Gå til innhold

Taper store summer på å være organisert


Keltern

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg finner svært få tråder som omhandler fagforeninger og erfaringer i den sammenheng og i tillegg er kanskje det her helt feil arena, men jeg lufter likevel problemstillingen:

 

det jeg forsåvidt har visst om, men ikke fullt og helt tenkt over, er at jeg rett og slett taper store summer av min lønn til kontingent og "påtvungede" forsikringer med mitt medlemskap i El & IT.

 

De skal jo for det første ha en prosentvis andel av lønna, samt trekker de minst like mye for forsikringer og da i hovedsak tilleggsforsikringer som ikke lar seg si opp, uten å avslutte medlemskapet. Jeg kommer nok nå til å avslutte medlemskapet så fort jeg kommer på jobb i morgen, for nå har jeg liksom innsett hvor mye penger det faktisk har blitt snakk om. Føler ikke for å spandere bort det meste av etterbetalingene etter lønnsoppgjøret til El & IT.

 

Så, nå som jeg har fått luftet irritasjonen min litt i saken så kan jeg spørre - står jeg helt uten hjelp om det skulle oppstå noe spesielt i fremtiden om jeg er uorganisert?

 

Mvh Lars

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Jeg finner svært få tråder som omhandler fagforeninger og erfaringer i den sammenheng og i tillegg er kanskje det her helt feil arena, men jeg lufter likevel problemstillingen:

 

det jeg forsåvidt har visst om, men ikke fullt og helt tenkt over, er at jeg rett og slett taper store summer av min lønn til kontingent og "påtvungede" forsikringer med mitt medlemskap i El & IT.

 

De skal jo for det første ha en prosentvis andel av lønna, samt trekker de minst like mye for forsikringer og da i hovedsak tilleggsforsikringer som ikke lar seg si opp, uten å avslutte medlemskapet. Jeg kommer nok nå til å avslutte medlemskapet så fort jeg kommer på jobb i morgen, for nå har jeg liksom innsett hvor mye penger det faktisk har blitt snakk om. Føler ikke for å spandere bort det meste av etterbetalingene etter lønnsoppgjøret til El & IT.

 

Så, nå som jeg har fått luftet irritasjonen min litt i saken så kan jeg spørre - står jeg helt uten hjelp om det skulle oppstå noe spesielt i fremtiden om jeg er uorganisert?

 

Mvh Lars

 

Hør på deg selv, ikke vill du betale, lønnsoppgjøret som El og It står for skal du ha og så vil du i tillegg ha alle rettigheter om problemer skulle oppstå? TULLING!

 

Tenk om alle tenkte som deg, hvordan hadde hverdagen blitt da?

 

Jeg kan ikke fordra de som melder seg ut og snylter på betalerne. Skal ha samme lønn og samme rettigheter, men ikke bidra.

 

Håper at fagforeningene en dag manner seg opp og driter i de som er ikke organiserte, nekte de å få tarifflønn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fordra de som melder seg ut og snylter på betalerne. Skal ha samme lønn og samme rettigheter, men ikke bidra.

Ingen grunn til å bli sint. Trådstarter forklarer hvorfor han vil melde seg ut, og spør samtidig om han mister rettigheter/fordeler ved å ikke være organisert. Hva med å komme med et ordentlig svar, ikke bare være sint? Hvis du mener han tar feil, kan du ikke forklare hvorfor?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Jeg kan ikke fordra de som melder seg ut og snylter på betalerne. Skal ha samme lønn og samme rettigheter, men ikke bidra.

Ingen grunn til å bli sint. Trådstarter forklarer hvorfor han vil melde seg ut, og spør samtidig om han mister rettigheter/fordeler ved å ikke være organisert. Hva med å komme med et ordentlig svar, ikke bare være sint? Hvis du mener han tar feil, kan du ikke forklare hvorfor?

