Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lønner det seg å fylle full tank?


aQlol

Anbefalte innlegg

Hallo, fått meg en suzuki swift (førstegangsbil) og har generelt ikke så mye peil på bil.

 

Men uansett, når jeg fyller tanken full, så går den mye raskere ned til halvveis, enn halvveis til tomt, har det nødvendigvis noe å si? bruker jeg mer bensin om jeg har full tank? eller er det bare måleren som viser feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Måleren er vel ikke helt linjær.

Det er ganske vanlig at den viser nesten full tank lenge etter at du fyllte drivstoff, og så faller nåla mye raskere når nivået synker.

Men dette varierer. Skalaen på en drivstoffmåler er ikke angitt i noen bestemt enhet, og forteller ikke nøyaktig antall liter uansett.

Måleren er kun et hjelpemiddel som gjør at du slipper dumme overraskelser. Tom tank på fjellet en vinternatt kan være livstruende.

 

Motoren bruker samme mengde drivstoff uansett.

Men en full tank veier selvsagt litt mer, så du vil bruke bittelitt mer drivstoff ved å frakte rundt på det.

Dette er en bagatell.

 

På den årstiden vi nå går inn i kan kondens bli et problem.

Pass derfor på å holde drivstofftanken full.

Da blir det mindre plass til luft som kan avgi kondens.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bare hold tanken mest mulig full den kalde årstiden.

Ikke vent til tanken er tom. Fyll den opp når den er halvtom.

 

En tank som inneholder lite drivstoff har plass til mye luft.

Luft og temperatursvingninger fører til kondens.

Kondens fører til startvansker eller motorstopp.

 

Når du er på en bensinstasjon, og har nok penger, er det ingen grunn til å ikke fylle helt fullt.

Jeg kan telle på en hånd de gangene jeg ikke har kjøpt full tank.

 

Om du vil spare penger kan du være oppmerksom på bensinprisene.

De er oftest lett synlig fra veien. Mulig det finnes en app også.

Det er spesielle tider i uka det er generellt billigere å fylle.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fyller bare nesten fullt. Liker ikke å ha bensin helt opp i røret.

 

 

Vanligvis så kan det føles som om det tar mye lengre tid fra full tank til halv tank enn fra halv tank til tom tank. Dette er pga. drivstoff som ligger i røret, forutsatt at du fylte med pumpa til den stoppa av seg selv.

 

Fyll helst full tank hele tiden, så slipper du å fylle så ofte.

Lenke til kommentar

Tja, 30kg på en gjennomsnitlig bil på kanskje 1500kg gir 2%.

 

Et grovt anslag vil nok bare gå ut fra at vekt og forbruk skalerer linært. Bruker du 1500kr måneden (18000 året) så tilsvarer det 360kr.

 

Nå er det dog slik at luftmotstanden er lik uavhengig av bensinmengde etc... så det vil nok ikke skalere linært i praksis, og vil kunne bety enda mindre enn det jeg fremstiller.

Lenke til kommentar

Alle monner drar så klart. De gjør nok ganske så mange ting for å få ned vekta, og det er mer enn bare drivstoff-forbruket som endrer seg med lavere vekt.

Når du f.eks fjerner reservedekket, så får du også mer lagringsplass, og bilen kan kaskje også bli litt mindre/mer aerodynamisk da du har litt mindre å forholde deg til. Samt at de kanskje også sparer penger på gi med dette? (kanskje viktigste grunnen?)

 

Hverken av disse fordelene får du med mindre bensin, da bensintanken ikke blir noe mindre. Men at de gir deg mindre bensintank, DET kan jo fort hende. ;)

Men også kjøreegenskapene, akselerasjonen, stoppelengden og hastigheten blir alle bedre med lavere vekt. Om ikke særlig mye, så bittelitt. 30 KG tilsvarer jo bare en unge i baksetet. Få vil merke forskjell på dette. Men hadde du hatt 15 unger i baksetet, SÅ hadde du nok merket det, for alle monner drar som sagt.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Prisen på bensin kan fort tilsvare 5-10 %. (1 krone differanse er ca 7 %) Ved å velge riktig sted og tid. Det er utvilsomt mer enn 2 % vektreduksjon, og er direkte sparte penger.

 

Ikke at det nødvendigvis er en motsetning, da det er mulig å kombinere begge ting om du ikke bruker bilen så mye, og du kan klare deg på halv tank fra søndag til neste søndag. (for eksempel)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Var vel noen her på forumet som prøvde å gjøre et anslag på dette, med en tank på 45 liter og fylle alltid fra 5 til 25 kontra 25 til 45. Med konstant hastighet blir luftmotstanden den desidert største faktoren for forbruk og forskjellen pga vekt blir minimal. Det blir først litt forskjell når man akselererer. Det var prat om ikke mange hundrelapper i løpet av bilens levetid tror jeg.

 

Som nevnt over er det nok best å fylle helt opp når prisen er lav og heller passe på andre ting. Eksempelvis ha riktig lufttrykk i dekkene og hive ut all skrot som ligger i bilen, samt kjøre økonomisk. En Swift bruker nok uansett ikke all verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...