Gå til innhold

Den store iPhone 6 / Plus / 6S / 6S Plus tråden


Lami

OPPDATERT AVSTEMNING  

178 stemmer

  1. 1. Skal du ha den nye iPhone 6S eller 6S Pluss?

    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S
      50
    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S Pluss
      44
    • Kanskje etterhvert
      11
    • Nei, jeg tror jeg står over denne modellen.
      73


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM

Stor forskjell med og uten deksel når det er "kulde".

 

-4 i Oslo, spaserte ute i litt over en times tid med telefonen i jakkelommen. Fullstendig ubrukelig, så fort man prøvde å bruke telefonen så låste den seg og skrudde seg av, for så å klage på "tomt batteri".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke mye som minner om en nylig toppmodell inår jeg bruker iPhone 6 rundt 0 grader og nedover nei :p Men har enda til gode å oppleve at den kobler ut når jeg har hatt skogsturene mine på kalde dager da, men det har vel ikke vært kaldere enn - 3-4 grader heller da..

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Stor forskjell med og uten deksel når det er "kulde".

 

-4 i Oslo, spaserte ute i litt over en times tid med telefonen i jakkelommen. Fullstendig ubrukelig, så fort man prøvde å bruke telefonen så låste den seg og skrudde seg av, for så å klage på "tomt batteri".

 

Har aldri opplevd noe slikt jeg. Var ute med min iPhone 6 i 9 minus tidligere idag. Sjekket et par meldinger g tok 4-5 bilder. Det funket helt fint.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

Stor forskjell med og uten deksel når det er "kulde".

 

-4 i Oslo, spaserte ute i litt over en times tid med telefonen i jakkelommen. Fullstendig ubrukelig, så fort man prøvde å bruke telefonen så låste den seg og skrudde seg av, for så å klage på "tomt batteri".

 

Har aldri opplevd noe slikt jeg. Var ute med min iPhone 6 i 9 minus tidligere idag. Sjekket et par meldinger g tok 4-5 bilder. Det funket helt fint.

 

 

med eller uten deksel ? 

 

Kvinnfolket hadde deksel på sin sekser, ingen problemer.

Lenke til kommentar

 

 

Stor forskjell med og uten deksel når det er "kulde".

 

-4 i Oslo, spaserte ute i litt over en times tid med telefonen i jakkelommen. Fullstendig ubrukelig, så fort man prøvde å bruke telefonen så låste den seg og skrudde seg av, for så å klage på "tomt batteri".

Har aldri opplevd noe slikt jeg. Var ute med min iPhone 6 i 9 minus tidligere idag. Sjekket et par meldinger g tok 4-5 bilder. Det funket helt fint.

med eller uten deksel ?

 

Kvinnfolket hadde deksel på sin sekser, ingen problemer.

Jeg kan kanskje bidra med mitt svar...:-)

 

Uten deksel, har helt sluttet med det. Enda ikke opplevd kuldeproblemer. Men det er jo tidlig på vinteren...:-)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

 

 

Stor forskjell med og uten deksel når det er "kulde".

 

-4 i Oslo, spaserte ute i litt over en times tid med telefonen i jakkelommen. Fullstendig ubrukelig, så fort man prøvde å bruke telefonen så låste den seg og skrudde seg av, for så å klage på "tomt batteri".

 

Har aldri opplevd noe slikt jeg. Var ute med min iPhone 6 i 9 minus tidligere idag. Sjekket et par meldinger g tok 4-5 bilder. Det funket helt fint.

 

 

med eller uten deksel ? 

 

Kvinnfolket hadde deksel på sin sekser, ingen problemer.

 

 

Det var uten deksel. Bruker sjelden det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

 

 

Stor forskjell med og uten deksel når det er "kulde".

 

-4 i Oslo, spaserte ute i litt over en times tid med telefonen i jakkelommen. Fullstendig ubrukelig, så fort man prøvde å bruke telefonen så låste den seg og skrudde seg av, for så å klage på "tomt batteri".

