Gå til innhold

Den store iPhone 6 / Plus / 6S / 6S Plus tråden


Lami

OPPDATERT AVSTEMNING  

178 stemmer

  1. 1. Skal du ha den nye iPhone 6S eller 6S Pluss?

    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S
      50
    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S Pluss
      44
    • Kanskje etterhvert
      11
    • Nei, jeg tror jeg står over denne modellen.
      73


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det flere enn jeg som synes at kameraet på iPhone 6 har blitt litt dårligere siden IOS 9 kom? Synes at det er så utrolig mørkt når jeg prøver å ta bilder og video at det nesten ikke er verdt å prøve. Dette gjelder da når jeg er inne eller når det er mørkt ute. Mener å huske at det var bedre før. 

 

Er det flere som synes det samme?

 

Det er jo mulig at Apple har valgt en litt annen default-setting for hvor lyst kamera skal prøve å gjøre litt dunkle scener.

 

Men det er jo enkelt å gjøre noe med: Trykk lett inne i bildet, da vil kamera fokusere og justere 'brightness' etter det området du trykket på. I tillegg dukker det opp en vertikal 'slider' med en 'sol' på. Dra den opp eller ned for å justere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

64 eller 128gb? Fått høre 16 er for lite, hvilke av de to bør jeg velge og hvorfor?

 

Hvor mye data du trenger å lagre er veldig subjektivt. Det er ingen som kan si at 16GB er for lite som en fasit. Det kan gjerne være nok for de som ikke har behov for å lagre mye data. Men sånn vi er vant til å bruke våre telefoner her til lands så er vel kanskje 16 litt i minste laget for de fleste.

 

Om du velger 64 eller 128 er KUN avhengig av hvor mye data DU har behov for å ha med deg og hvor mange applikasjoner du vil ha installert. Selv har jeg en med 64 selv om jeg ikke har behov for såpass mye. Velger du 128 så har du plass til svært mye data...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Jeg har lagt hele mp3 samlingen min inn på min iPhone 6 128GB (som i realiteten er en iPhone 6 114GB), og har fremdeles 40 GB igjen til bilder og video  :)

her kan jo hele samlingen være på 40 sanger :p men jeg skjønner at 128 er mye plass :D

Lenke til kommentar

Man vil filme litt også , ikke bare ta stillbilder.

Har 25 videoer (kunHD) kanskje 60min default 1080 30fps og par hundre bilder og dette opptar 9-10GB.

16GB iPhone hadde bare vært pain .

 

Filmer man med 60 pfs og eventuelt 4K blir det rimelig håpløst med den lille.

Man kan jo spørre seg hva vitsen er med 4k mulighet med så liten plass til opptak.

 

Er noen tall på det.her

http://9to5mac.com/2015/09/10/iphone-6s-4k-video-size/

That means if you’re eyeing the 16 GB iPhone, you’re probably going to want to turn your video size down. At that rate, you’d fill up a full 16 GB in about 40 minutes, and that’s not counting the space that’s already used up by iOS, apps, other photos and videos, music, and all of your other data.

Lenke til kommentar

60-70GB med mp3 er nok noen tusen sanger det ja, hvis man regner 3-5MB per sang. :)

 

Jeg for min del kommer til å greie meg med 64GB når jeg henter min 6S, 32GB burde også være passelig for de fleste, med litt offline Spotify og bilder, hadde valgt den om den var tilgjengelig. Har det på min nåværende S6 Edge, og har brukt opp ca halvparten der mesteparten er bilder og video :)

Lenke til kommentar

MP3 , AAC , m.fl kan jo ha mye komprimering også. Så antall låter pr GB vil variere .

Nå er det i vinden veldig høy kvalitet på streaming vilket normalt betyr ikke så aggressiv komprimering på offline musikk formatene de benytter.

Alle skal ha offline musikk (gjerne så mye som mulig) er mitt inntrykk og plassbehovet vil endre seg alt ettersom type komprimering og kvalitet man foretrekker eller tilbys.

