Gå til innhold

Den store iPhone 6 / Plus / 6S / 6S Plus tråden


Lami

OPPDATERT AVSTEMNING  

178 stemmer

  1. 1. Skal du ha den nye iPhone 6S eller 6S Pluss?

    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S
      50
    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S Pluss
      44
    • Kanskje etterhvert
      11
    • Nei, jeg tror jeg står over denne modellen.
      73


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke for å gå off-topic som Runar sa at jeg ikke skulle gjøre, så skal jeg heller informere om noe jeg nevnte om tidligere.

 

Husker dere at jeg tidligere sa (husker ikke om det var i denne tråden eller en annen en) at jeg kom til å vedde på at Apple mest sannsynligvis kom til å finne på en måte for å begrense NFC i de nye iPhonene?

 

Ja, det ser ut til at jeg har mye rett om mine mistanker den siste tiden: http://www.slashgear.com/iphone-6-nfc-will-only-work-with-apple-pay-16346437/

 

Det betyr at alle som ikke kan bruke Apple Pay, vil sitte med en telefon hvor dem ikke kan bruke NFC til noe annet.

 

Regner med at hvis Apple får masse klager hvis dette viser seg å være sant. Så trenger de nok bare en liten software oppdatering, så åpnes NFC brikken for 3. parter.

 

Skulle ikke norske banker uansett går for NFC brikke integrert i sim kort?

 

Var snakk om at Valyou skulle legge NFC i sim kortet, men har ikke hørt noe særlig om dette i det siste. De har jo utsatt dette prosjektet med jevne mellomrom. Helt sikkert fordi de ventet på at Apple skal legge inn NFC i telefonene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå kan det jo være fordi de ikke er trygge på at åpne API'er ikke kan benyttes til å hacke Apple Pay, og venter til de har erfaringer med systemet. De gjorde det samme med fingeravtrykksscanneren, den har fått API'er nå i iOS 8.

 

Ifølge cultofmac er denne "sperren" foreløpig for et år. TechAdvisor antyder at det vil bli åpnet når Apple Watch slippes. De har vist demoer på at denne brukes til å åpne døra på et hotellrom med NFC, og i så fall må jo 3. parts utviklere få tilgang til API'ene.

 

Det er altså uansett ikke en sperre i hardware, bare i API'ene i iOS 8, så man kjøper ikke en låst telefon ved å kjøpe nå.

 

Men litt dumt er det uansett.

 

Geir :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det betyr at alle som ikke kan bruke Apple Pay, vil sitte med en telefon hvor dem ikke kan bruke NFC til noe annet.

Vedrørende den "økonomiske transaksjonsmessige" siden av NFC, så har Apple ved introduksjonen av Apple Pay inngått avtaler med Visa, MasterCard, American Express, Diners, osv. osv. Er det noen i dag som ikke har et eller flere kort fra en av disse aktørene?

 

Såvidt meg bekjent utstedes det kun kort uten f.eks. Visa til barn under 12 år. Ettersom også barn under 12 år får Visa med foreldrenes samtykke løser også dette seg greit. Personer med økonomiske misligheter vil potensielt også kunne et problem.

 

Utrullingen og implementeringen av Apple Pay vil omfatte alle finansielle aktører, men må nødvendigvis implementeres av lokale aktører og ihht. lokale reguleringer. Så norske banker og finansielle aktører, herunder Nets, og deres planer for dette vil ha betydning for utrullingen. Dette er mao. en problemstilling som omfatter andre aktører enn Apple.

 

Og til slutt, du forventer vel ikke at Apple med Apple Pay også skal ta et ansvar for deg og dine aktiviteter når du i utgangspunktet har valgt feil produkt, dvs. et annet produkt enn iPhone? La Google og deres system, Google Pay håndtere dette for deg. For Google Pay er jo virkelig kommet langt...

 

Når det gjelder bruken av NFC til andre aktiviteter og pairing, så er det grunn til å anta at Apple er forsiktig med å åpne opp dette før de føler de har fått ordentlig grep på NFC og Apple Pay. Altså av sikkerhetsmessige årsaker. Finner du dette urimelig? Om ikke noe annet, så ønsker i alle fall ikke jeg at man skal gå for fort frem her... Mulig du har et annet syn på dine finanser?

 

Touch ID og Apple Pay vil enn så lenge være eneste bruksområder for NFC chippen. Touch ID vil som før også låse opp telefonen og bekrefte kjøp i App store / iTunes.

 

Og så skal det legges til at Apple har høyere båndbredde gjennom iBeacon protokollen, som ivaretar Blåtann og WiFi, enn NFC har, så dermed har de ivaretatt våre behov for "tilknytning" av andre enheter på det viset.

 

"Apple has already showed its NFC chip has extended capabilities beyond Apple Pay by giving an example of the iPhone 6 NFC being used to unlock a hotel room, showing some partners will get NFC access before its opened to all developers. Given the newness of its touch-less payments system, its not surprising Apple wants to keep it closed while it tests the NFC waters."