 

Har aldri opplevd noe slikt jeg. Var ute med min iPhone 6 i 9 minus tidligere idag. Sjekket et par meldinger g tok 4-5 bilder. Det funket helt fint.

 

 

med eller uten deksel ? 

 

Kvinnfolket hadde deksel på sin sekser, ingen problemer.

 

 

Det var uten deksel. Bruker sjelden det.

 

 

Tok meg en joggetur med deksel rundt 20:30, var vel bare ute i en 20 min, ingen problemer med spotify eller nike appen underveis, helt til jeg kom tilbake og skulle stoppe loggingen, da var det bare til å gi opp. Skrur seg rett av.

Lenke til kommentar

Det siste produktet til Steve Jobs som forløpig ikke er ferdig men rett rundt hjørnet.

http://www.macworld.co.uk/feature/apple/apple-spaceship-campus-facts-pictures-video-info-3489704/

 

Steve Jobs var muligens i noen aspekter og sammenhenger (dokumenterte saker) en av de største drittsekken man kunne jobbe for men drivkraften han hadde for å skape fantastiske produkter ved å forene kunst og teknologi er en av årsakene til at denne mannen alltid vil stå i historiebøkene, filmer lages og bøker skrives. "Umulig" var aldri en del av vokabularet. "He saw a fantastic gamechanging product in his mind and didnt only create it but turned it into a piece of art." Det er vel det som alltid har fasinert meg med Apples produkter, de gjør teknologi til et stykke kunst som alle kan ha glede av i egne hjem. Det var ikke i mine øyne innovasjon som var og er det største med Apple selv om de har brakt fantastiske og virkelig innovative produkter til markedet, men evnen til å forene design, kunst og teknologi og bringe det til markedet  som faktiske produkter fremfor konsepter.

 

Jeg har en 5-6 år gammel MBP og selv i dag når jeg ser på den så får jeg mange av de samme refleksjonene som å se på et stykke kunst.  

Gjør det meg til en Apple fan? Nah, jeg dyrker aldri et selskap men kunst vil jeg alltid verdsette og siden teknologi er noe som har vært nær hjerteroten siden barneårene er det vanskelig å ikke verdsette denne sammensmeltingen. Kommer jeg til å reise til Cupertino for å beundre det siste mesterverket? Definitivt! Om jeg setter mine føtter i USA i nærmeste fremtid så blir det absolutt en av severdighetene på listen.

 

Teknologi er på mange måter en kunstform i seg selv men når man gjennomgående vektlegger kunstutrykket også i designen nærmer det seg perfeksjon.

 

PS.
Den nyeste telefonene her i huset er i år en Samsung Galaxy S6 og i fjor S5 hvor begge er i daglig bruk. Min egen mobil er en Microsoft Lumia, vi har 1 MBP, 2 iPads og 4 non-apple laptops (Asus, Acer, Lenovo og HP) og 2 google chromecasts som er i daglig bruk. Kunne jeg hatt et hushold bestående av kun Apple produkter? Jepp, men på samme måte som jeg ikke har kunst fra kun én skaper verdsetter jeg uttrykket fra mangfoldet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er den virkelig så dårlig i kulda?! Jeg er veldig fornøyd med telefonen, men har ikke fått med meg at den har kuldeproblemer. Gikk inn her for å spørre om kuldeproblemer og ser det har blitt omtalt. Det er kjempe irriterende da jeg bruker mobilen som tracker og musikk når jeg går tur. Her er det sol og 1 grad ute så er kaldt, men ikke skremmende. Når jeg da går tur skrur den seg av og sier jeg ikke har batteri og dette var 5 min inn i turen, hadde ikke enda satt på spotify pga jeg traff kjente. Da hadde jeg svart på meldinger i 2 min og resten lå den i lomma mens jeg sto i ro.

Må bare si dette var mega minus på telefonen ?