 

 

Jeg forklarte han hvorfor, han blir en snylter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tror det er en som minst skulle hatt resept på noe beroligende. Jeg har ingen planer om å være snylter. Faktisk vurderer jeg egentlig bare andre fagforeninger, for slik det går nå, så trekkes jeg for ca 11.000,- årlig. Så de ynkelige kronene som El & IT forhandler deg fram til (nå i år kroner 0,75 per time) merker man ikke, siden det bare skal i underkant av en og en halv måneds kontingent til å bli kvitt de pengene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror det er en som minst skulle hatt resept på noe beroligende. Jeg har ingen planer om å være snylter. Faktisk vurderer jeg egentlig bare andre fagforeninger, for slik det går nå, så trekkes jeg for ca 11.000,- årlig. Så de ynkelige kronene som El & IT forhandler deg fram til (nå i år kroner 0,75 per time) merker man ikke, siden det bare skal i underkant av en og en halv måneds kontingent til å bli kvitt de pengene.

Det er fortsatt snylting da du støtter en forening som ikke har avtale med din bedrift. Altså de jobber for din avtale ute at du betaler de for det.

 

Var kanskje litt rask i avtrekkeren, men det er noe som får meg ganske irritert. Var også tidlig om morgenen(er på jobb i Korea).

 

Det er automatikk i fradrag. Maks er vell rundt 3500,- var iallefall det for meg når jeg var i el og it(har byttet til en bedrift de ikke har avtale med)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Maks fradrag er 3850kr for 2014. Dvs at du får ikke 3850 i mindre skatt, men du slipper å betale skatt av dette beløpet.

Du står fritt til å velge å være organisert eller ikke, men du mister noen fordeler. Den kjiipe å miste er fagforeningen dersom det skulle skje noe uforutsett på jobben, som permitteringer, oppsigelser osv. Da er det kjekt med noen som kan det der godt, og som har advokater på sin side.

Lønnsmessig har det lite å si i Norge idag, da både arbeidsgiver og fagforeninger ikke krangler med de utenforstående. Enkelte steder har jeg hørt at de opererer med forskjellig lønn på fagforeningsmedlemmer og ikke-medlemmer, der forskjell i lønn er fagforeningskontingenten..

11'000 hørtes mye ut. Tekna ligger vel på rundt 3600kr

Lenke til kommentar

Når det gjeld lønn så vil forskjellen ofte være liten mellom organiserte og ikkje organiserte arbeidstakere. Dette skyldes at arbeidsgiver ikkje er tjent med å at det skal bli store lønnsforskjeller mellom dei forskjellige arbeidstakerane. Men om ein forhandler på individuelt nivå så er det ikkje umogleg at dei fagorganiserte som får hjelp til å forhandle får større lønnsvekst enn dei uorganiserte. Men då må lønnsveksten begrunnast i objektive begrunnelser, ikkje berre at vedkommande er fagorganisert.

 

Ellers så høyrest det ut som at du bør vurdere å bytte fagforening.

Dei forskjellige fagforeningane prioriterer og bruker penger ulikt.

Din organisasjon ser ut til å prioritere å forhandle fram forsikringsordninger på bekostning av høgare medlemmsavgift.

Andre fagforeninger har ingen slike obligatoriske forsikringer og tar dermed mindre i medlemsavgift. Begge løysningane vil være gunstige for nokon og ugunstige for andre.

 

Om du vurderer å melde deg ut eller bytte forening så vil eg anbefale at du setter deg ned å ser litt på kor mykje du betaler kontra kor mykje du får igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

.. står jeg helt uten hjelp om det skulle oppstå noe spesielt i fremtiden om jeg er uorganisert?

 

Mvh Lars

 

Ja! Det gjør du! Du kan få noe hjelp av vernetjenesten, men de går ikke inn i personalsaker m.v. De har heller ingenting med lønn & tariff og gjøre heller..

Lenke til kommentar

Hei

 

Så, nå som jeg har fått luftet irritasjonen min litt i saken så kan jeg spørre - står jeg helt uten hjelp om det skulle oppstå noe spesielt i fremtiden om jeg er uorganisert?

