve en tredje gang. Når i prosessen skal jeg få dette valget da?

Lenke til kommentar

Lol, dagens beste info boks når jeg prøver å starte oppgraderingen via ESD-ISO filen (via http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10) på en uaktivert Win8.1 pc.

 

Edit: det sykeste....den feilmeldingen, aktiverte Windows 8.1 for meg. Så kunne jeg starte Win10 oppgraderingen.

Det brukte ikke min nøkkel, for jeg hadde ikke skrevet inn noen nøkkel på den VMen.

 

310715_win10_013.jpg

Endret av myhken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Med fare for å forvirre enda mer...

 

Når jeg ønsker å kjøre en Windows iso fra inne i et os så tar jeg rett og slett å høyreklikker iso fila og pakker den ut med winrar. Så dobbeltklikker jeg setup.exe og starter installasjonen :)

Hvis du har Windows 8, så høyreklikk på ISO filen og velg "Mount/monter". ISO filen blir da mountet i et virtuelt drev. Du kan også pakke ut ISO filen med Winrar :)

 

 

Har du selv pakket den ut med Winrar og kjørt en komplett oppgradering den veien, så du vet at det faktisk er noe som virker i praksis og ikke bare i teorien? Ang mounting er helt riktig.

 

 

Jeg glemte å si at dette er på W7 system.

 

Jeg har ikke installert noen W10 RTM på denne måten, har ikke prøvd. Mente bare at generelt så går det an å pakke ut en Windows iso på et W7 system med winrar og så kjøre setup fra inne i W7. Funker dette ikke på W10 RTM så beklager jeg forvirringen.

Lenke til kommentar

 

Da skal jeg jammen prøve en tredje gang. Når i prosessen skal jeg få dette valget da?

 

 

 

Kan du slutte med all siteringen når du ev. svarer til meg. Bare skriv myhken eller noe først i posten. Jeg må slette og slette siteringer for at ikke tråden skal ta helt av på siteringer.

 

Om du greier å vente 5-10 minutter, så skal jeg ha et skjermbilde klart til deg når du skal få dette valget.

Lenke til kommentar

 

Da skal jeg jammen prøve en tredje gang. Når i prosessen skal jeg få dette valget da?

 

 

Her er skjermbildene du 100% garantert har fått opp, men bare trykt videre på:

 

310715_win10_014.jpg

 

Det er lett å overse den lille skriften under her ikke sant? Men dette bildet har du sett, for om ikke, har du ikke kunne starte oppgraderingen. Er vi enige?

 

310715_win10_016.jpg

 

Trykker du på den lille skriften, får du opp disse tre valgene, og da velger du det nederste så får du en clean install.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det stemmer ikke. Gjennom Windows Update får jeg ikke disse skjermbildene. Da bruker jeg ikke Media Creation Tool, noe jeg ser at du gjør nå. Men det kan ikke jeg, for da får jeg error, som sagt. Jeg kommer aldri til de skjermbildene der.

Endret av 1-2-3-
Lenke til kommentar

Nei, det stemmer ikke. Gjennom Windows Update får jeg ikke disse skjermbildene.

Det er allerede to dager siden, men jeg mener at jeg heller aldri så de skjermbildene der.

 

Hvis jeg var deg, så ville jeg brukt 'Windows Update'-metoden for å oppgradere.

Deretter ville jeg vente til Windows 10 ble aktivert på PC'en.

 

Så ville jeg ha gått inn i 'Recovery' settings og valgt 'Reset this PC' eller hva det nå heter, og satt den tilbake til 'Factory settings'. Da får du i praksis det samme som om du hadde installert Windows 10 på en tom harddisk, bare at det går raskere. 'Windows.old' kan fjernes, dersom den ikke forsvinner av seg selv.

Lenke til kommentar

 

Nei, det stemmer ikke. Gjennom Windows Update får jeg ikke disse skjermbildene.

Det er allerede to dager siden, men jeg mener at jeg heller aldri så de skjermbildene der.

 

Hvis jeg var deg, så ville jeg brukt 'Windows Update'-metoden for å oppgradere.

Deretter ville jeg vente til Windows 10 ble aktivert på PC'en.

 

Så ville jeg ha gått inn i 'Recovery' settings og valgt 'Reset this PC' eller hva det nå heter, og satt den tilbake til 'Factory settings'. Da får du i praksis det samme som om du hadde installert Windows 10 på en tom harddisk, bare at det går raskere. 'Windows.old' kan fjernes, dersom den ikke forsvinner av seg selv.

 

 

Ja, dette har jeg jo spurt om flere ganger, men jeg har liksom ikke fått noe klart svar på hva som er best, og om det går for det samme. Rundt omkring på nettet er det forskjellige oppfatninger om dette.

 

Men da du tilbakestilte, valgte du: "bare fjern filene mine" eller "fjern alt og slett alt på disken"? Sistnevnte er jo grundigere?

Endret av 1-2-3-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...