Har personlig aldri opplevd verken med anroid eller iphone.

Endret av Miss_star
Lenke til kommentar

Har inntrykk av at alle telefoner som er gjennomgående laget av metalliske legeringer har er mer utsatt for svakheter i kulde. Dette blir mer synlig når den begynner å nærme seg et par år i bruk.

 

Ingen elektroniske dupeditter er spesielt glad i kulde og ingen av disse forbrukerdingsene er laget for å håndtere det spesielt godt, da må man over på militærgradert utstyr.
Den store svakheten i alle slike enheter er batteriteknologien som benyttes i dag. På elbiler har man egne varmeløsninger for å sørge for at batteriene fungerer i kulde (selv om de da også opplever rundt 30% dårligere kapasitet, blir tregere osv.)

 

All type isolasjon vil hjelpe. Lærcover ol.

 

 

The moral of the story and easyfix is:

Ha den på innerlommen og ikke i ytterlommen når det er kaldt! Om du regner med å svette mye kan du i tillegg ha den i en treningssleve i innerlommen eller en enkel liten plastikkpose.

Bruk sunn fornuft :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har inntrykk av at alle telefoner som er gjennomgående laget av metalliske legeringer har er mer utsatt for svakheter i kulde. Dette blir mer synlig når den begynner å nærme seg et par år i bruk.

 

The moral of the story is:

Ha den på innerlommen og ikke i ytterlommen når det er kaldt!

 

Ingen elektroniske dupeditter med batteri og flatskjerm er spesielt glad i kulde og ingen av disse forbrukerdingsene er laget for å håndtere det spesielt godt, da må man over på militærgradert utstyr.

Den store svakheten i alle slike enheter er batteriteknologien som benyttes i dag. På elbiler har man egne varmeløsninger for å sørge for at batteriene fungerer i kulde (selv om de da også opplever rundt 30% dårligere kapasitet, blir tregere osv.)

 

 

Jeg har i hvert fall aldri opplevd dette problemet og jeg har hatt mange forskjellige telefoner både iphone og android. Har også hatt telefoner med på 2 timers lang snørtur og den fungerte hele tiden. Så litt skuffende at iphone ikke tåler 2 min bruk og 3 min i lomma før den skrur seg av. Greit om jeg ikke kan trykke på den men at den skrur seg av gjør den lite pålitelig om jeg går i marka alene og noe skjer. Mulig det er vanlig, men neste gang jeg skal ha nye telefon får jeg se etter temperaturgrensene? Endret av Miss_star
Lenke til kommentar

Ren skjær flaks og tilfeldigheter i design og andre omstendigheter ol. egentlig. Men det sier seg selv at jo tynnere en enhet er og samtidig er laget i metall jo raskere vil innmaten bli utsatt for kulden utenfor

Spesielt gjelder dette for enheter som er laget i metall og samtidig er designet slik at skallet er et kjøleelement der det skal lede varme fra innsiden raskest mulig ut. Kan også medføre at enheten føles varmere i visse situasjoner for brukeren da skallet er et effektivt kjøleelement.

 

Jeg ville uansett alltid, uavhengig av om det er en android, wp eller ios enhet, hatt den på innerlommen i kulde om jeg ønsket lengre levetid og mindre problematikk. Denne forbrukerelektronikken er rett og slett ikke laget for kulde.

 

Hva en produsent skriver på leafleten om toleranseområder i temperatur for å selge flere enheter enn konkurenten ville jeg tatt med en klype salt.

 

 

EDIT:

Hvis du går i marka og er avhengig av den om noe skjer, hvorfor oppbevarer du den på en slik måte at den kanskje ikke fungerer når du trenger den? Man pakker inn klær i plastposer og legger det slik i sekken at det ikke blir vått om man trenger skift til tørre klær. Det samme med andre ting som ikke må bli vått. Dette gjelder også for en enhet som en mobiltelefon som også skal fungere som et "nødbeacon" om uhellet er ute, pakk den best  mulig ift. omstendighetene. Man oppbevarer heller ikke drikkevann slik at det kan fryse til is.