Lenke til kommentar

Absolutt, bare tippet når jeg sa noen tusen sanger. Med 128GB får likevel plass til mye musikk om man kun bruker den primært til dette :)

Jepp. En CD-plate har typis lagringskapasitet på litt i underkant av 700MB, eller 0,7GB hvis du vil. Du får altså plass til godt over 100 CD-plater med 128GB lagringsplass sammen med noen apper og andre data...:-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

streaming er veldig tilgjengelig så lenge det er signal. Men tapper ikke batteriet mye raskere når man streamer? Og antennen sender ut stråling konstant? 

Lenke til kommentar

streaming er veldig tilgjengelig så lenge det er signal. Men tapper ikke batteriet mye raskere når man streamer? Og antennen sender ut stråling konstant?

 

Streaming på mobildata suger data. Du trenger god båndbredde (minst 3G men helst 4G), og mye data. Ta med deg de låtene du trenger offline når du er på wifi.

 

Batteriet tappes selvsagt noe fortere for sånn er jo batterier/energi. Bruker man mer av det så tapper man ned kilden litt raskere.

Lenke til kommentar

skal oppgradere fra iphone 5 til 6 (64GB), men er 6S eller 6S pluss å foretrekke? musikk, bilder, video

Det er først og fremst størrelsen som er forskjellig, så det er det du bør basere beslutningen din på. Velg den størrelsen du liker best.

 

Jeg har selv valgt vanlig 6s, syns Pluss blir for stor. Andre har foretrekker Pluss fordi den er så stor...

 

Pluss-modellen skal være hårfint bedre på foto/video, men du vil antagelig ikke kunne se forskjell.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Det er tre tekniske forskjeller mellom iPhone 6S og 6S Plus;

 

- Fysisk størrelse (vekt, omkrets) og skjermstørrelse (4,7-tommer mot 5,5-tommer)

- Batteriet er vesentlig større og varer mye lenger, og lader faktisk like raskt om ikke raskere ved bruk av 12-watts strømadapter

- Optisk bildestabilisator på kamerat som gir bedre bilder når du er litt shaky på hånda

 

 

Utenom disse tre tingene så er de identiske, minus noen bittesmå forskjeller i programvaren.

 

 

Det er jo først og fremst den større skjermen, og vesentlig bedre batteri som først og fremst skiller modellene.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar begge to. Godt kamera og bedre batterikapasitet er en stor fordel, da jeg irriterer meg over at iphone 5 til stadighet må lades.

Er Iphone 6 "værsyk" tro? bor på svalbard og iphone 5 slår seg av ute når det er kuldegrader, hvilket er særdeles vanlig på 78grader nord..

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar begge to. Godt kamera og bedre batterikapasitet er en stor fordel, da jeg irriterer meg over at iphone 5 til stadighet må lades.

Er Iphone 6 "værsyk" tro? bor på svalbard og iphone 5 slår seg av ute når det er kuldegrader, hvilket er særdeles vanlig på 78grader nord..

Begge modeller har god batterikapasitet. Nå er det rundt 15 timer siden jeg tok min 6s ut av laderen og jeg har akkurat nå 82% batteri igjen. I morgen kveld har jeg rundt 25-30% igjen.

 

Pluss har større batteri fordi den skal levere mer strøm til en større skjerm. Det kan hende den også har noe lenger driftstid, men ikke nødvendigvis noe som betyr noe når det gjelder levetid gjennom dagen.

 

Om den skrur seg av i kulde...tja...jeg har enda ikke opplevd det, men her på Østlandet har det ikke vært så veldig kaldt enda heller...:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Tusen takk for svar begge to. Godt kamera og bedre batterikapasitet er en stor fordel, da jeg irriterer meg over at iphone 5 til stadighet må lades.

Er Iphone 6 "værsyk" tro? bor på svalbard og iphone 5 slår seg av ute når det er kuldegrader, hvilket er særdeles vanlig på 78grader nord..

min 5s skrur seg av i kulden, det kan være på 60% batteri kapasitet. Men etter den får varmen i seg så fungerer den som normalt. Hvis du er bekymret for batterikapasitet på 6ern så kan man kjøpe battery-case fra apple. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...