 

Mvh Lars

 

Har du i det hele tatt tenkt igjennom kor mye du har å takke fagforeningen din og de tillitsvalgte for når det gjelder lønns og arbeidsvilkår? Tror du det har kommet av seg sjølv og at arbeidsgiverene gir oss ansatte goder frivillig?

 

For eksempel så har du 5 uker ferie og rett på AFP-pensjon fordi du jobber i en bedrift med tariffavtale.

Endret av Dragavon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det kan jeg vel helt ærlig ikke si jeg har tenkt noe på. Det er nok mange aspekter ved det her jeg ikke har tatt med i "beregningen", men da er det alltid godt å bli opplyst, uten en nedlatende tone, av de som vet alt og tenker på alt til enhver tid.

 

Problemet ligger nok i at det er ekstremt mange i El og it som har samme tankegang som deg og melder seg ut. Det er frustrerende for oss som står igjen å betaler. Mye av skylden ligger på el og it også, de er for dyre ift de andre fagforeningene. Så de burde gjøre en justering for å redde medlemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fagforeningene har blitt mer opptatt å selge forsikring og andre "medlemsfordeler" enn selve jobben. Du mister selvsagt IKKE alle rettigheter, vi har norsk lov som sørger for dette.

Er du nogenlunde oppegående dekker norsk lov det meste.

 

Men forsikringen din kan nok bli litt dyrere :-)

Lenke til kommentar

Leste ikke hele tråden men mine betraktninger angående saken er som følger:

 

Arbeidstakerorganisasjoner sitter i en posisjon hvor de kan forhandle frem gode lønns- og arbeidsvilkår for sine medlemmer nettopp fordi at de har mange medlemmer. En reell trussel om at majoriteten av en yrkesgruppe kan tas ut i streik gjør at arbeidsgiver strekker seg lenger for å komme til løsninger ved forhandlinger. Ved en eventuell streik betaler også fagforeningen medlemmenes lønn. Hvis alle skulle tenkt slik som trådstarter, så ville fagforeningene mistet makten sin av to hovedgrunner. For det første ville en streik ikke ramme særlig hardt da så få er organiserte. For det andre, en evt. streik hadde blitt kortvarig da de fleste arbeidstakere er avhengig av lønn for å leve.

 

Grunnen til at organiserte og uorganiserte lønnes likt ligger i at det ville være diskriminering å lønne organiserte og uorganiserte forskjellig (jf. AML § 13-1 (1). Ordet "gratispassasjer" kommer av at uorganiserte på denne måten yter godt av fagforeningenes arbeid.

Om ikke den moralske forpliktelsen er grunn nok til å være medlem i en fagforening, så bør i alle fall fordelene ved å være medlem være nok.

1: Ved en evt. streik eller lockout betaler fagforeningen deg lønn i denne perioden. Å være medlem sikrer deg dermed økonomisk ved en langvarig arbeidskamp, hvor du ellers hadde sittet uten lønn.

 

2: Ved en eventuell konflikt på arbeidsplassen får du juridisk bistand fra fagforeningen.

 

3: Fagforeninger har ofte gode avtaler ift. feks forsikringer. Dette er noe de kan forhandle frem nettopp i kraft av at de har mange medlemmer. Mange fagforeninger har også kollektive forsikringer som er bakt inn i det du betaler. Disse forsikringene hadde vært langt dyrere om du skulle betalt de selv.

Mvh.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sikkert store variasjoner, men her er mine erfaringer:

Da jeg begynte å arbeide, var lønna god. Fagforeninga forhandlet trofast år etter år, men lønna ble dårligere og dårligere. Til slutt var den helt elendig, for å si det rett ut. Arbeidsgiverne fikk ikke lenger søkere, og ble tvunget til å tilby mye høyere lønn enn avtalen sa. Omsider fulgte avtalen med og reflekterte det faktiske lønnsnivået i bransjen. Lønna er nå bra, men i dryge 15 år var det smalhans. Fagforeningen gjorde så vidt jeg kan bedømme bare ugagn, det var i hvert fall ikke dens fortjeneste at lønna steg igjen.

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...