 

Når det er sagt er jeg en hyppig bruker av marka selv og veldig ofte opplever jeg å ikke ha dekning med moderne mobiltelefoner. Derfor tar jeg alltid med meg en gammel mobiltelefon som alltid vil ha bedre dekning om uhellet er ute. (inntil de begynner å fjerne noen av nettene disse antennene opererer på). Årsaken til at gamle mobiltelefoner (før smarttelefonene) har bedre dekning er fordi de har mindre kompleks antennearkitektur.

Men hvorfor gjøre en liten ting som lett kan fikses til noe stort? Ha den på innerlommen i en fuktbestanding innpakning når du ikke skal trykke på den. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ren skjær flaks og tilfeldigheter i design og andre omstendigheter ol. egentlig. Men det sier seg selv at jo tynnere en enhet er og samtidig er laget i metall jo raskere vil innmaten bli utsatt for kulden utenfor

Spesielt gjelder dette for enheter som er laget i metall på en slik måte at den skal lede varme fra innsiden raskest mulig ut. Altså hvor hele designet er er et kjøleelement (kan også medføre at enheten føles varmere i visse situasjoner for brukeren da skallet er et effektivt kjøleelement).

 

Jeg ville uansett alltid, om det er en android, wp eller ios enhet alltid hatt den på innerlommen i kulde om jeg ønsket lengre levetid og mindre problematikk.

Ja jeg får prøve dette.

Men dette vil nok ikke fungere når minusgradene kommer senere i uken, når den ikke tåler 1 grad og full sol, men verdt et forsøk. ?

Lenke til kommentar

Har du den  på innerlommen og tar høyde for å ha den i vannbestanding innpakning (som disse treningsarmbåndene er) om du skulle svette på turen i marka er jeg rimelig sikker på at du vil oppleve minimalt med problematikk.

Om du derimot stadig tar den ut for å skrive 5 minutters blogginnlegg, laste opp facebook selfies ol vil den bli utsatt for hyppige og store temperatursvingninger som elektronikk heller ikke er så glad i. Men sjangsen er da mindre for at den vil få et problem siden du oppbevarer den temperert.

 

Mao. oppbevar den varmt og ikke hold den "naken" ute i kulden for lenge av gangen :)

 

 

Ozone:

Jeg skriver vel som du selv kan se at batteriet er den mest følsomme komponenten ift. kulden? :)

Ellers generaliserer du sterkt. Når jeg sier "Elektronikk" så snakker jeg om enheten som helhet og ikke bare om den metalliske lederen som leder elektronene som jo vil fungere bedre jo kaldere den blir (mindre motstand). Du kan heller ikke sammenligne dette med å blodklokke en PC og ha vinduet på vidt gap i -10 for å hjelpe enheten å holde seg på riktig driftstemperatur.

 

Som du sikkert vet er du inne på et helt annet tema.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tas ut i -10, ta av hanskene for å ta et bilde og så pakkes inn igjen vil naturlig nok fungere helt fint. Noe jeg selv ofte bruker under 30 sekunder på når det er -10 eller kaldere :) (mest fordi jeg ikke liker å fryse på fingrene) Å stå med den i hansken i kulden i mange minutter mens man samtaler med noen man møter blir annerledes.

 

Det handler bare om vettug oppbevaring og bruk, ikke noe mer kompleks enn det.


EDIT:
Når dette er sagt kan det hende at MissStar har fått en enhet med et batteri som ikke fungerer optimalt. Det er derfor alltid verdt å ta en tur dit man kjøpte den og forhøre seg om muligheten for å bytte batteriet. Jeg ville gjort det om den slo seg av etter 1 minutt i +1 grad. Det har jeg rett og slett aldri opplevd at skjer selv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...