Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lønner det seg å fylle full tank?


aQlol

Anbefalte innlegg

Noe må det ihvertfall bety siden de idiotiske bilprodusentene har valgt å hive ut reservedekket fra biler til fordel for reperasjonssett. Dette gjør de for å få ned forbruket, til tross for at det kun er snakk om noen få kilo.

 

Det gjør de definitivt ikke bare pga vekt økning, det er mye for at det er plassbesparende, det er billigere en et reserve hjul (enten det er i full str. eller redusert str.) jekk slipper de da også å legge ved og enda billigere blir det.

Mange produsenter plasserer også en sub-woofer e.l. der reservehjulet normalt er plassert, det gjorde de i hvertfall i Nissan Qashqai +2 Tekna utgaven.......

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Noe må det ihvertfall bety siden de idiotiske bilprodusentene har valgt å hive ut reservedekket fra biler til fordel for reperasjonssett. Dette gjør de for å få ned forbruket, til tross for at det kun er snakk om noen få kilo.

 

Det gjør de definitivt ikke bare pga vekt økning, det er mye for at det er plassbesparende, det er billigere en et reserve hjul (enten det er i full str. eller redusert str.) jekk slipper de da også å legge ved og enda billigere blir det.

Mange produsenter plasserer også en sub-woofer e.l. der reservehjulet normalt er plassert, det gjorde de i hvertfall i Nissan Qashqai +2 Tekna utgaven.......

 

 

Jeg er ikke helt enig der angående plassbesparelse. Har selv Golf der hjulbrønnen i bagasjerommet ikke inneholder reservehjul, det er erstattet av et skumgummifutteral med diverse komponenter. Tetningsmiddel og kompressor tar opp mye plass. Jekk følger også med (du må jo ha mulighet for å skifte vinter/sommerhjul). I tillegg til dette er det også plass til et avtagbart hengerfeste.

Så plassbesparelsen er minimal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jekken som følger med bilen er ikke ment å brukes til bytte av hjul, den er ment til bruk i nødsfall.

 

Enkelte biler skal faktisk ha vedlikehold av jekkefester etter at originaljekken er brukt.

 

Man bruker en skikkelig garasjejekk for å skifte hjul, ikke den elendige medfølgende jekken.

Jepp , enig.

Jeg fikk ikke med jekk engang til min bil , ny i 2012, kun rep sett. Jekk måtte jeg kjøpe selv (eller ha fra før)

Lenke til kommentar

 

 

Noe må det ihvertfall bety siden de idiotiske bilprodusentene har valgt å hive ut reservedekket fra biler til fordel for reperasjonssett. Dette gjør de for å få ned forbruket, til tross for at det kun er snakk om noen få kilo.

 

Det gjør de definitivt ikke bare pga vekt økning, det er mye for at det er plassbesparende, det er billigere en et reserve hjul (enten det er i full str. eller redusert str.) jekk slipper de da også å legge ved og enda billigere blir det.

Mange produsenter plasserer også en sub-woofer e.l. der reservehjulet normalt er plassert, det gjorde de i hvertfall i Nissan Qashqai +2 Tekna utgaven.......

 

 

Jeg er ikke helt enig der angående plassbesparelse. Har selv Golf der hjulbrønnen i bagasjerommet ikke inneholder reservehjul, det er erstattet av et skumgummifutteral med diverse komponenter. Tetningsmiddel og kompressor tar opp mye plass. Jekk følger også med (du må jo ha mulighet for å skifte vinter/sommerhjul). I tillegg til dette er det også plass til et avtagbart hengerfeste.

Så plassbesparelsen er minimal.

 

Det fulgte ikke med jekk til min Qashqai, ikke var det med kompressor heller, kun en reperasjonsflaske. Derfor skrev jeg det slik, men det gjelder selvfølgelig ikke alle biler. Fikk tilbud om å få med en jekk, men den jekken jeg fikk med var det ikke plass til å lagre i den bilen. Hadde en mindre selv som jeg lurte inn under et av de skjulte setene.

Har bytta ut Qashqaien med en Golf (2014 st.vogn), og den bestillte jeg med reservehjul. Og der var det også med mer verktøy og jekk, men det ligger plassert i siderommet i bagasjerommet.