 

Read more at http://www.cultofmac.com/296093/apple-confirms-iphone-6-nfc-apple-pay/#5yF2kA6cKXtS5Wkk.99

Endret av Taggart
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke for å gå off-topic som Runar sa at jeg ikke skulle gjøre, så skal jeg heller informere om noe jeg nevnte om tidligere.

 

Husker dere at jeg tidligere sa (husker ikke om det var i denne tråden eller en annen en) at jeg kom til å vedde på at Apple mest sannsynligvis kom til å finne på en måte for å begrense NFC i de nye iPhonene?

 

Ja, det ser ut til at jeg har mye rett om mine mistanker den siste tiden: http://www.slashgear.com/iphone-6-nfc-will-only-work-with-apple-pay-16346437/

 

Det betyr at alle som ikke kan bruke Apple Pay, vil sitte med en telefon hvor dem ikke kan bruke NFC til noe annet.

Sikkert kjipt for de som vil bruke nfc til gimmick og unødvendige ting.

 

Fint for oss som vil bruke det på litt mer seriøse bruksområder.

 

Prøv igjen (et annet sted vær så snill)

Endret av OscarMike1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ikke for å gå off-topic som Runar sa at jeg ikke skulle gjøre, så skal jeg heller informere om noe jeg nevnte om tidligere.

 

Husker dere at jeg tidligere sa (husker ikke om det var i denne tråden eller en annen en) at jeg kom til å vedde på at Apple mest sannsynligvis kom til å finne på en måte for å begrense NFC i de nye iPhonene?

 

Ja, det ser ut til at jeg har mye rett om mine mistanker den siste tiden: http://www.slashgear.com/iphone-6-nfc-will-only-work-with-apple-pay-16346437/

 

Det betyr at alle som ikke kan bruke Apple Pay, vil sitte med en telefon hvor dem ikke kan bruke NFC til noe annet.

Sikkert kjipt for de som vil bruke nfc til gimmick og unødvendige ting.

 

Fint for oss som vil bruke det på litt mer seriøse bruksområder.

 

Prøv igjen (et annet sted vær så snill)

 

Hint: Jeg ga dere bare en informasjon. Ikke nok med det, men dette er en public informasjon som man finner på nettet. Om noen andre hadde linket det samme, så tør jeg vedde på at det hadde vært greit.

 

Selv om jeg er kjent for å være ganske hard og brutal i mye av det jeg sier, så har jeg fortsatt min rett til å informere.

 

Dessuten, så er det mye utenfor betalning som ikke er gimmick med NFC. Eller, det er vel bare gimmick til Apple får det?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Så nada problem, altså.

 

Stått opp på feil bein, eller?

 

Er jo ikke snakk om noen problemer. Jeg har ihvertfall ikke nevnt noen. Men om valget sto mellom 4", 4.7" eller 5.5" ville jeg fortsatt valgt 4" - fordi jeg synes det er en fin størrelse på en telefon. For det er jo tross alt det, en telefon.

 

I år kan jeg ikke velge 4", for minste tilgjengelige er 4.7". Det er ikke et problem, men jeg skulle gjerne sett at det var annerledes.

 

That's it.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For det er jo tross alt det, en telefon.

 

 

Eh, det er kanskje en av forskjellene i tankemåte blandt forbrukerne. Jeg ser ikke på det som en telefon med utvidet funksjonalitet, men mer som en lommevennlig PC jeg kan ringe med. Kanskje derfor 4" skjerm for meg virker på linje med å ha en Nokia 100 :p .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ingen problem med å forstå at andre vil ha større skjerm. På ingen som helst vis, faktisk. Men selv synes jeg størrelsen som er nå (5/5S) er ganske fin (mye bedre enn den tidligere 3.5"), så når minste nye utgave ble 4.7" ble det ikke annet enn litt bestemmelsesvegring. Intet mer, intet mindre - ihvertfall ikke et "problem" som ble nevnt her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hint: Jeg ga dere bare en informasjon. Ikke nok med det, men dette er en public informasjon som man finner på nettet. Om noen andre hadde linket det samme, så tør jeg vedde på at det hadde vært greit.

 

Selv om jeg er kjent for å være ganske hard og brutal i mye av det jeg sier, så har jeg fortsatt min rett til å informere.

 

Dessuten, så er det mye utenfor betalning som ikke er gimmick med NFC. Eller, det er vel bare gimmick til Apple får det?

Jada, informer i vei. Synes bare du er ensformig til det kjedelige.

 

Jeg har hatt nfc på mine telefoner i flere år, og har til og med kombinert disse med tasker og nfc brikker. Det appellerer til nerden i meg å fikse slikt. Men ingenting jeg bruker til vanlig eller ser poenget med. Så selve nfc teknologien har vært en gimmick for min del.

 

Nå som Apple endrer teknologien og gjør den sikkerhetsmessig moden, og attpåtil får med både ulike firma og banker.. Da begynner det å bli en nyttig funksjon.

 

Hvorfor andre produsenter ikke har fått til noe lignende kan man tenke mye om, men i min verden er det først nå noe begynner å skje.

Endret av OscarMike1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...