 

Fikk beskjed om at reservehjul, jekk og verktøy ofte var byttet ut for å spare både plass og kostnader.

På Qashqai +2 Tekna var det som sagt heller ikke plass til hverken reservehjul eller jekk, for den plassen var fyllt opp med en kombinert forsterker/sub-woofer.

 

Men selvsagt er jeg enig med deg i at det ofte ligger med både kompressor, jekk og verktøy, men mer uegnet løsning enn en kompressor og repsett som eneste løsning ved en punktering synes jeg ikke noe om. Et skikkelig reservehjul i full str. og ordentlig jekk er noe de burde gå tilbake til.

 

Men akkurat det har selvsagt ikke så mye med trådstarters spørsmål å gjøre.......

Lenke til kommentar

 

Jekken som følger med bilen er ikke ment å brukes til bytte av hjul, den er ment til bruk i nødsfall.

 

 

Dette stod det ingenting om i instruksjonsboken min....tror ingenting på dette

 

 

Men nå gjelder vel ikke instruksjonsboken din for alle bilmodeller og bilmerker vil jeg tro....... ;)

 

Noen har helt andre retningslinjer enn hva som står i boken din.

Lenke til kommentar

 

 

Jekken som følger med bilen er ikke ment å brukes til bytte av hjul, den er ment til bruk i nødsfall.

 

 

Dette stod det ingenting om i instruksjonsboken min....tror ingenting på dette

 

 

Men nå gjelder vel ikke instruksjonsboken din for alle bilmodeller og bilmerker vil jeg tro....... ;)

 

Noen har helt andre retningslinjer enn hva som står i boken din.

 

 

Vel, dette er første gang i mine 25 år med lappen at jeg hører at jekken i bilen er uegnet for å skifte vinter/sommerhjul og at bilen faktisk kan ta skade av å bruke den (såfremt man plasserer jekken korrekt). Mener du at dette er generelt veldig utbredt og gjelder mange bilmodeller?

Endret av Bond007
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Jekken som følger med bilen er ikke ment å brukes til bytte av hjul, den er ment til bruk i nødsfall.

 

 

Dette stod det ingenting om i instruksjonsboken min....tror ingenting på dette

 

 

Men nå gjelder vel ikke instruksjonsboken din for alle bilmodeller og bilmerker vil jeg tro....... ;)

 

Noen har helt andre retningslinjer enn hva som står i boken din.

 

 

Vel, dette er første gang i mine 25 år med lappen at jeg hører at jekken i bilen er uegnet for å skifte vinter/sommerhjul og at bilen faktisk kan ta skade av å bruke den (såfremt man plasserer jekken korrekt). Mener du at dette er generelt veldig utbredt og gjelder mange bilmodeller?

 

 

Nå var det ikke jeg som skrev det innlegget du svarte på i første omgang, men dette har jeg hørt om tidligere også ja.

 

Som en annen nevnte her, så er det ikke i alle land som en må bytte fra sommer -til vinterhjul, og enkelte bilmerker/modeller har jeg hørt at har en slik løsning. Men hvor utbrett dette er blant de forskjellige merkene er, vet jeg ingenting om.

 

Jeg ble også svært overrasket første gangen jeg hørte/leste om det

Lenke til kommentar

 

Husk at i nesten hele verden (untatt skandinavia) er det ikke normalt med at nye biler leveres med 8 hjul og at privat personer som legger om fra sommer til vinter og vise versa.

 

Hva med andre nasjoner som har vinterlige forhold? Canada, Alaska, Russland. Bruker ikke de vinterdekk?

Jo selvfølgelig, og.

Ikke alle steder nybil "standarden" er med 8 hjul fordet.

Lenke til kommentar

Tilbake til 2011.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/halvparten-av-nye-biler-uten-utstyr-for-aa-skifte-hjul/a/10092862/

Det er kanskje debatterbart om jekk fra produsent anses å være til nødbruk eller ikke.

 

Ok, jeg har googlet litt og må bare gi meg. Ser at en rekke bilprodusenter leverer jekker kun til nødbruk som ikke duger til 2 dekkskift per år. En liten tankevekker for meg som i alle år har stolt på orignaljekken. Får ta meg en tur til Biltema og handle en skikkelig jekk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...